156 vaihteisto rusahtelee

Alfoista

Valvoja: Moderators

luigilitti
Viestit: 136
Liittynyt: 13 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja luigilitti »

8) oppia iänkaiken,vai kokemusta.
vanhassa vara parempi,tai enemmän mahtollisia vikoja.
164ts-89 400tkm

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Minulla ainakin vaihteet menee samalla tavalla päälle kun edellisessäkin autossa joka oli Laguna. Sillä ajoin noin 2 vuotta ja ykkönen oli aina kinkkinen kun kylmänä lähti liikenteeseen. Joten ehkä tästäkin on taas revitty vähän turhankin mehukas aihe.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

:lol: :lol: ...voi,voi :roll: ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
hiio hoi toisin on nyt nyt on laivat rautaa.... :silly: aamu :drinking: :crazyeyes:

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Vaihteistoöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Tässä treadissa on ollut puhetta vaihteistoöljyjen vaihdosta. Miten se tehdään (156 2.0 TS)?

Pakkasella meinaan rusahtaa aika ikävästi kun vaihtaa alaspäin kolmoselta kakkoselle. Öljyjen lämmittyä ei rusahda. Voisi öljyjen vaihto auttaa....

booster1000
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
Paikkakunta: Naantali

Re: Vaihteistoöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja booster1000 »

l151726 kirjoitti:Pakkasella meinaan rusahtaa aika ikävästi kun vaihtaa alaspäin kolmoselta kakkoselle. Öljyjen lämmittyä ei rusahda. Voisi öljyjen vaihto auttaa....
Oli täysin vastaavaa vikaa vaikka vaihteistoöljyt oli juuri vähän aikaa sitten vaihdettu.
Kolmoselta kakkoselle vaihdettaessa joskus rusahti (huolto tehtiin pikkukorjaamolla autoliikkeen toimesta, kuitissa ei lue mitä mömmöä laittoivat mutta niillä öljyillä ei kyllä toiminut alkuunkaan).
Seuraavalla huoltokerralla vein auton DA:lle ja pyysin että pistävät uudet vaihteistoöljyt. Siihen paikkaan loppui pykäläongelmat, on pakkasta sitten miten paljon tahansa.
Ote suoraan kuitista: "Neste HYP S 75W-90 GL5". Tuollaista laittoivat

Noilla nesteillä on menty ja vaihteisto pelaa kuin unelma :)

156 V6 -98.

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Tota öljyä voisi sitten laittaa sinne lootaan. Edelleen kyllä kiinostaisi miten ne öljyt vaihdetaan. Eli mistä 156:ssa lasketaan vaihteistoöljyt ulos ja mistä kaadetaan uudet sisään ja mistä katsotaan oikea öljyn pinnan korkeus? Kai tämän joku tietää...

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

kyllä ne redlinen mt-90 gl-4 öljyt sinne kannattaa valuttaa . NAM.

joku voisi kertoa TYHMÄlle että miksei vaihteiden yli kannata hyppiä?
:oops:

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Laittaisin jos osaisin....

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vaihteiston pohjassa on roppu mistä vanhat saa ulos, ja yläpuolella iso kuusiokolo ruuvi (jos oikein muistan) mistä uutta sisään. Silloin sitä on oikea määrä kun ei ihan ala tulemaan yli. Näin ainakin 156, 5v - vaihteistoissa.
Abarth 500 Esseesse

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Jees, sen kuusiokolon olen löytänyt, proppua en ainakaan vielä löytänyt... Hieman on myös hankala paikka koittaa saada öljyä sisään siitä kuusiokoloreijästä...

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

itse laitoin mobilen laatuöljyt vaihelootaan, kyllä siis vaihteistoöljyt, mutta eroa vanhaan ei oikeen tullut, muilla kokemusta mobilen vaiheloota/vetariöljystä?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarppi kirjoitti:joku voisi kertoa TYHMÄlle että miksei vaihteiden yli kannata hyppiä?
Hammaspyörien pyörintänopeuserot ovat isommat jos vaihteita jättää väliin, ja niiden erojen tasaaminen rassaa synkroja. En tiedä onko tuosta mitään haittaa jos antaa synkroille tarpeeksi aikaa hoitaa hommansa, mutta mitään kisavaihtoja 1->3->5 ei kannata harrastaa.
- Epäkelpokeräilijä -

spetz
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spetz »

Kisavaihdoissahan ei ikinä hypitä vaihteita yli kaaviossa, eihän?

Normaaliajo on eri asia ja itse olen käyttänyt luultavammin kaikki kombinaatiot eteenpäin vievien vaihteiden kanssa. Kun ymmärtää eri vaihteiden nopeusalueet ja vielä jotenkuten niiden vaihteiden kierrokset/per/nopeus-tarpeen niin hyppimisestä ei pitäisi tulla juurikaan mitään hallaa vaihteille. Muistakaa! hypittäessä ei ole tarkoituksenmukaista olla nopea vaan ymmärtää se milloin vaihde pitää laittaa silmään...

Rusahtamaan olen saanut alfani laatikon vain silloin kun vaihtaa ilman kytkintä ja unohtaa sen mitä on tekemässä :mrgreen:
159 sw 3.2 Q4 & 156 2.0 '00 (lunastettu) & Tipo 2.0 16V & Scania 110 '73

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

oliskos kellään tietoa miten 156 v6:seen lisätään taikka siis vaihdetaan noi litkut ?
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hammaspyörien pyörintänopeuserot ovat isommat jos vaihteita jättää väliin, ja niiden erojen tasaaminen rassaa synkroja. En tiedä onko tuosta mitään haittaa jos antaa synkroille tarpeeksi aikaa hoitaa hommansa, mutta mitään kisavaihtoja 1->3->5 ei kannata harrastaa.
Eihän sillä ole mitään väliä, kunhan moottorin kierrokset on lähellä vaihde päällä olevia kierroksia (vrt. fuller :wink: )... ei rasita synkroja. Eli jos ei ole kiire, niin antaa koneen kierrosten laskea "oikeaan" kohtaan ennen kuin työntää isompaa silmään. Samasta syystä se välikaasu auttaa pienemmälle vaihtaessa.
Kuva

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pitää vähän tarkentaa, eli tarkoitin näitä syrjäkylien mikahäkkisten "kisavaihtoja", joissa tuntuma korvataan sopivalla annoksella voimaa. Niin kuin jo kirjoitittekin niin sama se kuinka monta pykälää jättää väliin jos osaa itse tasata akseleiden pyörimisnopeuserot.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Minulla on sellainen ongelma että kylmänä on kakkosvaihde tosi jäykkä ja ilkeän tunnoton.. Siksi työnnän aina suoraan kolmosen pesään kun lähden ja käytän kakkosta vasta parin kilsan ajon jälkeen koneen lämmettyä. Jäykät vaihteistot alfoissa kyllä tuntuu olevan, vertaa johonkin riisisporttiin joissa ne on usein höyhenkevyet.. Tunnokas mutta tukeva laatikko sanoisin. Mutta onko tuosta 1->3 vaihdosta tuossa tapauksessa jotain haittaakin? Sillä kierroksiahan ei tuossa vaiheessa pidetä kun kylmä pannu on.
Olin ostamassa laatikkoöljyä autotarvikeliikkeestä niin he sanoivat yhteen ääneen että "Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
Kyllähän se paskaantuu siinä missä muutkin ja ominaisuutensa menettää, siksi voisin ölpät vaihtaa tässä jossain saumassa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

MarcusV kirjoitti:"Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
Ei taida olla muissakaan??

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

En tiedä.. Ei vältsisti.. Mutta kyllä se lootaa herkistää jos välillä vaihtelee :)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vaihdatutin tossa viime huollossa laatikon öljyt eipä pahemmin mitään eroa ,)
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Just juu..

Itse olen kuullut omasta autostani toista, tosivanha keitto vastaan uus laatikkoöljy niin kuulemma herkistää.. En oikeen jaksa vaivautua vaihtamaan jos ei oikeasti tarvitse. :)
Usein vanha öljy on jopa samanväristä kuin uusi ölppä eli onkohan sittenkään tarvis :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

MarcusV kirjoitti:"Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
Kaveri osti viisi (?) vuotta vanhan, noin satatonnia ajetun Volvo V70:n täydellä Bilian huoltokirjalla. Vihkosessa ei vaan mainittu mitään jarrunesteiden tai laatikkoöljyn vaihdosta, joten kaveri sitten Biliasta kyselemään josko noita on tehty. Ja vastaus oli, ei me noita vaihdeta jollei erikseen tilata :shock: Mitä ne siellä määräaikaishuollossa oikein tekee, rasvaa saranoita?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mitä ne siellä määräaikaishuollossa oikein tekee, rasvaa saranoita?
Rahastaa! :mrgreen: :drinking: :drinking: :drinking:

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

mitäs tollanen vaihteistoöljyn vaihto mahtaa maksaa jos vie omat litkut mukanaan, ja misäs muualla turussa kuin delta autossa tota mahdetaan tehdä ?
Alfa 156 2.5 V6 -98

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

Peltsi kirjoitti:mitäs tollanen vaihteistoöljyn vaihto mahtaa maksaa jos vie omat litkut mukanaan, ja misäs muualla turussa kuin delta autossa tota mahdetaan tehdä ?
kyllä luulis ja uskois että jokainen arto asentaja vaihtaa ne....

redline mt-90 oli muistaakseni 20ee / l
:mrgreen:

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

kyl ne nesteet saa pois mut miten uutta tilalle ?
kyse v6
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Peltsi kirjoitti:misäs muualla turussa kuin delta autossa tota mahdetaan tehdä ?
Mikä tahansa rasvaamo, kyllä se raha kaikille kelpaa.
Samat työkalut on muillakin, ei se DA mikään "jumala" ole...
Makaroonia jo vuodesta -98

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

m.sa kirjoitti:Vaihteiston pohjassa on roppu mistä vanhat saa ulos, ja yläpuolella iso kuusiokolo ruuvi (jos oikein muistan) mistä uutta sisään. Silloin sitä on oikea määrä kun ei ihan ala tulemaan yli. Näin ainakin 156, 5v - vaihteistoissa.
oisko tohon tyyliin :mrgreen:

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

onko tos 6 lovises laatikos sama juttu, ja mitenkä pienestä kuusiokoloruuvin reijästä sitä valutetaan ? tai no jos se on pystysuorassa niin sitten mut entäs jos se on sivuttain... hmm...
Alfa 156 2.5 V6 -98

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

Peltsi kirjoitti:onko tos 6 lovises laatikos sama juttu, ja mitenkä pienestä kuusiokoloruuvin reijästä sitä valutetaan ? tai no jos se on pystysuorassa niin sitten mut entäs jos se on sivuttain... hmm...
meeppä kurkkaa :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Peltsi
Viestit: 235
Liittynyt: 12 Marras 2004, 17:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

ei oo paikkaa mis kattois täl hetkel :cry: mut muuten kyl menisin heti :wink:
Alfa 156 2.5 V6 -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Itse olen saanut uudet öljyt laatikkoon niin, että olen porannut öljypullon korkkiin reiän ja työntänyt reikään jämptin kokoisen kumiletkun pätkän. Öljy valuu ahdasta letkua pitkin sen verran nihkeästi, että lirumista kannattaa nopeuttaa pulloa puristelemalla.

Taitaa tuohon hommaan tarkoitettuja letkukorkkeja löytyä ihan autotarvikeliikkeistäkin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

No niin.. Alkoi sitten kolmosvaihde rusahtelemaan. Eli vaihdettaessa 2:lta 3:lle. Varsinkin reippaassa kiihdytyksessä. Sopivilla kierroksilla ongelmaa ei ilmene. Muut vaihteet ok ja alas päin vaihdettaessa kolmoselle ok.
Vaihdekepissä / kytkimessä ei tunnu mitään entuudesta poikkeavaa.

Onkos tämä nyt merkki kytkimen menosta vai jostain vakavammasta?

Avatar
Kotter
Viestit: 87
Liittynyt: 19 Touko 2007, 22:16
Car(s): 166 3.0 & 2.5 -99
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Kotter »

^Sama vika täällä. Itsellä kytkimen vaihto ei tuonut muutosta asiaan.
Omalla kohdalla asia "korjaantui" muuttamalla käytöstapoja. Eli ei työnnetä väkisin 2->3, vaan kakkoselta keppi käytetään 4-loven "huulilla" ja vasta siitä kolmoselle.
Tuntuu monimutkaiselta, mutta hommaan tottui yllättävän nopeasti. Tosin tällä vaihtotyylillä on turha mihinkään kisoihin lähteä...

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Rusahtelu tuntuu olevan aika satunnaista.. Jopa harvinaista (tänään kerran vaikka tuli pyörittyä 30km kaupungin tuntumassa)

Jarrupalojen vaihdossa olin saanut nesteitä puskettua pihalle sen verran että oli hiukan alla minimirajan. Pitää nyt lisätä nesteet ja tehtävä kytkimen ilmaus.

Laatikon öljynvaihdosta en löytänyt merkintää eli ainakin 70tkm vanhat öljyt. Pitää kokeilla tuota redlinen MT-90 joka on ilmeisesti pelastanut synkkaongelmilta.

Tehtiinhän tuossa 1.5tkm sitten vaihdelaatikon RVS käsittely. Olisikohan tuossa "teinitapahtuman" rääkkäys-sessiossa irronnut jotain kakkaa...

Jos 3 synkat on mennyt niin taitaapi olla niin suuri operaatio että täytyy jo miettiä rempan kannattavuutta...

Vastaa Viestiin