156 vaihdekeppi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

156 vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja Java »

Moro

En pikaisella haulla nyt lötyänyt, mutta mitenhän tuo kepin nahkanen pää lähtee irti? On melko kulunut ja toinen nahkapallukka venailis asentamista.
Kyseessä siis ihan TS normi tappi, ei mikään selespeed tms.
En uskalla enempää kiertää tai kammeta ylös. Voiko laatikko ottaa damagea jos kääntää kunnolla?

kiitokset.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eihän siinä laatikon pitäisi vahinkoa ottaa. Jos se nyt jostain syystä olisi todella kireällä, niin siitä vääntyisi vaan vaihdekeppi(siis se tanko, joka liikuttaa vivustoa), josta ei teoriassa mitään haittaa olisi.

Itse irroittamisesta en tiedä, vasaralla paskaksi? :lol:

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kannattaa pitää kädella tankoa vastaan samalla kun vetää päätä ylöspäin. Kepin alapäässä on muovipallo, joka on muovipoterossa ja se on kolmella pultilla muovisessa sillassa kiinni, voi murtua ja lähteä ylös. Sitä en ole tutkinut onko siinä kepin päässä mitään lukitusta vai onko vaan vetämällä kiinni.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Voisko siinä olla jotain liimaa / silikonia? Kahdet papukaijapihdit ja vääntämään..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kun en ole irrottanu sitä päätä niin en ole ihan varma miten homma toimii... Mutta sullahan on uus pimpula kädessä, miltä se näyttää (miten se kiinnittyy tankoon. kun edellisiä viestejä lukee, niin pääsee käsitykseen että se vaan työnnetään paikalle - eli se on tod.näk. liimattu :?

Ota vaan putkipihdit ja mee jeQQ'n tietä :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Uus pampula on ihan paikalleenpainettavaa mallia :D
Ei saatana toi on kyllä kovaa kiite.... Lähteeköhän koko keppi miten helposti irti kun ei viitti auton sisällä rälläköidä :mrgreen:
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ymmärtääkseni se on liimattu kiinni. Ja vaatii raakaa voimaa. Sitä alapään kiinnitystä kannattaa tosiaan varoa.

Keppi lähtee irti alapuolelta, eli pakoputki, sen lämpösuoja irti ja sen jälkeen saa vaihdekepin.

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Olisiko tarkoituksenmukaisinta pyrkiä välttämään jälkeen jäävien osien vaurioittamista ja keskittyä sen poistettavan nupin rikkomiseen. Vanha nuppi halki, niin johan irtoaa.

Jos oma puupääni kaipaisi vaihtoa, tekisin ensin sahalla alkua ja viimeistelisin taltalla ja vasaralla. Javan pään sisuskaluista ei oikein tullut selvyyttä, mutta tuskin sekään patarautaa on.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Siis kepissä on ainakin musta nahkapäällystys jonka sisällä tuntuu olevan kovaa tavaraa. Taidanpa sahailla vähän..
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Jos materiaalista ei ole selvyyttä, niin kairausnäyte voisi olla fiksumpi tutkimusmenetelmä. Eli pienellä poralla siisti reikä. Purua voi sen jälkeen tutkia silmämääräisesti, magneetilla, pienellä liekillä jne. Etuna suoraviivaiseen sahaamiseen on se, että jos homma jää jostain syystä kesken, niin ei näytä turhan nololta.

Pääasia kuitenkin, että nupin irrottamisella ei kannata vaarantaa varsinaisen mekanismin toimintaa.

P.S. Raportoi lopuksi, kuinka homma onnistui ja mitä nuppisi sisältä paljastui.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jos nahkaisen nupin rakenne on samanlainen kuin puisessa, niin kepin varsi on umpjöötiä jossa on nupin kohdilla rihlat. Rihlattuun osaan on liimattu rihlattu muovinen holkki jossa taas itse nuppi on kiinni. Itse aikoinaan irroitin kaksilla papukaijapihdeillä nupin. Toisilla pihdeillä pidin varresta kiinni ja toisella väänsin nuppia.
On muuten perkeleen tiukassa tuo kombinaatio, joten rohkeasti vaan voimaa peliin.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Porasin pienen reiän ja näytti tulevan valkosta muovia sisältä esille?
Ei saatana toi kyllä nyt lähe irti :D Kai se on pakko sitten sahata.. Mites muuten jos lyhentäisi koko keppiä pistämällä poikki siitä "ylimmästä" kohtaa ja tuppaamalla uuden nupin siihen, kokemuksia?
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Omassa kuusnepassa taitaa olla tämmöinen viritelmä. Nuppi ei ainakaan orginaali ole, ja keppi tuntuu suht lyhkäiseltä, vakiota en kyllä ole nähnyt, joten varmaksi en voi sanoa :roll:

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Juu on katkaistu. Lyhensin vartta aikoinaan noin neljällä sentillä, kun uusi nuppi olisi tullut turhan ylös omaan makuun.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

V6:ssa nuppi on ainakin vain painettu paikalleen vaihdekeppiin, jossa on rihlat. Helpoiten sen saa irti kohdistamalla vedon suoraan ylöspäin. Itse tein irroitusta varten "erikoistyökalun" laudanpätkästä poraamalla siihen rasiaporalla 32mm(muistaakseni) reiän lähelle päätä. Tästä reiästä sahasin vaihdekepin mentävän kannaksen ulos. Sitten vaan ujuttaa laudanpätkän vaihdekepin varren "läpi" niin, että porattu reikä(halkaisijaltaan pienempi kuin nuppi) asettuu nupin alle. Terävä napautus vasaralla lautaan alhaalta päin lähelle nuppia ja kas; nuppi on kädessä, ehjänä.
Työkalun valmistukseen menee muutama minuutti ja nupin irrotukseen muutama sekunti, eikä mitään hajoa :-D
EdotL kirjoitti:Lyhensin vartta aikoinaan noin neljällä sentillä, kun uusi nuppi olisi tullut turhan ylös omaan makuun.
Minä taas pidensin keppiä hiukan, kun tuntui jäävän turhan alas minun makuuni :)
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin