Alfa Spider 93-05...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Alfa Spider 93-05...

Viesti Kirjoittaja alfista »

Innostuin kyseisestä mallista saatuani sellaisen päiväksi huollon takia koeajoon. Yksilö oli 2.0TS -03 ja vaikka en ole aiemmin tätä vaihtoehtoa ottanut vakavasi niin täytyy sanoa, että malli teki vaikutuksen. Siinä on todella luonnetta!

Ajossa ripeä, kevyt, jopa eläväinen :wink: . Korin pienoinen tutina ei haitannut pätkääkään. Kaksi litrainenkin kuljetti riittävästi. Tuntuikin siltä, että välitykset olivat 156:sta paljon tiheämmät.

Mutta mitä sanovat mallin omistajat? Minkälainen auto tämä on? Pärjääkö talvella? Miten pestään rättikatto? Mitä maksaa kovakatto talveksi? Kannattaako ollenkaan kiusata talvella vai seisontaan vain?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kyselit tuosta katon pesusta, aihe kiinnostaa minuakin, kun sattuu olemaan tallissa Spider vm. 1978 jossa uusi ja ajamaton rätti päällä.
Kannattaako/pitääkö kangas suojata tai käsitellä jollakin aineella sään vaikutuksia vastaan? Se tuntuu materiaaliltaan puuvillapohjaiselta, mutta onko siinä joku kyllästysaina valmiina? Onko tietoa?

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Minulla on nyt toinen avoauto ja yhteensä vajaa 6 v. ympärivuotista avoautoilua takana. Rättikattojen hoitoon on omia aineita, joita kannattaa käyttää katon huoltoon. Minunkin pitäisi nyt hommata uutta tavaraa kun vanhat ovat loppuneet jo aikaa sitten. Täytyisi vaan löytää sopivaa kamaa. Rättiä kannattaa huoltaa ja hoitaa, jotta se pysyy paremmassa kunnossa.

Rättikattoisella autolla pärjää hyvin suomenkin talvessa. Aiemmin minulla on ollut kaksikerroksisella katolla ja lasisella takaikkunalla varustettu avoauto ja se oli Suomen talvessa aivan mainio peli. Ei ongelmia.

Nykyinen avoauto (Fiat barchetta) on yksikerroksisella katolla ja muovisella takaikkunalla varustettu. Eiköhän silläkin kohtuullisesti pärjäisi talvikeleillä, mutta kovakaton kanssa talviautoilu on mukavampaa ja lämpimämpää.

Spideriin kovakattoja on valmistanut ainakin Wiesmann ja Autodelta, en tiedä onko Alfalla myös oma kovakatto Spideriin. Barchettani kovakatto on tuon Wiesmannin valmistama ja hinnaltaan se oli parin tonnin luokkaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Minulla ei ole aikomus ajaa talvella Alfalla, mutta kyllä kesäkäyttökin kuluttaa kattoa, joten pitää perehtyä katon hoitoaineisiin.
Ehkä kattoakin arempi on juuri se muovinen takaikkuna, saattaa naarmuuntua helposti taitettuna.

Oliko sulla joku aine tiedossa jota voisit suositella?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ainakin näkemissäni yksilöissä muovinen takalasi on ollut aika naarmuuntunut, eli ei kannata skrabata?

Jäätyykö lumi pahoin kankaaseen kiinni?

Entä konepesu? Voiko/kannattaako rättikatolla ajaa koneeseen vai pestäänkö se aina käsin?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Mitä noita venneen pressuja on huollettu ja pidetty.. Niin.. Tuotota noin
Pesu ihan mäntysuovalla ja jos home pilkkua niin kloriitilla mutta ei kuitenkaan muovi akkunaan koska se menee paskaks!
Kyllästys star britin sumutteella hempelit ja sen semmoset on ihan perseestä(hankala käyttää). :drinking: :drinking:

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Minulla on ollut avoauto 14-vuotta ja ajettu vain kesäisin. Tosin alkuun tuli otettua liikenteeseen heti kun tiet vain sen verran sulivat, että uskalsi kesärenkailla ajaa ja ajot loppuivat kun lumi tuli maahan. Vuosien saatossa on sitten ajot muuttuneet enemmän fiilistelyjen puolelle.

Itse olen pessyt katon sienellä ja laimealla pesuaineliuoksella, samalla jolla koko auton. Puhtaaseen rättiin olen suihkuttanut Wolyn kengille tarkoitettua suoja-ainetta. Tekee vettä ja likaa hylkivän kalvon kankaan pintaan. Näkyy toimivan nykyiseen canvas kattoonkin aivan kuten aiempaan vinyli kattoonkin.

Takalasin virkaa tekevän muovin kanssa kannattaa olla varovainen. Se naarmuuntuu jo pelkästään kokoontaitettaessa, jos välissä on maantiepölyä.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Meikäläisen Spiderissä on vielä ihan ajamaton kangaskatto, joka ei ole nähnyt ulkoilmaa kuin trailerilla autoa kuskattaessa. Eli joku kyllästys/suoja-aine pitää pintaan ruiskuttaa, mutta kun nyt tietäisi tarkalleen mikä sopii siihen, ettei tule tehtyä peruuttamatonta mokaa. Kankaasta kun aineen poistaminen voi olla mahdotonta. Mutta joku silikonipohjainen aine kävisi siis? Se Woly lienee tätä?
Varmaan on joitakin perinteisiä kangaskaton omia hoitoaineita olemassa, mutta jotta katto ei keräisi likaa aineen pitäisi imeytyä kankaaseen. Tai sitten jäädä pinnalle kuten tuo Woly.
Täytynee tehdä kierros autotarvikeliikkeisiin.

Spiderman
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:10

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

Ei se rätti mitään suoja-aineita kaipaa. Peset vain miedolla pesuaineella samalla kun peset auton muutenkin.

Rättikatolla pärjää talvella hyvin jos sillä on pakko ajaa. Kaupasta saa 30 €gellä sellaisen Spiderin nupin peittävän pressun joka pitää lumen poissa. Itse pidin ydintalven Spiderin poissa liikenteestä.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Spiderman kirjoitti:Ei se rätti mitään suoja-aineita kaipaa. Peset vain miedolla pesuaineella samalla kun peset auton muutenkin.
Olet oikeassa, että ilmankin pärjää. Näillä suoja-aineilla vain lika (esim. linnun uloste) ei tartu niin tiukkaan kuin ilman. Eli pesu on helpompaa. Vesihän tällaisesta nykyaikaisesta canvaasista ei mene läpi, kun siellä kankaiden välissä on se kumikerros (ainakin paremmissa laaduissa).

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ymmärsinkö oikein, että rättikattoiset autot pestään käsin sienellä miedolla pesuaineella?

Hankalaa vaikka mielelläni hinkkaankin Alfaa, niin reissunpäällä on joskus pakko päästä koneeseen kun ei kehtaa ajaa paskaisella autolla.

Tarkoitin kysymykselläni, että voiko konepesu esimerkiksi harmaannuttaa rättikaton? Pilata kankaan. Olla liian kovakourainen...

Avatar
Rocca
Viestit: 159
Liittynyt: 30 Syys 2004, 01:55
Car(s): 2000 GTV -74 ja 156 2.5 -98. Aprilia Moto 6.5, 159 & 147
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Rocca »

AutoGlymillä on tarjolla kangaskaton hoito- ja puhdistussarja, joka pitää sisällään pesuaineen ja pesun jälkeen käytettävän suoja-aineen. Olen tehnyt koko proseduurin kerran Spideriin ja yllättävän paljon irtosi likaa, sen jälkeen suoja pintaan ja kangas oli paljon parempi. Lika ei tartu kiinni ja vesi helmeilee aika mukavasti pois. Vaatii käytöstä riippuen muutaman tai useampia käsittelyjä kaudessa. Suojan annetaan imeytyä yön yli tai vastaavasti.
Senza cuore saremmo solo macchine!

Avatar
maddog
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja maddog »

Itse olen huoltanut tuota escortin kattoa pesemällä sen miedolla
fairy liuoksella... ja pari kertaa kesässä ALFAgel 2000:sta niskaan!
En tiedä saako minkälaisessa väh.myyntipakkauksessa koska tuttu hommaa
sitä suoraan kiillolta! :wink:
Mutta aine on silikonipohjainen ja käytetään järeässä rakennustöissä,
eli luulisi (ja on toiminut rättikatossakin) todella hyvin!
Escortissa kulunut katto joten aineen pitääkin olla hjyvää... :-D
www.bestman.fi - Juhlakuljetuksia

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Joo, sen muovisen takaikkunan kanssa kannattaa olla varovainen, se naarmuuntuu ja rikkoontuu helposti väärän käsittelyn seurauksena. Kannattaa katsoa miten ikkuna taittuu kun katon laskee alas, koska ikkuna voi murtua jos se taittuu liian jyrkästi alas laskettaessa. Talvella muovista takaikkunaa ei kannata missään nimessä skrapata. Mikäli autolla ajaa talvella niin kattoa ei kannata laskea/nostaa pakkaskeleillä, koska muovi-ikkuna murtuu helposti kylmänä.

Varsinainen katto pitää kyllä veden ja toimii vaikka sitä ei mitenkään erityisesti huoltaisi/hoitaisikaan. Hoidoilla lähinnä pidetään katto siistinä ja puhtaana. Itsellä ei ole tällä hetkellä mitään hoitoainetta kun vanhat kamat on loppuneet aikaa sitten. Suosituksia otetaan vastaan.

Alfista --> Itse en ole käyttänyt avoautojani kertaakaan kuuden vuoden aikana konepesussa. Syitä tähän on se, että luultavasti vettä tulisi sisällekin ikkunoiden yms. raoista kun katon tiiveys ei kuitenkaan ole umpiauton tasolla. Lisäksi arveluttaa juuri tuo katon kestävyys pitkällä tähtäimellä konepesukäsittelyssä. Onko jollakin kokemuksia säännöllisestä tai epäsäännöllisestä avoauton konepesusta?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Brera pohjainen Spider on varmaankin hieno, mutta kyllä tässä nykyisessä on jotain mystisen tyylikästä. Alkuun erittäin oudolta näyttävät muodot ovat avautuneet pikkuhiljaa. Se on siisti!

http://www.italiaspeed.com/2005/events/ ... o/144.html

Tuo pitäisi ostaa ihan vaan talliin, eikä antaa koskaan pois.

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

alfista kirjoitti:Brera pohjainen Spider on varmaankin hieno, mutta kyllä tässä nykyisessä on jotain mystisen tyylikästä. Alkuun erittäin oudolta näyttävät muodot ovat avautuneet pikkuhiljaa. Se on siisti!
Niinpä. Minusta onnistuneimmat Alfan muotoilut ovat juuri niitä jotka ensinäkemältä vihlaisevat vähän kuin alumiinifolioon purisi :-) Sama juttu 147:n kohdalla, siinäkin oli rohkeasti tehty omaa linjaa eikä lähdetty näpertelemään pikkusievää. Facelift-147 on huonompi tässä suhteessa (samoin kuin facelift-156:kin; asia jonka semmoisen omistajana uskallan rohkeasti myöntää :-) ) Tuningmiesten kanssa en halua edes lähteä väittelyyn - meinaan, kun tykkään että yksinkertainen tylyn kaunis design on hieno juttu niin se on selvä mitä mieltä olen siitä että autoon ripustetaan koristeita :twisted:

Verratkaapa muuten alkuperäistä Breraa tuotantomalliin. Erot eivät ole suuria mutta silti minusta Giugiaron alkuperäinen design on juuri tuota samaa sopivan tylyä tyyliä kuin edellämainitutkin, kun taas tuotantomallissa mennään pikkuisen liikaa koreilun puolelle. Varmaan siihen on ollut hyvät syyt, mutta silti.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep. Ja kun myyntimallit menee turvallisille linjoille tarvittaisiin ainakin silloin tällöin rohkeita malleja vaikkapa Zagaton tyyliin.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Rättikattoa nyt hommaamassa ja kiinnostaisi kokemukset rätinvaihdoista. Auto on tulossa pelkkään kesäajoon ja kesäisinkin se saa olla vapaa-ajat tallissa. Rätin hinnaksi arviotiin muovinen(?) n.400e ja kankainen 700e. Mitä kokemuksia ja eroja? Ja onko suosituksia mistä kannattaa ostaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Rättikattoa nyt hommaamassa ja kiinnostaisi kokemukset rätinvaihdoista. Auto on tulossa pelkkään kesäajoon ja kesäisinkin se saa olla vapaa-ajat tallissa. Rätin hinnaksi arviotiin muovinen(?) n.400e ja kankainen 700e. Mitä kokemuksia ja eroja? Ja onko suosituksia mistä kannattaa ostaa.
Taitaa nykyään olla kestonpuolesta ihan sama kumman laitat. Mielestäni tuo kankainen on arvokkaamman näköinen kuin vinyyli. Tai no onhan se oikeastikin 2x hintainen.

Alfaan ostin kankaisen täältä ja Galaxieen täältä

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Rätin hinnaksi arviotiin muovinen(?) n.400e ja kankainen 700e. Mitä kokemuksia ja eroja? Ja onko suosituksia mistä kannattaa ostaa.
Ei kokemuksia muovikatosta, mutta tuon kankaisen perusteella en kyllä sitä jää kaipaamaan.

Germaanit näyttävät eniten suosittelevan Sonnenland-kattoja; kankainen Sonnenland Spideriin maksaa esimerkiksi 459 EYPO (http://www.verdeck-express.de/alfa/fastback_sola.htm). Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy, esimerkiksi googlettamalla sopivia yhdistelmiä sanoista "verdeck", "sonnenland" ja "spider".

Alfa-Service.eu taas tarjoaa Spiderin orggislaatuista mohairkattoa vajaaseen 400 euruplaan; Sonnenlandia 477 rahaan. (Omien kokemusteni perustella tämä on luotettava ja nopea puoti. Ei tosin halvin.)

Ainakin takapotku-Spiderissä katto muuten vaikuttaa kuluvan parista paikasta vaikka se olisi alhaallakin, jos sitä ei kiinnitä esimerkiksi hihnoilla; se elää hieman ajon aikana ja hiertyy.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Bemarin katto on tarkoitus uusia talven aikana. Hinnat näyttäis pyörivän tuolla 500+ katosta, mutta kuka näitä asentaisi luotettavalla taidolla?

Toisekseen tuon nykyisen katon elvytystä kesäksi tarvis suorittaa, mutta millä tekniikalla ja aineilla?
..ammattina autoslalom..

ha
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Heinä 2007, 14:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ha »

Vielä Autoglymista: Ostin jo aineet, mutta onko käsittelystä hyviä vinkkejä ennen aloittamista. Onko puhdistusaineella joku kuivumisaika ennen suoja-ainetta? Millä kannattaa levittää?

Vastaa Viestiin