kytkimessä "kynnys"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

kytkimessä "kynnys"

Viesti Kirjoittaja jannejm »

onko alfan kytkimessä kellään muulla foorumilaisella ollut semmoista "kynnyksen" tunnetta kun polkee kytkinpoljinta pohjaan... ihan normaalisti painamalla ja hitaastikin painamalla tuntee selvästi jalkapohjassa lievän kynnyksen tai miten sen nyt sanoisi... epäkohdan... kun painaa poljinta. poljin ei sujuvasti ja luontevasti mene pohjaan vaan tuntuu polkiessa jotain klonksahtavan vaikka ääntä ei kuulu. olipas vaikeasti kerrottava asia. ja luultavasti ymmärrettäväkin :wink:

niin ja mottina 1.9jtdm
ex ar147

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ittellä oli kytkimen pääsylinterin mäntä kulunut kohdasta, johon poljin tuli kiinni(pitäisi olla pyöreä, nyt oli hieman jo soikea), että siitä tuli pieni tyhjä klappi. Joskus myös jäi kytkin kuramaton alle, josta tuli ihmetystä aiheuttava klappi myöskin. :lol:

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

hmm... ihmetyttää vain, että kulahtais joku noin nopeasti. autolla on suhteessa ikään vähän kilometrejä takana... no anyway, tarkistan varmuuden varalta kuramaton ;)
ex ar147

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kannattaa lähteä sitä poljinta tutkimaan, en tiedä mimmoiset muovit 147:Ssa on, mutta eiköhän sinne helposti pääse kurkkimaan. Katsot vivuston(polkimen), ettei siellä mikään klappaa

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jos se on samanlainen ku 156sessa niin voitelu siihen mäntä/sylinteri systeemin (mikä lie oikea nimi) varteen voi auttaa, siis siinä polkimen luona...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

aijaa... siis polkimen juuressa... ei tarvi konehuoneeseen asti mennä...
pitääpä tutkiskella öljyämistä kun auto palautuu talliin...
ex ar147

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Juu, siellä jalkatilassa on pääsylinteri, josta lähtee pletku työsylinterille, joka sitten työntelee sitä kytkintankoa, vai mikä se nyt olikaan. Näin ainakin omissa autoissa ollut.

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

niin no... tänään kun ajattelin asiaa hutkia eiku tutkia... niin nyt sitä "klappia" ei ollutkaan kytkimessä. liekö johtui kylmistä keleistä vai mistä... vaimikäseoli...
ex ar147

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

jannejm kirjoitti:niin no... tänään kun ajattelin asiaa hutkia eiku tutkia... niin nyt sitä "klappia" ei ollutkaan kytkimessä. liekö johtui kylmistä keleistä vai mistä... vaimikäseoli...
tää on se ostorapula :wink: sitä vaan tarkkailee kaikkia pikkujuttuja ja ehkä vähän jopa kuvittelee kuten mulle käy usein... :lol:

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

heh... :) hyvä pointti... sitäkin on ilmassa...
tosin tämä ei kuulu siihen kategoriaan... tämä tosiaan on omituinen efekti uudehkossa autossa... välillä kytkin kynnystää ja välillä ei :shock:
ex ar147

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tsekkaa nivelistä kunnolla. Taskulampun kanssa koitat katsella, ettei mikään ole löysällä!

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Mulla oli viime talvena vastaavia harmeja kytkimen kanssa. Tunnetta on tosiaan vaikea kuvata, käytin itse sanaa "pykälä". Mulla oli kyllä kytkin vaihtokunnossa, oli aika jäykkä ja raskasliikkeinen, joten se meni vaihtoon. Painelaakeri oli asentajan mukaan ollut lopussa. Tiedä sitten johtuiko tuo "kynnys" tai "pykälä" painelaakerista, mutta vaiva on taas palannut ajoittain, nyt kyllä kytkin ei ole jäykkä, mutta silloin tällöin tuntuu samassa kohdassa n. 3/4 liikeradasta kynnys. Kai se noissa sylintereissä on, pitää yrittää voidella niitä, se ainakin viimeksi tuntui auttavan aina hetken.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

jannejm
Viestit: 131
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 22:12
Paikkakunta: mansesteri

Viesti Kirjoittaja jannejm »

no hyvä että on kohtalotovereita... tuo on ilkee vika kun se tulee satunnaisesti esiin... sitten kun viet huoltoon niin hra murphy on paikalla ja varmaankaan sitä efektiä ei löydy hakemallakaan !:!#%!#%!

no mutta... pitänee yrittää rasvailla osia kun taas vika ilmenee. nyt on taas muutama päivä menny ilman mitään vikaa.
ex ar147

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Perstuntuma sanoo, että kostealla kelillä kynnystä ei tunnu, pidemmän kuivuuden vaivatessa alkaa kynnystää. Joku jossain kaipaa voitelua?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Mullakin kynnystää tuo kytkin usein. Ainakaan työsylinterin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Kynnys on yleensä ihan liikkeen lopussa. Enpä tiedä mistä johtuu, ei tunnu kuitenkaan haittaavan kytkimen toimintaa noin muuten. Kytkimellä tosin on ajettu jo päälle 200tkm, ja melkoisen jäykkä se on, joten saatanpa laittaa sen vaihtoon seuraavan jakopäärempan yhteydessä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ihan normaali 156sen kytkin , tuntuu joka päivä erilaiselta, rasvaus auttaa hetken...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vetävän kytkimen ominaisuus on sen kuluessa loppuun, että se jäykistyy. Pykälä, joka tuntuu painaessa ja nostettaessa kytkintä johtuu usein myös painelaakerin holkin likaantumisesta/ruostumisesta tai että sitä ei ole kytkinremontissa puhdistettu ja voideltu siihen sopivalla rasvalla. Rasva on oltava ehdottomasti oikeaa, muuten tulee murheita :twisted: Harvoin "pykälän" saa poistettua ulkopuolisia osia voitelemalla, tosin se joskus johtuu myös niistä :wink:

itkonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2009, 09:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja itkonen »

Olisko tietoa tuosta oikeasta rasvasta? Kytkinremppa on varmaan kohta edessä ja olisi kiva hommata osat valmiiksi kaikkine tykötarpeineen :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^rasva tulee pääsääntöisesti kytkinpaketin mukana.

itkonen
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Tammi 2009, 09:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja itkonen »

:-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on myös JTDm:n kytkimessä ajoittainen pykälä. Tuntuu että tuo johtuu lämmöstä; Kylmäkäynnistyksen jälkeen kykä on normaalin tuntuinen, tosin hiukka raskas vaikkapa Spiideriin verrattuna mutta tuntuma on kuitenkin normaali. Vaan auton kun ajaa lämpimäksi niin pätkä kaupunkijyystöä taikoo pykälän siihen "kytkin melkein irrotettuna" -kohtaan. Samalla tuosta tulee tolkuttoman raskas. Pätkä maantieajoa ja taas toimii normaalisti jonkin aikaa.

Painelaakerihan siellä varmaan jumittelee kytkinakselilla? Harmi että putsaus ja rasvaus vaatii loodan irrotuksen, ja samalla tappelullahan sitten vaihtaa koko kytkyttimen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tänään sitten lopulta harmituskäyrä ylitti ryhtymiskynnyksen ja tein jotain tuolle kytkimelle.

Työsylinteri käyttää käpälää, joka on kiinnitetty kytkinkoppaan menevään, painelaakeria painavaan akseliin. Akselin (ainakin ylä-)päässä on hela, jonka ulkokehä on beessiä muovia ja sisäkehä jonkin sortin metallia. Ala- ja yläreunoissa on vielä stefatyyppiset kumihuulet. Tehdas on jostain syystä katsonut tarpeettomaksi voidella tätä helaa, joten paikkasin tilannetta rasvaamalla sisäpinnan vaseliinilla ja kaupan päälle uitin CRC:tä akselia pitkin. Jospa siitä osa löytäisi tiensä alemman helan sisään.

Nyt se kytkinpoljin on melkein kevyempi kuin kaasu :shock: Toivottavasti vielä huomennakin.

Homma ei ole varsin kummoinen; Akku ja akkuteline irti, kytkimen käyttökäpälän lukkorengas irti ja käpälä pois, jonka jälkeen helan saa puukolla kammettua ylös ja rasvattavaksi.

Krediitit menevät Alfaownerin nimimerkille Blacksheep jolta apinoin menetelmät.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Onkohan tuossa mun 2.4:ssa sama aski, ei tuossa omassakaan meinaan kauheen hienostunut kytkipolkimen vaste oo. Aika lailla omaasi vastaavat oireet. Ois hieno saada tuokin fiksattua.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Itse istselleni vastaten: ei ole. Sulla 6 pykälää, mulla viisi.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jooei. Tuo 1.9 16v:n kuusivaihteinen lodju on ilmeisesti läheistä sukua V6:n laatikolle mutta 2.4 10v:n loota on käsittääkseni eri perhettä.

Onkohan siinä kumminkin vetotyypin kytkin? Jos on, niin silloin rakenne mahtaa kyllä olla samantyyppinen ja tuo hela kannattaisi ehkä tsekata.

Vaikuttaa muuten älyttömästi ajamisen hauskuuteen, nyt autolla on tosiaan kiva rällätä!
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

"the Alfa 156 offers a choice of two gearboxes. The 22 kgm unit goes with the 1.6, 1.8 and 2.0 Twin Spark 16-valve power plants. The 31 kgm, available in 5 and 6-speed versions, equips the range's most powerful engines: 5-speed on the 1.9 and 2.4 JTD diesels; 6-speed on the 2.5 V6 24V petrol version."
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Rasvis kirjoitti:Tänään sitten lopulta harmituskäyrä ylitti ryhtymiskynnyksen ja tein jotain tuolle kytkimelle.

Työsylinteri käyttää käpälää, joka on kiinnitetty kytkinkoppaan menevään, painelaakeria painavaan akseliin. Akselin (ainakin ylä-)päässä on hela, jonka ulkokehä on beessiä muovia ja sisäkehä jonkin sortin metallia. Ala- ja yläreunoissa on vielä stefatyyppiset kumihuulet. Tehdas on jostain syystä katsonut tarpeettomaksi voidella tätä helaa, joten paikkasin tilannetta rasvaamalla sisäpinnan vaseliinilla ja kaupan päälle uitin CRC:tä akselia pitkin. Jospa siitä osa löytäisi tiensä alemman helan sisään.

Nyt se kytkinpoljin on melkein kevyempi kuin kaasu :shock: Toivottavasti vielä huomennakin.

Homma ei ole varsin kummoinen; Akku ja akkuteline irti, kytkimen käyttökäpälän lukkorengas irti ja käpälä pois, jonka jälkeen helan saa puukolla kammettua ylös ja rasvattavaksi.

Krediitit menevät Alfaownerin nimimerkille Blacksheep jolta apinoin menetelmät.
Tuollakaan ei ole kuvia :(
Samaa alkoi kovilla pakkasilla tekemään.
Nesteitä tarkastaessa vilkaisin ja haitarikumi hajalla tangonpäästä.
Pitää tutkia ja fixata, kun ilmat vähän paremmat.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

V6 kirjoitti:The 31 kgm, available in 5 and 6-speed versions, equips the range's most powerful engines: 5-speed on the 1.9 and 2.4 JTD diesels; 6-speed on the 2.5 V6 24V petrol version."
Seison korjattuna. Ja kyllähän ainakin 2.4 10v:n vaihteensiirto onkin tuntumaltaan lähempänä kuusipykäläistä kuin neloskoneiden viisivaihteista.
Finest kirjoitti:Tuollakaan ei ole kuvia
Joo ei oo. Mutta akkuteline on neljällä pultilla kiinni, ja sen kun purat veks niin homma lienee aika selvä. Kytkimen työsylinteri lykkii laatikon päällä olevaa "käpälää", joka on kiinni akselissa, joka taas menee kytkinkoppaan. Kanittava hela on siinä missä akseli menee kytkinkopan yläpinnasta läpi, heti käpälän alla. Kun käpälän ottaa veks niin helan mahtuu nostamaan ylös rasvattavaksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kiitoksia neuvosta.
Oireet siis samat kuin sinullakin.
Jos vkon loppuna ehtisi tekemään, kun ei kovin isolta työltä kuulosta.

Edit: Tänään ei kangertelua tuntunut. Johtunee joko kelistä (-2) tai ajamattomuudesta (n.34h)

Vastaa Viestiin