2002-2003 JTS tehohävikki

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Ihan näin kiivaan keskustelun väliin hieman luokituksista.

SAE luokitus ei määrittele öljyn laatua.

API ja ACEA luokitukset taas määrittelevät juurikin moottoriöljyn laadun.
Kannattaa tarkistaa purnukoista aina kyseiset luokitukset, jotka mainitaan myös auton käyttöohjekirjassa.

Edit: Niin ja oma mielipide kyseiseen asiaan on se, että suoraruiskutteisen moottorin polttoaineen syöttöprosessissa ei polttoaine ehdi kunnolla kaasuuntua ennen paloprosessia.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mitenkäs toi bensa muuten vaikuttaapi sitten, jos ei kaasuunnu? Karstaa sitten enemmänkö? Onkohan mitään vaikutusta, mitä bensaa siinä käyttää?

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

miten noita laatunormeja tulkitaan?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Sehän tässä niin hauskaa onkin että JTS manuaali ohjeistaa käyttämään vain 10w-60 öljyä, suositus Selenia Racing. Ei mitään mainintaa ACEA yms. hyväksynnöistä, toisin kuin muiden öljyjen kohdalla muihin 156:sen koneisiin.
Selenia Racing öljylle et löydä mistään mitään muuta kuin jonkun Fiatin oman luokituksen. Ja nämä firmathan siis ovat kumpikin Italiasta ja naimisissa keskenään.
Mutta ilmeisesti ACEA A3/B3 ja parempi A3/B4 tai API SL luokitus pitäisi olla passeli. A1/B1 ja A5/B5 luokitukset taas ovat matalaviskositeetin öljyille, joten niitä varmaan pitää välttää.
http://www.acea.be/images/uploads/files ... _Final.pdf

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Vastaisuuden varalta ja hieman aiheen vierestä: Oulussa Castrolin 10W/60 öljyjä saa ainakin Kärkkäiseltä. Yleensä hyllyssä ollut sekä TWS Motorsporttia että Edgeä 1l ja 4l pöniköissä. Huoltopaikoista Huolto+:lla on tuota letkutavarana, joten sieltä saa ilman öljyn ostamista oikean kuran sisään.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kävin just Motonetissa ostaan (tietty vääränlaiset, ku en mitannu) pyyhkijänsulat 156seen. Siellä näyttää kans olevan 10W-60 öljyjä hyllyssä.
MP

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

ACEA on eurooppalaisten autonvalmistajien yhteistyöjärjestö. API taitaa noista olla se käytetympi.

API-luokitus SM taisi tulla käyttöön käyttöön 2004, joten sen luulisi tuohon JTS-moottoriin käyvän.

Pisaroina palava bensiini ei pala yhtä puhtoisesti tai täydellisesti, kuin täysin homogeenisessa seoksessa.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

kterkkila kirjoitti:Tai miten olisi se hiekkahoonaus koneen käydessä, mitä joku jenkki oli yrittänyt :lol: :lol:

Missäs se linkki nyt olikaan..
Pyynnöstänne.. :o:
Liitteet
audisand.JPG
(55.13 KiB) Tiedosto ladattu 4944 kertaa

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Asiasta mitään tietämättä luulisin, että suorasuihkutuksen paine riittää tarpeeksi hienojakoisen sumun tuottamiseen. Ongelmat johtunevat siitä, ettei perinteisen imukanavaan suihkuttamisen puhdistavaa vaikutusta saada. Aiheesta kuva albumissa.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

^Tuo taitaa olla se oikea syy. Mutta mietin tässä, että miksi vain jotkut JTS-moottoreista pääsee tuohon kuntoon? Vai onko ne kaikki yhtä tukkeessa?

Oisko mahdollista, että evaporaatiota (haihtumista) esim. kylmäkäynnistyksissä ei ehdi kunnolla tapahtua ennen sytytystä ja sen takia varsinkin suomessa karstaa muodostaa erityisen paljon?

Mielengiintosta... :drinking:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

...mutta vaikka palotapahtuma olisi kuinka epäedullinen niin kuinka se karsta imupuolelle joutuu? Tähän loppuu minun ymmärtäminen.

Tästä aiheesta on ulkomaan Alfa-palstoilla myös runsaasti juttua. On vaihdettu nokkia, ECUa ja raavittu päätä.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Imupuolen huono / vikainen / kulunut Nokka-akseli pitää kanavaa auki väärään aikaan ja hups? :lol:

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niin, yksi syy saattaa olla suurehko yht'aikainen venttiilien aukiolo (sisäinen EGR), ja toinen tämän moottorin "perusongelma", mäntien ja männänrenkaiden ohi tapahtuva öljynkulutus! Se miksi tehdas suosittelee öljyksi tähän moottoriin kuumana "jäykkää"Selenia Racing 10W/60, johtuu juuri tästä öljynkulutusongelmasta, kuumassa moottorissa 60 on yksinkertaisesti jäykempää kuin esim 30, ja sitä ei kulu sen takia.
Fiat Lubrificanti on muuten itsenäinen öljy-yhtiö, joka itsenäistyi 1976, mutta he tekevät kaikki ensiasennusöljyt Fiat konsernille, autoista kaivinkoneisiin, eikä sillä ole jälkimarkkinointiketjua (huoltoasemia tms). Siitä johtuu että joistain heidän purkeistä puuttuu minimitason ilmaisema ACEA tai API luokitus, koska öljyt on luokiteltu vain omille merkeille. Fiatin ja uusimmissa tuotteissa myös GM:n luokitus aina löytyy, ja se on valmistajan luokitus omille moottoreilleen.
Niin, ja GDI (JTS) moottoreissa palotilan lämpötila on alhaisempi, joten silläkin voi olla oma osansa tähän karstaongelmaan.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

EGR on suurin syyllinen ja sen myötä alhainen palolämpötila...Tietääkö Seppo voiko 2.0 JTS:än Egr:än tulpata ilman vikakoodien tuloa...?

..eli niin että venttiili liikkuu ja on tyytyväinen toimintaansa mutta ei päästä nokea ja karstaa imusarjaan/venttiilille lasittumaan bensajämän kanssa, kun ei ole sitä bensasuihkua sitä pois huuhtomassa.

Esim JTD koneisiin homman vopi tehdä osittain, hankaliin olosuhteisiin (Suomi?) saa korjaussarjan jolla EGR:n läpivirtausta kuristetaan mutta ei tukita kokonaan kuitenkaan.. :wink:

Sisu Diesel työkonemoottoreissa, ainakin 6-sylinterissä n 150-170hp teholuokassa, joita on tällä hetkellä esim uusimman Massey-Fergusonin nokalla egr toiminto tehdään kokonaan venttiiliajoituksella, overlapilla ilman erillistä egr venttiliä...*.

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Diesel Volvoissa (VAG tdi) on monet tehneet EGR tulppauksen leikkaamalla pellistä sopivan palan EGR laipan väliin. Tiivisteet vaan molemmin puolin. Uudemmissa malleissa aiheuttaa lambda-valon syttymisen, siihenkin taisi joku jippo olla tarjolla (www.volvolandia.com/svf). Dieselissä tulppaus tehdaan useimiten siksi, että saadaan mustat sauhut vähenemään kiihdyttäessä ja estetään imusarjan karstoittuminen. Haittana on hitaampi lämpeneminen talvella.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

JTS koneessa ei ole siis erillistä egr venttiiliä mitä tulpata. "Sisäinen egr", mistä täällä puhutaan, tarkoittaa osan poistuvasta pakokaasusta pyörähtämistä sylinterin sisällä imuilman sekaan. Tämä on saatu aikaiseksi männän ja kannen muotoilulla ja venttiilinen aukaisun ajoituksilla.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

ei ole siis erillistä egr venttiiliä mitä tulpata. "Sisäinen egr", mistä täällä puhutaan
On siinä erillinen...samoin 2.0 16V Twinsparkissakin, on vaan aika hyvin piilossa.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

JTS-moottorissa ei tosiaan ole erillistä EGR-venttiiliä, kuten edellä tuli esille, vaan ns. sisäinen EGR jolla alennetaan typen oksideja vaikuttamalla sylinteriin jäävien pakokaasujen määrään. Eli pakoventtiili suljetaan todellä myöhään, jolloin venttiilit ovat yht'aikaa auki hyvän tovin.
Joo, vanhimmassa 2.0 TS 16v (155 ja GTV/Spider) moottorissa oli erillinen EGR, josta tehdas luopui myöhemmin 156/166 jne. mallissa.
Erikoista tässä on myös se, että laihaseostoimintaa ei ole enää 159 mallissa käytössä?

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

seppo kirjoitti:laihaseostoimintaa ei ole enää 159 mallissa käytössä?
Eikös nuo 2.2 ja 3.2 V6 ole myös laihaseoskoneita, kun ovat JTSiä. Vai onko kyseessä vain nimeämiskikka?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei, ne toimivat homogenisella seoksella, JTS on suoraruiskutuksen lyhenne.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Maalikon kysymys: Alkaako tollanen 20-30 hevosen puuttuminen näkymään kellossa esim. 60-120 kiihdytyksessä kolmosvaihteella? Noita aikojahan on johonkin toiseen topicciin listattu aika paljon.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No niin, ei näyttäisi tehohävikki ainakaan kuluneista nokista johtuvan. Mielestäni noissa ei näy juuri yhtään kulumista, jos seuraa tuota reunan viistettä niin se ei kapene kuin juuri havaittavasti aivan nokan etupinnalla missä tietysti kuluminenkin on kovinta. Jos vertaa zarren kuviin niin niissä puuttui jo tavaraa ihan reilusti ja viiste oli hävinnyt kokonaan + vähän lisääkin. Näillä on siis ajettu vajaa 100tuhatta, vaikea uskoa että ne seuraavan 50 matkalla edes menevät yhtä huonoiksi kuin zarrella, oliskohan zarren koneessa ollut aina liian ohuet öljyt tai käynyt kuivana..?

Kyselin öljyistäkin, tällä on ajettu viimeistä 12kk lukuunottamatta oikeilla öljyillä, joten ne saattaa vaikuttaa kulumiseen mutta karstaa varmaan on koska ne tehot on hukassa. Jos niitä on koskaan ollutkaan... Mutta nyt on taas 10w-60 Castrol Edget sisällä.

Mutta seuraavaksi endoskooppi tähystykseen karstaa tutkimaan, tekeekö ne noita jossain korjaamoilla vai menenkö yhteispäivystyksen jonoon? :lol:

Kuva

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nokat on hienossa kunnossa, pintakarkaisu kunnossa. Enduskooppi olisi kova sana, niitä vaan on niin harvoilla korjaamoilla. Kannattaa tehdä soittokierros laadukkaampiin liikkeisiin, sillä ehkä säästäisi turhan avaamisen. Muistan kerran yhden ruostesuojafirman esitelleen kotelotutkimista enduskoopilla, niiltä voisi myös saada apua?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^^Uskomatonta muuten miten hyviä kuvia saa kamerakännykällä nykyään. Semijärkkärilläni en pystynyt täyttökorkin aukosta kuvaamaan kun salama on niin kaukana objektiivista. Mutta N5800 Xpressmusic myös tarkentaa tosi lähelle.

Tarkoitus olisi vielä avata venakoppa että näkisi kaikki nokat. Uskon että karstaa on joten sittenhän ne näkee viimeistään kaikki kun kannen irroittaa. Löysin muuten tällaisen ketjun, jos sitä karstaa pitää irroitella niin tuo Dremel kiilloitus näyttäisi lupaavalta, tulisi myös samalla hyvä kiilto ja 180hv taattu :wink:
Eli ensin otetaan dremelin hiomaterillä ja lopuksi kiillotellaan tahnalla. Jos tuohon ei sitten uusikaan karsta niin nopeasti tartu. Mitä mieltä ollaan?:

http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?p ... 24e6b7d26a
Kuva

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kiillottamisestahan on aika paljon puolin ja toisin keskustelua. Itselle jäänyt kuva, että siinä vaiheessa kun tahna pitäisi laitta, niin lopettaa homman, seos kuulemma pisaroituu helpommin ns. "peilikiiltävällä" pinnalla.. Tiedä häntä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jeQQ kirjoitti:Kiillottamisestahan on aika paljon puolin ja toisin keskustelua. Itselle jäänyt kuva, että siinä vaiheessa kun tahna pitäisi laitta, niin lopettaa homman, seos kuulemma pisaroituu helpommin ns. "peilikiiltävällä" pinnalla.. Tiedä häntä.
Suorasuihku, niin pisaroitumista ei tapahdu, sen pohjalta kiillottaminen tuskin haittaa.
VMP

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Niin joo, ihan hyvä pointti. :oops:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

vaan ns. sisäinen EGR jolla alennetaan typen oksideja vaikuttamalla sylinteriin jäävien pakokaasujen määrään. Eli pakoventtiili suljetaan todellä myöhään, jolloin venttiilit ovat yht'aikaa auki hyvän tovin.
Oiskohan ihan hullu idea tehdä JTS:än nokkien ajoitus TS:än lukoilla, pakonokkaa vähän aikasemmalle.. :-D

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuota oli joku miettinyt kans jossain brittifoorumilla. Vois toimia, hyvinkin, mutta ei varmaan mene sit enää koskaan päästöistä läpi. Käsittääkseni tuo sisäinen egr häviäis ja se on just sen takia että saadaan typen oksideja vähemmäksi. Mut mittaako ne niitä katsastuksessa? Mittaa kai.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Typen oksideja ei mielestäni mitata ainakaan dieseleistä. Sen vuoksi niiden EGR:iäkin tulpataan aika paljon, loppuu se imusarjan karstaaminen.
- Epäkelpokeräilijä -

pappa
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Tammi 2009, 12:16
Paikkakunta: Rauma

polttoaineen rikki

Viesti Kirjoittaja pappa »

JTS moottori ei ole voitu valmistaa ennenkuin markkinoille tuli rikitöntä bensaa. Moottorin palolämpötila on ilmeisesti liian alhainen rikin polttamiseen. Olisiko karstoittumiseen, öljyn polttamisen lisäksi, syynä rikkipitoinen bensa?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Re: polttoaineen rikki

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

pappa kirjoitti:Olisiko karstoittumiseen, öljyn polttamisen lisäksi, syynä rikkipitoinen bensa?
Mun mielestä karstoittuminen voisi ennemminkin johtua siitä että polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan, eikä imusarjaan. Tällöin bensa ei pääse huuhtelemaan imuventtiilejä, jotka karstoittuvat näin ollen helpommin. Voin toki olla väärässäkin.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Nyt on katsottu kaikki nokat samalla kun uusin vuotavan venttiilikopan tiivisteen, ei huomattavaa kulumista. Imunokat oli kaikki vähintään yhtä hyviä kuin nuo joista oli kuvia aiemmin öljyntäyttöaukosta kuvattuna. Pakopuolella oli himpun verran enemmän kulumaa, mutta ei mitään ihmeellistä. Hmm.., miksihän pakopuolella, eikös pakopuolen nostokin ole pienempi. No, enivei.

Karstojen katsominen jää myöhemmälle, melkoinen savotta taitaa olla imusarjan irroittaminen että näkisi kanaviin, pakoputkesta pätkä pois että pääsee alhaalta moottorin takaa irrottamaan imupuolen osia, kertakäyttöinen korkeapaine bensaputki pitää irroittaa jne. Taidan odottaa nokkaremmin vaihtoon ja varautua sitten samalla koko kannen irrotukseen niin ei tarvi kahdesti purkaa. Näin ainakin ohjeissa, liikkuisikohan se imuboksi tarpeeksi paljon taakse vain irrottamalla ne 4 kumiputken pätkää, niin että sais imusarjan irti?

Endoskooppiasiasta tuli mieleen että olisikohan Autotohtoreilla noita? Pitäisi olla kai joku sivulle katsova malli jos tulpanreiästä tähystää, muutenhan ei venttiilejä näe. Netissä ei ole vielä sellaista tullut vastaan, suoraan katsovia kyllä.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Auto kävi vakaajien vaihdossa ja pyysin samalla katsomaan/putsaamaan imukanavat. Hyvä uutinen oli se ettei ne sitten loppujen lopuksi edes kovin karstoittuneet olleet (kuva albumissa). Huonon puolelle menee työmäärä joka oli 4h vaikka veikkailivat 2h. Tähän päälle imusarjan tiiviste joka piti hakea DA:sta hintaan 101€! :shock: Noh, nyt on joka tapauksessa katsottu ja tuon perusteella ei näiden karstoittuminen taida ihan selviö olla. Onko sitten yksilökohtaista, öljykohtaista vai mistä ikinä sitten mahtaakaan johtua. Ajettuna nyt 90tkm, joista ainakin viimeiset 40tkm TWS:llä.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niin no, tuossahan ei ole imukanavia pöydällä kuin osan matkaa. Vai katsottiinko kannen imukavana ja venttiilien kunto samalla? Näkeekö venttiililautasille asti edes paljaalla silmällä jos on imusarja irti? Kansi ja venttiili ovat paljon kuumempia kuin tuo imusarja ja niihin se karsta kai tiukimmin kertyy.

Kun ei se ilma pillistäkään tule yhtään paremmin kuin mitä se ahtain reikä antaa myöten. Tai vesi hanasta. Tässä tapauksessa se on just tuo venttiilin välitön ympäristö.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Niin no, tuossahan ei ole imukanavia pöydällä kuin osan matkaa. Vai katsottiinko kannen imukavana ja venttiilien kunto samalla? Näkeekö venttiililautasille asti edes paljaalla silmällä jos on imusarja irti? Kansi ja venttiili ovat paljon kuumempia kuin tuo imusarja ja niihin se karsta kai tiukimmin kertyy.

Kun ei se ilma pillistäkään tule yhtään paremmin kuin mitä se ahtain reikä antaa myöten. Tai vesi hanasta. Tässä tapauksessa se on just tuo venttiilin välitön ympäristö.
Näinhän se on. Varmuudella en pysty sanomaan kun en osannut kysyä, mutta siihen ymmärrykseen jäin että koko helahoito käytiin läpi. Tai ainakin selitin mitä epäilen ja pyysin katsomaan asian "kunnolla, loppuun asti". Se mitä oikeasti on tehty jää arvailujen varaan, kun ei kerran ole kuin tuo yksi kuva...

Vastaa Viestiin