Alustasarjan katsastaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Alfieri kirjoitti:Mulla sellainen käsitys, että muutoskatsastuksesta rahastetaan nimikkeillä pieni ja iso. Hinnat pääkaupunkiseudulla tällä tietoo jotain <50 pieni ja <100 iso. Vähän riippuu, mikä on mitäkin :) sen nyt voi arvatakin... Mutta pelkät jouset kai pitäisi (:)) mennä pienellä, mutta jos samalla pannaan otteella vaikka isompi rengaskoko, nin taitaa olla isokin tyÖ :o) Moottorin puolella muutoskatsastukset on varmaan kaikki heti IISOJAA.
No, muistaakseni se meni ison puolelle ja inssinä oli vielä Alfa harrastaja.
Ei kai se ihan huvikseen kohtalo toveria ryöstäisi.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kyllä ne täälläkin taisi 45e ottaa pelkästä vanteiden muutoskatsastuksesta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
ari.aa
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147.
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

willez kirjoitti:Mulla maksoi K-1 alustasarjan muutoskatsastus 35€ . 1% tuli papereihin .
Tosiaan täällä Tuusulassa muutoskatsastus jousiin maksaa 94 euroa. 2005 se maksoi samalla A-katsastuksen asemalla 27 euroa. Täytyy tulla kesälomamatkalla Turkuun katastukseen. Kerrotko aseman osoitteen.
terv ari

santtu
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 21:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja santtu »

Kertokaahan mitä tässä kannattaisi tehdä...

Ostin EB Sparekselta Eibach sportpack jouset ( -15mm, Harvey-Baileyn suunnittelemat juurikin 156:een)

http://www.ebspares.co.uk/news28.htm

http://www.ebspares.co.uk/PNF/PNF.cfm?i ... 41744174e2

Pitäisi olla parhaat jouset, mitä autoon on tarjolla. Ja juurikin räätälöitynä tehdyt Alfa 156:een

Jousiin ei tullut mukaan TUV-todistusta. Kysyin sitä EB Sparekselta ja he vastasivat ettei sitä tarvita Englannissa ja saat tulostettua sen Eibachin sivuilta.

Eibachin sivuilla ei kyseisiä jousia ole ( eikä siis TUV - todistusta), ole kirjoittanut heille perjantaina sähköpostia. Vastausta en ole vielä saanut. Varmaan tulee alkuviikosta.

Tarviiko kyseisiä jousia edes muutoskatsastaa? Aken mukaan alle -20mm ei tarvitsisi muutoskatsastaa. Kyseessähän on "varaosa" sportpack alustaan. Autoni ei ole tietääkseni sportpack, mutta sehän on varustetaso, jota ei näy rekisteröintitiedoissa.

Katsastuksessa suuri todennäköisyys, että puuttuu, kun ovat siniset väriltään.

Jos TUV-hyväksyntää/ vastaavaa ei ole jousiin hankittu, toimisiko seuraava?

Hankin Delta-autosta todistuksen, että autooni voidaan asentaa spotpack jouset.
Hankin todistuksen EBSparekselta tai Eibachilta, että kyseiset jouset ovat varaosajouset sportpackiin, eivät erillinen madallussarja
Soitto katsastusasemalle ensin, että juuri tälle konttorille riittää nämä todistukset...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tai sitten tulostat eibachin prokitin TUV paperit ja toivot että leimamies ei ole niin tarkkana ja asiantunteva. Todennäköisesti se riittää.e

santtu
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 21:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja santtu »

Epezi kirjoitti:Tai sitten tulostat eibachin prokitin TUV paperit ja toivot että leimamies ei ole niin tarkkana ja asiantunteva. Todennäköisesti se riittää.e
Tuo voisi olla yksi mahdollisuus.

Tarkoitus olisi saada homma hoidettua ilman, että tarvitisi yrittää mitään oikomisia. ( kun tässä on liian tunnollinen oikomaan mistään...)

santtu
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 21:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja santtu »

Sain vastauksen Eibachilta. EB Spareksen sport pack jouset eivät ole TUV- hyväksytetty.

Soitin katsastusasemalle ja kysyin mitä tässä nyt voi tehdä.

Katsastusmies oli ensin sitä mieltä, että kyllä nuo TUV-paperit pitää löytyä, mutta sanoi selvittävänsä asiaa. 10 min myöhemmin hän soitti takaisin ja kertoi, että AKE: n muistiossa 1943/208/2007 sanotaan näin: " Koska jouset voivat vaihtua jo auton varusteista aiheutuvan massan lisäyksen vuoksi, pieniin jousikorkeuden muutoksiin ei ole tarpeen puuttua" ja "Alkuperäisillä jousilla saavutettu jousikorkeuden madallus on tavanomaisesti enintään n. 20mm" Tähän katsastusmies totesi, että suotavaa olisi olla mukana joku lappu mistä ilmenee paljonko kyseisten jousien vaikutus on. ( eli näille jousille -15mm)

Sanoi vielä, että tuohon viitaten ei katsastuksissa tule ongelmia.

nyt minulla on EB sparekselta saatu sähköpostiviesti, jossa todetaan: They are the same as the original Alfa sport pack springs produced by Eibach"

Samalla otin itselleni tulosteen heidän nettisivuiltaan, jossa todetaan kyseessä olevan sport pack jouset -15 mm ja että ovat soveltuvat minun automalliini.

Kaikki nämä tietysti tulostan ja säilön hanskalokeroon sitä katsastusta varten kun inssi kysyy: mitkäs madallusjouset täällä alla on?"

Kirjoitin toki vielä ylös milloin ja mistä olin tämän "lausunnon" katsastusmieheltä saanut.
8)

santtu
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 21:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:

Viesti Kirjoittaja santtu »

santtu kirjoitti: " Koska jouset voivat vaihtua jo auton varusteista aiheutuvan massan lisäyksen vuoksi, pieniin jousikorkeuden muutoksiin ei ole tarpeen puuttua" ja "Alkuperäisillä jousilla saavutettu jousikorkeuden madallus on tavanomaisesti enintään n. 20mm" Tähän katsastusmies totesi, että suotavaa olisi olla mukana joku lappu mistä ilmenee paljonko kyseisten jousien vaikutus on. ( eli näille jousille -15mm)

Sanoi vielä, että tuohon viitaten ei katsastuksissa tule ongelmia.

nyt minulla on EB sparekselta saatu sähköpostiviesti, jossa todetaan: They are the same as the original Alfa sport pack springs produced by Eibach"

Samalla otin itselleni tulosteen heidän nettisivuiltaan, jossa todetaan kyseessä olevan sport pack jouset -15 mm ja että ovat soveltuvat minun automalliini.
8)
:twisted: noniin nyt käytin auton vuosikatsastuksessa samassa konttorissa mistä sain tuon yllä olevan lausunnon aikanaan. EI KELVANNUT nyt, vaikka kuinka kerroin soittaneeni etukäteen, puhuin alle 20mm muutoksesta yms. Tällä kertaa tuloksena oli katsastuksen keskeytys perusteena auton madallus. Katsastusta jatketaan kunnes olen muutoskatsastanut alla olevat jouset tai vaihtanut alkuperäiset jouset alle. Tuo alle 20 mm muutoksiin puuttumattomuus koski tämän tarkastajan mukaan vain ALKUPERÄISOSIA. Nykyiset jouset olivat olivat selkeästi varaosajouset ja siksi alle 20 mm muutos ei koskenut niitä. Kyseinen konttori ei voinut tehdä muutoskatsastusta, koska heillä ei niitä voi tehdä. (eikä kyseinen inssi olisi tehnytkään ilman tuv-lappuja)

No lähdin konttorilta toiselle konttorille ja kerroin heille rehellisesti mitä minulla on autoon asennettu ja näytin kaikki liput ja laput mitä minulla jousista on ( tuv tai mitään vastaavaa tyyppihyväksyntäpapereita ei siis ko. jousista ole olemassakaan ja kerroinkin sen) hetken papereita katseltuaan inssi totesi, että "eiköhän näistä papereista käy varsin selkeästi selville, että nämä jouset ovat tarkoitettu tuohon autoon. Kyllä minä nämä voin muutoskatsastaa". :P Enpä olisi uskonut.

Nyt pitää vielä viedä todistus muutoskatsastuksesta sinne alkuperäiselle katsastusasemalle jossa voivat "jatkaa" katsastuksen loppuun. Pitäisi olla pelkkä paperityö.

Lopputulos on minun kannalta paras mahdollinen. Nyt ko. jouset on muutoskatsastettu autoon ja joka vuosi ei tarvitse käydä keskustelua niiden sopivuudesta autoon.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alustasarjan katsastaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no onneksi sait leimattua. Nuo jouset on sellainen hankala juttu, kun se hyväksyntätodistus on pakollinen riittävän uusissa autoissa, taustalla on mm sivutörmäysturvallisuus. Kulmalappu ei ole pakollinen, mutta se usein vaaditaan koska se ikäänkuin todistaa asianmukaisen asennuksen. Myös korjaamon leimattu todistelappu kelpaa mutta kulmalappu on helpompi.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustasarjan katsastaminen

Viesti Kirjoittaja tsav »

Mikis enää vaivauduit tuolle ensimmäiselle katsastusasemalle. Minä olisin pyytänyt tekemään vuosikatsastuksen tällä toisella asemalla samalla kun teki muutoskatsastuksen.

OT. Minulla oli aiemmin '62 Ford jossa papereissa oli 5,7L kone ja keulalla 6,4 litrainen. Katsastuksen yhteydessä otin asian puheeksi, josko se voitaisiin muuttaa papereihin oikeaksi. Minun olisi pitänyt hommata Fordin maahantuojalta todistus, että ko konetta on saanut autoon ja että jarrut täsmää ko koneelle. Toisella konttorilla asiaa tiedusteltuani katsastaja kysyi, onko minulla mitään dokumentteja asiasta. Esitin sitten alkuperäisestä korjaamokäsikirjasta ja esitteestä, että konetta on alunperin saanut autoon ja jarrut on olleet aina samat koneesta riippumatta. Totesi vain, että hän ottaa kopiot näistä kahdesta sivusta ja tule huomenna auton kanssa, niin laitetaan paperit ajantasalle. Arvatkaa kummalla asemalla olen sen jälkeen katsastanut kaikki autoni.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Alustasarjan katsastaminen

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Itse vaihtelin kesällä myös vanhan ja väsähtäneen alustasarjan tilalle toisen, vastaavalla madalluksella olevan. Pitäisi katsastaa nyt vuoden vaihteessa ja varmastikkin katsuri huomaa että on uudet iskarit ja jouset alla. Tosin rekkarissa on jo ote vastaavasta madalluksesta, joten ei pitäisi olla ongelmia. Jos jotain kyselee niin läimäisen alustasarjan paperit kouraan ihmeteltäväksi.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Vastaa Viestiin