Jarrut vinkuu 159:ssä
Valvoja: Moderators
Jarrut vinkuu 159:ssä
Onko muut törmänneet Alfa 159:n kanssa jarrujen vinkumiseen?
On nimittäin aika koomista ajaa risteykseen hienolla autolla kun jarrut vinkuu kuin viimeistä päivää.
Vinkuna poistuu joksikin aikaa kun auton pesee.
Tarkastuksia luvassa kun renkaiden vaihto lähenee.
On nimittäin aika koomista ajaa risteykseen hienolla autolla kun jarrut vinkuu kuin viimeistä päivää.
Vinkuna poistuu joksikin aikaa kun auton pesee.
Tarkastuksia luvassa kun renkaiden vaihto lähenee.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jarrupalat tai jarrulevyt lopussa?
kuparitahnaa vaa nii melut loppuu jos osat ovat toimintakuntoiset.
kuparitahnaa vaa nii melut loppuu jos osat ovat toimintakuntoiset.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin, tai edes hyvät palat eivät auta jos niissä ei ole kitinänvaimennuslevyjä. Siis jos vinkuminen johtuu palan ja satulan välisestä resonoinnista (volvo ongelma). Ja kupari tahna on kanssa suotavaa paloja asennettaessa. Lisäksi vinkumista aiheuttaa lasittunut levy tai pala, jolloin ei auta kuin vaihtaa uudet.
Niin se motonet -aine on siis vastaavaa kuin liimattavat kitinälevyt, mutta siis nestemäistä.
Niin se motonet -aine on siis vastaavaa kuin liimattavat kitinälevyt, mutta siis nestemäistä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Saattaa olla myös jarrukilpi kun ottaa levyyn kiinni, mutta se kyllä soi koko ajan jos on soidakseen...
Paniikki jarrutuksia silloin tällöin! tekee vaan ja ainoastaan hyvää jarruille, jos hissuttelee, niin se on sata varma että rupee inisemään. mut jos palat ja levyt on OK, niin eiköhän mennä hionta ja kuparitöhnä linjalle? tuntuu toimivan useimmissa tapauksissa
Paniikki jarrutuksia silloin tällöin! tekee vaan ja ainoastaan hyvää jarruille, jos hissuttelee, niin se on sata varma että rupee inisemään. mut jos palat ja levyt on OK, niin eiköhän mennä hionta ja kuparitöhnä linjalle? tuntuu toimivan useimmissa tapauksissa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tässä minun tarina jarrujen vinkumisesta
Vinkui uudet jarrut, pari viikkoa asennuksen jälkeen yhä vinkui ->
-> meni hermot
-> motonet, ostin kitinävaimennuslevyn
-> kotona renkaat irti
-> jarrupalat irti
-> kitinävaimennuslevyt leikkasin jarrupalojen muotoiseksi
-> jarrulevy puhdistettiin
-> kaikki kasaan ja testaamaan
-> ei auta
-> kaikki taas purkuun: pähkäilemisen jälkeen jarrupalat käsissäni totesin, että tarvike jarrupalat olivat hiukan liian leveät korkeussuunnassa, jolloin jarrupalojen molemmat reunat korkeussuunnassa hankasivat jarrulevun reunoihin (toivottavasti ymmärsitte.)
ratkaisu: hioin jarrupaloista 2-3 mm molemmista reunoista pois.
nyt ei enää vingu.
Vinkui uudet jarrut, pari viikkoa asennuksen jälkeen yhä vinkui ->
-> meni hermot
-> motonet, ostin kitinävaimennuslevyn
-> kotona renkaat irti
-> jarrupalat irti
-> kitinävaimennuslevyt leikkasin jarrupalojen muotoiseksi
-> jarrulevy puhdistettiin
-> kaikki kasaan ja testaamaan
-> ei auta
-> kaikki taas purkuun: pähkäilemisen jälkeen jarrupalat käsissäni totesin, että tarvike jarrupalat olivat hiukan liian leveät korkeussuunnassa, jolloin jarrupalojen molemmat reunat korkeussuunnassa hankasivat jarrulevun reunoihin (toivottavasti ymmärsitte.)
ratkaisu: hioin jarrupaloista 2-3 mm molemmista reunoista pois.
nyt ei enää vingu.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Polkeminen tietenkin aina helpottaa...
Jarrupalat pitäisi aina sovittaa viilan kanssa niin, että ne asettuvat paikoilleen nihkeästi/kevyesti ja tietenkin tulee varmistaa että palat on oikean malliset etteivät ota kiinni minnekkään mihin ei ole tarkoitus. En ole vielä koskaan mihinkään autoon löytänyt paloja ja satuloita jotka sopisivat täydellisesti yhteen ilman viimeistelyä.
Liukupinnoille ohuesti kuparitahnaa jotta palat liikkuvat vielä vähän ajan kuluttuakin.
Vanha kunnon asentajan tapa, johon tuolla aiemminkin yritettiin viitata, jota käytettiin ennenkuin erillisiä värinälevyjä oli kaupan ja joka toimii edelleenkin on kunnon mälli kuparitahnaa hyvin sovitetun palan selkäpuolelle (keskelle) - lakkaa jarrut kitisemästä.
Jarrupalat pitäisi aina sovittaa viilan kanssa niin, että ne asettuvat paikoilleen nihkeästi/kevyesti ja tietenkin tulee varmistaa että palat on oikean malliset etteivät ota kiinni minnekkään mihin ei ole tarkoitus. En ole vielä koskaan mihinkään autoon löytänyt paloja ja satuloita jotka sopisivat täydellisesti yhteen ilman viimeistelyä.
Liukupinnoille ohuesti kuparitahnaa jotta palat liikkuvat vielä vähän ajan kuluttuakin.
Vanha kunnon asentajan tapa, johon tuolla aiemminkin yritettiin viitata, jota käytettiin ennenkuin erillisiä värinälevyjä oli kaupan ja joka toimii edelleenkin on kunnon mälli kuparitahnaa hyvin sovitetun palan selkäpuolelle (keskelle) - lakkaa jarrut kitisemästä.
TPP
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
mulla ei saa..na auta ei polkeminen, ei käsijarru päällä ajaminen vähän aikaa, ei mikään!! Itseasiassa entistä enemmän alkoi vinkumaan kun ajoin hetken aikaa kässäri päällä.
Kävin pikahuollossa nostattamassa autoa ja todettiin ensinnäkin se, että molemmat takapyörät pyörivät todella tuskaisesti, ihan kuin jarrupalat hinkaisivat levyä vasten, jolloin se estää vanteen vapaan pyörimisen.
Noh, korjaaja päätyi siihen tulokseen, että jarrupalani ovat vaihtokunnossa, koska niiten pinnalle on muodostunut pinta(en muista nimeä enää) ja ne pitää vaihtaa, yhdyin hänen mielipiteensä ja tilasin motonetistä uudet palat.
MUTTA, sitten heräsikin kysymys ajaessa takaisin kotiin: eikös käsijarrusysteemissä ole ihan omat lukittajat eli eivät ole jarrupalat jotka pitävät autoa paikallaan? ainakin vanhoissa autoissa näin ollut
KOSKA vinkuminen loppuu; KUN painaa jarrua. MUTTA MYÖS silloin kun ajan käsijarru päällä.
Tästä voi päätellä, että on sama mekanismi, joka vinkuu^^
alkaa hävettää ja ..tuttaa tuo vinkuminen. hjälp-
Kävin pikahuollossa nostattamassa autoa ja todettiin ensinnäkin se, että molemmat takapyörät pyörivät todella tuskaisesti, ihan kuin jarrupalat hinkaisivat levyä vasten, jolloin se estää vanteen vapaan pyörimisen.
Noh, korjaaja päätyi siihen tulokseen, että jarrupalani ovat vaihtokunnossa, koska niiten pinnalle on muodostunut pinta(en muista nimeä enää) ja ne pitää vaihtaa, yhdyin hänen mielipiteensä ja tilasin motonetistä uudet palat.
MUTTA, sitten heräsikin kysymys ajaessa takaisin kotiin: eikös käsijarrusysteemissä ole ihan omat lukittajat eli eivät ole jarrupalat jotka pitävät autoa paikallaan? ainakin vanhoissa autoissa näin ollut
KOSKA vinkuminen loppuu; KUN painaa jarrua. MUTTA MYÖS silloin kun ajan käsijarru päällä.
Tästä voi päätellä, että on sama mekanismi, joka vinkuu^^
alkaa hävettää ja ..tuttaa tuo vinkuminen. hjälp-
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Niiiin, kyllähän ne jarrupalat aina enemmän tai vähemmän lepää levya vasten, mutta jos jarru laahaa, niin todennäköisempää on mielestäni se, että jarru makaa päällä. Joko mäntä jumissa sylinterissä tai käsijarru ei palauta. Toki jos autolla on ajettu pitkälti yli 100 tkm, voi palatkin olla kuluneet. Ja voi olla kumpaakin vaivaa. Jarrunesteitä kannattaisi vaihtaa/vaihdattaa ainakin parin vuoden välein, niin ei jarrut jumita.
Minulla on parikin vanhempaa, 70-lukuista italiaanoa, ja kyllä niissä käsijarru vaikuttaa vivun kautta takapyörän sylinterin mäntään ja puristaa siten jarrupaloja levyä vasten. Saabeissa taisi olla erilliset rummut käsijarruille, joskus.
Hiukan tuo vinkuminen hiljaisissa nopeuksissa ja kevyissä jarrutuksissa häiritsee omassa Alfassanikin. Elän tuon kanssa, ainakin vielä.
Minulla on parikin vanhempaa, 70-lukuista italiaanoa, ja kyllä niissä käsijarru vaikuttaa vivun kautta takapyörän sylinterin mäntään ja puristaa siten jarrupaloja levyä vasten. Saabeissa taisi olla erilliset rummut käsijarruille, joskus.
Hiukan tuo vinkuminen hiljaisissa nopeuksissa ja kevyissä jarrutuksissa häiritsee omassa Alfassanikin. Elän tuon kanssa, ainakin vielä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Kannattaneekohan sitä kuparitahnaa tunkea sinne jarruihin? Hyvää katalyyttiä hapettamaan paloja/satulaa... Männät (pinnoitus) lienevät jalompaa kuin kupari? Laittaisin ja käytänkin, metallittomia rasvoja jarruihin, kun sellasia ihan jarruja varten tehtykin, saa tuubissa ja sprayna.
Oma kosla ei ole vielä jarruista vinkunut, enkä niihin ole vielä koskenutkaan. Edellinen kulkinekaan ei juuri vinkunut. Yleensä renkaanvaihdon (kevät/syksy) yhteydessä pyrin putsaamaan jarrut, kun noissa huolloissa se puhdistus on mielestäni suurpiirteistä jos sitä yleensäkään tehdään ollenkaan...
Tuli mieleen, että kun käytän jostain perverssistä syystä yleensä moottorijarrutuksia hidastuksiin ja jarrua painan kun sitä oikeasti tarvitsee. Meinaan kun esmes punavaloristeystä lähestyessä näkee edessäajavien jarruvalojen syttyvän pitkän matkaa ennen pysäytystarvetta. Eikös tommoinen palojen hively nimenomaan ole sitä pintojen kiillottamista?
Pinta? Liekkö "lasittuneet"? Hiomapaperia...Backstroker kirjoitti:Noh, korjaaja päätyi siihen tulokseen, että jarrupalani ovat vaihtokunnossa, koska niiten pinnalle on muodostunut pinta(en muista nimeä enää) ja ne pitää vaihtaa, yhdyin hänen mielipiteensä ja tilasin motonetistä uudet palat.
Oma kosla ei ole vielä jarruista vinkunut, enkä niihin ole vielä koskenutkaan. Edellinen kulkinekaan ei juuri vinkunut. Yleensä renkaanvaihdon (kevät/syksy) yhteydessä pyrin putsaamaan jarrut, kun noissa huolloissa se puhdistus on mielestäni suurpiirteistä jos sitä yleensäkään tehdään ollenkaan...
Tuli mieleen, että kun käytän jostain perverssistä syystä yleensä moottorijarrutuksia hidastuksiin ja jarrua painan kun sitä oikeasti tarvitsee. Meinaan kun esmes punavaloristeystä lähestyessä näkee edessäajavien jarruvalojen syttyvän pitkän matkaa ennen pysäytystarvetta. Eikös tommoinen palojen hively nimenomaan ole sitä pintojen kiillottamista?
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
juu, lasittuneet. Täytyy yrittää ottaa tänään työn alle, hioa vähän palojen pintaa ja laittaa kuparitahnaa. Maanantaina tulevat sitten uudet palat. jos ei auta niin sitten korjaamolle, sitten asiat menevätkin jo luultavasti takuuseen.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrut vinkuu 159:ssä
Nyt on tänkin 159:n takajarrut alkaneet vinkua kevään aikana. Renkaiden vaihdon yhteydessä otin palat ja liu’ut irti. Annoin kevyen viilakäsittelyn ja tuuppasin kuparitahnan kera takaisin. Viilasin ruosteet pois, mutta pintaa aika vähän ja kun sovittelin paloja irtonaisena liukuihin tuntui sovite aika timmiltä, eikä palat kovin juoheasti liikkuneet. Päivää myöhemmin vinkuna palasi. Pitäisiköhän noista ottaa viilalla vähän enemmän tavaraa pois? Pintaa paloissa oli vielä luokkaa 6 mm, paljonkos noissa on uutena?
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrut vinkuu 159:ssä
Tässä Alfassa takajarrujen vinkumisen aiheutti levyjen sisäpuolelle syntynyt "porras". Levyt ja palat muuten ovat vielä ok kunnossa, joten pyöräytin rälläkällä portaan pois. Enää ei vikise yhtään