OBD ja 1995 2.0 TS
Valvoja: Moderators
OBD ja 1995 2.0 TS
Alfoihin vaihtui 1990 luvun puolessa välissä Fiat pohjaiset koneet ja mm. 2 litrainen Twin Spark, jota käytetään kai edelleen 147:ssa. Aluksi konetta käytettiin tuon alkuajan malleissa 145, 146, 155, GTV ja Spider. Taisi olla myös 164:ssä.
Kysymys kuuluu: onko vuosimallin 1995 koneissa jo OBD-liitin ja onko se yhteensopiva esimerkiksi 156 TS:n kanssa?
Kysymys kuuluu: onko vuosimallin 1995 koneissa jo OBD-liitin ja onko se yhteensopiva esimerkiksi 156 TS:n kanssa?
Liitin on "metrin säteellä ohjauspyörästä". AR 156 / 147 ssa se on vasemman polven kohdalla avattavan luukun alla, samassa paikassa sulakkeiden kanssa.Zulak kirjoitti:Enpä ole moista ainakaan Spideristäni (2.0TS, -95) löytänyt. Jos joku tietää missä on niin kertokaa ihmeessä..
Kiinnostais myös tietää millä softalla/laitteella tuosta saa vikakoodit pihalle tai jos on jotain muuta vippaskonstia. Vilkuttelee nimittäin aika-ajoin ruiskun merkkivaloa.
Ohjelmaksi vanhempiin Alfoihin pitäisi käydä AlfaDiag.
Kirjoittele jos löydät töpselin. Kiinnostaa varmaan muitakin.
Huomasin itsekin hakea AlfaDiag ohjelmiston yhteensopivuustaulukon. Siitä voi päätellä, että OBD töpseli löytyy melko vanhoistakin Alfoista. Vuosiluku tuossa ei suoraan näy, mutta automallista ja koneen tyypistä voi päätellä omansa. ECU:n tyyppi tietysti vaikuttaa myös.
- Liitteet
-
- ECUTABLE.JPG
- (56.33 KiB) Tiedosto ladattu 2924 kertaa
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Ainakin -95 GTV:stä pistoke löytyy matkustajan jalkatilasta sen keskikonsolin sivupalan takaa. Tuon ikäisissä 916-sarjan twinsparkeissa on ollut kolmea eri ecua, joista alfadiag tukee yhtä.Zulak kirjoitti:Enpä ole moista ainakaan Spideristäni (2.0TS, -95) löytänyt. Jos joku tietää missä on niin kertokaa ihmeessä..
Kiinnostais myös tietää millä softalla/laitteella tuosta saa vikakoodit pihalle tai jos on jotain muuta vippaskonstia. Vilkuttelee nimittäin aika-ajoin ruiskun merkkivaloa.
Eedit, niin ja pistoke on sellainen kolminapainen, ei obd.
Taitaa olla hiukan hukassa koko diagnostiikka ja EOBD. Alfa 156 mallissa oli ensimmäisenä Fiat-konsernin autoista 16-napainen diagnoosi-liitin ratin vasemmalla puolella, kuitenkin siihenkin tuli EOBD-diagnostiikka vasta Euro 3 mallien myötä, niikuin kaikkiin muihinkin Euro 3 malleihin 2001 alusta, pakollisena. Kaikista euro 3 malleista löytyy tämä 16-napainen liitin, myös Spiderista ja GTV:stä. Aiemmin oli käytössä 3-napaiset liittimet jossain päin autoa, parhaimmillaan lähes kymmenkunta mallista riippuen. Eli jokaiselle järjestelmälle oli oma diagnoosiliittimensä, jos järjestelmään ylipäätään pääsi jollain testerillä tai vilkkukoodilla. Fiat/Lancia/Alfa testeri tuli n. 1990, jossa oli irtokasetteja joka järjestelmään! Ensimmäinen Examiner vasta n. 1996, sitten siitä on tullut muutaman vuoden välein aina uusi versio jossa on toimintoja enempi ja enempi (ja hintaa myös), sitten vielä joku ihmettelee mistä korjaamon tuntiveloitus muodostuu
Kannattaa maksaa vaan, näin tervettä kilpailua tuetaan, eikä aina viedä "Hartikaisen pakoputkihuoltoon".

Viimeksi muokannut seppo, 04 Touko 2009, 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
155:sessa on hanttarin jalkatilassa ylhäällä 3-napainen liitin joka on ECU:lle . Siinä on virta,maa ja signaali . Musta maihin,punainen akkuun ja vihreä/keltainen (en muista kumpi väri se nyt oli) signaaliin . Eli,käytin itse koulussa Bosch:in FSA740 laitetta jolla sain esim. vikakoodit,laitetestaukset jne ulos . Hiirtä klikkaamalla sai suuttimet napsumaan yksitellen ja flektin päälle,eri releitä napsuteltua jne jne . Kuskin jalkatilassa pitäisi olla muistaakseni Airbagin pistoke ja keskikonsolin takana ABS pistoke .
SPider 96 OBD
Tänään todettua Hollolan Kukonkoivussa. Spiderin OBD on siellä keskikonsolissa repsikan puolella sivuverhoilun sisällä. Eipä päässyt sisään heidän testerillään.
Joten edessä Delta tms. käynti.
Airbag-valo palaa ja katsastus 22.8.
....Jee....!
Joten edessä Delta tms. käynti.
Airbag-valo palaa ja katsastus 22.8.
....Jee....!
Brittiläinenkään rauta EI ruostu
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Fiatecuscan näyttäisi tuntevan Spiderin airbagin. Vikamuistin voi nollata näköjään jopa ilmaisversiolla. Modattu OBD piuha tarvitaan (pinni 3 kytketty), jotta yhteys onnistuu. Näitä johtoja taitaa olla useammallakin foorumilaisella.
Maksullisella versiolla pääsee sitten koneen ecuun käsiksi.
Maksullisella versiolla pääsee sitten koneen ecuun käsiksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: OBD ja 1995 2.0 TS
Itellä gtv 2.0v6 - 95 ja tänään koitin vikakoodeja kattoo mut niin sieltä löyty tommonen vihreä 3 pinninen liitin apukuskin jalkotilasta. Siinä oli kiinni joku piuha töpselissä et ei roikkunu siellä vaa johdon nokassa.
oisko kellään täällä hajua et minkä niminen kaapeli tohon pitäs ostaa ja oliko tuo ylipäänsä se obd luku pääte mistä puhuin?
oisko kellään täällä hajua et minkä niminen kaapeli tohon pitäs ostaa ja oliko tuo ylipäänsä se obd luku pääte mistä puhuin?
Re: OBD ja 1995 2.0 TS
Multa löytyy se alfa obd Android sovellus ja fiat ecuscan
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: OBD ja 1995 2.0 TS
Sellainen kapeahko 3-pinninen liitin siellä hanskalokeron tienoilla lienee ecun:n diagnostiikkapistoke. Siihen pitäisi liittää Fiat/Lancia 3-pin adapteri, jossa on toisessa päässä leveä naarasliitin.
Tarvitsee yleensä lisäksi tuollaisen KKL-häkkyrän, jossa on toisessa päässä usb, joka taas liitetään tietokoneeseen.
Siis tämmöinen setti: https://www.scantool-direct.co.uk/fiat- ... -31-p.html
MultiEcuScan (MES) ohjelmalla pääsee sitten ihmettelemään diagnostiikkaa.
Tarvitsee yleensä lisäksi tuollaisen KKL-häkkyrän, jossa on toisessa päässä usb, joka taas liitetään tietokoneeseen.
Siis tämmöinen setti: https://www.scantool-direct.co.uk/fiat- ... -31-p.html
MultiEcuScan (MES) ohjelmalla pääsee sitten ihmettelemään diagnostiikkaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: OBD ja 1995 2.0 TS
Kiitos tästä! Tarvin siis vain tuon 3pin adapterin. Täytyypäs tilata.Janne kirjoitti:Sellainen kapeahko 3-pinninen liitin siellä hanskalokeron tienoilla lienee ecun:n diagnostiikkapistoke. Siihen pitäisi liittää Fiat/Lancia 3-pin adapteri, jossa on toisessa päässä leveä naarasliitin.
Tarvitsee yleensä lisäksi tuollaisen KKL-häkkyrän, jossa on toisessa päässä usb, joka taas liitetään tietokoneeseen.
Siis tämmöinen setti: https://www.scantool-direct.co.uk/fiat- ... -31-p.html
MultiEcuScan (MES) ohjelmalla pääsee sitten ihmettelemään diagnostiikkaa.