Iskareiden vaihto ja pyöränkulmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
antiilk
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 00:40

Iskareiden vaihto ja pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja antiilk »

Ensiksi suurkiitos Dimmulle erinomaisesta iskareidenvaihto-ohjeesta.

Itselläni on 156:seen homma edessä ja ajattelin kysyä, pitääkö pyöränkulmat säätää uudelleen iskareiden vaihdon jälkeen? Edessä ymmärrän jos pitää, mutta käsittääkseni takana ei ainakaan auraukselle pitäisi tapahtua mitään ja camber-kulmillekaan ei ole takana säätöä.

Mitäs kokeneemmat ovat mieltä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä kannattaa. Eihän sitä kukaan velvoita, mutta on suositeltavaa. Takapäässäkin tulee kulmiin muutoksia, kun pultit saattavat asettua eri kohtiin. Toinen asia onkin sitten että onko niillä muutoksilla mitään merkitystä.

Ymmärtääkseni nykyään lähes kaikilla on käytössään nelipistemittaus laitteet, joten samalla tulee aina mitattua kaikkien pyörien kulmat.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kyllä suosittelen että tuollaisen projektin jälkeen käyt ne tarkastamassa (ja säädättämässä)

Maksaa paljon vähemmän kuin uudet kumit jos ne kulmat onkin päin hemmettiä
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Joskus joku rengaskyyppari sanoi, että ainakin madaltavien alustasarjojen kyseessä ollessa nuo kulmat kannattaa tarkastaa ja säätää vasta viikko-pari operaation jälkeen. Uusi alusta ottaa aikaa asettua paikoilleen. Tiedä sitten, onko noin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Joo kyllä olen itse ollut huomaavinani samaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ainakaan suoraan tunkilla noston jäljiltä ei kannata kulmia säätää eli ajaa vaikka tallin ympäri pari kertaa ja säätää sitten.
Kannattaa myös kertoa säätäjälle millaista autoa haluaa, hätäisesti kääntyvää vai suuntavakaata ja rauhallista.
Giulia Super -69

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Hieman offtopic:

Osaako tuollaisen säädön hätäisesti kääntyvän ja suuntavakaan välillä tehdä yleensä joka paja, vai onko se jotain Suurten Gurujen salatiedettä? Tuntuu että itsellä olisi nyt sellainen hätäisemmin kääntyvä, ja suuntavakaus voisi olla parempi.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu, tuo on hyvä kysymys.

Itse tuskastuin talvella, kun ei oikein tuntunut olevan kaikki kohdallaan ajokin käytöksessä liukkaalla. Aiemmin olin säädättänyt kulmia lähinnä nyrkkipajoissa tukivarssien ym vaihdon yhteydessä. Vein sitten auton Deltaan. Arvelin, että on siellä ainakin oikeat ohjearvot ja selitin muutenkin mitä ongelmia käytöksessä mielestäni oli. Kulmat oli tosiaan melko perseellään ja oli auto säätöjen jälkeen ainakin parempi.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

hagger16 kirjoitti:^Juu, tuo on hyvä kysymys.

Itse tuskastuin talvella, kun ei oikein tuntunut olevan kaikki kohdallaan ajokin käytöksessä liukkaalla. Aiemmin olin säädättänyt kulmia lähinnä nyrkkipajoissa tukivarssien ym vaihdon yhteydessä. Vein sitten auton Deltaan. Arvelin, että on siellä ainakin oikeat ohjearvot ja selitin muutenkin mitä ongelmia käytöksessä mielestäni oli. Kulmat oli tosiaan melko perseellään ja oli auto säätöjen jälkeen ainakin parempi.
Paljos tuo delttalla kustans?
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^No, olihan se.. 87€. En tiedä tosin miten paljon hintaa lisäsi pyytämäni kaikkien tukivarsien läpikäyminen ja välyksen etsiminen.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja geetee »

Alfa Milano kirjoitti:Hieman offtopic:

Osaako tuollaisen säädön hätäisesti kääntyvän ja suuntavakaan välillä tehdä yleensä joka paja, vai onko se jotain Suurten Gurujen salatiedettä? Tuntuu että itsellä olisi nyt sellainen hätäisemmin kääntyvä, ja suuntavakaus voisi olla parempi.
Lappeenrannassa pätevä paikka on Lappeenrannan Ohjauskulma opintiellä. Osaa hommansa ja ei ole edes kalleimmasta päästä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Mukava mies ja ihan edullinenkin, mutta jätti autostani kulmat säätämättä taka-akselilta. Siellä oli sitten haritusta aurauksen sijaan ja ajo sen mukaista...
Aion kyllä käyttää autojani jatkossakin siellä, mutta kulmat taidan säädättää naapurissa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

hagger16 kirjoitti:^Mukava mies ja ihan edullinenkin, mutta jätti autostani kulmat säätämättä taka-akselilta. Siellä oli sitten haritusta aurauksen sijaan ja ajo sen mukaista...
Aion kyllä käyttää autojani jatkossakin siellä, mutta kulmat taidan säädättää naapurissa.
Miten vakio-osilla olevan 156:n takapään kulmat säädetään?? Missä on säätövaraa?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Alfa Milano kirjoitti:Hieman offtopic:

Osaako tuollaisen säädön hätäisesti kääntyvän ja suuntavakaan välillä tehdä yleensä joka paja, vai onko se jotain Suurten Gurujen salatiedettä? Tuntuu että itsellä olisi nyt sellainen hätäisemmin kääntyvä, ja suuntavakaus voisi olla parempi.
pienemmät pajat saataa käyttää laitetta, jossa auto ajetaan levyjen päälle, sitten akselille kiinnitetään laser joka taas osottaa toisella akselilla kiinni olevaan mitta asteikkoon aurauksen. sillä ei sitten säädetä kuin aurauskulmat, eikä siitä saa minkäänlaista tulostusta nykyisistä ja entisistä kulmista.

Uudemmilla korjaamoilla on laserlaite (lähetin/vastaanotin ja 1 mittapää pyörää kohden), sillä näkee kulmat ennen ja jälkeen säädön ja pystyy säätämään aurauksen lisäks camberit (ja tarvittaessa caster-kulmat).

eri asia onkin sitten säädön tekevä asentaja... hidas pilkunviilaaja on tässä tapauksessa parempi kuin nopea, ohjearvot saavuttava.
Tekijä kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:^Mukava mies ja ihan edullinenkin, mutta jätti autostani kulmat säätämättä taka-akselilta. Siellä oli sitten haritusta aurauksen sijaan ja ajo sen mukaista...
Aion kyllä käyttää autojani jatkossakin siellä, mutta kulmat taidan säädättää naapurissa.
Miten vakio-osilla olevan 156:n takapään kulmat säädetään?? Missä on säätövaraa?
En ole tietonen millanen ratkasu alfassa on, mutta 1 yleisimmistä on mutterissa kiinni oleva epäkeskoprikka, takatukivarsien sisäpään kinnityksessä (eli kun takatukivarsi kiinnitetään mutterilla runkoon siinä auton keskilinjan lähettyvillä), kun pulttia löysää ja pyörittää mutteria taka auraus säätyy, ei tosin kannata säätää "perstuntumalla", niin tarkaa hommaa on toi kulmien säätäminen. milli sinne, metri tänne :wink:

PS. korjatkaa jos oon väärässä ton säätö prikan kanssa, en viitsi mennä tarkastamaan omasta :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Olikohan 156:sessa ihan säädettävä raidetanko :roll:

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

KW:n iskareiden kanssa saa camber-kulman säätömahdollisuuden kyllä, mutta nyt puhutaan vakio-osista. Ei ole raidetankoa takana: kaksi poikittaista tukivartta ja yksi pitkittäinen molemmin puolin. Ne ovat ihan kiinteillä heloilla.

Lisää ehdotuksia kaivataan. Miten takapään säätö on toteutettu? :)

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tekijä kirjoitti:Lisää ehdotuksia kaivataan. Miten takapään säätö on toteutettu? :)
Itsellä ei mitään hajua, mutta kai se on niin kuin tässäkin on aikaisemmin puhuttu eli:
DaViega kirjoitti:En ole tietonen millanen ratkasu alfassa on, mutta 1 yleisimmistä on mutterissa kiinni oleva epäkeskoprikka, takatukivarsien sisäpään kinnityksessä (eli kun takatukivarsi kiinnitetään mutterilla runkoon siinä auton keskilinjan lähettyvillä), kun pulttia löysää ja pyörittää mutteria taka auraus säätyy
Ja tuolla http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=64759#64759 höpistiin samansuuntaista
puuha kirjoitti:156 takapää on säädettävä. Ainakin harituksen osalta. Siellä on epäkesko prikka jossa asteikko. Auki vaan kevyesti ja kierretään prikan puoleista pulttia.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Takapään auraus säädetään juuri niillä tukivarren sisäpään epäkeskoprikoilla.
Alfa Milano kirjoitti:Hieman offtopic:
Osaako tuollaisen säädön hätäisesti kääntyvän ja suuntavakaan välillä tehdä yleensä joka paja, vai onko se jotain Suurten Gurujen salatiedettä?
Mieluummin hiukan asiaan vihkiytynyt pitäisi olla, mutta mitään gurua ei tarvita
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin