Paljonko maksaa ilmastoinnin huolto 156?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Paljonko maksaa ilmastoinnin huolto 156?

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Paljonko maksaa ilmastoinnin huolto?
Mitä huollossa suoritetaan?
Missä mahdollisesti tehdä halvimmalla Kymenlaaksossa?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Yleisesti ottaen autohuoltamolla ilmastoinnin huolto on 100e paikkeilla. Riippuen tietty, että mitä sinne sitten huollonlisäksi tehdään. Halvimmillaan olen nähnyt 75e hintaan huoltoja tehtävän. Tampereen Motonetin pihassa viime syksynä mies oli ison peräkärryn kanssa jossa oli huoltolaitteet.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Kysytääs nyt tässä samassa threadissa.. että tohtiiko tuota ilmastointia laittaa päälle, kun ei oo moneen kuukauteen talven takia saanut laitettua.. jotain 4kk ollut käytämättä, kun lämpötiloja sattunut olemaan juurikaan sillä tienoilla, kun autoa tarvitsin .

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ilmastoinnin huollossa yleisesti imetään järjestelmä tyhjäksi, ja testataan vuotaako tuo järjestelmä.
Kun tuo on tehty, laitetaan oikea määrä litkua sisälle ja tämän tuo kone tekee automaattisesti, kestää noin 15-30 minuuttia.
Yleensä lisätään myös väriaine tuonne mukaan, jolloin vuotokohdat värjäytyvät ja ne on helppoa etsiä.

Itse koitan käyttää tuota auton lämmettyä talvella niin, että kytken sisäilmankierron päälle ja annan käydä tuon kymmenkunta minuuttia näin kerran kuussa.
Päälle kytkeytymisen kyllä kuulee kun kompuran solenoidi napsahtaa.

Jos tuo kylmennysteho on heikko tai kompura pitää ääntä, kannattaa tuo järjestelmä täytättää.
On mielestäni on helpompi homma kuitenkin kuin vaihtaa esim kompura.
Jos nuo nesteet ovat vähissä niin kompura käy jatkuvasti ja sattaa ottaa itseensä helpommin ja tietenkin bensaa palaa enempi.

Nämä ovat tosin vain omia mielipiteitäni ja joku saattaa pitääkin tuosta kompuran vaihtohommasta ja kuivaimen vaihdosta.

Tuota litkua häipyy n 5-15% vuosittain järjestelmästä kunnossa ollessankin joten kyllä se kannattaa parin kolmen vuoden välein huollattaa.
Itse olen käyttättänyt viimeistään silloin kun laittaa tuon päälle ja tuo kylmän tulo rupeaa kestämään.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eikös oikeaoppisessa huollossa järjestelmä lisäksi jollain tavalla desinfioida homepaskojen poistamiseksi?

Omaa 156:sta ostaessani autoliike oli vain täyttänyt järjestelmän, eikä ollut puhdistanut sitä. Tuloksena oli tuttu märän sukan löyhkä. Homma piti tehdä uusiksi pitemmän kaavan mukaan.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Lahdessa Koulutuskeskus Salpauksen kolmannenluokan opiskelijat (joihin itsekkin lukeuduin :-D ) tekee (teki ainakin viime kesänä) ilmastoinnin huollon (ilmastoinnin mahdollisen vikamuistin luku ,aineet pois, vuototesti, öljynlisäys uudet aineet) 20€:lla, suurin piirten sen verran maksaa ne kylmäaineet, mitkä sinne laitetaan.

Sillon autoissa ei vaan ollu vuotoja, eli ei tullu lisälaskua purkutöistä ja osista.

samallahan kannataa vaihtaa raitisilmasuodatin jos viime vaihdosta on pitkäaika.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Normaali ilmastointihuolto maksaa n.80-100€ ja siihen kuuluu:
*Järjestelmän paineistus (vuototesti) + silmämääräinen tarkistus UV-valolla
*Vanhojen aineiden pois otto + uusien sisään laitto
*Väriaineen lisäys
*Öljyn lisäys
*Joskus vaihdetaan sielut matala ja korkeapaine venttiileihin .

Lisäpalveluita saa esim. jos ilmastoinnista tulee paha haju tai vastaavaa. Esim . Forte AC - käsittely .

Yleensä vaihdetaan raittari ja sitten tehdään tuo käsittely .

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Janne kirjoitti:Eikös oikeaoppisessa huollossa järjestelmä lisäksi jollain tavalla desinfioida homepaskojen poistamiseksi?

Omaa 156:sta ostaessani autoliike oli vain täyttänyt järjestelmän, eikä ollut puhdistanut sitä. Tuloksena oli tuttu märän sukan löyhkä. Homma piti tehdä uusiksi pitemmän kaavan mukaan.
Niin eli niinku willez kirjoitti niin normaalisti sitä lehmän henkäystä ei poisteta, se kun ei sinällään edes ilmastointilaitteen toimintakuntoon liity. Kyseessä on bakteeri tai joku muu kasvusto jota kehittyy jäähdytyskennon tienoille koska siellä on mukava muhia ja se poistetaan painamalla puhdistusvaahtoa ilmaputkiin. Onnistuu tehdä aika helposti itsekin, ainettahan saa autotarvike liikkeestä. Parhaiten varmaan onnistuu irroittamalla vänkärin jalkatilasta puhallinmoottori ja painaa siitä ilmarööreihin jotka menee kennoa kohti sitä vaahtoa. Ja kappas ei hengi lehmä enää.
Ja sitten tietysti vaihdetaan uusi raitisilmasuodatin. Ei kannata painaa sitä ainetta sieltä suodattimen paikalta, koska se vaan menee alas puhaltimeen eikä varmaan pääse kennolle asti.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Miks auton omistajat ottaa kylmäaineet pois järjestelmästä ja tunkee ne sinne takaisin (huolto?) jos järjestelmä on auto mutta jääkaappi himassa rullaa vuodesta toiseen ja kukaan ei tee "huoltoa" niin kauan kun vehkeet toimii?
Mitä hyötyä on kun toimivasta laitteistosta otetaan kylmäaineet pois ja laitetaan takaisin?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Liittysköhän jotenkin siihen että niitä kylmäaineita lisätään huollossa massan perusteella, ei siis mittaamalla järjestelmässä olevan aineen määrää tai painetta. Tai no tekee ne kai näinkin kun vajausta vain lisätään, mutta jostakin syystä kun uudet lisätään ja homma tehdään oikein niin laitetaan ainetta sen painon mukaan jonka valmistaja on antanut.

Jääkaapin kylmäsysteemiä nyt ei kai voi verrata, se kun ei ryskä kaikissa säissä omilla rattaillaan ympäri ämpäri ja aineet pysyy yleensä sisällä kunnes kone on muutenkin entinen. Varmaan ne siihenkin olisi helpoin vaihtaa ottamalla vanhat pois ja uudet tilalle. Niin ja kai ne auton nesteet voi just talvikeleistä yms. johtuen kerätä kosteutta tai jotain jonka takia ne on hyvä vaihtaa edes joskus. Käsittääkseni auton kylmälaitteessa on kosteudenkerääjäkin ainakin joissain malleissa tullut vastaan.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Niin, käsittääkseni kun kylmä aine otetaan pois niin ihan sama sinne tungetaan takaisin, ei sitä vaihdeta.
Mistäs sinne toimivaan laitteistoon pääsee kosteutta?
Miten jääkaapin koneisto eroaa auton laitteista noin periaatteessa?
Toki jos laitteistossa on kylmäaine vajaus ja tehot laskee niin silloin jotain pitää tehdä.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

fahlsjy kirjoitti:Niin, käsittääkseni kun kylmä aine otetaan pois niin ihan sama sinne tungetaan takaisin, ei sitä vaihdeta.
Mistäs sinne toimivaan laitteistoon pääsee kosteutta?
Mistä vaan:
"Since even the tiniest leak or careless installation can introduce water moisture to the system, the drier absorbs this chemically"

lähde: http://autorepair.about.com/od/glossary ... s_ac_2.htm

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, nää on vaan mun ajatuksia ja voin olla ihan hakoteillä... mun käsitys on se että toimivaan laitteistoon ei pääse kosteutta? Samaten olen ymmärtänyt että kylmäainetta ei vaihdeta ja ei sille ole mitään tarvettakaan. Aineet vaan imastaan pois ja sitten normimäärä sisään. Siis sama tavara + vähän lisää jos on vajausta.
Ihan eri juttu on jos aineet on hävinny järjestelmästä, silloin varmaankin on päässyt kosteutta ja kuivain on syytä vaihtaa.
Ite oon aina välillä kokeillut noita tehoja silleen että kun laittaa maksimi kylmä pyynnin päälle ja mittaa puhalluksen lämpötilaa niin +2 ja 0 välille jos laitteisto puhkuu niin kaikki on ok.
Mulla on se käsitys että ei missään kymälaitteistossa määrävälein oteta aineita ulos ja sisään jos mitään hämminkiä ei ole. Mikä tekee sen että autoissa pitäisi joidenkin suositusten mukaan jopa joka toinen vuosi noin tehdä???
Tärkeintä olisi kai toi lauhduttimien ja höyrystimien puhtaus toiminnan kannalta, niiden likaisuus rasittaa laitteistoa ja aihettaa niitä hajuhaittojakin. Yleensä firmat mainostaa ilmastointi huoltoa mutta noihin ei puututa mitenkään, lyödään vaan se kone kiinni ja lutrataan aineet edestakaisin ja 100 euroa kiitos :-D
Mut tää on vain mun mielipide enkä missään nimessä ole tämänkään asian ammattilainen.....

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

kävin lenkillä ollessani ohimennen kysymässä Fixuksesta, heillä oli tarjouksena 80€ KS etukortilla (mikä kortti se olikaan, ja mitä tarkoittikaan). Johon sisältyi muistaakseni nesteiden vaihto, paineistus, järjestelmän puhdistaminen bakteereistä ja testaaminen.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Alakylän katsastusaseman vieressä on joku varaosa/huolto putiikki nykyään. Tiskillä näytti nököttävän tarjous 80€. Ei ainakkan tartte mitään special kortteja.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

sinne en mielelläni mene, siellä olen saanut erittäin huonoa asiakaspalvelua, samoin ystävänikin. plus ne tekee työnsä huonosti joten be ware
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Ok. Ei ole muuta kokemusta kuin poranterän osto. Sattui vain silmään se tarjous.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

kävin eilen katsomassa, heillä maksaa 80€ + aineet eli kalliimpaa kuin Lumonin vieressä olevassa Fixus liikkeessä vai mikä olikaan
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin