Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä (2.0 JTS)
Valvoja: Moderators
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä (2.0 JTS)
Kaverin pääsiäisreissu meni paremmin kuin hyvin ja tämän tuloksena tallille hinattiin sunnuntai yönä Alfa ihmeteltäväksi...
Oireena öljynpainevalon syttyminen moottorin kierroksien laskiessa tyhjäkäynnille, öljyn pinta on mittatikun max. rajassa. Valo syttyy n. 15-20 min ajon jälkeen.
Maanataina vaihdoin toisen (käytetyn) anturin(on muuten "kiva" vaihdettava) ja homma näytti olevan ok. Ajettiin pieni testilenkki tallin lähellä ja lisäksi auto kävi tyhjää tallin pihassa n. tunnin, kertaakaan valo ei edes vilkahtanut.
Kaveri lähti tyytyväisenä perumaan jo hommaamiaan junalippuja (auton omistaja asuu Oulussa), mutta palasi muutaman minuutin jälkeen takaisin. Merkkivalo oli vilkahtanut läheisessä risteyksessä ja tallin pihalla se jälleen paloi kokoajan tyhjäkäynnillä, moottorin kierroksia nostettaessa valo sammuu.
Myös 4:sen puola antaa vikakoodia ja käynti on epätasaista. Voiko tämä laskea tyhjäkäynnin niin alas, että pumpun tuottama paine ei riitä valon sammuttamiseen? Entä onko kukaan kuullut aijemmin JTS:n öljypumpun hajonneen?
Seuraavaksi pitää hommata uusi puola ja asentaa mekaaninen mittari öljynpaineelle. Katsotaan mitä tapahtuu...
Oireena öljynpainevalon syttyminen moottorin kierroksien laskiessa tyhjäkäynnille, öljyn pinta on mittatikun max. rajassa. Valo syttyy n. 15-20 min ajon jälkeen.
Maanataina vaihdoin toisen (käytetyn) anturin(on muuten "kiva" vaihdettava) ja homma näytti olevan ok. Ajettiin pieni testilenkki tallin lähellä ja lisäksi auto kävi tyhjää tallin pihassa n. tunnin, kertaakaan valo ei edes vilkahtanut.
Kaveri lähti tyytyväisenä perumaan jo hommaamiaan junalippuja (auton omistaja asuu Oulussa), mutta palasi muutaman minuutin jälkeen takaisin. Merkkivalo oli vilkahtanut läheisessä risteyksessä ja tallin pihalla se jälleen paloi kokoajan tyhjäkäynnillä, moottorin kierroksia nostettaessa valo sammuu.
Myös 4:sen puola antaa vikakoodia ja käynti on epätasaista. Voiko tämä laskea tyhjäkäynnin niin alas, että pumpun tuottama paine ei riitä valon sammuttamiseen? Entä onko kukaan kuullut aijemmin JTS:n öljypumpun hajonneen?
Seuraavaksi pitää hommata uusi puola ja asentaa mekaaninen mittari öljynpaineelle. Katsotaan mitä tapahtuu...
"No smoke => no power => no hope"
Mitähän öljyä tässä moottorissa on käytetty? Mun auto kun oli nelivuotishuollossa Porin deltassa. Kyseisessä liikkeessä on yksi asentaja joka tuntee Alfa-Romeot pirun hyvin tuli öljyistä juteltua, hän oli sitä mieltä että kyseisessä merkissä tulisi käyttää 10-60W öljyä joko selenia tai vastaava. Ja nimenomaan JTS-moottorissa on mahdollista että ei kone kestä jos käyttää jotain muuta öljyä. Tehdashan suosittaa juuri tätä öljyä.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 28 Heinä 2007, 10:44
- Paikkakunta: Klaukkala
Itse taistelin toissa kesänä saman vaivan kanssa 16V TS:n kanssa. JTS:ssä ja siinä on käsittääkseni sama alakerta. Vaihdoin uudet anturit, öljypumpun, ajoituksensäätimen ja kalliit Racing (10W-60) öljyt, mutta ongelma tuli aina takaisin öljyn lämmettyä.Meinasin jo viedä paalattavaksi koko kapistuksen. Kaikki oli uutta, mutta valo vain vilkkui tyhjäkäynnillä. Kyllä söi miestä...
Loppujen lopuksi vika oli liian suurissa laakerivälyksissä. Kun alakertaan vaihdettiin tiukat laakerit niin ongelma katosi.
Alakerran laakerit sai vaihdettua alakautta. Puolen päivän työ, jos kaikki pultit aukeavat helpolla. Osat ovat edullisia, jos ne ostaa muualta kuin valtuutetulta huolto-organisaatiolta. Mm. Heikalta löytyi STD laakeriliuskaa. Öljypohjan tiivistys on tiivisteliimalla.
Jos kampiakselin kaulat ovat kuluneet, niin sitten menee moottori purkuun. Se onkin sitten aikamoinen savotta.... Kampiakselissa on onneksi nitratut kaulat, joten sen kestävyydelle on edellytykset olemassa.
Paljonko on autolla muuten rullattu?
Loppujen lopuksi vika oli liian suurissa laakerivälyksissä. Kun alakertaan vaihdettiin tiukat laakerit niin ongelma katosi.
Alakerran laakerit sai vaihdettua alakautta. Puolen päivän työ, jos kaikki pultit aukeavat helpolla. Osat ovat edullisia, jos ne ostaa muualta kuin valtuutetulta huolto-organisaatiolta. Mm. Heikalta löytyi STD laakeriliuskaa. Öljypohjan tiivistys on tiivisteliimalla.
Jos kampiakselin kaulat ovat kuluneet, niin sitten menee moottori purkuun. Se onkin sitten aikamoinen savotta.... Kampiakselissa on onneksi nitratut kaulat, joten sen kestävyydelle on edellytykset olemassa.
Paljonko on autolla muuten rullattu?
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Tuossa oli onnea matkassa. Kannattaa reagoida nopeasti, koska näiden kammet ei meinaan kuitenkaan kovin pitkään kestä jos voitelu pettää. Täällä olisi pari kampuraa joista on yksi kaula paskana ja kaverilla vielä kolmas.. Kaulat eivät näytä edes kovin pahoilta, mutta kun mittaa, niin tuosta viimeksi mittaamastani puuttui 0.1mm, joka on laakereissa aika paljon.
Kimmo / alfatune.fi
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Useammasta korjaamosta on ehdotettu hajonnutta öljypumppua, mutta itse kallistuisin näiden vastausten perusteella laakeriongelmien puoleen.
Autolla ajettu vasta 126tkm, huollatettu ajallaan, mutta käytetyistä öljyistä ei ole mitään tietoa...
Tänään mittaan öljynpaineet ja sen jälkeen saa joku paja ottaa homman hoitaakseen. Itse suosittelin paikallista pikkupajaa (jolla kokemusta Alfoista) auton omistajalle, mutta kun "asiantuntijat" olivat suositelleet auton viemistä Deltaan, niin suurella todennäköisyydellä sinne se hinataan. Pitää painottaa, että ottavat laakerit irti ja mittaavat välykset, eivätkä vaihda pelkästään öljypumppua!
Autolla ajettu vasta 126tkm, huollatettu ajallaan, mutta käytetyistä öljyistä ei ole mitään tietoa...
Tänään mittaan öljynpaineet ja sen jälkeen saa joku paja ottaa homman hoitaakseen. Itse suosittelin paikallista pikkupajaa (jolla kokemusta Alfoista) auton omistajalle, mutta kun "asiantuntijat" olivat suositelleet auton viemistä Deltaan, niin suurella todennäköisyydellä sinne se hinataan. Pitää painottaa, että ottavat laakerit irti ja mittaavat välykset, eivätkä vaihda pelkästään öljypumppua!
"No smoke => no power => no hope"
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Nyt on sitten paineet mitattu ja tulokset eivät todellakaan ole positiivisia:
- Kylmänä tyhjäkäynnillä 3 bar
- Pienen varovaisen ajon jälkeen 1 bar tyhjäkäynnillä
- Em. ajon jälkeen vielä 5 min tyhjäkäyntiä 0.25 bar
Viikonloppuna hinataan Alfa Deltan pihalle odottamaan jatkotoimenpiteitä. Saavat kyllä samalla tarkastaa laakerivälykset, eikä pelkästään vaihtaa öljypumppua. Taitaa tulla "ihanan" halpa remontti, onneksi ei ole omat rahat kyseessä...
- Kylmänä tyhjäkäynnillä 3 bar
- Pienen varovaisen ajon jälkeen 1 bar tyhjäkäynnillä
- Em. ajon jälkeen vielä 5 min tyhjäkäyntiä 0.25 bar
Viikonloppuna hinataan Alfa Deltan pihalle odottamaan jatkotoimenpiteitä. Saavat kyllä samalla tarkastaa laakerivälykset, eikä pelkästään vaihtaa öljypumppua. Taitaa tulla "ihanan" halpa remontti, onneksi ei ole omat rahat kyseessä...
"No smoke => no power => no hope"
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
No, päivitetäänpä tätäkin, kun Alfa on jälleen kunnossa.
Deltalla ehdottivat suoraan uutta moottoria, eivätkä olleet kiinnosttuneita tutkimaan asiaa tarkemmin. Tästä suivaantuneena kaverini vei auton suosittelemalleni pajalle ja siellä todettiin öljypumpun päädyn ruuvien löystyneen. Pultit lukitteen kanssa kiinni, laakereiden tarkastus, uudet öljyt ja koneet käymään.
Laakerit olivat hyvässä kunnossa, joten tästä selvittiin säikähdyksellä. Kaveri ehti tosin ostamaan jo tällä välin Primeran...
Deltalla ehdottivat suoraan uutta moottoria, eivätkä olleet kiinnosttuneita tutkimaan asiaa tarkemmin. Tästä suivaantuneena kaverini vei auton suosittelemalleni pajalle ja siellä todettiin öljypumpun päädyn ruuvien löystyneen. Pultit lukitteen kanssa kiinni, laakereiden tarkastus, uudet öljyt ja koneet käymään.
Laakerit olivat hyvässä kunnossa, joten tästä selvittiin säikähdyksellä. Kaveri ehti tosin ostamaan jo tällä välin Primeran...
"No smoke => no power => no hope"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Jaa-a, miksiköhän Deltan palveluihin ollaan tyytymättömiäKeltsi kirjoitti:No, päivitetäänpä tätäkin, kun Alfa on jälleen kunnossa.
Deltalla ehdottivat suoraan uutta moottoria eivätkä olleet kiinnostuneita tutkimaan asiaa tarkemmin., Tästä suivaantuneena kaverini vei auton suosittelemalleni pajalle ja siellä todettiin öljypumpun päädyn ruuvien löystyneen. Pultit lukitteen kanssa kiinni, laakereiden tarkastus, uudet öljyt ja koneet käymään.
Laakerit olivat hyvässä kunnossa, joten tästä selvittiin säikähdyksellä.

-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Minua ottaa enemmän päähän ihmiset keillä on edes jonkinasteinen käsitys Deltan toiminnasta mutta käy siellä silti.. Paras tapa vaikuttaa Deltan toimintaan on tehdä Alfabisnekset muualla, jolloin asiakasmäärän totaalisesti romahtaessa on Deltan toiminnan vaikeaa pysyä ennallaan Alfan osalta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^^ Ei Deltaa taida paljoa kiinnostaa huollattaako tai korjauttaako joku yksityinen siellä autoaan vai ei. Alfoja on määrällisesti niin vähän ettei taida paljon Kiojen ja Fiatien joukossa painaa. Ja vakuutusyhtiöthän ovat joka tapauksessa varmoja asiakkaita.
Alfan omistajan kannalta tilanne on kyllä nihkeä. Erikoisempien vikojen kohdalla voi pikkupajoilla olla äkkiä eväät syöty.
Alfan omistajan kannalta tilanne on kyllä nihkeä. Erikoisempien vikojen kohdalla voi pikkupajoilla olla äkkiä eväät syöty.
- Epäkelpokeräilijä -