Paljonko maksaa ilmastoinnin huolto 156?
Valvoja: Moderators
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Paljonko maksaa ilmastoinnin huolto 156?
Paljonko maksaa ilmastoinnin huolto?
Mitä huollossa suoritetaan?
Missä mahdollisesti tehdä halvimmalla Kymenlaaksossa?
Mitä huollossa suoritetaan?
Missä mahdollisesti tehdä halvimmalla Kymenlaaksossa?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmastoinnin huollossa yleisesti imetään järjestelmä tyhjäksi, ja testataan vuotaako tuo järjestelmä.
Kun tuo on tehty, laitetaan oikea määrä litkua sisälle ja tämän tuo kone tekee automaattisesti, kestää noin 15-30 minuuttia.
Yleensä lisätään myös väriaine tuonne mukaan, jolloin vuotokohdat värjäytyvät ja ne on helppoa etsiä.
Itse koitan käyttää tuota auton lämmettyä talvella niin, että kytken sisäilmankierron päälle ja annan käydä tuon kymmenkunta minuuttia näin kerran kuussa.
Päälle kytkeytymisen kyllä kuulee kun kompuran solenoidi napsahtaa.
Jos tuo kylmennysteho on heikko tai kompura pitää ääntä, kannattaa tuo järjestelmä täytättää.
On mielestäni on helpompi homma kuitenkin kuin vaihtaa esim kompura.
Jos nuo nesteet ovat vähissä niin kompura käy jatkuvasti ja sattaa ottaa itseensä helpommin ja tietenkin bensaa palaa enempi.
Nämä ovat tosin vain omia mielipiteitäni ja joku saattaa pitääkin tuosta kompuran vaihtohommasta ja kuivaimen vaihdosta.
Tuota litkua häipyy n 5-15% vuosittain järjestelmästä kunnossa ollessankin joten kyllä se kannattaa parin kolmen vuoden välein huollattaa.
Itse olen käyttättänyt viimeistään silloin kun laittaa tuon päälle ja tuo kylmän tulo rupeaa kestämään.
Kun tuo on tehty, laitetaan oikea määrä litkua sisälle ja tämän tuo kone tekee automaattisesti, kestää noin 15-30 minuuttia.
Yleensä lisätään myös väriaine tuonne mukaan, jolloin vuotokohdat värjäytyvät ja ne on helppoa etsiä.
Itse koitan käyttää tuota auton lämmettyä talvella niin, että kytken sisäilmankierron päälle ja annan käydä tuon kymmenkunta minuuttia näin kerran kuussa.
Päälle kytkeytymisen kyllä kuulee kun kompuran solenoidi napsahtaa.
Jos tuo kylmennysteho on heikko tai kompura pitää ääntä, kannattaa tuo järjestelmä täytättää.
On mielestäni on helpompi homma kuitenkin kuin vaihtaa esim kompura.
Jos nuo nesteet ovat vähissä niin kompura käy jatkuvasti ja sattaa ottaa itseensä helpommin ja tietenkin bensaa palaa enempi.
Nämä ovat tosin vain omia mielipiteitäni ja joku saattaa pitääkin tuosta kompuran vaihtohommasta ja kuivaimen vaihdosta.
Tuota litkua häipyy n 5-15% vuosittain järjestelmästä kunnossa ollessankin joten kyllä se kannattaa parin kolmen vuoden välein huollattaa.
Itse olen käyttättänyt viimeistään silloin kun laittaa tuon päälle ja tuo kylmän tulo rupeaa kestämään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Lahdessa Koulutuskeskus Salpauksen kolmannenluokan opiskelijat (joihin itsekkin lukeuduin ) tekee (teki ainakin viime kesänä) ilmastoinnin huollon (ilmastoinnin mahdollisen vikamuistin luku ,aineet pois, vuototesti, öljynlisäys uudet aineet) 20€:lla, suurin piirten sen verran maksaa ne kylmäaineet, mitkä sinne laitetaan.
Sillon autoissa ei vaan ollu vuotoja, eli ei tullu lisälaskua purkutöistä ja osista.
samallahan kannataa vaihtaa raitisilmasuodatin jos viime vaihdosta on pitkäaika.
Sillon autoissa ei vaan ollu vuotoja, eli ei tullu lisälaskua purkutöistä ja osista.
samallahan kannataa vaihtaa raitisilmasuodatin jos viime vaihdosta on pitkäaika.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Normaali ilmastointihuolto maksaa n.80-100€ ja siihen kuuluu:
*Järjestelmän paineistus (vuototesti) + silmämääräinen tarkistus UV-valolla
*Vanhojen aineiden pois otto + uusien sisään laitto
*Väriaineen lisäys
*Öljyn lisäys
*Joskus vaihdetaan sielut matala ja korkeapaine venttiileihin .
Lisäpalveluita saa esim. jos ilmastoinnista tulee paha haju tai vastaavaa. Esim . Forte AC - käsittely .
Yleensä vaihdetaan raittari ja sitten tehdään tuo käsittely .
*Järjestelmän paineistus (vuototesti) + silmämääräinen tarkistus UV-valolla
*Vanhojen aineiden pois otto + uusien sisään laitto
*Väriaineen lisäys
*Öljyn lisäys
*Joskus vaihdetaan sielut matala ja korkeapaine venttiileihin .
Lisäpalveluita saa esim. jos ilmastoinnista tulee paha haju tai vastaavaa. Esim . Forte AC - käsittely .
Yleensä vaihdetaan raittari ja sitten tehdään tuo käsittely .
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Niin eli niinku willez kirjoitti niin normaalisti sitä lehmän henkäystä ei poisteta, se kun ei sinällään edes ilmastointilaitteen toimintakuntoon liity. Kyseessä on bakteeri tai joku muu kasvusto jota kehittyy jäähdytyskennon tienoille koska siellä on mukava muhia ja se poistetaan painamalla puhdistusvaahtoa ilmaputkiin. Onnistuu tehdä aika helposti itsekin, ainettahan saa autotarvike liikkeestä. Parhaiten varmaan onnistuu irroittamalla vänkärin jalkatilasta puhallinmoottori ja painaa siitä ilmarööreihin jotka menee kennoa kohti sitä vaahtoa. Ja kappas ei hengi lehmä enää.Janne kirjoitti:Eikös oikeaoppisessa huollossa järjestelmä lisäksi jollain tavalla desinfioida homepaskojen poistamiseksi?
Omaa 156:sta ostaessani autoliike oli vain täyttänyt järjestelmän, eikä ollut puhdistanut sitä. Tuloksena oli tuttu märän sukan löyhkä. Homma piti tehdä uusiksi pitemmän kaavan mukaan.
Ja sitten tietysti vaihdetaan uusi raitisilmasuodatin. Ei kannata painaa sitä ainetta sieltä suodattimen paikalta, koska se vaan menee alas puhaltimeen eikä varmaan pääse kennolle asti.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Miks auton omistajat ottaa kylmäaineet pois järjestelmästä ja tunkee ne sinne takaisin (huolto?) jos järjestelmä on auto mutta jääkaappi himassa rullaa vuodesta toiseen ja kukaan ei tee "huoltoa" niin kauan kun vehkeet toimii?
Mitä hyötyä on kun toimivasta laitteistosta otetaan kylmäaineet pois ja laitetaan takaisin?
Mitä hyötyä on kun toimivasta laitteistosta otetaan kylmäaineet pois ja laitetaan takaisin?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Liittysköhän jotenkin siihen että niitä kylmäaineita lisätään huollossa massan perusteella, ei siis mittaamalla järjestelmässä olevan aineen määrää tai painetta. Tai no tekee ne kai näinkin kun vajausta vain lisätään, mutta jostakin syystä kun uudet lisätään ja homma tehdään oikein niin laitetaan ainetta sen painon mukaan jonka valmistaja on antanut.
Jääkaapin kylmäsysteemiä nyt ei kai voi verrata, se kun ei ryskä kaikissa säissä omilla rattaillaan ympäri ämpäri ja aineet pysyy yleensä sisällä kunnes kone on muutenkin entinen. Varmaan ne siihenkin olisi helpoin vaihtaa ottamalla vanhat pois ja uudet tilalle. Niin ja kai ne auton nesteet voi just talvikeleistä yms. johtuen kerätä kosteutta tai jotain jonka takia ne on hyvä vaihtaa edes joskus. Käsittääkseni auton kylmälaitteessa on kosteudenkerääjäkin ainakin joissain malleissa tullut vastaan.
Jääkaapin kylmäsysteemiä nyt ei kai voi verrata, se kun ei ryskä kaikissa säissä omilla rattaillaan ympäri ämpäri ja aineet pysyy yleensä sisällä kunnes kone on muutenkin entinen. Varmaan ne siihenkin olisi helpoin vaihtaa ottamalla vanhat pois ja uudet tilalle. Niin ja kai ne auton nesteet voi just talvikeleistä yms. johtuen kerätä kosteutta tai jotain jonka takia ne on hyvä vaihtaa edes joskus. Käsittääkseni auton kylmälaitteessa on kosteudenkerääjäkin ainakin joissain malleissa tullut vastaan.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Niin, käsittääkseni kun kylmä aine otetaan pois niin ihan sama sinne tungetaan takaisin, ei sitä vaihdeta.
Mistäs sinne toimivaan laitteistoon pääsee kosteutta?
Miten jääkaapin koneisto eroaa auton laitteista noin periaatteessa?
Toki jos laitteistossa on kylmäaine vajaus ja tehot laskee niin silloin jotain pitää tehdä.
Mistäs sinne toimivaan laitteistoon pääsee kosteutta?
Miten jääkaapin koneisto eroaa auton laitteista noin periaatteessa?
Toki jos laitteistossa on kylmäaine vajaus ja tehot laskee niin silloin jotain pitää tehdä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Mistä vaan:fahlsjy kirjoitti:Niin, käsittääkseni kun kylmä aine otetaan pois niin ihan sama sinne tungetaan takaisin, ei sitä vaihdeta.
Mistäs sinne toimivaan laitteistoon pääsee kosteutta?
"Since even the tiniest leak or careless installation can introduce water moisture to the system, the drier absorbs this chemically"
lähde: http://autorepair.about.com/od/glossary ... s_ac_2.htm
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, nää on vaan mun ajatuksia ja voin olla ihan hakoteillä... mun käsitys on se että toimivaan laitteistoon ei pääse kosteutta? Samaten olen ymmärtänyt että kylmäainetta ei vaihdeta ja ei sille ole mitään tarvettakaan. Aineet vaan imastaan pois ja sitten normimäärä sisään. Siis sama tavara + vähän lisää jos on vajausta.
Ihan eri juttu on jos aineet on hävinny järjestelmästä, silloin varmaankin on päässyt kosteutta ja kuivain on syytä vaihtaa.
Ite oon aina välillä kokeillut noita tehoja silleen että kun laittaa maksimi kylmä pyynnin päälle ja mittaa puhalluksen lämpötilaa niin +2 ja 0 välille jos laitteisto puhkuu niin kaikki on ok.
Mulla on se käsitys että ei missään kymälaitteistossa määrävälein oteta aineita ulos ja sisään jos mitään hämminkiä ei ole. Mikä tekee sen että autoissa pitäisi joidenkin suositusten mukaan jopa joka toinen vuosi noin tehdä???
Tärkeintä olisi kai toi lauhduttimien ja höyrystimien puhtaus toiminnan kannalta, niiden likaisuus rasittaa laitteistoa ja aihettaa niitä hajuhaittojakin. Yleensä firmat mainostaa ilmastointi huoltoa mutta noihin ei puututa mitenkään, lyödään vaan se kone kiinni ja lutrataan aineet edestakaisin ja 100 euroa kiitos
Mut tää on vain mun mielipide enkä missään nimessä ole tämänkään asian ammattilainen.....
Ihan eri juttu on jos aineet on hävinny järjestelmästä, silloin varmaankin on päässyt kosteutta ja kuivain on syytä vaihtaa.
Ite oon aina välillä kokeillut noita tehoja silleen että kun laittaa maksimi kylmä pyynnin päälle ja mittaa puhalluksen lämpötilaa niin +2 ja 0 välille jos laitteisto puhkuu niin kaikki on ok.
Mulla on se käsitys että ei missään kymälaitteistossa määrävälein oteta aineita ulos ja sisään jos mitään hämminkiä ei ole. Mikä tekee sen että autoissa pitäisi joidenkin suositusten mukaan jopa joka toinen vuosi noin tehdä???
Tärkeintä olisi kai toi lauhduttimien ja höyrystimien puhtaus toiminnan kannalta, niiden likaisuus rasittaa laitteistoa ja aihettaa niitä hajuhaittojakin. Yleensä firmat mainostaa ilmastointi huoltoa mutta noihin ei puututa mitenkään, lyödään vaan se kone kiinni ja lutrataan aineet edestakaisin ja 100 euroa kiitos
Mut tää on vain mun mielipide enkä missään nimessä ole tämänkään asian ammattilainen.....
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
kävin lenkillä ollessani ohimennen kysymässä Fixuksesta, heillä oli tarjouksena 80€ KS etukortilla (mikä kortti se olikaan, ja mitä tarkoittikaan). Johon sisältyi muistaakseni nesteiden vaihto, paineistus, järjestelmän puhdistaminen bakteereistä ja testaaminen.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
sinne en mielelläni mene, siellä olen saanut erittäin huonoa asiakaspalvelua, samoin ystävänikin. plus ne tekee työnsä huonosti joten be ware
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
kävin eilen katsomassa, heillä maksaa 80€ + aineet eli kalliimpaa kuin Lumonin vieressä olevassa Fixus liikkeessä vai mikä olikaan
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;