156 Koneen laakeri / hyd. nostaja? Hervoton nakutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

156 Koneen laakeri / hyd. nostaja? Hervoton nakutus

Viesti Kirjoittaja Java »

Moi.

Lievän moottorijarrutuksen jälkeen konehuoneesta alkoi kuulumaan nakutusta ensin pintakaasulla ajettaessa, mutta kilometrin ajon jälkeen vehje piti meteliä koko kierrosalueella. Pintakaasuääni kuitenkin on kovempi. Ääni on selkeä ja kuuluu kabiiniin asti.

Olisiko joku venttiilinnostaja hajalla tai alakerran laakeristoa? En haulla heti löytänyt mitään.. Öljyt ei o tullu pihalle mitenkään ja auto käyttäytyy normaalisti. Hinauksella kuitenkin pihaan tien päältä se tuli, vaikka varmaan ajaakkin olisi voinut (en uskaltanut).

Prkl...
Java kirjoitti:Vähän kuulostais hytikkanostimilta? Ääni kuuluu yläkerrasta mielestäni. Tyhjäkäyntiä käy kuitenkin nätisti ja vaimein sivuäänin kun hinailtiin tyhjäkäynnillä.

Menee kyllä nyt ihan omaan piikkin toi.. Tiedossahan on ollut että öljyä tuo syö ja sitä on talven aikaan lisäiltykki, nyt kuitenkin on ollut 3-4 vk aika kovaa duuniajoa ja en oo öljyjä pahemmin katellu. Kaadoin noin 3 litraa öljyä just korkista sisään, 2.5 litran jälkeen tikku vasta kastui. Ääni ei muuttunut, eli siipeesähän toi on ottanut.

Paljos noi nostimet maksaa kappale ja mistähän sais? Huomenna lähtee kuitenkin kansi auki... Saatana..

Entäs alakerran laakerille hintaa jos se on pamahtanut? Ainakin on enemmän duunia siinä sitte.. Tarviiko konetta irrottaa vai riittääkö kansi ja pohja?

Dieseliääntähän noi pitää kaikki :mrgreen:
Viimeksi muokannut Java, 26 Huhti 2009, 17:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Rikkinäinen ajoituksenmuunnin pitää varsin voimakasta dieselmäistä nakutusta.

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Vaikuttaa alakerran laakerilta. Kaverilta hajosi samanlaisin oirein, naputus/hakkaus oli melko voimakasta ja paheni vedätettäessä. Korjaamolla sanoivat, että käynyt jossain vaiheessa elämäänsä mutkassa tms. kuivana, kun öljynpinta ollut liian alhaalla.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Vähän kuulostais hytikkanostimilta? Ääni kuuluu yläkerrasta mielestäni. Tyhjäkäyntiä käy kuitenkin nätisti ja vaimein sivuäänin kun hinailtiin tyhjäkäynnillä.

Menee kyllä nyt ihan omaan piikkin toi.. Tiedossahan on ollut että öljyä tuo syö ja sitä on talven aikaan lisäiltykki, nyt kuitenkin on ollut 3-4 vk aika kovaa duuniajoa ja en oo öljyjä pahemmin katellu. Kaadoin noin 3 litraa öljyä just korkista sisään, 2.5 litran jälkeen tikku vasta kastui. Ääni ei muuttunut, eli siipeesähän toi on ottanut.

Paljos noi nostimet maksaa kappale ja mistähän sais? Huomenna lähtee kuitenkin kansi auki... Saatana..

Entäs alakerran laakerille hintaa jos se on pamahtanut? Ainakin on enemmän duunia siinä sitte.. Tarviiko konetta irrottaa vai riittääkö kansi ja pohja?

Dieseliääntähän noi pitää kaikki :mrgreen:
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Java kirjoitti: Kaadoin noin 3 litraa öljyä just korkista sisään, 2.5 litran jälkeen tikku vasta kastui. Ääni ei muuttunut, eli siipeesähän toi on ottanut.
Ei liene ensimmäinen 16V TS, jonka veivinlaakeri olisi kaput.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Java kirjoitti: Kaadoin noin 3 litraa öljyä just korkista sisään, 2.5 litran jälkeen tikku vasta kastui. Ääni ei muuttunut, eli siipeesähän toi on ottanut.

Paljos noi nostimet maksaa kappale ja mistähän sais? Huomenna lähtee kuitenkin kansi auki... Saatana..

Entäs alakerran laakerille hintaa jos se on pamahtanut? Ainakin on enemmän duunia siinä sitte.. Tarviiko konetta irrottaa vai riittääkö kansi ja pohja?


Dieseliääntähän noi pitää kaikki :mrgreen:
Öljypohja irti, ja kk laakerit on siinä tyrkyllä heti.
Multa saa siistit (käytetyt) liuskat sopivasti, jos tuo on tehtaalla porattu veikeään .127 alikokoon.
Ite vaihdoin varmuuden vuoksi nuo uusiin, vaikka välykset olivatkin tehtaanarvojen sisällä.
Ainakin silloin oli varsinaisia toimitusvaikeuksia tuolla koolla.

Nyt tuo oma ei kyllä äännä mitään ylimääräistä, ja käykin todella siististi.
Ite kyllä katsoisin ensin nuo kk laakerit, eikai nuo nostajat niin ole moksiskaan tuosta kuivana ajosta kuin laakerit.

No, kannattaa rengastaa tuo samalla jos männät ottaa pois.
(käytettyjä männärenkaita tarjolla)

Meinaan vaan jos tuon kanssa kiire on, mulla meni osien saamisessa melkein parisen kuukautta.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Jees, öljypohja lähtee ilmeisesti sieltä sitten ilman tappelua auki. En muista enää miten se siellä oli, enkä koskaan ole edes tuota TS konetta päässyt purkamaan.

Joo männät rengastetaan jos irti käy (itelläkin sattumoisin käytetyt :silly: ), taidan nuo laakerit kuitenkin ihan uudet tilata kun ei hirveitä maksa. Noita hytikkanostajia en mistään nyt löydä?
Täällä ebayssaon näitä näköjään tarjolla, mutta eihän tuo vaan ole kappalehinta? (59£). Joskus taisin johonkin pösöön hommata nostimet ja makso muistaakseni melkeen satasen tsipale...
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Siinä vaiheessa kun TS kolistaa, niin usein menee kampikin selväksi. Jos näin, niin urakka on työläs ja vaatii koneen irroittamisen. Vähillä öljyillä ajetuista koneista tuppaa löytymään myös kuluneita nokka-akseleita.

Edit: Ja sen öljypohjan saa irti konetta irroittamatta.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

kterkkila kirjoitti:Siinä vaiheessa kun TS kolistaa, niin usein menee kampikin selväksi. Jos näin, niin urakka on työläs ja vaatii koneen irroittamisen. Vähillä öljyillä ajetuista koneista tuppaa löytymään myös kuluneita nokka-akseleita.

Edit: Ja sen öljypohjan saa irti konetta irroittamatta.
Tyhjäkäyntiä kävi kuitenkin nätisti ja tehot oli tallella mitä nyt hieman kokeilin ensimmäisenä.. Nooh tästä pajalle ottamaan vehkeet auki.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Java kirjoitti:Jees, öljypohja lähtee ilmeisesti sieltä sitten ilman tappelua auki. En muista enää miten se siellä oli, enkä koskaan ole edes tuota TS konetta päässyt purkamaan.

Joo männät rengastetaan jos irti käy (itelläkin sattumoisin käytetyt :silly: ), taidan nuo laakerit kuitenkin ihan uudet tilata kun ei hirveitä maksa. Noita hytikkanostajia en mistään nyt löydä?
Täällä ebayssaon näitä näköjään tarjolla, mutta eihän tuo vaan ole kappalehinta? (59£). Joskus taisin johonkin pösöön hommata nostimet ja makso muistaakseni melkeen satasen tsipale...
Alfa servicellä nostajat 12.83€/kpl ehkäpä tuolta..

http://www.alfa-service.com/alfa/index. ... ANISM.html

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin öljypohja irti.. Näkymä ei oo kovin mukava. Ykkösen alapään laakeri ihan sininen ja naarmuilla samoin veivitappi. Eli koneistamoon lähtee tuo laitos saatana.. Onkos kokemuksia? Samalla pitää sitten männänrenkaat yms vaihdella.....

Hieman vituttaa, omaan piikkiin menee..
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Löytyykös osien ostajia keulakolaroidusta 156 TS:stä konetta lukuunottamatta? Tiadan ostaa romuauton jos patti ehjkä..
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Olet varmaan oikeilla jäljillä, kannattanee tosiaan hommata toinen kone. Kampi ei kestä pitkään jos sen hio..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin 2.0 twinsparkki 155 ajetulla koneella ostettu hintaan 1200€. Jalopuusisustaa ja ilmastointia yms :D keula lytyssä moottoriin asti, moottori ei ottanut hittiä. Elikka moottorin irrotukseen seuraavaks ja mountataan tonne 1.8 koneen tilalle. Meneeköhän ihan heittämällä? Pari alfaharrastajaa sanoi että pitäs mennä suoraan ja deltassaki pojat sano että kyllä kai.

On sitten viininpunanen alfa osina myynnissä (kaikki paitsi moottori ja ohjausvehkeet + ihan keulan osat)
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Java kirjoitti:Noniin 2.0 twinsparkki 155 ajetulla koneella
...
moottorin irrotukseen seuraavaks ja mountataan tonne 1.8 koneen tilalle.
Siis 1.8 kone korvataan 2.0 koneella?

Miten aiot järjestää moottorinohjauksen? Vastaavaa tilannetta oon pähkäillyt, mutta eikö se nyt mee laihalle jos 1.8 moottorinohjaus käyttää 2.0 konetta.. Ruiskun suuttimet yms imupuolen osat on samat, mutta ECU on eri. Eli ei taida tulla riittävästi bensaa 1.8 ECU:lla.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Ei se laihalle mee, noihan vehkeet muuttaa bensansaantia tilanteen ja antureiden mukaan. Jos ei niin sitten vaihetaan toinen ecuki sinne.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Java kirjoitti:Ei se laihalle mee, noihan vehkeet muuttaa bensansaantia tilanteen ja antureiden mukaan. Jos ei niin sitten vaihetaan toinen ecuki sinne.
Olettaisin, että täyskaasulla unohdetaan antureiden näyttämä ja mennään erillisen täyskaasukartan mukaan. ECU:n vaihto ei välttämättä heittämällä onnistu, ymmärtääkseni ajonesto on koodattu ECU:un.

Onnistuisiko, jos 2.0 ECU:sta lukisi lastun sisällön, polttaisi uuden ja asentaisi 1.8 boksiin?
VMP

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

mattijus kirjoitti:Olettaisin, että täyskaasulla unohdetaan antureiden näyttämä ja mennään erillisen täyskaasukartan mukaan.
Eikä sitä kaasua ihan hirveesti tartte painaa, kun menee open loop -tilaan. Tosin jos jatketaan oletuksia, niin ko. karttaa korjataan long term fuel trimmin mukaan (joka opittu closed loopissa), muttei ole kyllä mitään takeita, että seokset olisi kohdillaan.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Lambda tosiaan jää pois, mutta ei ilmamassamittari. Joten jos täyskaasulla ilmaa kulkee enemmän, niin kyllä se tajuaa lisätä soppaakin, jos vain kartat riittävät, ja oletan että riittävät.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Eiköhän se käyntiin lähde ja kohtalaisesti toimi, vaikkei ehkä optimaalisesti. YMMV.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Mikähän tässä nyt on varmaa tietoa sitten :D Olisi kiva tietää jos joutuu lisäaskartelemaan ecun kanssa? Molemmathan ecuthan on siis tallessa. Pääseekö noita softia/karttoja muuttamaan jollain kikalla?
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Niin siis ECUn vaihto autosta toiseen vaatii myös ajoneston boksin vaihdon, ja se taas vaatii myös avaimien vaihdon. Ja jos haluaa, että ajonesto on toiminnassa, niin sitten täytyy vaihtaa myös lukot ....

Tätä juuri olen miettinyt, eli miten sen vakioecun saisi päivitettyä uudelle ohjelmalle.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Tekijä kirjoitti: Tätä juuri olen miettinyt, eli miten sen vakioecun saisi päivitettyä uudelle ohjelmalle.
Eikös niitä "chippailla" monessakin paikassa?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tekijä kirjoitti:Niin siis ECUn vaihto autosta toiseen vaatii myös ajoneston boksin vaihdon, ja se taas vaatii myös avaimien vaihdon. Ja jos haluaa, että ajonesto on toiminnassa, niin sitten täytyy vaihtaa myös lukot ....

Tätä juuri olen miettinyt, eli miten sen vakioecun saisi päivitettyä uudelle ohjelmalle.
ainakin Boselift 156sessa saa ajoneston piirin jotenki vaihdettua ECUun siten, että uus ECU sitte kopioi eka karralla virrat kytkettäessa auton/ajoneston tiedot Ecuun. Vaihdoin nyt keväällä Ecun 156seeni, kun siinä oli vikaa. VaihtoECU tuli hollannista kolariautosta. Siihen oli vaihdettu just se piiri. Pulju oli Schepers Autotechnic ja sen yhteystiedot taas sain Scuadra Tuningilta. Sekin piirin vaihto kai vaan maksaa jonkun verran (satasia). ei sitä (ainakaan helposti) voi itse tehdä tai ajonestolla ei olis kovin paljoa merkitystä.
MP

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Tässä muuten kankkusen hälventyessä tuli mieleen, kun koitin kolariautoa käynnistää, niin ei startannut. Nätisti kyllä pyörittää. Onkohan näissä joku ajonesto nyt päällä kolarin jäljiltä? Pussit ei kyllä ollu pihalla edes.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Eikös 156:ssa ole kaikissa se polttoaineen syötön kolaritilanteessa katkaiseva ns. inertiakytkin. En tiedä tuosta enempää mutta muistaakseni ohjekirjassa on aiheesta tarinaa.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kuskin penkin alla on muistaakseni nappi, jota painamalla sen saa buutattua.
MP

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Joo eipä starttaa vaikka nappuloita painelis jakkaran alla..

Eikä muuten kaukolukituskaan toimi. Ajonesto?
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Yritin minäkin tuon punaisen varaosaluovuttajan konetta silloin käymään kun se oli vielä autossa kiinni ja painelin kanssa sitä kytkintä penkin alla ja kaadoin vielä bensaakin tankkiin lisää, mutta ei se suostunut käynnistymään. Lähti kuitenkin käyntiin kun oli vaihdettu vihreän auton nokalle, ihmettelin itsekin miksei käynnistynyt edellisessä autossa. Voikohan vaatia joitakin muitakin toimenpiteitä, kuin penkin alla olevan katkaisimen virittämisen.

Vastaa Viestiin