2002-2003 JTS tehohävikki

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

2002-2003 JTS tehohävikki

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Törmäsin alfa156.net foorumilla mielenkiintoiseen ketjuun jossa väitetään että alkuajan JTS koneissa olisi tehohäviötä useita kymmeniä heppoja. Syyksi ilmoitetaan väärin ohjelmoitu ECU ja nokka. Jotenkin tuo tukee omaa perstuntumaa kun vertailee väitettyä 165hp:ta esim. entisen 147:n 150 hevoseen. Kiinnostaisi kovasti tietää tuloksia jos joku on penkittänyt ko. vuosien JTS:ää.

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 37964&PN=1

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jep, joskus luin tästä jostain... ja olen sitä mieltä että se voisi pitää paikkansa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

^ olisi pitänyt dynottaa JTS aikanaan ja maksattaa vika Deltalla.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Se oli kai niin ettei Alfa (tai suomessa delta) suostu myöntämään tuota virhettä ... ns. vaijettu salaisuus :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Pasi kirjoitti:Se oli kai niin ettei Alfa (tai suomessa delta) suostu myöntämään tuota virhettä ... ns. vaijettu salaisuus :roll:
Näin ymmärsin itsekin. Harmi ettei enää ole "takuuta" voimassa, olisi tosiaan voinutkin penkittää ja katsoa mitä delta olisi vastannut. Näin omasta pussista maksaessa voisi tulla turhan kalliit hevoset, ainakin jos uutena lähtisi ko. osia hankkimaan.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Eikös se ollut niin että ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla saisi korjattua?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Pasi kirjoitti:Eikös se ollut niin että ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla saisi korjattua?
Onko kokemusta? Lähinnä tekijöiden ja hintojen suhteen.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Antijape kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Eikös se ollut niin että ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla saisi korjattua?
Onko kokemusta? Lähinnä tekijöiden ja hintojen suhteen.
No ei kyllä ole kokemuksia, vaikka aikanaan kyllä poltteli ajatus uudelleenohjelmoinnista, kun alakierroksilla kaakit oli erityisesti poissa.

Eikös ainakin Muukkonen tee noita ohjelmointeja?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla ainakin -02 JTS tuntui huomattavasti tehokkaammalta kuin -04. Tosin Selespeed tekee kiihdytys tuntumasta erilaisen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Oma persdyno vähän kyllä viittaisi kans siihen että kaikki kaakit ei ole kotona. Voi tosin olla jotain häikkääkin, sain kerran motor control -valon pitkällä täyskaasu ajolla. Tai sitten vaan on jo tottunut noihin tehoihin ja haluaa lisää.
No nyt on ainakin hyvä syy käyttää auto penkissä ja sitten imusarja auki jos puuttuu hevosia.

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Tukkonen jts

Viesti Kirjoittaja zarre »

Onhan se selvää, että tehot laskee jos imukanavien koko pienenee 50% lasimaisesta karstasta. Mikä sen aiheuttaa voi olla monen asian summa.
Sama ilmiö oli todettavissa 03 ja 05 mallisessa jts moottorissa. jälkimäisen ajomäärä vähäinen ja todella tukossa.

Katso albumi.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mitähän ne syyt vois sun mielestä olla? Nuo aiemmassa linkissä olleet arvelut väärästä nokasta ja ecu kartasta jo tehtaalta kuulostaa kyllä turhan hurjalta. Voiko huohotus järjestelmä yhdessä käytettyihin öljyihin ja näiden öljynkulutukseen olla todennäköisempää? Onko näissä jotain pakokaasu kierrätystä?
Olis hyvä tietää vian syy ettei tarvi alkaa turhaan huoltamaan jos se on kohta taas tukossa...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Aika järkyttäviä kuvia, miten voi uusi auto mennä noin tukkoon :shock:

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tukkonen jts

Viesti Kirjoittaja Antijape »

zarre kirjoitti:Onhan se selvää, että tehot laskee jos imukanavien koko pienenee 50% lasimaisesta karstasta. Mikä sen aiheuttaa voi olla monen asian summa.
Sama ilmiö oli todettavissa 03 ja 05 mallisessa jts moottorissa. jälkimäisen ajomäärä vähäinen ja todella tukossa.

Katso albumi.
:crazyeyes: Karmeeta katsottavaa. Jos 05 mallinen on tossa kunnossa niin mitä mulla mahtaa olla...
JiiTeeÄssä kirjoitti:Mitähän ne syyt vois sun mielestä olla?
En tiedä oliko mulle osoitettu kysymys, mutta vastaan silti. :wink: Jotenkin tuosta yo. ketjusta sain sen kuvan että asiaa olisi tutkittu enemmälti ja siksi ajattelin että syy tosiaan olisi ecussa ja nokassa. Onko sitten lopulta niin vaikea sanoa kun ei kerran tehdas tai maahantuoja ole ymmärtääkseni asiaan kantaa mitenkään ottanut.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

jeQQ kirjoitti:Aika järkyttäviä kuvia, miten voi uusi auto mennä noin tukkoon :shock:
Tuosta kuvasta tuli mieleen Mitsubishi Carisman suorasuihkubensakoneen 60 tkm:n käyttötesti ja ja lähinnä todella karstainen imuventtili. Bensa ei puhdista imuventtiilejä ja lopputulos voi olla pahan näköinen ihmeen lyhyelläkin matkalla. Ei se kyllä yksin tuota varmaan selitä, mutta taitaa kumminkin olla ainakin ekojen suorasuihkubensakoneiden jonkinlainen tyyppivika. Kai kohtalaisen kova kengitys uudesta saakka vähentää tuota kummikin :-D

http://www.tekniikanmaailma.fi/vanhat/m ... ko-tai-ala

Tuosta lyhennetystä artikkelista ei pääse kuviin, mutta jos tunnarit löytyy niin pääsee selaan.
Viimeksi muokannut MP, 03 Touko 2009, 20:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MP

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Edit: ^jaha siinähän tulikin MP:ltä aika hyvä viesti väliin. No mutta:

En ole expertti, toivottavasti niitä olisi täällä, jotka tietää kannen ja virtauksien sielunelämästä, mutta minusta tuntuu yhä hurjalta tuo että karsta olisi peräisin liian aikaisesta imuventtiilin avauksesta eli siis siitä väärästä nokka-akselista. Aika pitkälle saa imusarjaan työntää pakokaasuja että se sotkee noin paljon kuin alfa156.netin kuvassa näkyy, imusarjan liitoskohdassa asti on karstaa vielä paksusti. Imusarjahan on muovia, kai se sulaisi? En tiedä... Miksi pakopuolella ei sitten ole karstaa jos imupuolikin sen takia karstoittuu?

Tuntuu vain että tuo on vaan kertakaikkiaan sitä öljyä jota tämä kone latkii. Ja se häipyy huohotuksena imusarjaan, ja koska öljyn kulutus on kai kaikissa jts koneissa aika reipasta, niin tuossa se näkyy. Öljy tarttuu karstaksi kuumaan imukanavaan, pakopuolella se on jo palanut sen verran ettei jää enää kiinni.

Vien auton hetipian Oulun amk:n penkkiin ja jos enemmän kuin 10 heppaa puuttuu niin pitänee varmaan avata. Sitten kyllä tekisi mieli katsoa se huohotin systeemi ja tehdä ns. avoin. Sitä vartenhan myydään pikku filttereitäkin.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Tääl odotetaan sun dyno tuloksia mielenkiinnolla.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Edit: ^jaha siinähän tulikin MP:ltä aika hyvä viesti väliin. No mutta:

En ole expertti, toivottavasti niitä olisi täällä, jotka tietää kannen ja virtauksien sielunelämästä, mutta minusta tuntuu yhä hurjalta tuo että karsta olisi peräisin liian aikaisesta imuventtiilin avauksesta eli siis siitä väärästä nokka-akselista. Aika pitkälle saa imusarjaan työntää pakokaasuja että se sotkee noin paljon kuin alfa156.netin kuvassa näkyy, imusarjan liitoskohdassa asti on karstaa vielä paksusti. Imusarjahan on muovia, kai se sulaisi? En tiedä... Miksi pakopuolella ei sitten ole karstaa jos imupuolikin sen takia karstoittuu?

Tuntuu vain että tuo on vaan kertakaikkiaan sitä öljyä jota tämä kone latkii. Ja se häipyy huohotuksena imusarjaan, ja koska öljyn kulutus on kai kaikissa jts koneissa aika reipasta, niin tuossa se näkyy. Öljy tarttuu karstaksi kuumaan imukanavaan, pakopuolella se on jo palanut sen verran ettei jää enää kiinni.

Vien auton hetipian Oulun amk:n penkkiin ja jos enemmän kuin 10 heppaa puuttuu niin pitänee varmaan avata. Sitten kyllä tekisi mieli katsoa se huohotin systeemi ja tehdä ns. avoin. Sitä vartenhan myydään pikku filttereitäkin.
Hyvää settiä, tosin se paljonko jerkkua sinun yksilössäsi oli tehtaalta lähtösin ei ole tiedossa, ainakaan 165 se tuskin oli. Lisäksi tuon ikäinen ja ajettu pirssi on jo tietyn määrän kadottanut muutenkin. Toiseksi, noin uudessa autossa voi tuo huohotinmekanismi olla sen verran monimutkaisempi että sen tuhoaminen tekisi koneelle enemmän mökömököä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Kyllä se karsta on mitä ilmeisemmin palanutta öljyä, mutta tuskin se huohottaja on koko totuus. Saman suuntaisia tarinoita on kuulunut muidenkin merkkien suorasuihku bensamoottorista. Imuventtiililtä ja kanavaltahan puuttuu se polttoaine huuhtelu mikä näissä perinteisissä moottoreissa on, joten lämpötilat on korkeampia imupuolella>vaatii öljyltä enemän, eikä juurikaan kärsi imuohjurivuotoa, koska öljy palaa kuumaan imuventtiiliin.

Egr:ää ei näissä moottoreissa ole, mutta nokalla ja sillä milloin imu käänetään aikaiselle saadaan jonkunmoinen sisäinen egr toiminto, joka voi olla yksi osatekijä.

Myös noissa nokissa on ollu jotain mäihää, koska nuo moottorit syö noitä nokkia kuin leipää, ja kun eperiä kattoo niin johan oli hyvä lista "päivitys"numeroita nokilla.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Antijape kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Se oli kai niin ettei Alfa (tai suomessa delta) suostu myöntämään tuota virhettä ... ns. vaijettu salaisuus :roll:
Näin ymmärsin itsekin. Harmi ettei enää ole "takuuta" voimassa, olisi tosiaan voinutkin penkittää ja katsoa mitä delta olisi vastannut. Näin omasta pussista maksaessa voisi tulla turhan kalliit hevoset, ainakin jos uutena lähtisi ko. osia hankkimaan.
Ei tuolla ole takuun kanssa mitään tekemistä. Kysymyshän on siitä, että tuote ei alunperinkään ole ollut sellainen kuin sen olisi pitänyt olla.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Huomenaamuksi penkki varattu Nikuselta, amk oli tukossa. Jännitysmusiikkia diu diu diu diu tähänväliin. Itse veikkaa että löytyy n. 140 heppaa mutta lähes kaikki väännöt.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Mielenkiintoista kuulla paljonko on hepoja laitumella. Tai toivottavasti ei tietty yhtäkään... Paljonko omallasi on ajettu?

Avatar
GT-Pappa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 17:47
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja GT-Pappa »

Voisko olla mahdollista, että 159 JTS olisi samanlainen,vai onko siinä jo tehty jotain muutoksia jotka estää tämän tapaisen karstottumisen.Tyttären perheellä nimittäin on 2,2 litran 159 vm:06.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Toivottavasti ei ole samanlainen. Tähänkin 2.0 koneeseen on ilmeisesti jotain virittelyä tehty 2004 lopulle asti jos nuo uudet versiot nokka-akselista ja kannesta sitä tarkoittavat. Uuteen koneeseen, siis 2.2l jts koneeseen, on voinut olla helpompi tehdä noita parannuksia. Tai sitten tämä karstoittuminen nyt vain on suorasuihkukoneiden heikko kohta eikä ilmiöstä koskaan päästä täysin eroon. Ehkä se nyt kuitenkin on ainakin voimakkainta näissä alkusarjan koneissa. Olisihan se pitänyt arvata...

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

MP

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Täältä myös:
http://www.alfaowner.com/Forum/south-ea ... ost2390867 :silly:
-05 JTS miinus 31 kaakkia.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

GT-Pappa kirjoitti:Voisko olla mahdollista, että 159 JTS olisi samanlainen,vai onko siinä jo tehty jotain muutoksia jotka estää tämän tapaisen karstottumisen.Tyttären perheellä nimittäin on 2,2 litran 159 vm:06.
Tuolta MP:n laittaman linkin takaa löytyy tuokin malli ja sen mukaan hävikki on samaa luokkaa, eli noin 15%. Toki nuo on mitattu yhdestä autosta, joten kovin kattava otanta ei ole, mutta ainakin tuo 2.0JTS mittaus tukee omaa käsitystä.
Viimeksi muokannut Antijape, 05 Touko 2009, 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Voiko huohotus järjestelmä yhdessä käytettyihin öljyihin ja näiden öljynkulutukseen olla todennäköisempää? Onko näissä jotain pakokaasu kierrätystä?
Olis hyvä tietää vian syy ettei tarvi alkaa turhaan huoltamaan jos se on kohta taas tukossa...
Samannäköstä karstaa kuin nykydieselien imuventtiileissä yleensä kirotun EGR:n ansiosta ja se tarvitaan jottei tule laihaseoskoneessa liikaa typenoksideja.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mihis aikaan tuo dynoajo on sovittu ja onko se siinä Limingantullin toimipisteessä. Jos vain sopii aikatauluihin, sekä auton omistajalle voisin tulla katsomaan mitä tapahtuu ja miksi - uteliaisuus vaivaa. :)

Onko autoon muuten vaihdettu milloin ja missä jakohihna viimeksi?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »


Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ruokoton kirjoitti:Mihis aikaan tuo dynoajo on sovittu ja onko se siinä Limingantullin toimipisteessä. Jos vain sopii aikatauluihin, sekä auton omistajalle voisin tulla katsomaan mitä tapahtuu ja miksi - uteliaisuus vaivaa. :)

Onko autoon muuten vaihdettu milloin ja missä jakohihna viimeksi?
Saa tulla paikalle, vartin yli kasi olen siellä jääsalontiellä limingantullissa. Jakohihnalla on 2.5v ja 44tkm ikää joten eiköhän tuo kestä. Auto on huollettu aiemmin Imatran Alfa edustajalla tai joku delta auto sielläpäin, miten niin?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Siksi hihnasta kyselin kun itsellä oli aavistuksen pielessä jako vaihdon jälkeen ja silloin ei kulku maistunut alkuunkaan - sekä moottori puski lambdan vikakoodia myötäänsä. Mutta, katsotaan ensin mitä mittari sanoo.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Do dii... Väännöstä ei saatu kunnon tulostetta, mutta sitä löytyi jopa 189.2Nm. Tehot alla, expertit analysoikoon noita häviöitä. Nimellistehoksi mittaaja halusi jostain syystä tuon 130kW ilmeisesti käppyrän skaalauksen takia, mutta löytyy tuosta kuitenkin se massiivinen 103.1kW teholukema, eli heposiksi muutettuna 138hv. Albumissa kuva mittaustapahtumasta. Ensimmäinen veto antoi 107kW tehon, ainahan noissa jotain vaihtelua on, mutta aika selvä että tuossa veikkaamani 140hv nurkilla liikutaan.
Pitänee alkaa puuhastelemaan kesäksi yläkerran purkua ja uutta mittausta sen jälkeen. Ainakin nyt on autossa viripotentiaalia, jos tästä nyt jotain positiivista hakee :)
Liitteet
103kW.jpg
Käppyrä
(31.01 KiB) Tiedosto ladattu 6295 kertaa

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Kannattaa varmaan ekaksi kattoa nokkien kunto, jos ne on ok niin sitten endoskoopilla kattoo joko tulpanreijästä tai siitä imusarjan liitoksesta, että kuinka paljon venttiilin päällä on tavaraa.

Siihen forteen en jakas uskoa. Tuli kokeiltua monenmoisia myrkkyjä siihen karstaan, eikä mikään tehonnut. Venttiilit puhdistui sorvissa, mutta kanavat olikin sitten toinen juttu.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mistä nokan kunnon näkee, onko se silmillä havaittavissa, vai mitataanko esim. nokan korkeus? Millainen ehjän nokan pitäisi olla?
Kyllähän se kansikin jossain puhdistuu kun noita kerran avarretaankin. Eikö tuohon karstaan pure mikään liuotinaine?

edit: niin, katselin tänään huoltokirjaa ja jos leimaan on uskomista niin tällä autolla on koko ikänsä ajettu jollain rally formuloilla, ja nyt myös viimeinen 5kk myös Mobil 5w-40 öljyillä kun ostaessa sovittiin vielä öljyjen vaihto ja nuo laittoivat. Kumpaa nuo nyt sitten enemmän tekee, karstoittumista vai nokkien kulumista..?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eikös näissä pitänyt käyttää jotain 10w60 öljyjä, ettei karstaisi? :roll:

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Karstaan EI pure mikään. On lasimaista ja kovaa.

Nokkaa ei tartte mittailla näkee kyllä. laitan pari kuvaa albumiin.

Omaani oon laittanu remontin jälkeen vain 10w-60 öljyä, mitä ohje kirja suosittelee. Eikä syö sitä tippaakaan.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

JiiTeeÄssä kirjoitti:edit: niin, katselin tänään huoltokirjaa ja jos leimaan on uskomista niin tällä autolla on koko ikänsä ajettu jollain rally formuloilla, ja nyt myös viimeinen 5kk myös Mobil 5w-40 öljyillä kun ostaessa sovittiin vielä öljyjen vaihto ja nuo laittoivat. Kumpaa nuo nyt sitten enemmän tekee, karstoittumista vai nokkien kulumista..?
Normi ajossa nokat varmaan toimii paskemmallakin öljyllä, mutta paskemman öljyn kuumankesto ei riitä tuohon palotapahtumaan, jolloin ilmestyy tuota karstaa. Näin itse päättelisin.
Jännä tilanne kun etenkin Deltan pitäisi tietää ehdottomasti mitkä öljyt koneeseen kuuluu, jolloin väärän öljyn käytön seurauksena tulleet vauriot pitäisi olla Deltan kontolla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kyllä on tukossa vekotin. Mikäs tuo Ptol. %-lukema on? Ajattelin ensin että tehohäviö prosentteina, mutta Ppyörän ja Phäviön perusteella tehohäviö on ollut huomattavasti suurempi.. Ja tosiaan 76kW vetopyörältä on todella vähän.. Vanha 75 TS koneella antoi 85kW!
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

zarre kirjoitti: Nokkaa ei tartte mittailla näkee kyllä. laitan pari kuvaa albumiin.
Jahas, huomenna tarkistamaan nokat, tuohan on ihan selvä homma. Paljon tuolla kuluneella oli ajettu? Onko kuluminen molempien akseleiden juttu vai pelkästään imupuoli?

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Kummatkin akselit kuluu. Tuolla imu akselilla on ajettu n.150 000KM
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Karstoittuminenhan oli myös Mitsun GDI laihaseosmoottorin suurin ongelma, korjaamot keksi vaikka millaista työkalua imukanavien rassaamiseen kannen ollessa paikallaan. Näin on myös Alfan 2.0 JTS-koneessa, varsinkin jos kone syö öljyä, menee se auttamatta tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Kansi ylös, ja karstojen poisto, muuta lääkettä ei ole. Ensioireita tälle ongelmalle on useita, mm. käy vajailla sylintereillä kylmänä jne. Mutta jos ongelma on alakerrassa, voi vaatia ryhmän kunnostuksen, jopa porauksen ja uudet männät! Akselien kulumisen näkee kupeista, mutta mielestäni se ei ole ollut näissä suuri ongelma?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Imukanavien rassaaminen kansi paikallaan kuulostaa näpertelyltä, enkä usko että tuo alakerran kunnostustarve on mitään juuri jts koneille ominaista.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Joku lasikuulapuhallus imukanavile vois olla kova sana (samalla vähä tiukemmat nokat sissään :-D )
MP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tai miten olisi se hiekkahoonaus koneen käydessä, mitä joku jenkki oli yrittänyt :lol: :lol:

Missäs se linkki nyt olikaan..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

seppo kirjoitti:Karstoittuminenhan oli myös Mitsun GDI laihaseosmoottorin suurin ongelma, korjaamot keksi vaikka millaista työkalua imukanavien rassaamiseen kannen ollessa paikallaan. Näin on myös Alfan 2.0 JTS-koneessa, varsinkin jos kone syö öljyä, menee se auttamatta tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Kansi ylös, ja karstojen poisto, muuta lääkettä ei ole. Ensioireita tälle ongelmalle on useita, mm. käy vajailla sylintereillä kylmänä jne. Mutta jos ongelma on alakerrassa, voi vaatia ryhmän kunnostuksen, jopa porauksen ja uudet männät! Akselien kulumisen näkee kupeista, mutta mielestäni se ei ole ollut näissä suuri ongelma?
Mulla oli tannoin peräkkäin 2 kpl -05 mallisia JTS alfoja. Kummallekkin oli tyypillistä tuo vajaa käynti kylmänä.
Deltalla eivät osanneet tehdä mitää järkevää... :roll:
Säännöllinen esim. Forte tuotteilla tehtävä imukanavien putsaus jne. voi mahd. pitää tilanteen jollain lailla hallinnassa, mutta vaikeeta on.
Runsas kaupunki ajo jne pahentaa tilannetta.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

juhala kirjoitti:
seppo kirjoitti:Karstoittuminenhan oli myös Mitsun GDI laihaseosmoottorin suurin ongelma, korjaamot keksi vaikka millaista työkalua imukanavien rassaamiseen kannen ollessa paikallaan. Näin on myös Alfan 2.0 JTS-koneessa, varsinkin jos kone syö öljyä, menee se auttamatta tukkoon ennemmin tai myöhemmin. Kansi ylös, ja karstojen poisto, muuta lääkettä ei ole. Ensioireita tälle ongelmalle on useita, mm. käy vajailla sylintereillä kylmänä jne. Mutta jos ongelma on alakerrassa, voi vaatia ryhmän kunnostuksen, jopa porauksen ja uudet männät! Akselien kulumisen näkee kupeista, mutta mielestäni se ei ole ollut näissä suuri ongelma?
Mulla oli tannoin peräkkäin 2 kpl -05 mallisia JTS alfoja. Kummallekkin oli tyypillistä tuo vajaa käynti kylmänä.
Deltalla eivät osanneet tehdä mitää järkevää... :roll:
Säännöllinen esim. Forte tuotteilla tehtävä imukanavien putsaus jne. voi mahd. pitää tilanteen jollain lailla hallinnassa, mutta vaikeeta on.
Runsas kaupunki ajo jne pahentaa tilannetta.
Edelleen olen sitä mieltä että jos koneelle olisi annettu sitä öljyä mitä sille kuuluu koko elinikänsä niin ongelmatilanteita olisi paljon vähemmän, koska mobilin yms. paska ei kestä lämpörasitusta. Tämän lisäksi tuo öljy tunkeutuu paremmin tiivisteiden läpi. Onko foorumilla ketään joka tietää VARMASTI koneen saaneen oikeata öljyä uudesta asti ja johon on tullut ongelmia? Se että Huoltokirjassa lukee 10w-60 öljynvaihto ei vielä kerro varmaksi että sitä oikeasti on käytetty.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^I'm with him... Eli olen taipuvainen uskomaan tähän. Nyt tarvittaisiin faktaa. En haluaisi olla mukana mustamaalaamassa alfan jts koneita jos varsinainen vika on käyttäjissä ja huoltajissa. 10w-60 öljyjä ei varmasti käytetä useassakaan koneessa koska A) ne ovat kalliimpia (vähän) ja B) ne tuntuu rajulta suomen olosuhteisiin. Mutta mitä tässä nyt on joutunut tutustumaan tuon koneen toimintaperiaatteeseen, niin hirvittää ajatus että tälläkin on ehkä ajettu koko ikänsä väärillä öljyillä. Varmasti talvellakin tulee toimeen 10w-60 öljyillä jos ei yritä ajaa jäitä myöten pohjoisnavalle ja yritä joka aamu ilman lämmitystä käyntiin..
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 26 Marras 2012, 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

niillä mun kahdella oli ajettu luokkaa 25 000 km ja 17 000 km kun itse niistä luovuin. Huono öljy ehtinee jo siinä ajassa takertua venttileihin?
nykyinen 2.0 TS on menossa 30 000 km öljynvaihtoon kohtsillään, ajattelin laitattaa seleniaa.
Neste 5/40 eivissiin toimi tuossakaan....

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

juhala kirjoitti:niillä mun kahdella oli ajettu luokkaa 25 000 km ja 17 000 km kun itse niistä luovuin. Huono öljy ehtinee jo siinä ajassa takertua venttileihin?
nykyinen 2.0 TS on menossa 30 000 km öljynvaihtoon kohtsillään, ajattelin laitattaa seleniaa.
Neste 5/40 eivissiin toimi tuossakaan....
Tässä on sellainen hyvä mahdollisuus että kun autolla on tapana uutena viedä muutenkin öljyä, ja kun käytetään öljyä mitä mylly muutenkin imee paljon, eikä uuden auton omistaja välttämättä ole extaasissa kurkkia konepeiton alle parin tonnin välein. Niin omistaja on todennut että jahas, tulipa vedeltyä kuivana, ja pistänyt pirssin jakoon.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin