156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Valvoja: Moderators
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Neidillä oli tänään tunteet. Kuten tunnettua, alfa on tyttö. Jätin tytön yksin kylmään ulos ja yöllä olikin ollut pakkasta. Aamulla aikaisin Motor Control Engine Failure se vaan paloi ja paloi vaikka starttailin useamman kerran. Lähdin sillä sitten ajamaan mutta veto oli poissa? Johtuiko tämä mahdollisesti jäätyneestä käsijarrusta vai piilottaako kone failuren aikana tehoja sitten..
Noh, pääsin perhetutulle asti ja herätin heidät sunnuntaiaamuna kysyen saisko S40 lainaan. Nehän oli tietysti menossa johonkin. Tällä välin kone oli lämminnyt tyhjäkäynnillä ja starttasin vielä kerran manaten samalla äänekkäästi italiaksi. Valohan sammui, matkaan siis, vetokin palasi.
Pääsinkin jo 50km ajamaan ja neiti vinkui ja vinkui, jotain käsittämätöntä vinkunaa. Pysähdyin ottamaan kolmannen kyytiläisen ja vinkuminen loppui. 150km päässä se vasta voimistuikin toden teolla. Oli pakko pysähtyä, oikea takajarrulevy tulikuuma, niin kuuma että sormia poltteli vielä 10cm päässä vanteesta. Tyttö siis päätti kostaa sen että olisin tehnyt surutta matkan Volvon kanssa... Koska en keksinyt muutakaan niin jäähdytin levyjä, potkin vannetta ja jatkoin matkaa. 20km päästä vinkuminen oli taas infernaalinen ja Padasjoen Seolla oli mieslauma aamukaffilla. Totesivat että auto on hieno ja urheilullinen. Kysyimpä vaan mitä iloa siitä on kun sillä ei enää uskalla ajaakaan. Kyseisten herrojen mielestä kyse oli jarrupaloista vaan ja ne kuluisivat pian sen verran että laahaaminen loppuisi ja voisin jatkaa. Jatkoimme siis taas matkaa ja vinkuna alkoi taas. Vinkuna laantui vasemmalle kaarrettaessa ja käännettäessä. Tässä vaiheessa tuli todettua että vasen jarrulevy oli vieläkin kuumempi ja oikea vain vähän hehkui.
Muistin vanhan vinkin kalauttaa käsijarruvaijeria jos se on jäässä. Ja kun en keksinyt enää muutakaan niin kolauttelin aurauskepillä käkkärivaijeria ankarasti haaraumakohdasta. Tämä auttoikin ja ajoimme seuraavat 300km ongelmitta. Sitten taas vinkuminen alkoi Hollolassa palatessa, mitä ennen tein melkoisen jarrutuksen 130->80 liittymään poistuttaessa. Kolautin neitiä jälleen haarojen väliin ja vinkuminen loppui, piiskaa vaillahan hän vain olikin. Tämän jälkeen ajoin taas täysin ongelmitta kotiin 200km.
Ensinnäkään en malttanut tätä vuodatusta lyhemmin kirjoittaa, kiitos ajastanne. Tytöllä on todellakin tunteet, taisi sillä olla se aika kuukaudestakin tänään. Kaikesta huolimatta rakastan häntä yli kaiken ja kyydit oli kyllä hyvät silloin kun vikinää ei kuulunut, poiskaan en antaisi.
Haluaisimpa vain tietää mihin tämä vikinä nyt viittaa? Voiko kyse sittenkin olla jarrupaloista, lasittuneista kenties, ja molemmilla puolilla samaan aikaan? Vai voisiko ongelman ratkaisu olla sittenkin käsijarrussa.. Vaijerin kolauttelu kyllä auttoi mutta ärtymys johtui taas rankasta jarrutuksesta ainakin paluumatkalla. Töihin hänet kyllä mukaan otan mutta muuta ajoa täytyy välttää kunnes keksin mistä riepoo ja onko jarrupalojen vaihto ylivoimaisen vaikeaakin vieläpä jos "tekniset" kyvyt rajoittuvat öljyjen ja nesteiden tsekkaamiseen..
Noh, pääsin perhetutulle asti ja herätin heidät sunnuntaiaamuna kysyen saisko S40 lainaan. Nehän oli tietysti menossa johonkin. Tällä välin kone oli lämminnyt tyhjäkäynnillä ja starttasin vielä kerran manaten samalla äänekkäästi italiaksi. Valohan sammui, matkaan siis, vetokin palasi.
Pääsinkin jo 50km ajamaan ja neiti vinkui ja vinkui, jotain käsittämätöntä vinkunaa. Pysähdyin ottamaan kolmannen kyytiläisen ja vinkuminen loppui. 150km päässä se vasta voimistuikin toden teolla. Oli pakko pysähtyä, oikea takajarrulevy tulikuuma, niin kuuma että sormia poltteli vielä 10cm päässä vanteesta. Tyttö siis päätti kostaa sen että olisin tehnyt surutta matkan Volvon kanssa... Koska en keksinyt muutakaan niin jäähdytin levyjä, potkin vannetta ja jatkoin matkaa. 20km päästä vinkuminen oli taas infernaalinen ja Padasjoen Seolla oli mieslauma aamukaffilla. Totesivat että auto on hieno ja urheilullinen. Kysyimpä vaan mitä iloa siitä on kun sillä ei enää uskalla ajaakaan. Kyseisten herrojen mielestä kyse oli jarrupaloista vaan ja ne kuluisivat pian sen verran että laahaaminen loppuisi ja voisin jatkaa. Jatkoimme siis taas matkaa ja vinkuna alkoi taas. Vinkuna laantui vasemmalle kaarrettaessa ja käännettäessä. Tässä vaiheessa tuli todettua että vasen jarrulevy oli vieläkin kuumempi ja oikea vain vähän hehkui.
Muistin vanhan vinkin kalauttaa käsijarruvaijeria jos se on jäässä. Ja kun en keksinyt enää muutakaan niin kolauttelin aurauskepillä käkkärivaijeria ankarasti haaraumakohdasta. Tämä auttoikin ja ajoimme seuraavat 300km ongelmitta. Sitten taas vinkuminen alkoi Hollolassa palatessa, mitä ennen tein melkoisen jarrutuksen 130->80 liittymään poistuttaessa. Kolautin neitiä jälleen haarojen väliin ja vinkuminen loppui, piiskaa vaillahan hän vain olikin. Tämän jälkeen ajoin taas täysin ongelmitta kotiin 200km.
Ensinnäkään en malttanut tätä vuodatusta lyhemmin kirjoittaa, kiitos ajastanne. Tytöllä on todellakin tunteet, taisi sillä olla se aika kuukaudestakin tänään. Kaikesta huolimatta rakastan häntä yli kaiken ja kyydit oli kyllä hyvät silloin kun vikinää ei kuulunut, poiskaan en antaisi.
Haluaisimpa vain tietää mihin tämä vikinä nyt viittaa? Voiko kyse sittenkin olla jarrupaloista, lasittuneista kenties, ja molemmilla puolilla samaan aikaan? Vai voisiko ongelman ratkaisu olla sittenkin käsijarrussa.. Vaijerin kolauttelu kyllä auttoi mutta ärtymys johtui taas rankasta jarrutuksesta ainakin paluumatkalla. Töihin hänet kyllä mukaan otan mutta muuta ajoa täytyy välttää kunnes keksin mistä riepoo ja onko jarrupalojen vaihto ylivoimaisen vaikeaakin vieläpä jos "tekniset" kyvyt rajoittuvat öljyjen ja nesteiden tsekkaamiseen..
No tuossa vähän alempana otsikolla 166 käsijarrusta kirjoitin samantapaisesta, ehkä sullakin käsijarruvaijeri "vuotaa" ja on kerännyt sen verran p*skaa sisäänsä, että palat jumittaa, kun ei enää jaksa palauttaa. Tietty jos matkalla oli pakkasta (ei nnäköjään mikään ihma tähän aikaa Täällä Hrrrrrrrr" niin voi olla "normaalista" :):) kärkkärin jäätymisestä kysymys. Tai oisko Italian tähdet vaan tilapäisesti väärässä asennossa?
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Ite käyttäisin sinuna takajarrupalat irti ja putsaisin urat, jossa palat liikkuu. Veikkailen, että palat on vähän jumissa kaiken loskasta lentäneen **skan ja ruosteen seurauksena. kerran vuodessa jos käyttää takapalat irti ja putsaa niin yleensä välttyy noilta kitinöiltä (jos käkkärivaijerit on ehjät).
2 pulttia pitää avata renkaanpulttien lisäksi per puoli.
2 pulttia pitää avata renkaanpulttien lisäksi per puoli.
MP
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Eilen tein, taas, tuota palojen irroitteluremonttia. Sen verran siiheen liittyen että tein tuon homman jo kertaalleen 2 viikkoa sitten mutta sama vaiva tuli takaisin. Pala oli taas jumissa eikä liikkunut urassa. Tälläkertaa otin metalliviilalla palasta tavaraa pois sen verran että ei kyllä varmasti jumi jatkossa.
Voisi olla hyvä idea myös uusia ne metalliklipsut joissa palat liikkuu, myös ne urat joihin klipsut tulee kannattaa siivota viilalla. Niihin kertyy ruostetta joka pienentää välystä. Tämä osa on myös kahdella pultilla kiinni. Ovat vain hieman hankalammat irroittaa kuin pelkän satulan. Itsellä on ehkä vähän vääntynyt ne klipsut viime putsauksessa joten jarrupala vaatii jo vähän viilaamista että se mahtuu liikkumaann.
Eiköhän nämä jarrujen laahaamiset tiivisty kahteen asiaan:
1. Käsijarruvaijerit on jumissa joko käyttämättömyyttään tai sitten niiden kuoret ovat rikki ja jäätyvät talvella. Halpa ja helppo uusia.
2. Palat eivät liiku urissaan. Putsailua, ylläolevan mukaan..
Voisi olla hyvä idea myös uusia ne metalliklipsut joissa palat liikkuu, myös ne urat joihin klipsut tulee kannattaa siivota viilalla. Niihin kertyy ruostetta joka pienentää välystä. Tämä osa on myös kahdella pultilla kiinni. Ovat vain hieman hankalammat irroittaa kuin pelkän satulan. Itsellä on ehkä vähän vääntynyt ne klipsut viime putsauksessa joten jarrupala vaatii jo vähän viilaamista että se mahtuu liikkumaann.
Eiköhän nämä jarrujen laahaamiset tiivisty kahteen asiaan:
1. Käsijarruvaijerit on jumissa joko käyttämättömyyttään tai sitten niiden kuoret ovat rikki ja jäätyvät talvella. Halpa ja helppo uusia.
2. Palat eivät liiku urissaan. Putsailua, ylläolevan mukaan..
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Tässä kun olen pähkäilly niin käännyn itsekin tuon vaijerin puoleen mutta ei tuo putsaaminenkaan varmaan vahingoksi olis. Täytyypä pulttailla ja putsailla jos tänään ehtii ja jaksaa, ei meinaan vinkunu eikä laahannu taas tänään ollenkaan. Vaijeria en pääse pahemmin kurkistelemaan omassa pihassa. Kiitos vinkeistä!
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Monissa tarvikearrupaloissa on vähä turhan tiukka sovite eli voivat tarttea pientä viilausta/smirglausta jo palojen ollessa uusia. Palojen pitäis liikkua urassaan kevyesti kädellä liikutettaessa, mutta ei kovin kauheasti sais siellä lonksua tai alkavat kolisemaan.
Joo - kannattaahaan ne satulat putsata sieltä jousiklipsujen altakin. Muistelen vaan ettei ex-2000-mallisessa 156sessa ollut koko rosteriklipsuja (voin muistaa väärinkin).
Joo - kannattaahaan ne satulat putsata sieltä jousiklipsujen altakin. Muistelen vaan ettei ex-2000-mallisessa 156sessa ollut koko rosteriklipsuja (voin muistaa väärinkin).
MP
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Tämäkin on varmaan mahdollista mutta epätodennäköistä, ellei jokin kiinnike tai kannake ole irti niin että putki on päässyt taittumaan. Tai jokin osunut ja litistänyt putken. Mutta tuskin sittenkään. Kyseessä näyttäisi olevan -03 auto joten tuskin siellä vielä mitään moskaakaan niin paljon on.Epezi kirjoitti:Yllä mainitut syyt ovat ehkä todennäköisempiä mutta en myöskään pois sulkisi mahdollisuutta että joko jarruputki tai letku on tukossa. Jolloin paine jää satulaan.
Tuo kohta jossa kerroit jarruttaneesi vähän rajummin, jonka jälkeen alkoi jälleen laahaamaan, voisi viitata kyseiseen vikaan.
Itsellä tuo rajumpi jarrutus sai vain aikaan sen että vinkuminen loppui mutta vain koska pala alkoi laahaamaan todella pahasti ja niinkuin kirjoitin, se oli totaalisen jumissa urassaan.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Käy se niinkintammi kirjoitti:Meidän alfan takajarrupaloille annettiin huolella rälläkkäkyytiä...Pasi kirjoitti:Putsaamiseen ei riitä pelkkä teräsharja... piti antaa viilaa huolella iille urille...
33:n etujarrusatuloita olen tuossa puhdistellut... lilluivat fosforihapossa pari päivää ja ovat nyt kuin uudet... kirkasta metallia vaan
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Vaijeri palauttaa kyllä normaalisti, sen verran tässä tänään kerittiin kattoa naapurin pukilla.. Vd-nelikymppistä naapurin ukko sumutteli ja sit käytiin testilenkillä (jolla muuten bongattiin Ferrari täällä takamehtissä ) ja julmettu vinkuna alkoi taas.. Huomenna täytyy kattella jos avais palat ja putsais ne. Onneksi työmatkaa on vaan 2km pätkä suuntaansa . Ja tietysti kiitokset kaikista vastauksista
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Vaihdatin levyt, palat ja jarrunesteet kyllästyttyäni jatkuvaan vinkumiseen kun jarrucleanerilla ei enää saanut vinkumisia kuriin. Mitä vanhoista kilkkeistä paljastui oli, että toinen takajarrulevy oli hieman kiero (olisko jossain kovemmassa jarrutuksessa kuumana mennyt?) takajarrupalat jo vaihtokunnossa ja yhden kulman jarrulevyn taustapelti oli hieman painautunut levyä vasten (->pelti suoraksi). Sen sijaan levyissä oli tuota yhtä kieroa yksilöä lukuunottamatta vielä kulutuspintaa, eikä etupalatkaan paksuuden puolesta vielä ihan vaihtokunnossa olleet. Luultavasti pieniä kiviä ja muuta roskaa myös kertynyt sinne sun tänne jotka putsaamalla veks.
Mukava ajella vaihteeksi autolla jonka jarrut ei pidä ylimääräisiä ääniä, tosin renkaidenvaihdon yhteydessä aion kyllä jatkossakin tuota jarrucleaneria käyttää kun tuntuu tuota roskaa keräilevän jarruihin.
Noita varmaan kannattaa tsekata, tuo levyn punaisena hehkuminen voisko viitata kieroon levyyn tai taustapellin pullistumaan?
Mukava ajella vaihteeksi autolla jonka jarrut ei pidä ylimääräisiä ääniä, tosin renkaidenvaihdon yhteydessä aion kyllä jatkossakin tuota jarrucleaneria käyttää kun tuntuu tuota roskaa keräilevän jarruihin.
Noita varmaan kannattaa tsekata, tuo levyn punaisena hehkuminen voisko viitata kieroon levyyn tai taustapellin pullistumaan?
Voihan se edes auttaa ja olla syykin mutta käsittääksen jos levy ois kieros tuntus jarruttaessakin? kyl levy menee miltein punaseks kunhan vaan autossa on potkua ja jaksaa ajaa jos jarru on jumissa talvella sain appiukon jeepistä takalevyn läpeensä siniseks kun ajelin jarru jumis..Giallo Pozzuoli kirjoitti: Noita varmaan kannattaa tsekata, tuo levyn punaisena hehkuminen voisko viitata kieroon levyyn tai taustapellin pullistumaan?
Eikös monesti levyt saada kieroon jos ne on kuumat ja kiskastaa käkkäri päälle..
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Oli sen verran lievästi kiero levy, ettei tuota juuri jarruttaessa huomannut.piesuli kirjoitti:Voihan se edes auttaa ja olla syykin mutta käsittääksen jos levy ois kieros tuntus jarruttaessakin? kyl levy menee miltein punaseks kunhan vaan autossa on potkua ja jaksaa ajaa jos jarru on jumissa talvella sain appiukon jeepistä takalevyn läpeensä siniseks kun ajelin jarru jumis..
turha mitään multispray-tyyppisiä sinne suihkutella. kuparitahnaa vaan kaikille urien liukupinnoille. ja liukutapit voi putsata karstasta ja rasvata esim. samaisella kuparitahnalla. kuparitahna on kyllä jähmeämpää kuin tarvikesatuloiden mukana tullut rasva, mutta on toiminut minulla vajaan vuoden verran ja riitti viime kesänä herättämään jarrut uudelleen hyvää vireeseen. vaseliinin tyyppinen rasva toiminee myös...maybetomorrow kirjoitti:Vaijeri palauttaa kyllä normaalisti, sen verran tässä tänään kerittiin kattoa naapurin pukilla.. Vd-nelikymppistä naapurin ukko sumutteli ja sit käytiin testilenkillä (jolla muuten bongattiin Ferrari täällä takamehtissä ) ja julmettu vinkuna alkoi taas.. Huomenna täytyy kattella jos avais palat ja putsais ne. Onneksi työmatkaa on vaan 2km pätkä suuntaansa . Ja tietysti kiitokset kaikista vastauksista
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Lopultakin päästiin sen verran eteenpäin että putsasin toisen puolen paloja ja hyvin ne tuntuvat liikkuvan. Ongelma on kuitenkin sylinteri, se on totaalisen jumissa ja pullahti entisestään ulommas eikä satulaa enää saa millään takaisin paikalleen.
Naapurin ukon kanssa tässä on ihmetelty asiaa. Voidaanko sylinteriä väkisin painaa sisäänpäin esim putkipihdeillä vai onko vaarassa rikkoa jotain. Vaikuttaako ABS:t tähän jotain? Hienovaraisesti puristamalla sylinteri ei antanut yhtään periksi. Ilmausruuvi avattiin hiukan ja yritettiin senkin jälkeen puristaa mutta sei liikahtanut milliäkään. Onko sylinterissä joku systeemi joka vastustaa? Nimim. Osaamme purkaa muttei koota ja huomenna pyörällä töihin
Naapurin ukon kanssa tässä on ihmetelty asiaa. Voidaanko sylinteriä väkisin painaa sisäänpäin esim putkipihdeillä vai onko vaarassa rikkoa jotain. Vaikuttaako ABS:t tähän jotain? Hienovaraisesti puristamalla sylinteri ei antanut yhtään periksi. Ilmausruuvi avattiin hiukan ja yritettiin senkin jälkeen puristaa mutta sei liikahtanut milliäkään. Onko sylinterissä joku systeemi joka vastustaa? Nimim. Osaamme purkaa muttei koota ja huomenna pyörällä töihin
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Hienoa kiitos!!!! Nyt on taas rengas paikallaan niin saa ton kitkuteltua tuohon Shellille. Tosiaan siis sylinteri jumittaa ainakin vasemmalla puolella, ei laahannut kun satula pistettiin takaisin mutta painoin kokeeksi jarrua ja sen jälkeen ei käsipelillä inahtanutkaan enääRuokoton kirjoitti:Pitääkö sitä samalla pyörittää kun painaa sisään? Tuollaista muistan "jostain" - voin olla väärässäkin
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Voihan noita satuloita koittaa herkistellä, jos ei jaksa purkaa niitä. Eli jarrulla vaan ulos, ja sitten voimalla takaisin sisään. Takajarruthan ovat autom. säätyvät, niin pitää pyörittää sisään, siihenkin löytyy muistaakseni motonetistä työkalu, ettei tartte kikkailla. Ja edessä vaan putkipihdeillä puristamalla.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
jeQQ kirjoitti:Voihan noita satuloita koittaa herkistellä, jos ei jaksa purkaa niitä. Eli jarrulla vaan ulos, ja sitten voimalla takaisin sisään. Takajarruthan ovat autom. säätyvät, niin pitää pyörittää sisään, siihenkin löytyy muistaakseni motonetistä työkalu, ettei tartte kikkailla. Ja edessä vaan putkipihdeillä puristamalla.
Toivotonta touhua.. reilu viikko sitten uusittiin vaihtosatulat taakse ja samassa yhteydessä oikean puolen käkkärivaijeri kun vasen kuulemma oli vielä ihan hyvässä hapessa.. Vittu soikoon ja balalaikan kera, tänään alkoi taas laahaamaan takavasen ja lämpenee ku pieni eläin, luultavasti se vaijeri on sittenkin tiensä päässä eikä palauta. Toivottomaksihan tää menee. Palojakaan ei viimeksi vaihdettu kun tilatut eivät tietenkään sopineet.. Reilun 300km kerkisin ajaa ongelmitta, mitä nyt aluksi laahasi vähän aikaa kunnes palat asettuivat uriinsa. Kaippa tuo ns. huoltotyön takuuseen menis..
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Joissain noissa tarvikevaraosakuvissa näyttää olevan väärät takajarrupalat 156 sedanin Boselift malleihin. Mulle kans ehdotteli Oulun Tarviketorilla SW:n ja 166sen takajarrupaloja varaosakirjan mukaan. Satuin kumminki tunnistamaan ne vääriksi, kun muistin ettei alkuperäisiissä ole jousia (toisin kuin 166sen ja SW:n takapaloissa). -03seen ainakin V6seen näytti menevän ainakin Tarviketorin käyttämän kuvaston mukaan vanhempiin vuosikertoihin tarkoitetut palat (ei jousilla varustetut siis).
Ne vaijerit on niin halpoja, että jos alkaa niitä vaihtaan niin varmasti kannattaa vaihtaa molemmille puolille. Samoten kannattaa kattoa että n euudetkin palat liikkuu kevyesti urissaan satulassa - ´varsinkin tarikepalat on monesti jo uutena liian tiukat ja niitä joutuu viilaan/smirglaan vähä ku heittää paikalleen.
Ne vaijerit on niin halpoja, että jos alkaa niitä vaihtaan niin varmasti kannattaa vaihtaa molemmille puolille. Samoten kannattaa kattoa että n euudetkin palat liikkuu kevyesti urissaan satulassa - ´varsinkin tarikepalat on monesti jo uutena liian tiukat ja niitä joutuu viilaan/smirglaan vähä ku heittää paikalleen.
MP
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
MP kirjoitti:Joissain noissa tarvikevaraosakuvissa näyttää olevan väärät takajarrupalat 156 sedanin Boselift malleihin.
Nää palat jotka Rantakiveen oli tilattu, jos en ihan väärin muista, niin 98-02 palaset jotka meni myös Kappaan ja satakuusneloseen tms.. mutta niissäkin oli jouset.. olisko jopa käynyt niin että olisi pantu väärät palat sit pakettiin.. ei voi tietää.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Voi niitä jarrujaki tietty olla erilaisia - en oo varma. Omassa -03 V6 sedanissa vaan ei ollu jousia takapaloissa. ex-166sessa taas oli - semmosia tarjosivat kuvaston mukaan, jota itekkin töllistelin tiskillä. -00 156 TS sedanissa ei ollu myöskään jousia takapaloissa - samoilta näytivät nuo mitkä mullon nyt - en edes verrannu oliko muuten samanlaiset - eihän ne jouset välttämättä haittaa, jos muoto muuten sama.
MP
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Tänään oli sitten oikeat palat ja vaijerikin mutta levyt väärät. Etsinnät jatkuvat edelleen...
Tää alkaa käydä koomiseksi, neljäs kerta kun käyn kyseisessä putiikissa. Tietokanta näyttää että 156:een olisi vain 251mm levyjä taakse, itse mittasin 276mm ja tilasivat sitten sen ainoan mahdollisen tuon kokoisen levyn.. jonka pulttijako on väärä.
Deltasta kun kysyivät apuja niin vastasivat jotta siinä on tehtaalla laitettu GTA:n taka-akseli. Nyt on sitten tulossa kahdet erilaiset GTA:n jarrulevyt joita sovitellaan tässä jossain vaiheessa taas. Pääsin juuri sanomasta tuota ''tietoa'' ennen, että aika usein tuntuu että näitä kasataan niistä osista mitä nurkissa sattuu lojumaan
Tää alkaa käydä koomiseksi, neljäs kerta kun käyn kyseisessä putiikissa. Tietokanta näyttää että 156:een olisi vain 251mm levyjä taakse, itse mittasin 276mm ja tilasivat sitten sen ainoan mahdollisen tuon kokoisen levyn.. jonka pulttijako on väärä.
Deltasta kun kysyivät apuja niin vastasivat jotta siinä on tehtaalla laitettu GTA:n taka-akseli. Nyt on sitten tulossa kahdet erilaiset GTA:n jarrulevyt joita sovitellaan tässä jossain vaiheessa taas. Pääsin juuri sanomasta tuota ''tietoa'' ennen, että aika usein tuntuu että näitä kasataan niistä osista mitä nurkissa sattuu lojumaan
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Sitä mäkin puljussa asioidessa muistelin, tietokannat ei näyttäny kun 251 mm vaikka olis kokeillu Alfa nollanelosta GTA:n taka-akseli menee sarjaan ''Deltan vastaukset''KJS kirjoitti:2002 eteenpäin näyttää olevan takana 276 mm levyt ja tätä vanhemmissa on 251 mm. Siellä mitään GTA:n taka-akselia oo.
Mä nyt tossa äsken googlailin niille linkin Ricambi Heikalle ko. kokoisista levyistä ja heitin meilillä ja löin vielä aikasemmin listan käteen putiikeista joista vois kysellä. PRKL kaikki pitää tehä ite
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Tarttis tilata takajarrulevyt niin pakko kysyä pitääkö tämä nyt sitten paikkansa? Eli -00/01 sw malliin käy ne Heikkan 251 mm levyt vaikka siellä lukee vaan sedan?KJS kirjoitti:2002 eteenpäin näyttää olevan takana 276 mm levyt ja tätä vanhemmissa on 251 mm. Siellä mitään GTA:n taka-akselia oo.
Ja käsijarruvaijerit uusin samalla niin ilmeisesti se viiden euron etuosa kuuluu kanssa tilata?
Elieli, vasen takarengas laahaa pirusti. Ongelma alkoi kovien pakkasten aikoihin, tuolloin auttoi vielä pikku potkiminen vanteeseen. No, tänään ei auttanut enää ja siksi kysynkin että mitä pitäisi tehdä. Jarrupalojen viimeisestä vaihdosta ei mitään hajua, ihmetyttää vaan tuo että oikea takarengas toimii täysin normaalisti. Vasen levy kuumenee pirusti. Olen hieman kujalla(jälleen) tuon kanssa. Starttaa auton niin aluksi se laahaa, mutta hetken päästä loppuu ja uudestaan liikkeelle lähdettäessä ei laahaa. Mikäli seisoo kauemmin kuin 30min niin laahaa taas. Kovilla pakkasilla kuitenkin toimi vielä ihan "ok:sti"(potkimisen jälkeen), joten voiko se olla tuosta vaijeristakaan kiinni.. Mitä tehdä?
Kiitoksia vastauksista.
Kiitoksia vastauksista.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Nyt siis. Hoksasithan että se mäntä ei mene takaisinpäin kuin pyörittämällä? Vai eikö se tule uloskaan vaikka polkimesta painaisi kun ei kuulemma liiku yhtään...Zeitung kirjoitti:Noniin, palataanpa aiheeseen. Palat on siis täysin kiinni levyssä ja hinkkaavat melkoisesti. Mäntä ei liiku yhtään. Pitääkö se vaan avata ja puhdistaa vai mitähä?
Yhen sata tuntia tuon -03:sen takajarrujen kanssa taistelleena laittaisin sen käsijarruvaijeri osaston ensin varmasti kuntoon kun vaijerit on helppo uusia eikä maksa paljon. Sit rassaisin palojen kannatimen uria ja niitä palojen päitä niin paljon viilalla että ne palat on varmasti löyhästi niissä, nippanappa etteivät kolise. Tahtoo kerätä karstaa ne urat. Samalla tarkista satulan liukutapit että liikkuvat herkästi jos ei niin nyppäämällä tiivisteestä irti, tapin ja kolon putsaus ja uutta liukutappirasvaa tilalle.
Sitten lopuksi voi vaikka jumpata niitä mäntiä sisään-ulos, varo kuitenkin polkemasta mäntiä kokonaan ulos, palikka väliin. Laahaaminen ei sitten kolistelulla ja valohoidolla häviä, ei kannata lähteä pitemmälle matkalle ennenkuin tiedät että olet hoitanut laahauksen pois. Tämäkin on opittu kantapään kautta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Njoo. Paikallisella korjaamolla käytin alvhaa.
412e maksoi koko hoito.
-levyt taakse
-vaijerit
-palat
-tiivistekumit, vai mitkä ovatkaan
-jarrunesteet ym
-työt
Ei mitään käsitystä onko toi nyt vähän vai paljon, mutta osat eivät ainakaan vaikuttaneet kovin kalleilta( ).
Jotain varmaan unohdinkin ja nytten nukkumaan.
412e maksoi koko hoito.
-levyt taakse
-vaijerit
-palat
-tiivistekumit, vai mitkä ovatkaan
-jarrunesteet ym
-työt
Ei mitään käsitystä onko toi nyt vähän vai paljon, mutta osat eivät ainakaan vaikuttaneet kovin kalleilta( ).
Jotain varmaan unohdinkin ja nytten nukkumaan.
Terve!
Alfa 156 V6 -98
Itellä aivan samat ongelmat kuin ensimmäisen postin lähettäneellä. 50 km vaatii että vinkuminen alkaa kuulumaan ja jarrua pitkän vinkumisen jälkeen painettaessa saattaa ääni muuttua laahaavaksi, jonka jälkeen täytyy ajaa tiensivuun "jäähdyttelemään". Kun käännän rattia hieman vasemmalle tai painan jarrua vinkuminen loppuu heti, mutta kun ohjaus/jarrut palautuvat vinkuminen jatkuu.
Mielestäni ääni kuuluu edestä? Mutta viestejä lukiessa kaikilla tuntui kuitenkin takajarrut aiheuttaneen ongelman?
Käsijarrua en tällähetkellä voi talvisin käyttää, sillä se on jäätynyt jumiin.
AKtivoituuko käsijarrupalat samalla kun normaalia jarrua painaa, jolloin voisi olla että jäätynyt vaijeri ei palauta?
Ääntä ei kuulu kaupunki ajossa, eikä alle 50 km matkoilla. Ääni kuuluu parhaiten 70-90 kmh vauhdissa.
Varasin jo maanantaiksi huoltoajan ja ostin uudet käsijarruvaijerit. Vasen taka ja oikeataka motonetistä. Joku puhui, että tarvittaisiin jokin keskiosa vielä? vai riittävätkö nämä?
Etujarrujen paloja uurrettiin sopiviksi vanhoille levyille, mutta ääni jatkui samanlaisena käsittelyn jälkeen.
Kertokaas joku miten ongelma korjaantui ja mitä huoltotöitä kannattaisi maanantaina suorittaa. Ettei tulisi turhaan kallista "vaihdetaan kaikki" remonttia.
Alfa 156 V6 -98
Itellä aivan samat ongelmat kuin ensimmäisen postin lähettäneellä. 50 km vaatii että vinkuminen alkaa kuulumaan ja jarrua pitkän vinkumisen jälkeen painettaessa saattaa ääni muuttua laahaavaksi, jonka jälkeen täytyy ajaa tiensivuun "jäähdyttelemään". Kun käännän rattia hieman vasemmalle tai painan jarrua vinkuminen loppuu heti, mutta kun ohjaus/jarrut palautuvat vinkuminen jatkuu.
Mielestäni ääni kuuluu edestä? Mutta viestejä lukiessa kaikilla tuntui kuitenkin takajarrut aiheuttaneen ongelman?
Käsijarrua en tällähetkellä voi talvisin käyttää, sillä se on jäätynyt jumiin.
AKtivoituuko käsijarrupalat samalla kun normaalia jarrua painaa, jolloin voisi olla että jäätynyt vaijeri ei palauta?
Ääntä ei kuulu kaupunki ajossa, eikä alle 50 km matkoilla. Ääni kuuluu parhaiten 70-90 kmh vauhdissa.
Varasin jo maanantaiksi huoltoajan ja ostin uudet käsijarruvaijerit. Vasen taka ja oikeataka motonetistä. Joku puhui, että tarvittaisiin jokin keskiosa vielä? vai riittävätkö nämä?
Etujarrujen paloja uurrettiin sopiviksi vanhoille levyille, mutta ääni jatkui samanlaisena käsittelyn jälkeen.
Kertokaas joku miten ongelma korjaantui ja mitä huoltotöitä kannattaisi maanantaina suorittaa. Ettei tulisi turhaan kallista "vaihdetaan kaikki" remonttia.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Tuossa minun viestissä (12.1) edellä lukee kaikki tarpeellinen. Jos et tee itse niin käske niiden huollossa tarkistaa liikkuuko palat herkästi ja jos ei niin sitten viilataan ja putsataan kunnes liikkuu. Herkistely lienee myös joka huollolle tuttua joka pitää sitten tehdä jos ei vaijereiden vaihdolla tai palojen rassaamisella parane. Loppujen lopuksi saattaa olla jopa satularemppa tai vaihto edessä.
Ainoa mahdollisuus että tuo korjaantuu pelkällä vaijereiden vaihdolla on se että käsijarrua on vedetty kun vaijerit ovat jo olleet jumissa ja sinne on jäänyt veto päälle. Mutta en usko tuohon. Itsellä palat olivat pikkuhiljaa jumineet laahaamaan niin että ne piti hakata irti uristaan vaikka niiden kuuluisi lähes tipahtaa pois kun satula irrotetaan.
Ainoa mahdollisuus että tuo korjaantuu pelkällä vaijereiden vaihdolla on se että käsijarrua on vedetty kun vaijerit ovat jo olleet jumissa ja sinne on jäänyt veto päälle. Mutta en usko tuohon. Itsellä palat olivat pikkuhiljaa jumineet laahaamaan niin että ne piti hakata irti uristaan vaikka niiden kuuluisi lähes tipahtaa pois kun satula irrotetaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Soundplace Inn Helsinki: -Levyt ja palat eteen ja taakse töineen 490€Zeitung kirjoitti:Njoo. Paikallisella korjaamolla käytin alvhaa.
412e maksoi koko hoito.
-levyt taakse
-vaijerit
-palat
-tiivistekumit, vai mitkä ovatkaan
-jarrunesteet ym
-työt
Ei mitään käsitystä onko toi nyt vähän vai paljon, mutta osat eivät ainakaan vaikuttaneet kovin kalleilta( ).
Jotain varmaan unohdinkin ja nytten nukkumaan.
-Käkkärivaijerit+työt muistaakseni n.70€
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Aijemmin kyselin vinkumisesta. Aika usein jengi kyselee ohjeita, mutta kun ongelma on ratkaistu ei muisteta tulla tänne laittamaan ratkaisukertomusta.
No oma ongelmani oli tosiaan takajarrulevyjen, palojen sekä käsijarrun aivan uskomattoman huono kunto. Palat oli sanomalehdenpaksuiset (ei viikkonloppunumero), levyt oli älyttömillä urilla ja käsijarruvaijerin suojus rikki kahdesta kohtaa. Niin ja levy oli tosiaan mennyt sinisen väriseksi
Hämäävästi analysoin äänen tulevan edestä ja koska ratin kääntäminen vaikutti olin melkein "varma" asiasta. Väärässä olin.
TAKA Palat, levyt ja käsijarruvaijeri (hankin itse vaijerit) asennettuna 200€.
Ääni hävis samantien.
Jostain syystä vaihdatin vain etupalat puolvuotta sitten.
No oma ongelmani oli tosiaan takajarrulevyjen, palojen sekä käsijarrun aivan uskomattoman huono kunto. Palat oli sanomalehdenpaksuiset (ei viikkonloppunumero), levyt oli älyttömillä urilla ja käsijarruvaijerin suojus rikki kahdesta kohtaa. Niin ja levy oli tosiaan mennyt sinisen väriseksi
Hämäävästi analysoin äänen tulevan edestä ja koska ratin kääntäminen vaikutti olin melkein "varma" asiasta. Väärässä olin.
TAKA Palat, levyt ja käsijarruvaijeri (hankin itse vaijerit) asennettuna 200€.
Ääni hävis samantien.
Jostain syystä vaihdatin vain etupalat puolvuotta sitten.
Hehhe: D Tuon jarrurempan jälkeen 156 vilkutteli pari kertaa käsijarrun merkkivaloa, mutta lopetti sen sitten. No, nyt se aloitti uudestaan ja oikein reippaasti aloittikin, sillä merkkivalo vilkkuu tyylikkään epäsäännöllisesti ajon aikana suurissa nopeuksissa. Joku liitin varmaan höllästi kiinni? Mistähän sitä kannattaisi lähteä etsimään? Mitäs katsastusaseman sedät sanoo kun punanen merkkivalo vilkkuu?