156 ohjauksessa välystä -99 2.0 TS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

156 ohjauksessa välystä -99 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Moro,

Ohjauksesta kuulu kolinaa kun kääntelee rattia paikoillaan sekä terävissä kuopissa. Vaihdoin sisemmän raidetangonpään oikealle, poisti naksahtelun peruuttaessa. Kun tunkkaa toisen puolen ylös ja vääntelee eturengasta, tuntuu välys jossain ,hammastanko heiluu mukana. Ajossa välyksen huomaa oikealle kaartaessa, ohjauksessa on kuin tyhjä kohta, myös uraherkkyys on kova. Suoraan ajaminen kohtalaisen hyvä, mutta sivutuuli on myrkkyä. Onko siis hammastankopaketin uusiminen ainoa korjaus? Onko tässä vaarana menettää ohjauskyky yllättäen? Pyysin EB sparesilta tarjouksen hammastangosta vasemman puolen ohjauksella varustettuun. Oikean puoleinen on ainakin puolet halvempi kuin esim. Muukkosella. Onko muita ideoita, mistä löytäisi osan, en viitsi ostaa hajottamolta, kun ovat niin paljon ajettuja valmiiksi.

-Timo

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Onko tuo hammastanko hankala vaihtaa, kannattaako itse yrittää? Näytti olevan hienosti piilossa moottorin takana.

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Ei taida olla normaalia, että hammastanko putkineen heiluu melkein sentin kun rattia kääntelee? Luulenpa , että yritän ensin kiinnittää koko paketin paremmin, ennen kuin ostan uutta hammastankoa.

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Jo selvis syy, hammastangon toinen kiinnityspultti oli melkein irti. Käytin aurauskulmat säätämässä ja kiristettiin ennen säätöä. On tämä sittenkin hyvä ajaa.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

onpa hyvä ettei irronnut jossain mutkassa :shock:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Näkyykös toi kiinnityspultti, mitä pitää purkaa?
Itsellä tullut iso klappi hetkessä, luulin sen olevan raidetangon sisemmän nivelen. Hammastangon kiinnitys olisi kyllä hyvä vika (nopea ilmaantuminen).
Mites tuo raidetangon sisempi nivel vaihdetaan, onko kierteellä molemmista päistä?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

kaksi isokantaista pultin päätä hammastangon molempien päiden kohdalla pohjan alla, pitäisi löytyä helposti. Sisempi raidetangon pää irtoaa helposti, kun ottaa ensin ulomman irti (pallonivel yhdellä mutterilla) ja irroittaa suojakumin ulomman pään. Kierteellä kiinni koko paketti hammastangossa, sopiva avain vaan, ei ole kovin tiukassa. Itse vaihdoin ulomman ja sisemmän nivelen samalla. Ohjauskulmat täytyy säätää vaihdon jälkeen. Samalla mitattiin camber kulma, jossa selvästi näkyi, että olin vain toiselle puolelle vaihtanut ylemmän tukivarren, kulma oli OK. Toisella puolella on vanha tukivarsi ja camber kulma ei ollut ihan kohdallaan, mutta siedettävä.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Näin sen ajattelinkin, en vaan ole ehtinyt/päässyt autonalle ihmettelemään. Niivelet tilalattu, en ole nähnyt kyseistä osaa.
Ulompia on muihin merkkeihin tullu vaihdettua, muttei sisempää.
Ihmettelenkin sisemmän hajoamista/kulumista, autolla ajettu 100000km.
Edellisestä katsastuksesta 6tkm, silloin kaikki ok, nyt katsastuksessa iso välys(katsastusmies sanoi, et harvoin näkee näin huonoa) rangas heiluu noin 1cm. Pitää koittaa ensin noi kiinnityspultit, ennen kun hakee osat!
Kiitoksia tiedoista!
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

beetta julia kirjoitti:nyt katsastuksessa iso välys(katsastusmies sanoi, et harvoin näkee näin huonoa) rangas heiluu noin 1cm. Pitää koittaa ensin noi kiinnityspultit, ennen kun hakee osat!
Kiitoksia tiedoista!
Mites tässä kävi? Oliko löysällä vai menikö hammastangon vaihdoksi?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Hammastagon(raidetangon) sisempi nivel ruostunut, suojakumissa päällä halkeama joten vettäsisällä. Huomasin vasta kun otin kumin irti, niin lorahti vedet reisille :evil:
No, eipä tuo kummonen homma ollu vaihtaa(hammastanko+kumi),
tosin laitoin kumin kiristimiksi isot nippusiteet.

uusinta katsastuksessa, kysy vaan ooks vaihtanu sen.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin