156:n vanteet
Valvoja: Moderators
156:n vanteet
Tämä asia on varmaan esiintynyt foorumilla monesti, mutta haulla tulee niin paljon asiaan kuulumattomia hittejä, että aloitetaan uusi aihe...
Kysymys kuuluu: onko 156:een mitään järkeä hommata yli 16" vanteita, mikäli madaltaminen ei tule kyseeseen? Saako 17" näyttämään asiallisilta esim tosi matalalla profiililla?
Madallus nimittäin ei tule kysymykseen, koska kotipihani on sellainen, että tuo vakiokin raapii maata 100 metriä matkalla pihaan
Kysymys kuuluu: onko 156:een mitään järkeä hommata yli 16" vanteita, mikäli madaltaminen ei tule kyseeseen? Saako 17" näyttämään asiallisilta esim tosi matalalla profiililla?
Madallus nimittäin ei tule kysymykseen, koska kotipihani on sellainen, että tuo vakiokin raapii maata 100 metriä matkalla pihaan
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Ehkä vielä oleellisempi seikka on vanteen leveys. Mielestäni vanne saa olla korkeintaan 7" leveä (205 leveä rengas vähän korkeammalla profiililla), mikäli autoa ei aio madaltaa ja ET:nkin tulisi olla myös hyvin lähellä vakiota. Sitten ehkä vielä 17" vanne menisikin.
Eli ettei rengas rupea puskemaan sieltä lokarin alta. Se tekee juuri sen maasturiefektin..
Eli ettei rengas rupea puskemaan sieltä lokarin alta. Se tekee juuri sen maasturiefektin..
Senza cuore saremmo solo macchine
Ei auta, siinä on pari sellaista paikkaa ettei naapurin traktori riitä, vaikka se melko iso onkin. Naapuri kävi itseasiassa tänään tyhjentämässä lantalavan traktorillaan, ja mylläsi koko pihan niin hirveään kuntoon että tunnin lapioin jotta sain pihan taas suoraksi
Viimeksi muokannut evilpet, 16 Huhti 2009, 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itellä 225/45-17 edessä ja 235/45-17 takana ja ei se sieltä pullottele kummemmin, vaikka madallusta takaa päin katsoessa vaatisikin...
Tuossa muuten 16" kiekot myynnissä gummeineen, en tiedä sitten miltä näyttää 156 alla.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15727
Tuossa muuten 16" kiekot myynnissä gummeineen, en tiedä sitten miltä näyttää 156 alla.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15727
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Okevilpet kirjoitti:Ei auta, siinä on pari sellaista paikkaa ettei naapurin traktori riitä, vaikka se melko iso onkin. Naapuri kävi itseasiassa tänään tyhjentämässä lantalavan traktorillaan, ja mylläsi koko pihan niin hirveään kuntoon että tunnin lapioin jotta sain pihan taas suoraksi
Tuossa 17 ilman madallusta. Kehno kuva, mutta suuntaa antava
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7055
-Tomi- kirjoitti: Halkaisijaltaan lähes samat, kuin vakio 195/65 R 15. Ei liian leveät > ei vetelä, eikä liian matalaprofiilisetkaan. Sellaiset oli edeltävässä 156:ssa talvirinkuloina.
156sen vakio nakit on ekan sarjan osalta
205/60 R 15 V6
185/65 VR 15 TS
ja sitten kakkossarjaan ainakin V6sen osalta tuuman isommat
kuvia löytyy vaikka mun albumista ja sitte tuolta mun kuvasivustolta madalluksien ja ilman kera..
Tuli tässä muuten mieleen mites katsastussetä tykkää esim omalla kohdallani (1.8TS + 235/45-17 + 225/45-17)? Nuo 225 leveät on ollut jo pidempäänkin, mutta 235 on nyt vaan kuluneiden 225 tilallla. Oon rengasliikkeessä duunissa niin noita "loppuunajettuja" kumeja tulee aina oteltua.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Riippuu siitä mitä rekisteriotteessa mainitaan pyörien/renkaiden kooksi. Itsellä 156:ssa papereissa luki että pyörät 15" (ollut alkuperäiskoko), joten kun alla oli 225/45-17" niin se katsastussetä tahtoi tehdä muutoskatsastuksen (43 euroa). Tässä AKE:n sivuilta:Java kirjoitti:mites katsastussetä tykkää esim omalla kohdallani (1.8TS + 235/45-17 + 225/45-17)?
"...Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi. "
Olis varmaan pitänyt mennä pienemmillä pyörillä katsastukseen..!
No, nyt saa luvan kanssa käyttää niitä vanteita. Vähän katsastusmies tiiraili että miten ovat lokarit kuluneet, onko ottanut kiinni. Kun mitään ei näkynyt niin suostui tekemään sen muutoksen.
Re: 156:n vanteet
Miksi sen profiilin pitäisi olla "tosi matala". Ei kai rinkuloitten korkeutta/ympärysmittaa ole tarkoituksenmukaista pienentää? Ja se kai ratkaisee tämän niin kutsutun ongelmasi, että kasvaako vai pieneneekö renkaan ja lokasuojan väli. Jos vaihdat esim 205/55 - 16 vanteet kokoon 215/50 - 17 tai 225/45-17, niin fillarin korkeus kasvaa ja lokasuojan väli pienenee. Ero ei ole suuri, mutta tietysti, jos on tyytymätön jo nykyiseen ulkoasuun (jonka Italian parhaat muotoilijat ovat tehneet). Jos taas pelkona on maavaran liiallinen kasvu, niin ei se kyllä oikeasti montaa milliä kasva.evilpet kirjoitti:Tämä asia on varmaan esiintynyt foorumilla monesti, mutta haulla tulee niin paljon asiaan kuulumattomia hittejä, että aloitetaan uusi aihe...
Kysymys kuuluu: onko 156:een mitään järkeä hommata yli 16" vanteita, mikäli madaltaminen ei tule kyseeseen? Saako 17" näyttämään asiallisilta esim tosi matalalla profiililla?
Madallus nimittäin ei tule kysymykseen, koska kotipihani on sellainen, että tuo vakiokin raapii maata 100 metriä matkalla pihaan
Omassa 159:ssäni on kesätassuina 235 / 45 - 18 ja olen aivan vakuuttunut siitä, että kyseinen rengastus ei tuo mitään hyvää verrattuna talvitassuina oleviin 225/50 -17 -renkaisiin, jotka nekin ovat liian suuret. Vaarana on nimittäin, että kun vanteen kasvattaminen nostaa rengassarjan hintaa tuhannen markkaa per tuuma, niin renkaiden vaihdon tullessa ajankohtaiseksi ei ole varaa ostaa kuin Ähläm al Akssam Eko GT Turbot alle, ja mitäs helvetin järkeä on ostaa Alfa Romeo, investoida kalliisiin vanteisiin ja sitten viimeistellä kokonaisuus jollain sudanilaisella rengaskerralla?!?
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: 156:n vanteet
Jönsson kirjoitti:mitäs helvetin järkeä on ostaa Alfa Romeo, investoida kalliisiin vanteisiin ja sitten viimeistellä kokonaisuus jollain sudanilaisella rengaskerralla?!?
totta
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Anteeksi. ei ollut tarkoitus kiukutella. Omaan autooni nuo ylikoon kurrat tulivat yllättäen ja pyytämättä kuin presidentin kanslian paperit entisen tytön faksiin. Koska en ole havainnut fillareiden kasvattamisesta mitään hyötyä, niin keskustelen aiheesta siitä näkökulmasta, että kannattaako maksaa hirveästi ylimääräistä saadakseen heikennettyä autonsa ominaisuuksia. Ja jos ei liian suuri pyörä/rengas itsessään vielä ominaisuuksia heikennäkään, sen tekevät viimeistään kiinalaiset halparenkaat, joita varsin moni täällä tuntuu autoihinsa hankkivan, kun ei oman kertoman mukaan rahat riitä parempiin. Eikä varmaan riitä, kun hinta kasva melko reippaasti tuumakoon myötä. Kyllä se aikanaan kirpaisee minunkin rahapussissani.Rolle kirjoitti:^^Viittaatko huonoilla renkailla itseesi vai mitä kiukuttelet?
Olen toki ennenkin huomannut, että täällä ei oikein hyvällä katsota niitä, joilla on asioista väärä mielipide.
Tokihan markkoja käytetään, mutta kuuden nipuissa.evilpet kirjoitti:Kyllähän tuo tuhannen markan (käyttääkö joku vielä oikeasti näitä markkoja?) tuumajuttu tavallaan totta on, ja uskoisin että kälviän teinipiireissä se on todellinen murheenkryyni. Alkuperäisellä kysymyksenasettelulla oli tosin vain ja ainoastaan auton ulkonäköön liittyvä funktio.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuomitsemista ja yleistämistä negatiivisessa mielessä, sekä muiden haukkimista on vaikea nähdä hyvällä, katsoitpa sitä pahalla tai ei.Jönsson kirjoitti:kiinalaiset halparenkaat, joita varsin moni täällä tuntuu autoihinsa hankkivan...
...täällä ei oikein hyvällä katsota niitä, joilla on asioista väärä mielipide.
Mielipiteensä saa toki jakaa, ja se lienee jo aika hyvin tullutkin selväksi.
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Pitää ihmetellä miten te oikeasti saatte vannekoon valinnasta näin vaikean asian. Kyse ei ole rakettitieteestä.
Mene lähimpään asiantuntevaan rengasliikkeeseen jossa tunnetaan termi asiakaspalvelu ja sovittakaa eri kokoisia vanteita autoon paikalleen.
Tee päätös kun olet nähnyt vaihtoehdot.
Suosittelen myös haun käyttämistä kun tästä asiasta on jo muutama erittäin hyvä topic jossa asia on käyty aika perinpohjaisesti läpi.
Ni-in ja vanteen leveys ei todellakaan määritä renkaan leveyttä. 10" vanteella saadaan kiskottua vielä 195 kumi niskaan jolloin vanne on ulkona, mutta rengas kaaresta katsottuna sisäpuolella.
Vanteen/renkaan leveys ei myöskään yksistään määritä kuinka ulos se lokasuojan alta tulee.
Pakko avautua kun muutkin...
Mene lähimpään asiantuntevaan rengasliikkeeseen jossa tunnetaan termi asiakaspalvelu ja sovittakaa eri kokoisia vanteita autoon paikalleen.
Tee päätös kun olet nähnyt vaihtoehdot.
Suosittelen myös haun käyttämistä kun tästä asiasta on jo muutama erittäin hyvä topic jossa asia on käyty aika perinpohjaisesti läpi.
Ni-in ja vanteen leveys ei todellakaan määritä renkaan leveyttä. 10" vanteella saadaan kiskottua vielä 195 kumi niskaan jolloin vanne on ulkona, mutta rengas kaaresta katsottuna sisäpuolella.
Vanteen/renkaan leveys ei myöskään yksistään määritä kuinka ulos se lokasuojan alta tulee.
Pakko avautua kun muutkin...
"Too much ain't enough"
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156:n vanteet
Ei se varsinaisesti taida tuosta kiinni olla. Oman omituisen teoriani mukaan silmä noteeraa auton "alkavan" vanteiden alareunasta, vanne kun yleensä vaaleana erottuu taustasta mustaa kumia paremmin. Ja mitä isompi on vanne, sitä suuremmalta näyttää matka helman alareunasta vanteen alareunaan.Jönsson kirjoitti:Miksi sen profiilin pitäisi olla "tosi matala". Ei kai rinkuloitten korkeutta/ympärysmittaa ole tarkoituksenmukaista pienentää? Ja se kai ratkaisee tämän niin kutsutun ongelmasi, että kasvaako vai pieneneekö renkaan ja lokasuojan väli.
Teoriasta voi olla mitä mieltä tahansa mutta en nyt parempaakaan selitystä ole keksinyt sille miksi alun perin 14-tuumaisille tarkoitettu henkilöauto näyttää 17-tuumaisilla kuuautolta. Ja jos kärryn madaltaa sopusuhtaisen näköiseksi niin niillä 14" talvipyörillä se näyttää siltä kuin joku olisi astunut sen päälle.
Rengaskoon mulkkaaminen taas ei mitenkään pakota ostamaan niitä linglong naminameja. Lisäksi rengasmerkeissä on muitakin asiallisia gummeja tarjoavia tapauksia kuin Michelin, Continental ja Goodyear. Kunnollisia ,oottoriöljyjäkin on olemassa muita kuin Mobil 1 RF vaikka se Suomessa tunnetuin brändi onkin.
Tuohon aloittajan kysymykseen: Väittäisin että madaltamattomassa 156:ssa 16" näyttää parhaalta. Otin oikeuden omiin käsiini ja linkitin savijo-r:n albumista oman ex-kärryni jossa on tehtaan sporttivieterit ja 17" teledialit, minusta tuonkaan ei ulkonäön puolesta tarvitsisi olla yhtään korkeampi tai yhtään isommilla tassuilla kengitetty. Alustan toimintaa pidin kyllä maukkaana kompromissina.
- Epäkelpokeräilijä -
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Ja sekö on sitten hyvä? Ei kai kukaan olekaan väittänytkään että vanteen leveys määrää renkaan leveyden... Vaikka itse kyllä käytän aina vanteelle sopivaa rengasta.buctu kirjoitti:Ni-in ja vanteen leveys ei todellakaan määritä renkaan leveyttä. 10" vanteella saadaan kiskottua vielä 195 kumi niskaan jolloin vanne on ulkona, mutta rengas kaaresta katsottuna sisäpuolella.
Muistaakseni aikaisemmin jo mainitsin myös ET-luvulla olevan jotain tekemistä asian kanssa.buctu kirjoitti:Vanteen/renkaan leveys ei myöskään yksistään määritä kuinka ulos se lokasuojan alta tulee.
Mikäs vitutus kärpänen kaikkia on puraissut?
Senza cuore saremmo solo macchine
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Myönnän, se ei varmasti ole helpompaa. Eri rengastuksien vaikutus autoon on vain keskusteltu jo aika useasti läpi. Näin ollen vika on joko luetun ymmärryksessä tai sitten et selvästikään hahmota eri rengastuksien vaikutusta autosi ulkonäköön, koska aloitit asiasta uuden topicin. Asianmukaista olisi konkreettisesti kokeilla eri rengastuksia jolloin jo toivottavasti sinäkin asian hahmotat.evilpet kirjoitti:^Ihanko tosissasi olet sitä mieltä että rengasliikkeeseen ajaminen, ja vanteiden venkslaaminen on helpompaa kuin nettifoorumille kirjoittaminen?
Nyt kulta-juhliin . Juuri oikeaoppisella rengastuksella joka vanteella sopii
"Too much ain't enough"
Noh täytyy muistaa kysyä nettisenseiltä ensi kerralla, ennen uuden topicin aloittamista. Voi tulla vahingossa kaksi joissa käsitellään samaa asiaa, ja kaikkihan tietää että tällä menolla internet romahtaa, eikä nettisenseillä ole enää paikkaa maailmassa jossa vaikuttaa fiksulta.
Enköhän ole nyt saanut tarpeeksi infoa tästä aiheesta...
Enköhän ole nyt saanut tarpeeksi infoa tästä aiheesta...
Re: 156:n vanteet
Teoriasi on varmaan aika oikean suuntainen, mutta eikö vanteen kasvattaminen pikemminkin lähennä vannetta ja lokasuojan reunaa?!?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei se varsinaisesti taida tuosta kiinni olla. Oman omituisen teoriani mukaan silmä noteeraa auton "alkavan" vanteiden alareunasta, vanne kun yleensä vaaleana erottuu taustasta mustaa kumia paremmin. Ja mitä isompi on vanne, sitä suuremmalta näyttää matka helman alareunasta vanteen alareunaan.Jönsson kirjoitti:Miksi sen profiilin pitäisi olla "tosi matala". Ei kai rinkuloitten korkeutta/ympärysmittaa ole tarkoituksenmukaista pienentää? Ja se kai ratkaisee tämän niin kutsutun ongelmasi, että kasvaako vai pieneneekö renkaan ja lokasuojan väli.
Siitä olen samaa mieltä, että 16" on parhaan näköinen koko vakio 156:een. Se on mielestäni muutenkin oivallisin koko siihen. Ja mitä sitten taas näihin madalluksiin tulee, niin liikaa on niissäkin liikaa. Jos pyörät näyttävät katoavan lokasuojan sisään, ei se ainakaan omaa silmääni miellytä, mutta eihän kaiken tarvitse tietenkään minun silmääni miellyttää.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156:n vanteet
Niin tekee, mutta ei vanteen alareunaa ja helmaa.Jönsson kirjoitti:Teoriasi on varmaan aika oikean suuntainen, mutta eikö vanteen kasvattaminen pikemminkin lähennä vannetta ja lokasuojan reunaa?!?
- Epäkelpokeräilijä -
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Onpas kerennyt viikonlopun aikana tulemaan paljon juttua rengastopicciin. Kannanpa omankin korteni kekoon. Tuli vaihdettua kesänakit alle. melkein sakoilla olevat japanialaiset Sumitomot, koossa 225/45-17. On äänekkäämmät kun muutaman vuoden vanhat nastalliset Barumin talvirenkaat. Auto on levoton ja johonkin hävisi myös se ohjauksen tarkkuus. Pitoakaan noissa ei yllättäen ole. Sen verran voi kuitenkin sanoa, että mielestäni 225 on jo liian leveä. 156seen. sopiva voisi olla 215 tai 205.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Re: 156:n vanteet
Kun käyttää annettuja ohjeita haussa, ei tule asiaan kuulumattomia tuloksia:evilpet kirjoitti:haulla tulee niin paljon asiaan kuulumattomia hittejä, että aloitetaan uusi aihe...
"Voit käyttää AND määrittämään sanat joiden täytyy löytyä haussa, OR sanoille jotka voivat olla vaihtoehtoisesti haussa ja NOT määrittämään sanat, joita ei saa olla haussa. Käytä * jokerimerkkinä"
Itse äkkäsin tuon vasta hetkisitten ja on kyllä helpottanut hakemista suunnattomasti.
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi
Jalamari kirjoitti:Onpas kerennyt viikonlopun aikana tulemaan paljon juttua rengastopicciin. Kannanpa omankin korteni kekoon. Tuli vaihdettua kesänakit alle. melkein sakoilla olevat japanialaiset Sumitomot, koossa 225/45-17. On äänekkäämmät kun muutaman vuoden vanhat nastalliset Barumin talvirenkaat. Auto on levoton ja johonkin hävisi myös se ohjauksen tarkkuus. Pitoakaan noissa ei yllättäen ole. Sen verran voi kuitenkin sanoa, että mielestäni 225 on jo liian leveä. 156seen. sopiva voisi olla 215 tai 205.
Ja 235 on liian leveä 159:iin. Ohjaus muuttuu raskaaksi. Aivan tasaisella asfaltilla ohjaus kyllä keskittää hyvin, mutta kallistukset ja urat saavan ohjauksen puoltamaan voimakkaasti jompaan kumpaan reunaan. Toki mutkateillä pitoa löytyy hienosti nopeuksilla, jotka ovat kaksinkertaiset suurimpaan sallittuun nähden, mutta se on aika teoreettinen etu verrattuna siihen, mikä nautinto olisi ajaa matka-ajoa autolla, jota ei tarvitse koko ajan paimentaa. Renkaat ovat mallia Continental Sport contact 2.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ilmeisesti renkaan muodolla on myös merkitystä, mutta mitkä sitten ovat ne renkaat, joissa on pyöreämpi olka?
Kuluneet Hankookit 215/45 leveänä (ihan vakiokoko saanut tehtaalta) repii kevään urissa kyllä ihan tarpeeksi, mutta tuskin auttaisi muu kuin laittaa 185/65x15" fillarit alle. Kokeillaan kuitenkin tuoreita Falkeneita mitä ne sanoo.
Kuluneet Hankookit 215/45 leveänä (ihan vakiokoko saanut tehtaalta) repii kevään urissa kyllä ihan tarpeeksi, mutta tuskin auttaisi muu kuin laittaa 185/65x15" fillarit alle. Kokeillaan kuitenkin tuoreita Falkeneita mitä ne sanoo.
Haluan laittaa oman kommentin tähän vanneasiaan, mulla on autossani 17-tuuman vanteet ja renkaat on nokian NRY-245/40-17, vanteissa ET on 35. Alustassa madallusta n.30 mm. On siis aika leveät renkaat mutta ei oo ollu mitään ongelmia, auto ei pahemmin vetele urissa eikä paikaltaan lähtiessä vaikka kuinka kiihdyttäis. Vasta tehtiin nelipyöräsuuntaus kun vaihdettiin poikittaistuki toiselle puolen. Asentaja kysyi, tehdäänkö tästä "vikuri" ajettava vai sellainen mikä menee hienosti ja on helppo ajaa, eli se on säädöistä kiinni eikä renkaan ja vanteen leveydestä.Auto kääntyy hienosti ohjaus on nopea ja kulkee suoraan vaikka menis vähän kovempaakin nopeutta eli on tosi hyvä ajaa.
Joku saattaa vielä muistaa, kuinka ostettuani 159:n valittelin suuntavakavuuden puutetta. Kaksi kertaa jouduin käyttämään kulmien asennuksessa ennen kuin saatiin auto menemään suoraan. Kuulemma hieman saattoivat kaarreominaisuudet kärsiä, mutta itse en huomannut saati välittänyt.GT-Pappa kirjoitti:Haluan laittaa oman kommentin tähän vanneasiaan, mulla on autossani 17-tuuman vanteet ja renkaat on nokian NRY-245/40-17, vanteissa ET on 35. Alustassa madallusta n.30 mm. On siis aika leveät renkaat mutta ei oo ollu mitään ongelmia, auto ei pahemmin vetele urissa eikä paikaltaan lähtiessä vaikka kuinka kiihdyttäis. Vasta tehtiin nelipyöräsuuntaus kun vaihdettiin poikittaistuki toiselle puolen. Asentaja kysyi, tehdäänkö tästä "vikuri" ajettava vai sellainen mikä menee hienosti ja on helppo ajaa, eli se on säädöistä kiinni eikä renkaan ja vanteen leveydestä.Auto kääntyy hienosti ohjaus on nopea ja kulkee suoraan vaikka menis vähän kovempaakin nopeutta eli on tosi hyvä ajaa.
No nyt sitten, kun laitettiin (vielä) leveämmät kesäläskit alle, ohjaus kyllä keskittää voimakkaasti ja auto menee suoraan - periaatteessa - mutta kun urat ja kallistukset tarttuvat renkaisiin. Kaipa autosta saisi levollisen näilläkin kumeilla, mutta kun ei huvittaisi taas viedä säädettäväksi. Ja sitten taas kulmat syksyllä talviasentoon. Uskon kyllä, että isoilla ja kalliilla huippurenkailla on mahdollista auto saada loistavaksi ajaa ainakin tietyissä olosuhteissa, mutta itse arvostaisin enemmän sitä, että auto olisi tarpeeksi hyvä ajaa kaikissa olosuhteissa eikä olisi niin kovin tarkka säädöistään.
Ja varmasti rengasmerkit ja Rollen mainitsemat erot olan muodoissa vaikuttavat. Samoin eri mallit (156 vs. 159) ja kenties samankin mallisarjan eri versiot voivat olla erilaisia ajettavuudeltaan ja reagoida eri tavalla rengastuksiin. Itse olen myös kokeillut 156 GTA:ta 245-renkailla eikä tuntunut yhtään huonolta. Silti olen sitä mieltä, että että josain 205, 215 -paikkeilla menee raja, jonka jälkeen leveyden kasvattaminen ei paranna enää kuin ulkonäköä ja aina ei sitäkään.
Mutta makuja on monia
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuohon renkaan olan pyöreyteen; Nokia on ainakin mainostanut tekevänsä suurtenkin nopeusluokkien gummit Pohjolan uraisille kinttupoluille.
Aikanaan GTV:stä kauppaa hierottaessa siinä oli alla jotakuinkin sakkokuntoiset 225/45-17 Pirellit. Tinkasin kauppaan mukaan uudet Nokian NRVi:t samaa kokoa ja kas, tuntui kun urat olisivat laakista kadonneet Suomen teiltä. Harmi ettei raastinrautamainen pinta samalla tasoittunut odotusten mukaisesti eli rengasmeluun ei juuri muutosta tullut.
Aikanaan GTV:stä kauppaa hierottaessa siinä oli alla jotakuinkin sakkokuntoiset 225/45-17 Pirellit. Tinkasin kauppaan mukaan uudet Nokian NRVi:t samaa kokoa ja kas, tuntui kun urat olisivat laakista kadonneet Suomen teiltä. Harmi ettei raastinrautamainen pinta samalla tasoittunut odotusten mukaisesti eli rengasmeluun ei juuri muutosta tullut.
- Epäkelpokeräilijä -
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Tekniikoita kyseisen toteuttamiseen on muutamia.Gasolina kirjoitti:En väitä, etteikö tuo voi olla mahdollista, mutta aika tuskainen homma on kyllä tehdä.buctu kirjoitti: 10" vanteella saadaan kiskottua vielä 195 kumi niskaan jolloin vanne on ulkona, mutta rengas kaaresta katsottuna sisäpuolella.
Esimerkki lopputuloksesta jossa loistava ulkonäkö yhdistyy äärimmäiseen suorituskykyyn .
"Too much ain't enough"