alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

^Näinpä se menee tietysti. Harmittaa vaan ja ketuttaa, kun näinkin
uudessa koslassa jo laakerivikaa...

No ei auta ku viedä Deltaan...josko sen sais edes siihen takuuseen sitten :roll:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Tämän olisi voinut kirjoitella avautumisketjuunkin, mutta menköön nyt sitten tähän.

Lauantaina ei suostunut yksviisysi lähtemään käyntiin kuin vasta pitkällisen suostuttelun jälkeen, minkä jälkeen ruutuun tuli "check engine" -ilmoitus. Pian tämän jälkeen käynti lakkasi kokonaan eikä enää suurempia edes luvannut. Eipä muuta kuin auto köyden päähän ja kohti Deltan pihaa. Tänään ehtivät vilkaista ja tuomio oli: jakopäänketju hypännyt ja jako pielessä. Keskiviikkona ehtivät aukomaan ja tarkastamaan vauriot.

Jotenkin ajattelin, että siirtyminen Twin Sparkista ketjukoneiseen poistaisi huolen jakopäästä. Väärässä olin.

Noh, tällainenhan vain syventää auton ja omistajan välistä kiintymystä. Eikä se ole kuin auto, sen saa aina kuntoon.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Alfa - saa ketjunkin katkeamaan. :shock: No, tuossa lienee valmistusvika kiristimessä tms. Fordilla ja Nissanillahan on ollut koneita, joissa ketju olisi syytä vaihdella sadantonnin välein, ettei käy ohraisesti. Tai no, Nissanin tapauksessa en tiedä, onko kyseessä ollut viallinen erä tms.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Paljonkos siellä olikaan mittarissa kilometrejä Juuusolla?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

^
noin 29000.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

juuuso kirjoitti:^
noin 29000.
Miten muuten kommentoisit siirtymää 147 - 159:siin?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Käynnistysjuttu

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

petjohk kirjoitti:Itse omistanut vuodenvaihteesta 2.2L-06.Hyvin pelittänyt, mut yks pakkasaamu kävi pari minuuttia vajaalla ja moottorin kuva vilkutti mittaristossa.En tiedä,painoinko kiireessä talvikengillä kaasua käynnistyksen yhteydessä epähuomiossa.Vika ei ole uusiutunut.Sen sijaan käytännön ajossa toivoisin parantamisen varaa,ts.kaasupoljin yliherkkä liikkeelle lähdössä eli kaasun kanssa joutuu oleen vähän tarkempi.
Näihin kun sais pävitystä,jos joku tietää???
Taitaa olla näissä jts koneissa tuo pieni rykiminen kylmänä sellainen satunnainen ominaisuus. 2.0:ssakin esiintynyt silloin tällöin kylmällä. Ei varmaan mitään vakavaa, moottorin kuvakin vain herjaa hetken ajan pielessä olevista seoksista tai jostain, kun käy huonosti.

Ei haittaa ainakaan minua niinkauan kun ei ole mitään oikeaa vaivaa. Lyököön vaikka liekkiä putkesta, olisha hieno.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

juhala kirjoitti:Miten muuten kommentoisit siirtymää 147 - 159:siin?
Melkoisen iso. 159 on oikeasti "iso auto", paino tuntuu ajossa rauhallisuutena ja jykevyytenä. Alusta ottaa, ainakin 16-tuumaisilla, tien epätasaisuudet huomattavasti sivistyneemmin vastaan kuin 147. Kääntösäde on pienempi kuin 147:ssa, mistä olen erittäin onnellinen, sillä jatkuvat kolmepistekäännökset parkkipaikalla alkoivat jo kyllästyttää.

Maantieajossa 159 tuntuu olevan parhaimmillaan, menee kuin juna, eikä suuremmin välitä sivutuulesta tai tien kallistuksista. Tuo GM-lohkoinen JTS on varsin mukava ja vääntävä kone myös tuossa pienemmässä muodossaan, mistä syystä sitä ei tarvitse kierrättää samaan malliin kuin TS:ää.

Kaiken kaikkiaan siis positiivinen maku suussa huolimatta siitä, että auto makaa tällä hetkellä Deltan hellässä huomassa.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Nonni nyt on sitten auto käytetty Deltassa.

Ei kuulemma löytyny laakereista vikaa mistään pyörästä :shock:

Voisko nyt kuitenkin olla, että se "jurnutus" kuuluu sittenkin renkaista...
Alla on uudet Falken ziex ze-912 koossa 225-50-17. En kyllä kiinnittänyt
huomiota moiseen ääntelyyn talvinastoilla.

Herkistelivät sentään takajarrut, kun kuulemma toinen puoli jumitti.

Tarttee nyt vaan seurailla tilannetta, ja jos pahenee, niin takasin Telttaan 8)
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Kyllä ainakin testien mukaan kyseiset renkaat pitäis olla aika hiljaiset(4 tähteä viidestä).

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Taas pukkaa pikkuvikaa. Mistähän johtuu tuollainen kitinä vasemman etupyörän tietämiltä? Kuuluu aina kun etupää vähänkään nyökkää esim. kun katukivetyksen ylittää. Ääni kuulostaa siltä kuin joku oikein ruosteinen jousi rohisisi kun painuu kasaan. Otin pyörän pois ja tarkistin että kiviä ei mistään löytynyt yms. Ei ole tuollaista ääntä tullut kyllä missään autossa ennemmin vastaan, kaiken näköisiä klonksumisia sun muita mutta ei auto ennemmin kyllä hetekalta ole kuulostanut :shock:

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

-TMP- kirjoitti:Taas pukkaa pikkuvikaa. Mistähän johtuu tuollainen kitinä vasemman etupyörän tietämiltä? Kuuluu aina kun etupää vähänkään nyökkää esim. kun katukivetyksen ylittää. Ääni kuulostaa siltä kuin joku oikein ruosteinen jousi rohisisi kun painuu kasaan. Otin pyörän pois ja tarkistin että kiviä ei mistään löytynyt yms. Ei ole tuollaista ääntä tullut kyllä missään autossa ennemmin vastaan, kaiken näköisiä klonksumisia sun muita mutta ei auto ennemmin kyllä hetekalta ole kuulostanut :shock:
Täällähän alkaa olla jo enemmänkin näitä vas etupuoli kolisee vikoja :)

Mun tapaus on vieläkin selvittämättä. Sanoivat, että jäätä varmaan (saattaapa ollakkin), mutta eiköhän tuo kesään mennessä selviä :-D . Nyt viikonloppuna pitäis vaihtaa kesärenkaat alle niin kuunnellaan sitten taas...

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Onko kukaan 159:n omistaja törmännyt räminään kojelaudassa? Räminä kuulostaa peltiseltä ja kuuluu vänkärin edestä, ehkä oikean diskantin ritilän alta, ehkä airbagin kohdalta? Milläköhän tuon diskantin suojan muuten saa irti, onko joku kokeillut?

DA:n valohoito ei tuottanut mitään tulosta tähän ongelmaan, tuntui että ääni vaan paheni. Pienet natinat kuuluvat Alfan kojelautaan aina, mutta tämä räminä viittaa enemmänkin siihen, että jotain on irti.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Farina kirjoitti:Onko kukaan 159:n omistaja törmännyt räminään kojelaudassa? Räminä kuulostaa peltiseltä ja kuuluu vänkärin edestä, ehkä oikean diskantin ritilän alta, ehkä airbagin kohdalta? Milläköhän tuon diskantin suojan muuten saa irti, onko joku kokeillut?

DA:n valohoito ei tuottanut mitään tulosta tähän ongelmaan, tuntui että ääni vaan paheni. Pienet natinat kuuluvat Alfan kojelautaan aina, mutta tämä räminä viittaa enemmänkin siihen, että jotain on irti.
Mulla kuului tollasta "peltistä" räminää aina sieltä samalta suunnalta kuin sullakin, mutta ainostaan vain jos kierrokset nousivat sinne kolmen tonnin paikkeille (yleensä siis kiihdyttäessä). Oli jokseenkin rasittava ääni.

Syyksi paljastui matkustajan airbagin poiskytkentään varten oleva kytkin siellä kojelaudan matkustajan puoleisessa päädyssä. Kiinnityksessä oli yksi neljästä ruuvista jäänyt löysälle ja prikka siellä piti meteliä. Konalan huollossa tuota tutkivat ja löysivät vian. Kiitos niille pojille - kovia hemmoja ne Konalan Alfahuollon poijjaat.

Mutta nyt päristää taas tuulilasin alareuna ja taustapeilin kotelo aiheuttaa sirinää/räminää (loppuu kun kotelosta tarraa kiinni). Tuulilasin alareunan "rattle" johtuu niistä kiinnikkeistä joita on kertaalleen jo fiksailtu..

Ja kuljettajan istuin narahtelee kun siihen istuu - tars vissiin mennä taas näyttämään tuota käärmeladaa Konalaan.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

HopeinenQ kirjoitti:Ja kuljettajan istuin narahtelee kun siihen istuu - tars vissiin mennä taas näyttämään tuota käärmeladaa Konalaan.
Pudotat muutaman kilon painoa niin eiköhän se siitä. :wink: :mrgreen:

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Ipi76 kirjoitti:^Kyllä ainakin testien mukaan kyseiset renkaat pitäis olla aika hiljaiset(4 tähteä viidestä).
On siinä laakerivika edessä sittenkin. Itse asiassa molemmilla puolilla.
Kävin toisessa korjaamossa näyttämässä (ei Delta) ja sanoivat, että
aivan selvä laakerivika :shock:

No ensi viikolla on uusi aika varattuna Deltassa.
Jospa tulis nyt sitten kuntoon :roll:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Miksi käytät Deltassa jos antoivat väärän diagnoosin aiemmin? Itse korkeintaan menisin näyttämään ehjää ja kertomaan miten selvä vika tuli kuntoon toisella korjaamolla. Ja että kuinka paljon halvemmalla tekivät.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

^
Noh ihan sen takia, että vian korjaaminen on sovittu takuuseen.
En muuten veisikään Deltaan.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

No niin, mulla sen sijaan rahina/rohina/kolina vasemmalla puolella jatkuu. Eilen vaihdoin kesäpyörät alle (vika ei siis ainakaan renkaissa), eikä yöpakkasiakaan ole ollut (ei mitään siis jäässä kai), ja iloisesti alfa tänä aamuna taas tervehti tutulla rohinalla. Vähän liikkeelle lähdän jälkeen alkaa, häviää kun on about 10 km takan, enkä oikeastaan kovemmassa nopeudessa mitään kuule. Pitänee soitella deltaan...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Ei ole kuitenkaan tukivarsien narinaa?

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Rolle kirjoitti:^Ei ole kuitenkaan tukivarsien narinaa?
Ei, kyllä se on ihan semmoinen rahina, niin ku johonkin vastais tai jotain olis irti tai jotain. Mutta toisiaan on tuolla tullu about 11 000 nyt ajettua ja ääni on pysyny täsmälleen samanlaisena.

Tuulilasikin on päättänyt alkaa halkeamaan. Onneksi tuli otettua se lasiturva. Kuinka paljon muuten täytyy olla halki, että menee vaihtoon vakuutusyhtiön kautta, vai onko sillä merkitystä? Pitänee alkuviikosta ifiltä kysellä, notta mitä asialle tehdään.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Nonni nyt on auto taas käytetty Deltassa.

Molemmissa etupyörissä oli laakerit hajalla ja vaihdettiin uusiin.

Täytyy kyllä nostaa Deltalle hattua hienosta toiminnasta (loppujen lopuksi).

Auto tuli kuntoon, meni takuuseen ja sain vielä sijaisauton korjauksen ajaksi veloituksetta :mrgreen:

Hyvää Vappua kaikille!
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

Nyt taas elämä hymyilee!

Sää lämpenee ja Alfa kulkee kuin unelma. Toista oli äsken; vänkärin puolelta kuului melkoista metallista kolinaa. Luulin, että sieltä oli jotain pahastikin irti. Renkaita vaihtaessani katselin paikat läpi ja mitään en löytänyt, möyke oli silti karmea.

Auto Hertsikan Deltaan ja syyksi paljastui kiinnikkeestään irronnut ilmastointilaiteen putki; paukutti iskunvaimentimen kiinnikkeeseen. Tuntui tosiaan että ripustuksista on kaikki hajalla.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

No niin, jää-teoria voitaneen lopultakin sulkea pois. Tänään taas rohisi vasen etupuoli aamulla. Se on kyllä ihme rahina, kuuluu selvästi ulkopuolellekkin. Eikä varmasti kuulu, ku sen deltaan vien ja ne sitä testaavat. Saavat kyllä kuitenkin taas katsoa vuosihuollon yhteydessä...

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

-TMP- kirjoitti:Taas pukkaa pikkuvikaa. Mistähän johtuu tuollainen kitinä vasemman etupyörän tietämiltä? Kuuluu aina kun etupää vähänkään nyökkää esim. kun katukivetyksen ylittää. Ääni kuulostaa siltä kuin joku oikein ruosteinen jousi rohisisi kun painuu kasaan. Otin pyörän pois ja tarkistin että kiviä ei mistään löytynyt yms. Ei ole tuollaista ääntä tullut kyllä missään autossa ennemmin vastaan, kaiken näköisiä klonksumisia sun muita mutta ei auto ennemmin kyllä hetekalta ole kuulostanut :shock:
Täällä alkaa tuo vika selviämään, vasemman tukivarren nivel oli kuiva, helpotti kun crc:tä lykättiin kunnolla. Nyt kehtaa taas ajella. Voi olla että pian kuitenkin tulee vaihto uuteen...

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

routasydän kirjoitti:No niin, jää-teoria voitaneen lopultakin sulkea pois. Tänään taas rohisi vasen etupuoli aamulla. Se on kyllä ihme rahina, kuuluu selvästi ulkopuolellekkin.
Oisko se sittenkin laakeri tai kivi jossain jarrulevyjen/-kilpien välissä?

alfistinpoika
Viestit: 9
Liittynyt: 31 Joulu 2007, 13:15
Paikkakunta: tampere

159 1.8 turbo

Viesti Kirjoittaja alfistinpoika »

Onko kellään vielä tietoa että milloin tulee myyntiin 159 1.8 turbo? Ja onko siitä vielä mitään hinta arviota?

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Varasin 1. vuosihuollon toukokuun lopulle oulun deltasta. Kattovat sen rohinan samalla. Hinta-arvioksi tulee öljyn vaihtojen yms kanssa vaatimattomat 530e :shock:

Käyään velipojan kans samalla testaamassa 150 heppanen bravo kun mitoa ei ollu tarjolla.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Farina kirjoitti:Onko kukaan 159:n omistaja törmännyt räminään kojelaudassa? Räminä kuulostaa peltiseltä ja kuuluu vänkärin edestä, ehkä oikean diskantin ritilän alta, ehkä airbagin kohdalta? Milläköhän tuon diskantin suojan muuten saa irti, onko joku kokeillut?
Tampereen DA:n vikadiagnoosi kolmen tunnin tutkiskelun jälkeen tähän oli vänkärin puolen tuuletussuulakkeen putken irtoaminen/huono liitos kojelaudan sisällä. Irtonainen putkenpää rämisee kuopissa. Ilmeisesti kokoonpanovika, koska auton mittarissa on vasta 16 tkm. Kaikennäköistä sitä Alfasta voi löytyä :crazyeyes:

Korjausta varten pitääkin sitten purkaa kojelauta atomeiksi. Kuinkahan mahtaa istua purkamisen jälkeen, jännityksellä saa odottaa..

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Noin!

Kolmannen kerran moottorin häiriövalo palaa taulussa. Alkaa pikkuhiljaa riittämään.. Ei meinaa jaksaa enää..

Muutenkin auto on kuin sillä olisi rullattu 300tkm. Muoviosat repsottaa sisällä ja jossei repsota, niin ne irtoaa. Kojetaulu pärisee. Pyörän laakerit alkavat pitämään meteliä ja vaihto edessä. Vaihde hyppää joskus kakkoselta pois. Takapuskuri on vasemmalta puolelta noin sentin tullut ulos - ei ainakaan merkkiä että joku olis osunu.

Toki nämä saa huolettua, mutta tarkoitus ei ole joka jumalan päivä juosta huollossa anomassa aikaa milloin pojat ehtisivät kattoa..

Taidan ajaa ton romun paalaimeen. Tai sitten alan kippaamaan kaljaa sisuksiin.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Vaihda kuusnepaan.. :D

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

HopeinenQ kirjoitti: Muutenkin auto on kuin sillä olisi rullattu 300tkm.
Paljonko mittarissa on ?

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

159 vs 156

Viesti Kirjoittaja tmv »

Mites entiset 156:n omistajat jotka olette nyt ehtineet rullailla 159:llä enemmän? Onko olo tyytyväinen vai huutaako kaipuu takaisin 156:n tunnokkaaseen ohjaukseen ja murisevan Alfan oman kutospadan keitosten äärelle?

Olen tässä nyt jo pitkään ollut vaihdon kanssa kahden vaiheilla. Toisaalta oma 156 on loistopeli kaikin puolin ja mittarissakin on vasta 106 tkm. Ja tämä V6 on kerrassaan loistomylly. Joka tapauksessa mahdollisuus voisi olla jotenkin järkevään välirahaan 159 2.4 kiisselillä.

Saiskos arvon palstaveljiltä ja sisarilta apuja mietintään?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kiisselistä en sano mitään, mutta 2.2 159 tuntuu jämäkämmältä koriltaan ja ajoltaan kuin normi 156 V 6. Mun ei ainakaan kitise eikä natise kuten jotkut valittavat.

Varsinkin 156 normaali jousin ja iskunvaimentimin oli vähän lulla etupäästään. Ohjaus kylläkin ihan hyvä, renkaat tosin vaikuttavat molempiin aika paljon. Kuka mitäkin haluaa.

159 2.2 ei ole niin ripeä kuin 156 V 6, mutta kyllä riittää periaatteessa joustaviin ohituksiin.

Samanoloista suuntausta eli kehitystä on tapahtunut kuin muillakin merkeillä.

Oma vertailu 2000 mallin 156 ja 2006 159.
2006 147 2.0 Sele kylläkin vie voiton molemmista ajo-ominaisuuksillaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Do diin..

Vikadiagnoosi oli yllätys yllätys, EGR-venttiili! :) Se on sitten kolmas jo. Viimeisestä vaihdosta se kesti vajaa 3500km. Laatukamaa. Autolla on kaiken kaikkiaan ajettu hieman vajaa 40tkm. Ja tuohon on osunut kohta kolme EGR-venttiiliä..

Etupyörän laakerit menee vaihtoon samalla, kun tuo EGR-venttiili saapuu. Lisäksi kattovat tuon pärinän tuolta tuulilasin alareunasta (ne klipsut). Vaihteen putoaminen vapaalle (on kolmosvaihteelta, ei kakkoselta) on erikoinen. Voiko vaihde olla joskus huonosti ns. "silmässä"? Se nimittäin sieltä putoo herkästi vapaalle juuri kun olen vaihtamassa neloselle tai kakkoselle.

Mutta kaikesta huolimatta yhteinen taival jatkuu. :drinking:

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

HopeinenQ kirjoitti:Mutta kaikesta huolimatta yhteinen taival jatkuu. :drinking:
Tuo tähän Hakalaan se jos oikein pahalta tuntuu, avaimet voit pudottaa vaikka postilaatikkoon. :wink:

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

HopeinenQ kirjoitti: Mutta kaikesta huolimatta yhteinen taival jatkuu. :drinking:
Tänään matka jatkui hinausauton lavetilla Hyvinkään Deltan pihaan. :(

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Onkos sattunut maanantaikappale alle.. :S

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

jeQQ kirjoitti:Onkos sattunut maanantaikappale alle.. :S
Miten musta tuntuu, että kaikki Alfat on maanantaikappaleita. Tehdas varmaan on käynnissä vain maanantaisin. :)

Mutta ei se mitään, hyvä alfalla on kuitenkin ajaa - en vaihtais sitä kyllä pois. Ja mun tapauksessa saadaan työpaikalla taas rakentavaa keskustelu autojen kestävyydestä.

Kukaan ei enää muista volkkareiden ovien jäätymisiä, käyntihäiriöitä yms. kun ton yhden Alfa on taas rikki. :-D

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei kait sentäs. :O Itsellä 18v vanha, ajettu melkeen 300tkm ja ihan kelpo peli, mitä nyt pari pikkuvikaa vielä korjattavaksi ilmennyt. :)

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

HopeinenQ kirjoitti:
Mutta nyt päristää taas tuulilasin alareuna ja taustapeilin kotelo aiheuttaa sirinää/räminää (loppuu kun kotelosta tarraa kiinni). Tuulilasin alareunan "rattle" johtuu niistä kiinnikkeistä joita on kertaalleen jo fiksailtu..
Mitä ja missä nämä kiinnekkeet oikein ovat? Kojelaudan ja ikkunan välissä, vai missä? Samasta kohtaa kuuluu "rattlea" myös täällä, kaikkien muiden pärinöiden lisäksi. Näistä kiinnikkeistä oli juttua aikaisemminkin, mutta en heti löytänyt haulla.

Voisi vilkaista itse tai sitten opastaa kädestä pitäen Tampereen DA:lla mitä korjataan, muuten jää takuuvarmasti tekemättä :evil:

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Farina kirjoitti: Mitä ja missä nämä kiinnekkeet oikein ovat? Kojelaudan ja ikkunan välissä, vai missä? Samasta kohtaa kuuluu "rattlea" myös täällä, kaikkien muiden pärinöiden lisäksi. Näistä kiinnikkeistä oli juttua aikaisemminkin, mutta en heti löytänyt haulla.
Tuulilasin alapuolella muovisuojusten alla. Varmistavat tehtaalla että lasi tulee oikeaan paikkaan.

Maahantuojan ohjeen mukaisesti pitäisi poistaa uusista autoista, mutta tämän kuulin jo 1,5 vuotta sitten Deltan asentajalta.

Oma 159:ni ei kyllä pärise, kitise eikä rätise.

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

jeQQ kirjoitti kirjoitti:kaikki Alfat on maanantaikappaleita
Alfisti felice kirjoitti:Oma 159:ni ei kyllä pärise, kitise eikä rätise

Nyt ne on alkanut tiistaisinkin tekeen alfoja
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Huomenna on 3v huolto telttassa. Toivottavasti eivät riko mitään :roll:
Tää on ollut täysin viaton tähän asti.
- Alfaholic -

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Korjataan nyt sen verran, että mä en todellakaan ole kirjoittanut, että kaikki Alfat olisivat maanantaikappaleita. ;)

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Jappe kirjoitti:Huomenna on 3v huolto telttassa. Toivottavasti eivät riko mitään :roll:
Tää on ollut täysin viaton tähän asti.
Jos eivät riko, voi olla, että keksivät sitten jotain säädettävää tai räpellettävää, että tulee tarpeeksi rivejä kuittiin. Itselleni toi on aina todella jännä paikka, kyllä puntti vapisee. Pelottaa auton ja kukkaron puolesta.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mitään ylimääräistä ei tullut. Hinta 3v. perushuollosta 411e.
Onnex tossa ei ole jakohihnaa, kun sen joutuu deltalla 5v huollattamaan :-D
- Alfaholic -

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Heps, minkänäkösiä lämpöjä muiden 159:t näyttää? Siis 2,4 jtdm mosasta kyse. Rupesin tuossa ihmettelemään kun flekti on alannut huutamaan jo 70 asteen lämmöissä, muistelin että ei kyllä ennemmin noin alhaalta. Ei siis nouse enää yli 70 lämmöt. Toki parempi se näin on, mutta mistähän tuo johtuu?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ilmastointihan käyttää puhallinta moottorin lämmöistä riippumatta kun kylmäaineen paineita säädetään, mutta onhan noi lämmöt aivan liian alhaiset, termostaatti alkaa olla loppu.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Vähän lisää kokemuksia tosta 159:sistä kun nyt reilu 7kk ja 13tkm mittarissa:

- Ajettavuus on aivan mainio. Varsinkin nyt kesärenkailla mutkatiellä ajaminen on aivan mahtavaa. Lisäksi ei auto ole hassumpi sorallakaan. Vanhempien luona käynti on nykyään kivaa kun saa ajaa 5km todella mutkaista hiekkatietä. Veikkaan että maalipinta on aika hapoilla 2,5v päästä :D.

- Kulutus on varsin kohtuullinen (5tkm keskikulutus 6,3l/100km) vaikka ajan kaiken matka-ajon mittarin mukaan 120km/h. Tämä takaa myös n 1000km tankkausvälin normiajossa.

- Ilmastointi hoitaa hommansa varsin hyvin myös kuumalla. Muutenkin homma toimii paljon paremmin kesäkelillä kuin talvella.

- Alusta liian matala ja ylitys liian suuri. Ottaapi kii joka välissä. Myös molemmat renkaan edessä olevat roiskeläpäntapaset on poikki ja pohjapanssarissa nyrkin mentävä reikä. Onneksi ei oo penniäkään kii.

- Rengasmelu on aika jäätävä. Ruåttin puolella sileellä asfaltilla hipi-hiljainen tuonne 180 huitteisiin (en huomannu kattua mittaria ohitettaessa). Ohituskiihtyvyys on muutenkin mainio joka ihan täpötäyteen kuormattuna (niinkuin tulee itellä ajettua 90% ajasta). Silti auto kaipaisi 60 lisäkaakkia ja takavetoa tai tuota nelikkoa.

- Polttoainetankin läpän alle kertyy vettä ja dieselin rippeitä jotka sitten sotkevat kyljen.

- Olen vissiin ajanut liikaa tasakaasulla. Auto tuntui laiskistuneen kunnes setäni antoi sille kunnolla kenkää. Nyt pitää vissiin itekkin sitten pitää tytön kans suhde virkeänä.

- Etupenkkien matkustusmukavuus on mitä mainioin. Varsinkin ristiseläntuen kanssa. Takapenkeillä sen sijaan perseet kuulemma puutuu istuimen lyhyyden ja mataluuden takia.

- Liian vähän säilytystilaa sisällä.

- Tripit näyttävät resetoivat ittensä ~5k jälkeen. Samoin radio tuntuu menettävät kanavatallennuksensa ajoitellen.


Fiilikset ovat yhä varsin positiivisia vaikka pienet epäkäytännöllisyydet ja tilanpuute hieman harmittaakin. Eniten kyrsii että auto on etuveto ja 60 lisähummaa ei olisi pahitteeksi. Mutta oman persaukisuuden piikkiinhän toi menee.

Yhä edelleen sama hyvänolon tunne ja rentous iskee miehen mieleen kun Mariian ratin taa istahtaa. Ja jokaisen ajokerran jälkeen on pakko heittää kullalle pari ihailevaa katsetta. Harmi vaan että vaikka käytän tuota pesussa 2 viikon välein, on se silti 2vkoa - 1 päivä todella paskainen.
-Matti-

Lukittu