alfa 159
Valvoja: Moderators
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Tämän olisi voinut kirjoitella avautumisketjuunkin, mutta menköön nyt sitten tähän.
Lauantaina ei suostunut yksviisysi lähtemään käyntiin kuin vasta pitkällisen suostuttelun jälkeen, minkä jälkeen ruutuun tuli "check engine" -ilmoitus. Pian tämän jälkeen käynti lakkasi kokonaan eikä enää suurempia edes luvannut. Eipä muuta kuin auto köyden päähän ja kohti Deltan pihaa. Tänään ehtivät vilkaista ja tuomio oli: jakopäänketju hypännyt ja jako pielessä. Keskiviikkona ehtivät aukomaan ja tarkastamaan vauriot.
Jotenkin ajattelin, että siirtyminen Twin Sparkista ketjukoneiseen poistaisi huolen jakopäästä. Väärässä olin.
Noh, tällainenhan vain syventää auton ja omistajan välistä kiintymystä. Eikä se ole kuin auto, sen saa aina kuntoon.
Lauantaina ei suostunut yksviisysi lähtemään käyntiin kuin vasta pitkällisen suostuttelun jälkeen, minkä jälkeen ruutuun tuli "check engine" -ilmoitus. Pian tämän jälkeen käynti lakkasi kokonaan eikä enää suurempia edes luvannut. Eipä muuta kuin auto köyden päähän ja kohti Deltan pihaa. Tänään ehtivät vilkaista ja tuomio oli: jakopäänketju hypännyt ja jako pielessä. Keskiviikkona ehtivät aukomaan ja tarkastamaan vauriot.
Jotenkin ajattelin, että siirtyminen Twin Sparkista ketjukoneiseen poistaisi huolen jakopäästä. Väärässä olin.
Noh, tällainenhan vain syventää auton ja omistajan välistä kiintymystä. Eikä se ole kuin auto, sen saa aina kuntoon.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Käynnistysjuttu
Taitaa olla näissä jts koneissa tuo pieni rykiminen kylmänä sellainen satunnainen ominaisuus. 2.0:ssakin esiintynyt silloin tällöin kylmällä. Ei varmaan mitään vakavaa, moottorin kuvakin vain herjaa hetken ajan pielessä olevista seoksista tai jostain, kun käy huonosti.petjohk kirjoitti:Itse omistanut vuodenvaihteesta 2.2L-06.Hyvin pelittänyt, mut yks pakkasaamu kävi pari minuuttia vajaalla ja moottorin kuva vilkutti mittaristossa.En tiedä,painoinko kiireessä talvikengillä kaasua käynnistyksen yhteydessä epähuomiossa.Vika ei ole uusiutunut.Sen sijaan käytännön ajossa toivoisin parantamisen varaa,ts.kaasupoljin yliherkkä liikkeelle lähdössä eli kaasun kanssa joutuu oleen vähän tarkempi.
Näihin kun sais pävitystä,jos joku tietää???
Ei haittaa ainakaan minua niinkauan kun ei ole mitään oikeaa vaivaa. Lyököön vaikka liekkiä putkesta, olisha hieno.
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Melkoisen iso. 159 on oikeasti "iso auto", paino tuntuu ajossa rauhallisuutena ja jykevyytenä. Alusta ottaa, ainakin 16-tuumaisilla, tien epätasaisuudet huomattavasti sivistyneemmin vastaan kuin 147. Kääntösäde on pienempi kuin 147:ssa, mistä olen erittäin onnellinen, sillä jatkuvat kolmepistekäännökset parkkipaikalla alkoivat jo kyllästyttää.juhala kirjoitti:Miten muuten kommentoisit siirtymää 147 - 159:siin?
Maantieajossa 159 tuntuu olevan parhaimmillaan, menee kuin juna, eikä suuremmin välitä sivutuulesta tai tien kallistuksista. Tuo GM-lohkoinen JTS on varsin mukava ja vääntävä kone myös tuossa pienemmässä muodossaan, mistä syystä sitä ei tarvitse kierrättää samaan malliin kuin TS:ää.
Kaiken kaikkiaan siis positiivinen maku suussa huolimatta siitä, että auto makaa tällä hetkellä Deltan hellässä huomassa.
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Nonni nyt on sitten auto käytetty Deltassa.
Ei kuulemma löytyny laakereista vikaa mistään pyörästä
Voisko nyt kuitenkin olla, että se "jurnutus" kuuluu sittenkin renkaista...
Alla on uudet Falken ziex ze-912 koossa 225-50-17. En kyllä kiinnittänyt
huomiota moiseen ääntelyyn talvinastoilla.
Herkistelivät sentään takajarrut, kun kuulemma toinen puoli jumitti.
Tarttee nyt vaan seurailla tilannetta, ja jos pahenee, niin takasin Telttaan
Ei kuulemma löytyny laakereista vikaa mistään pyörästä
Voisko nyt kuitenkin olla, että se "jurnutus" kuuluu sittenkin renkaista...
Alla on uudet Falken ziex ze-912 koossa 225-50-17. En kyllä kiinnittänyt
huomiota moiseen ääntelyyn talvinastoilla.
Herkistelivät sentään takajarrut, kun kuulemma toinen puoli jumitti.
Tarttee nyt vaan seurailla tilannetta, ja jos pahenee, niin takasin Telttaan
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
Taas pukkaa pikkuvikaa. Mistähän johtuu tuollainen kitinä vasemman etupyörän tietämiltä? Kuuluu aina kun etupää vähänkään nyökkää esim. kun katukivetyksen ylittää. Ääni kuulostaa siltä kuin joku oikein ruosteinen jousi rohisisi kun painuu kasaan. Otin pyörän pois ja tarkistin että kiviä ei mistään löytynyt yms. Ei ole tuollaista ääntä tullut kyllä missään autossa ennemmin vastaan, kaiken näköisiä klonksumisia sun muita mutta ei auto ennemmin kyllä hetekalta ole kuulostanut
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Täällähän alkaa olla jo enemmänkin näitä vas etupuoli kolisee vikoja-TMP- kirjoitti:Taas pukkaa pikkuvikaa. Mistähän johtuu tuollainen kitinä vasemman etupyörän tietämiltä? Kuuluu aina kun etupää vähänkään nyökkää esim. kun katukivetyksen ylittää. Ääni kuulostaa siltä kuin joku oikein ruosteinen jousi rohisisi kun painuu kasaan. Otin pyörän pois ja tarkistin että kiviä ei mistään löytynyt yms. Ei ole tuollaista ääntä tullut kyllä missään autossa ennemmin vastaan, kaiken näköisiä klonksumisia sun muita mutta ei auto ennemmin kyllä hetekalta ole kuulostanut
Mun tapaus on vieläkin selvittämättä. Sanoivat, että jäätä varmaan (saattaapa ollakkin), mutta eiköhän tuo kesään mennessä selviä . Nyt viikonloppuna pitäis vaihtaa kesärenkaat alle niin kuunnellaan sitten taas...
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Onko kukaan 159:n omistaja törmännyt räminään kojelaudassa? Räminä kuulostaa peltiseltä ja kuuluu vänkärin edestä, ehkä oikean diskantin ritilän alta, ehkä airbagin kohdalta? Milläköhän tuon diskantin suojan muuten saa irti, onko joku kokeillut?
DA:n valohoito ei tuottanut mitään tulosta tähän ongelmaan, tuntui että ääni vaan paheni. Pienet natinat kuuluvat Alfan kojelautaan aina, mutta tämä räminä viittaa enemmänkin siihen, että jotain on irti.
DA:n valohoito ei tuottanut mitään tulosta tähän ongelmaan, tuntui että ääni vaan paheni. Pienet natinat kuuluvat Alfan kojelautaan aina, mutta tämä räminä viittaa enemmänkin siihen, että jotain on irti.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Mulla kuului tollasta "peltistä" räminää aina sieltä samalta suunnalta kuin sullakin, mutta ainostaan vain jos kierrokset nousivat sinne kolmen tonnin paikkeille (yleensä siis kiihdyttäessä). Oli jokseenkin rasittava ääni.Farina kirjoitti:Onko kukaan 159:n omistaja törmännyt räminään kojelaudassa? Räminä kuulostaa peltiseltä ja kuuluu vänkärin edestä, ehkä oikean diskantin ritilän alta, ehkä airbagin kohdalta? Milläköhän tuon diskantin suojan muuten saa irti, onko joku kokeillut?
DA:n valohoito ei tuottanut mitään tulosta tähän ongelmaan, tuntui että ääni vaan paheni. Pienet natinat kuuluvat Alfan kojelautaan aina, mutta tämä räminä viittaa enemmänkin siihen, että jotain on irti.
Syyksi paljastui matkustajan airbagin poiskytkentään varten oleva kytkin siellä kojelaudan matkustajan puoleisessa päädyssä. Kiinnityksessä oli yksi neljästä ruuvista jäänyt löysälle ja prikka siellä piti meteliä. Konalan huollossa tuota tutkivat ja löysivät vian. Kiitos niille pojille - kovia hemmoja ne Konalan Alfahuollon poijjaat.
Mutta nyt päristää taas tuulilasin alareuna ja taustapeilin kotelo aiheuttaa sirinää/räminää (loppuu kun kotelosta tarraa kiinni). Tuulilasin alareunan "rattle" johtuu niistä kiinnikkeistä joita on kertaalleen jo fiksailtu..
Ja kuljettajan istuin narahtelee kun siihen istuu - tars vissiin mennä taas näyttämään tuota käärmeladaa Konalaan.
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
On siinä laakerivika edessä sittenkin. Itse asiassa molemmilla puolilla.Ipi76 kirjoitti:^Kyllä ainakin testien mukaan kyseiset renkaat pitäis olla aika hiljaiset(4 tähteä viidestä).
Kävin toisessa korjaamossa näyttämässä (ei Delta) ja sanoivat, että
aivan selvä laakerivika
No ensi viikolla on uusi aika varattuna Deltassa.
Jospa tulis nyt sitten kuntoon
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
No niin, mulla sen sijaan rahina/rohina/kolina vasemmalla puolella jatkuu. Eilen vaihdoin kesäpyörät alle (vika ei siis ainakaan renkaissa), eikä yöpakkasiakaan ole ollut (ei mitään siis jäässä kai), ja iloisesti alfa tänä aamuna taas tervehti tutulla rohinalla. Vähän liikkeelle lähdän jälkeen alkaa, häviää kun on about 10 km takan, enkä oikeastaan kovemmassa nopeudessa mitään kuule. Pitänee soitella deltaan...
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Ei, kyllä se on ihan semmoinen rahina, niin ku johonkin vastais tai jotain olis irti tai jotain. Mutta toisiaan on tuolla tullu about 11 000 nyt ajettua ja ääni on pysyny täsmälleen samanlaisena.Rolle kirjoitti:^Ei ole kuitenkaan tukivarsien narinaa?
Tuulilasikin on päättänyt alkaa halkeamaan. Onneksi tuli otettua se lasiturva. Kuinka paljon muuten täytyy olla halki, että menee vaihtoon vakuutusyhtiön kautta, vai onko sillä merkitystä? Pitänee alkuviikosta ifiltä kysellä, notta mitä asialle tehdään.
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Nonni nyt on auto taas käytetty Deltassa.
Molemmissa etupyörissä oli laakerit hajalla ja vaihdettiin uusiin.
Täytyy kyllä nostaa Deltalle hattua hienosta toiminnasta (loppujen lopuksi).
Auto tuli kuntoon, meni takuuseen ja sain vielä sijaisauton korjauksen ajaksi veloituksetta
Hyvää Vappua kaikille!
Molemmissa etupyörissä oli laakerit hajalla ja vaihdettiin uusiin.
Täytyy kyllä nostaa Deltalle hattua hienosta toiminnasta (loppujen lopuksi).
Auto tuli kuntoon, meni takuuseen ja sain vielä sijaisauton korjauksen ajaksi veloituksetta
Hyvää Vappua kaikille!
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
- Fangio
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
- Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt taas elämä hymyilee!
Sää lämpenee ja Alfa kulkee kuin unelma. Toista oli äsken; vänkärin puolelta kuului melkoista metallista kolinaa. Luulin, että sieltä oli jotain pahastikin irti. Renkaita vaihtaessani katselin paikat läpi ja mitään en löytänyt, möyke oli silti karmea.
Auto Hertsikan Deltaan ja syyksi paljastui kiinnikkeestään irronnut ilmastointilaiteen putki; paukutti iskunvaimentimen kiinnikkeeseen. Tuntui tosiaan että ripustuksista on kaikki hajalla.
Sää lämpenee ja Alfa kulkee kuin unelma. Toista oli äsken; vänkärin puolelta kuului melkoista metallista kolinaa. Luulin, että sieltä oli jotain pahastikin irti. Renkaita vaihtaessani katselin paikat läpi ja mitään en löytänyt, möyke oli silti karmea.
Auto Hertsikan Deltaan ja syyksi paljastui kiinnikkeestään irronnut ilmastointilaiteen putki; paukutti iskunvaimentimen kiinnikkeeseen. Tuntui tosiaan että ripustuksista on kaikki hajalla.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
- Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05 - Paikkakunta: Seinäjoki
Täällä alkaa tuo vika selviämään, vasemman tukivarren nivel oli kuiva, helpotti kun crc:tä lykättiin kunnolla. Nyt kehtaa taas ajella. Voi olla että pian kuitenkin tulee vaihto uuteen...-TMP- kirjoitti:Taas pukkaa pikkuvikaa. Mistähän johtuu tuollainen kitinä vasemman etupyörän tietämiltä? Kuuluu aina kun etupää vähänkään nyökkää esim. kun katukivetyksen ylittää. Ääni kuulostaa siltä kuin joku oikein ruosteinen jousi rohisisi kun painuu kasaan. Otin pyörän pois ja tarkistin että kiviä ei mistään löytynyt yms. Ei ole tuollaista ääntä tullut kyllä missään autossa ennemmin vastaan, kaiken näköisiä klonksumisia sun muita mutta ei auto ennemmin kyllä hetekalta ole kuulostanut
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 31 Joulu 2007, 13:15
- Paikkakunta: tampere
159 1.8 turbo
Onko kellään vielä tietoa että milloin tulee myyntiin 159 1.8 turbo? Ja onko siitä vielä mitään hinta arviota?
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Tampereen DA:n vikadiagnoosi kolmen tunnin tutkiskelun jälkeen tähän oli vänkärin puolen tuuletussuulakkeen putken irtoaminen/huono liitos kojelaudan sisällä. Irtonainen putkenpää rämisee kuopissa. Ilmeisesti kokoonpanovika, koska auton mittarissa on vasta 16 tkm. Kaikennäköistä sitä Alfasta voi löytyäFarina kirjoitti:Onko kukaan 159:n omistaja törmännyt räminään kojelaudassa? Räminä kuulostaa peltiseltä ja kuuluu vänkärin edestä, ehkä oikean diskantin ritilän alta, ehkä airbagin kohdalta? Milläköhän tuon diskantin suojan muuten saa irti, onko joku kokeillut?
Korjausta varten pitääkin sitten purkaa kojelauta atomeiksi. Kuinkahan mahtaa istua purkamisen jälkeen, jännityksellä saa odottaa..
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Noin!
Kolmannen kerran moottorin häiriövalo palaa taulussa. Alkaa pikkuhiljaa riittämään.. Ei meinaa jaksaa enää..
Muutenkin auto on kuin sillä olisi rullattu 300tkm. Muoviosat repsottaa sisällä ja jossei repsota, niin ne irtoaa. Kojetaulu pärisee. Pyörän laakerit alkavat pitämään meteliä ja vaihto edessä. Vaihde hyppää joskus kakkoselta pois. Takapuskuri on vasemmalta puolelta noin sentin tullut ulos - ei ainakaan merkkiä että joku olis osunu.
Toki nämä saa huolettua, mutta tarkoitus ei ole joka jumalan päivä juosta huollossa anomassa aikaa milloin pojat ehtisivät kattoa..
Taidan ajaa ton romun paalaimeen. Tai sitten alan kippaamaan kaljaa sisuksiin.
Kolmannen kerran moottorin häiriövalo palaa taulussa. Alkaa pikkuhiljaa riittämään.. Ei meinaa jaksaa enää..
Muutenkin auto on kuin sillä olisi rullattu 300tkm. Muoviosat repsottaa sisällä ja jossei repsota, niin ne irtoaa. Kojetaulu pärisee. Pyörän laakerit alkavat pitämään meteliä ja vaihto edessä. Vaihde hyppää joskus kakkoselta pois. Takapuskuri on vasemmalta puolelta noin sentin tullut ulos - ei ainakaan merkkiä että joku olis osunu.
Toki nämä saa huolettua, mutta tarkoitus ei ole joka jumalan päivä juosta huollossa anomassa aikaa milloin pojat ehtisivät kattoa..
Taidan ajaa ton romun paalaimeen. Tai sitten alan kippaamaan kaljaa sisuksiin.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
159 vs 156
Mites entiset 156:n omistajat jotka olette nyt ehtineet rullailla 159:llä enemmän? Onko olo tyytyväinen vai huutaako kaipuu takaisin 156:n tunnokkaaseen ohjaukseen ja murisevan Alfan oman kutospadan keitosten äärelle?
Olen tässä nyt jo pitkään ollut vaihdon kanssa kahden vaiheilla. Toisaalta oma 156 on loistopeli kaikin puolin ja mittarissakin on vasta 106 tkm. Ja tämä V6 on kerrassaan loistomylly. Joka tapauksessa mahdollisuus voisi olla jotenkin järkevään välirahaan 159 2.4 kiisselillä.
Saiskos arvon palstaveljiltä ja sisarilta apuja mietintään?
Olen tässä nyt jo pitkään ollut vaihdon kanssa kahden vaiheilla. Toisaalta oma 156 on loistopeli kaikin puolin ja mittarissakin on vasta 106 tkm. Ja tämä V6 on kerrassaan loistomylly. Joka tapauksessa mahdollisuus voisi olla jotenkin järkevään välirahaan 159 2.4 kiisselillä.
Saiskos arvon palstaveljiltä ja sisarilta apuja mietintään?
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Kiisselistä en sano mitään, mutta 2.2 159 tuntuu jämäkämmältä koriltaan ja ajoltaan kuin normi 156 V 6. Mun ei ainakaan kitise eikä natise kuten jotkut valittavat.
Varsinkin 156 normaali jousin ja iskunvaimentimin oli vähän lulla etupäästään. Ohjaus kylläkin ihan hyvä, renkaat tosin vaikuttavat molempiin aika paljon. Kuka mitäkin haluaa.
159 2.2 ei ole niin ripeä kuin 156 V 6, mutta kyllä riittää periaatteessa joustaviin ohituksiin.
Samanoloista suuntausta eli kehitystä on tapahtunut kuin muillakin merkeillä.
Oma vertailu 2000 mallin 156 ja 2006 159.
2006 147 2.0 Sele kylläkin vie voiton molemmista ajo-ominaisuuksillaan.
Varsinkin 156 normaali jousin ja iskunvaimentimin oli vähän lulla etupäästään. Ohjaus kylläkin ihan hyvä, renkaat tosin vaikuttavat molempiin aika paljon. Kuka mitäkin haluaa.
159 2.2 ei ole niin ripeä kuin 156 V 6, mutta kyllä riittää periaatteessa joustaviin ohituksiin.
Samanoloista suuntausta eli kehitystä on tapahtunut kuin muillakin merkeillä.
Oma vertailu 2000 mallin 156 ja 2006 159.
2006 147 2.0 Sele kylläkin vie voiton molemmista ajo-ominaisuuksillaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Do diin..
Vikadiagnoosi oli yllätys yllätys, EGR-venttiili! Se on sitten kolmas jo. Viimeisestä vaihdosta se kesti vajaa 3500km. Laatukamaa. Autolla on kaiken kaikkiaan ajettu hieman vajaa 40tkm. Ja tuohon on osunut kohta kolme EGR-venttiiliä..
Etupyörän laakerit menee vaihtoon samalla, kun tuo EGR-venttiili saapuu. Lisäksi kattovat tuon pärinän tuolta tuulilasin alareunasta (ne klipsut). Vaihteen putoaminen vapaalle (on kolmosvaihteelta, ei kakkoselta) on erikoinen. Voiko vaihde olla joskus huonosti ns. "silmässä"? Se nimittäin sieltä putoo herkästi vapaalle juuri kun olen vaihtamassa neloselle tai kakkoselle.
Mutta kaikesta huolimatta yhteinen taival jatkuu.
Vikadiagnoosi oli yllätys yllätys, EGR-venttiili! Se on sitten kolmas jo. Viimeisestä vaihdosta se kesti vajaa 3500km. Laatukamaa. Autolla on kaiken kaikkiaan ajettu hieman vajaa 40tkm. Ja tuohon on osunut kohta kolme EGR-venttiiliä..
Etupyörän laakerit menee vaihtoon samalla, kun tuo EGR-venttiili saapuu. Lisäksi kattovat tuon pärinän tuolta tuulilasin alareunasta (ne klipsut). Vaihteen putoaminen vapaalle (on kolmosvaihteelta, ei kakkoselta) on erikoinen. Voiko vaihde olla joskus huonosti ns. "silmässä"? Se nimittäin sieltä putoo herkästi vapaalle juuri kun olen vaihtamassa neloselle tai kakkoselle.
Mutta kaikesta huolimatta yhteinen taival jatkuu.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Miten musta tuntuu, että kaikki Alfat on maanantaikappaleita. Tehdas varmaan on käynnissä vain maanantaisin.jeQQ kirjoitti:Onkos sattunut maanantaikappale alle.. :S
Mutta ei se mitään, hyvä alfalla on kuitenkin ajaa - en vaihtais sitä kyllä pois. Ja mun tapauksessa saadaan työpaikalla taas rakentavaa keskustelu autojen kestävyydestä.
Kukaan ei enää muista volkkareiden ovien jäätymisiä, käyntihäiriöitä yms. kun ton yhden Alfa on taas rikki.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Mitä ja missä nämä kiinnekkeet oikein ovat? Kojelaudan ja ikkunan välissä, vai missä? Samasta kohtaa kuuluu "rattlea" myös täällä, kaikkien muiden pärinöiden lisäksi. Näistä kiinnikkeistä oli juttua aikaisemminkin, mutta en heti löytänyt haulla.HopeinenQ kirjoitti:
Mutta nyt päristää taas tuulilasin alareuna ja taustapeilin kotelo aiheuttaa sirinää/räminää (loppuu kun kotelosta tarraa kiinni). Tuulilasin alareunan "rattle" johtuu niistä kiinnikkeistä joita on kertaalleen jo fiksailtu..
Voisi vilkaista itse tai sitten opastaa kädestä pitäen Tampereen DA:lla mitä korjataan, muuten jää takuuvarmasti tekemättä
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Tuulilasin alapuolella muovisuojusten alla. Varmistavat tehtaalla että lasi tulee oikeaan paikkaan.Farina kirjoitti: Mitä ja missä nämä kiinnekkeet oikein ovat? Kojelaudan ja ikkunan välissä, vai missä? Samasta kohtaa kuuluu "rattlea" myös täällä, kaikkien muiden pärinöiden lisäksi. Näistä kiinnikkeistä oli juttua aikaisemminkin, mutta en heti löytänyt haulla.
Maahantuojan ohjeen mukaisesti pitäisi poistaa uusista autoista, mutta tämän kuulin jo 1,5 vuotta sitten Deltan asentajalta.
Oma 159:ni ei kyllä pärise, kitise eikä rätise.
Jos eivät riko, voi olla, että keksivät sitten jotain säädettävää tai räpellettävää, että tulee tarpeeksi rivejä kuittiin. Itselleni toi on aina todella jännä paikka, kyllä puntti vapisee. Pelottaa auton ja kukkaron puolesta.Jappe kirjoitti:Huomenna on 3v huolto telttassa. Toivottavasti eivät riko mitään
Tää on ollut täysin viaton tähän asti.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Vähän lisää kokemuksia tosta 159:sistä kun nyt reilu 7kk ja 13tkm mittarissa:
- Ajettavuus on aivan mainio. Varsinkin nyt kesärenkailla mutkatiellä ajaminen on aivan mahtavaa. Lisäksi ei auto ole hassumpi sorallakaan. Vanhempien luona käynti on nykyään kivaa kun saa ajaa 5km todella mutkaista hiekkatietä. Veikkaan että maalipinta on aika hapoilla 2,5v päästä .
- Kulutus on varsin kohtuullinen (5tkm keskikulutus 6,3l/100km) vaikka ajan kaiken matka-ajon mittarin mukaan 120km/h. Tämä takaa myös n 1000km tankkausvälin normiajossa.
- Ilmastointi hoitaa hommansa varsin hyvin myös kuumalla. Muutenkin homma toimii paljon paremmin kesäkelillä kuin talvella.
- Alusta liian matala ja ylitys liian suuri. Ottaapi kii joka välissä. Myös molemmat renkaan edessä olevat roiskeläpäntapaset on poikki ja pohjapanssarissa nyrkin mentävä reikä. Onneksi ei oo penniäkään kii.
- Rengasmelu on aika jäätävä. Ruåttin puolella sileellä asfaltilla hipi-hiljainen tuonne 180 huitteisiin (en huomannu kattua mittaria ohitettaessa). Ohituskiihtyvyys on muutenkin mainio joka ihan täpötäyteen kuormattuna (niinkuin tulee itellä ajettua 90% ajasta). Silti auto kaipaisi 60 lisäkaakkia ja takavetoa tai tuota nelikkoa.
- Polttoainetankin läpän alle kertyy vettä ja dieselin rippeitä jotka sitten sotkevat kyljen.
- Olen vissiin ajanut liikaa tasakaasulla. Auto tuntui laiskistuneen kunnes setäni antoi sille kunnolla kenkää. Nyt pitää vissiin itekkin sitten pitää tytön kans suhde virkeänä.
- Etupenkkien matkustusmukavuus on mitä mainioin. Varsinkin ristiseläntuen kanssa. Takapenkeillä sen sijaan perseet kuulemma puutuu istuimen lyhyyden ja mataluuden takia.
- Liian vähän säilytystilaa sisällä.
- Tripit näyttävät resetoivat ittensä ~5k jälkeen. Samoin radio tuntuu menettävät kanavatallennuksensa ajoitellen.
Fiilikset ovat yhä varsin positiivisia vaikka pienet epäkäytännöllisyydet ja tilanpuute hieman harmittaakin. Eniten kyrsii että auto on etuveto ja 60 lisähummaa ei olisi pahitteeksi. Mutta oman persaukisuuden piikkiinhän toi menee.
Yhä edelleen sama hyvänolon tunne ja rentous iskee miehen mieleen kun Mariian ratin taa istahtaa. Ja jokaisen ajokerran jälkeen on pakko heittää kullalle pari ihailevaa katsetta. Harmi vaan että vaikka käytän tuota pesussa 2 viikon välein, on se silti 2vkoa - 1 päivä todella paskainen.
- Ajettavuus on aivan mainio. Varsinkin nyt kesärenkailla mutkatiellä ajaminen on aivan mahtavaa. Lisäksi ei auto ole hassumpi sorallakaan. Vanhempien luona käynti on nykyään kivaa kun saa ajaa 5km todella mutkaista hiekkatietä. Veikkaan että maalipinta on aika hapoilla 2,5v päästä .
- Kulutus on varsin kohtuullinen (5tkm keskikulutus 6,3l/100km) vaikka ajan kaiken matka-ajon mittarin mukaan 120km/h. Tämä takaa myös n 1000km tankkausvälin normiajossa.
- Ilmastointi hoitaa hommansa varsin hyvin myös kuumalla. Muutenkin homma toimii paljon paremmin kesäkelillä kuin talvella.
- Alusta liian matala ja ylitys liian suuri. Ottaapi kii joka välissä. Myös molemmat renkaan edessä olevat roiskeläpäntapaset on poikki ja pohjapanssarissa nyrkin mentävä reikä. Onneksi ei oo penniäkään kii.
- Rengasmelu on aika jäätävä. Ruåttin puolella sileellä asfaltilla hipi-hiljainen tuonne 180 huitteisiin (en huomannu kattua mittaria ohitettaessa). Ohituskiihtyvyys on muutenkin mainio joka ihan täpötäyteen kuormattuna (niinkuin tulee itellä ajettua 90% ajasta). Silti auto kaipaisi 60 lisäkaakkia ja takavetoa tai tuota nelikkoa.
- Polttoainetankin läpän alle kertyy vettä ja dieselin rippeitä jotka sitten sotkevat kyljen.
- Olen vissiin ajanut liikaa tasakaasulla. Auto tuntui laiskistuneen kunnes setäni antoi sille kunnolla kenkää. Nyt pitää vissiin itekkin sitten pitää tytön kans suhde virkeänä.
- Etupenkkien matkustusmukavuus on mitä mainioin. Varsinkin ristiseläntuen kanssa. Takapenkeillä sen sijaan perseet kuulemma puutuu istuimen lyhyyden ja mataluuden takia.
- Liian vähän säilytystilaa sisällä.
- Tripit näyttävät resetoivat ittensä ~5k jälkeen. Samoin radio tuntuu menettävät kanavatallennuksensa ajoitellen.
Fiilikset ovat yhä varsin positiivisia vaikka pienet epäkäytännöllisyydet ja tilanpuute hieman harmittaakin. Eniten kyrsii että auto on etuveto ja 60 lisähummaa ei olisi pahitteeksi. Mutta oman persaukisuuden piikkiinhän toi menee.
Yhä edelleen sama hyvänolon tunne ja rentous iskee miehen mieleen kun Mariian ratin taa istahtaa. Ja jokaisen ajokerran jälkeen on pakko heittää kullalle pari ihailevaa katsetta. Harmi vaan että vaikka käytän tuota pesussa 2 viikon välein, on se silti 2vkoa - 1 päivä todella paskainen.
-Matti-