Iskareiden vaihto ja pyöränkulmat
Valvoja: Moderators
Iskareiden vaihto ja pyöränkulmat
Ensiksi suurkiitos Dimmulle erinomaisesta iskareidenvaihto-ohjeesta.
Itselläni on 156:seen homma edessä ja ajattelin kysyä, pitääkö pyöränkulmat säätää uudelleen iskareiden vaihdon jälkeen? Edessä ymmärrän jos pitää, mutta käsittääkseni takana ei ainakaan auraukselle pitäisi tapahtua mitään ja camber-kulmillekaan ei ole takana säätöä.
Mitäs kokeneemmat ovat mieltä?
Itselläni on 156:seen homma edessä ja ajattelin kysyä, pitääkö pyöränkulmat säätää uudelleen iskareiden vaihdon jälkeen? Edessä ymmärrän jos pitää, mutta käsittääkseni takana ei ainakaan auraukselle pitäisi tapahtua mitään ja camber-kulmillekaan ei ole takana säätöä.
Mitäs kokeneemmat ovat mieltä?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kyllä kannattaa. Eihän sitä kukaan velvoita, mutta on suositeltavaa. Takapäässäkin tulee kulmiin muutoksia, kun pultit saattavat asettua eri kohtiin. Toinen asia onkin sitten että onko niillä muutoksilla mitään merkitystä.
Ymmärtääkseni nykyään lähes kaikilla on käytössään nelipistemittaus laitteet, joten samalla tulee aina mitattua kaikkien pyörien kulmat.
Ymmärtääkseni nykyään lähes kaikilla on käytössään nelipistemittaus laitteet, joten samalla tulee aina mitattua kaikkien pyörien kulmat.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^Juu, tuo on hyvä kysymys.
Itse tuskastuin talvella, kun ei oikein tuntunut olevan kaikki kohdallaan ajokin käytöksessä liukkaalla. Aiemmin olin säädättänyt kulmia lähinnä nyrkkipajoissa tukivarssien ym vaihdon yhteydessä. Vein sitten auton Deltaan. Arvelin, että on siellä ainakin oikeat ohjearvot ja selitin muutenkin mitä ongelmia käytöksessä mielestäni oli. Kulmat oli tosiaan melko perseellään ja oli auto säätöjen jälkeen ainakin parempi.
Itse tuskastuin talvella, kun ei oikein tuntunut olevan kaikki kohdallaan ajokin käytöksessä liukkaalla. Aiemmin olin säädättänyt kulmia lähinnä nyrkkipajoissa tukivarssien ym vaihdon yhteydessä. Vein sitten auton Deltaan. Arvelin, että on siellä ainakin oikeat ohjearvot ja selitin muutenkin mitä ongelmia käytöksessä mielestäni oli. Kulmat oli tosiaan melko perseellään ja oli auto säätöjen jälkeen ainakin parempi.
Senza cuore saremmo solo macchine
Paljos tuo delttalla kustans?hagger16 kirjoitti:^Juu, tuo on hyvä kysymys.
Itse tuskastuin talvella, kun ei oikein tuntunut olevan kaikki kohdallaan ajokin käytöksessä liukkaalla. Aiemmin olin säädättänyt kulmia lähinnä nyrkkipajoissa tukivarssien ym vaihdon yhteydessä. Vein sitten auton Deltaan. Arvelin, että on siellä ainakin oikeat ohjearvot ja selitin muutenkin mitä ongelmia käytöksessä mielestäni oli. Kulmat oli tosiaan melko perseellään ja oli auto säätöjen jälkeen ainakin parempi.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Lappeenrannassa pätevä paikka on Lappeenrannan Ohjauskulma opintiellä. Osaa hommansa ja ei ole edes kalleimmasta päästä.Alfa Milano kirjoitti:Hieman offtopic:
Osaako tuollaisen säädön hätäisesti kääntyvän ja suuntavakaan välillä tehdä yleensä joka paja, vai onko se jotain Suurten Gurujen salatiedettä? Tuntuu että itsellä olisi nyt sellainen hätäisemmin kääntyvä, ja suuntavakaus voisi olla parempi.
Miten vakio-osilla olevan 156:n takapään kulmat säädetään?? Missä on säätövaraa?hagger16 kirjoitti:^Mukava mies ja ihan edullinenkin, mutta jätti autostani kulmat säätämättä taka-akselilta. Siellä oli sitten haritusta aurauksen sijaan ja ajo sen mukaista...
Aion kyllä käyttää autojani jatkossakin siellä, mutta kulmat taidan säädättää naapurissa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
pienemmät pajat saataa käyttää laitetta, jossa auto ajetaan levyjen päälle, sitten akselille kiinnitetään laser joka taas osottaa toisella akselilla kiinni olevaan mitta asteikkoon aurauksen. sillä ei sitten säädetä kuin aurauskulmat, eikä siitä saa minkäänlaista tulostusta nykyisistä ja entisistä kulmista.Alfa Milano kirjoitti:Hieman offtopic:
Osaako tuollaisen säädön hätäisesti kääntyvän ja suuntavakaan välillä tehdä yleensä joka paja, vai onko se jotain Suurten Gurujen salatiedettä? Tuntuu että itsellä olisi nyt sellainen hätäisemmin kääntyvä, ja suuntavakaus voisi olla parempi.
Uudemmilla korjaamoilla on laserlaite (lähetin/vastaanotin ja 1 mittapää pyörää kohden), sillä näkee kulmat ennen ja jälkeen säädön ja pystyy säätämään aurauksen lisäks camberit (ja tarvittaessa caster-kulmat).
eri asia onkin sitten säädön tekevä asentaja... hidas pilkunviilaaja on tässä tapauksessa parempi kuin nopea, ohjearvot saavuttava.
En ole tietonen millanen ratkasu alfassa on, mutta 1 yleisimmistä on mutterissa kiinni oleva epäkeskoprikka, takatukivarsien sisäpään kinnityksessä (eli kun takatukivarsi kiinnitetään mutterilla runkoon siinä auton keskilinjan lähettyvillä), kun pulttia löysää ja pyörittää mutteria taka auraus säätyy, ei tosin kannata säätää "perstuntumalla", niin tarkaa hommaa on toi kulmien säätäminen. milli sinne, metri tänneTekijä kirjoitti:Miten vakio-osilla olevan 156:n takapään kulmat säädetään?? Missä on säätövaraa?hagger16 kirjoitti:^Mukava mies ja ihan edullinenkin, mutta jätti autostani kulmat säätämättä taka-akselilta. Siellä oli sitten haritusta aurauksen sijaan ja ajo sen mukaista...
Aion kyllä käyttää autojani jatkossakin siellä, mutta kulmat taidan säädättää naapurissa.

PS. korjatkaa jos oon väärässä ton säätö prikan kanssa, en viitsi mennä tarkastamaan omasta

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Itsellä ei mitään hajua, mutta kai se on niin kuin tässäkin on aikaisemmin puhuttu eli:Tekijä kirjoitti:Lisää ehdotuksia kaivataan. Miten takapään säätö on toteutettu?
Ja tuolla http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=64759#64759 höpistiin samansuuntaistaDaViega kirjoitti:En ole tietonen millanen ratkasu alfassa on, mutta 1 yleisimmistä on mutterissa kiinni oleva epäkeskoprikka, takatukivarsien sisäpään kinnityksessä (eli kun takatukivarsi kiinnitetään mutterilla runkoon siinä auton keskilinjan lähettyvillä), kun pulttia löysää ja pyörittää mutteria taka auraus säätyy
puuha kirjoitti:156 takapää on säädettävä. Ainakin harituksen osalta. Siellä on epäkesko prikka jossa asteikko. Auki vaan kevyesti ja kierretään prikan puoleista pulttia.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Takapään auraus säädetään juuri niillä tukivarren sisäpään epäkeskoprikoilla.
Mieluummin hiukan asiaan vihkiytynyt pitäisi olla, mutta mitään gurua ei tarvitaAlfa Milano kirjoitti:Hieman offtopic:
Osaako tuollaisen säädön hätäisesti kääntyvän ja suuntavakaan välillä tehdä yleensä joka paja, vai onko se jotain Suurten Gurujen salatiedettä?
Giulia Super -69