Uusi 33-alfisti - apuja...
Valvoja: Moderators
Uusi 33-alfisti - apuja...
Tervehdys ja heti alkuun anteeksipyytelyt, jos kysymykset FAQ-tasoa...
Eli tänään ykskaks-yllättäen minusta tuli Alfa Romeon omistaja. Nettiautosta bongasin '92 33 1.7 IE:n kohtuukilsoin (142 tkm + yhtenevä huoltovihko) ja ennen kaikkea kotuuhintaan (900 eypo), treffit myyjän kanssa ja pikaisen syynäyksen ja jutustelun jälkeen huomasin olevani taas yhtä autoa "rikkaampi". Käyttöautoksi en välttämättä olisi Alfaa ottanut, mutta kolmosautoksi tuntui sopivalta kamppeelta. Kieltämättä harrasteautoksi liian järkevä korimalli, mutta aina ei voi voittaa...
33:n tyyppivikalistaa luettu, joten ei siitä enempää (auto Mk III, joten peltien pitäisi vähän paremmin suoriutua tappelusta ruostetta vastaan, mutta jo oli hieman röpelöä bensakorkin yläpuolella - muualla sitä ei sitten kummemmin löytynytkään, sähköt hieman myös sekaisin, mutta hammasharjalla, CRC:llä ja sulakkeiden läpikäynnillä näistä selvittäneen suurelta osin).
Mutta varmuuden vuoksi ykkösprioriteetti lienee nokkahihnan ja vesipumpun vaihto? Missä hintaluokassa liikutaan pk-seudulla vaihto-operaatio + osat? Suositeltavia korjaamoja? Mitä muuta kannattaa huomioida ennen kuin alkaa keräämään naatinnollisia sunnuntaikilometrejä pikku-boxerilla?
Eli tänään ykskaks-yllättäen minusta tuli Alfa Romeon omistaja. Nettiautosta bongasin '92 33 1.7 IE:n kohtuukilsoin (142 tkm + yhtenevä huoltovihko) ja ennen kaikkea kotuuhintaan (900 eypo), treffit myyjän kanssa ja pikaisen syynäyksen ja jutustelun jälkeen huomasin olevani taas yhtä autoa "rikkaampi". Käyttöautoksi en välttämättä olisi Alfaa ottanut, mutta kolmosautoksi tuntui sopivalta kamppeelta. Kieltämättä harrasteautoksi liian järkevä korimalli, mutta aina ei voi voittaa...
33:n tyyppivikalistaa luettu, joten ei siitä enempää (auto Mk III, joten peltien pitäisi vähän paremmin suoriutua tappelusta ruostetta vastaan, mutta jo oli hieman röpelöä bensakorkin yläpuolella - muualla sitä ei sitten kummemmin löytynytkään, sähköt hieman myös sekaisin, mutta hammasharjalla, CRC:llä ja sulakkeiden läpikäynnillä näistä selvittäneen suurelta osin).
Mutta varmuuden vuoksi ykkösprioriteetti lienee nokkahihnan ja vesipumpun vaihto? Missä hintaluokassa liikutaan pk-seudulla vaihto-operaatio + osat? Suositeltavia korjaamoja? Mitä muuta kannattaa huomioida ennen kuin alkaa keräämään naatinnollisia sunnuntaikilometrejä pikku-boxerilla?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Thanks - Motonettiin meni jo tilaus; satasen pintaan tosiaankin osat eli todella kohtuullisella tasolla liikutaan (pikkulinnut kun jo pelottelivat Deltan hinnoilla...).TestarosaFinland kirjoitti:Motonetissä osat(2 jakohihnaa,2 rulaa ja vesipumppu maksavat yhteensä jos en muista ihan väärin n.100€). Töitä on maksimisaan 2 tuntia, jos sinulle sanotaan että enemmän niin kysessä on huijari!
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Vesipumpun vaihto voi olla kimurantti juttu jos on lujasti kiinni kuten usein on. Eli sen osalta voi varautua että työaikaa kuluu. Suosittelen kuitenkin myös vesipumpun uusimista jos ei ole tietoa koska vaihdettu.
Samalla kiilahihnat (laturi + ohjaustehostin) kun ne täytyy kuitenkin purkaa pois. Maksaa muutaman euron lisää.
En jaksa enää muistaa mitä oma korjaajani joskus remontista veloitti.
Samalla kiilahihnat (laturi + ohjaustehostin) kun ne täytyy kuitenkin purkaa pois. Maksaa muutaman euron lisää.
En jaksa enää muistaa mitä oma korjaajani joskus remontista veloitti.
Re: Uusi 33-alfisti - apuja...
Omien kokemuksien perusteella: varaa kerralla useempi hammasharja/CRC-pullo. Omassani on/oli myös miljoona sähkövikaa (ajovalot, sumuvalot, töötti, sähkölasit jne). Useimpiin on löytynyt ihan selkeä syyllinen (johto poikki, liitin irti tms.), mutta eipä vaan ole alkanut toimimaan muut kuin ajovalot ja töötti... Itse epäilen sähkövikojen suuren määrän aiheuttajaksi runsasta seisottamista akku kiinni -> johdot, liittimet hapettuu. Omassa tapauksessani kyseessä myös erittäin vähän ajettu yksilö... Joten kannattaa varautua hienoiseen vitutukseenHeikkiL kirjoitti:sähköt hieman myös sekaisin, mutta hammasharjalla, CRC:llä ja sulakkeiden läpikäynnillä näistä selvittäneen suurelta osin).

Ruostetta kannattaa etsiä myös takavalojen alareunan pokkauksesta.
I do my loving in the winter.
Re: Uusi 33-alfisti - apuja...
Töistä kotiin saksanseisojalla kurvattuani kokeilin piruuttaan, miten se Alfa hörähtäisi käyntiin. No eipä hörähtänyt; startti vaan kihnuttaa ja muutapa ei sitten tapahdukaan. Bensanhajua ei tunnu pakoputkenpäästä haistelemalla (väsyneenä ja weetutuksessa tuo oli enintä, mitä tähän hätään jaksoi tehdä... joo ja menovettä tankissa on), joten ensin pitänee tutkailla bensansaantipuoli. Pumpun rele naksuu kyllä avainta väännellessä, mutta katsotaan sitten myöhemmin missä se vika piilee.Kirk kirjoitti:Omassa tapauksessani kyseessä myös erittäin vähän ajettu yksilö... Joten kannattaa varautua hienoiseen vitutukseen
Kauhulla jo lueskelin foorumijuttuja, miten parkista käynnistellessäkin 33:sta oli hammashihna pompannut yli ja tuloksena täystuho, mutta jospa nyt päästäisiin sentään vähemmällä *koputetaan puuta*
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)
Kokeilit varmaan antaa kaasua startatessa? Mulla hajos (?) tyhjäkyntimoottori ja oireet samat. Mutta kaasulla lähti käyntiin, muttei pysynyt käynnissä ilman kaasua. Tuo kysymysmerkki siksi että tkmoottorin vaihdon jälkeen toimi taas normaalisti, mutta jälkeen päin kokeillut vanhaa ja toimii silläkin taas normaalisti
Tuntemattomat ovat alfan tiet...
Eikun sori, siis sulla ei siis moottori edes pyöri? Siinä tapauksessa olisko startista menny se bendix-laite vai-mikä-se-oli?

Eikun sori, siis sulla ei siis moottori edes pyöri? Siinä tapauksessa olisko startista menny se bendix-laite vai-mikä-se-oli?
I do my loving in the winter.
Juu kokeilin ilman kaasua ja kaasun kanssa - ei tulosta. Moottori kyllä pyörii iloisesti.Kirk kirjoitti:Kokeilit varmaan antaa kaasua startatessa? Mulla hajos (?) tyhjäkyntimoottori ja oireet samat. Mutta kaasulla lähti käyntiin, muttei pysynyt käynnissä ilman kaasua. Tuo kysymysmerkki siksi että tkmoottorin vaihdon jälkeen toimi taas normaalisti, mutta jälkeen päin kokeillut vanhaa ja toimii silläkin taas normaalistiTuntemattomat ovat alfan tiet...
Eikun sori, siis sulla ei siis moottori edes pyöri? Siinä tapauksessa olisko startista menny se bendix-laite vai-mikä-se-oli?
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)
Bensan tulohanhan selviää sillä kun irroitat tai löysäät moottorille tulevaa bensaputkea ja kytket sytytysvirran päälle jos pumpaus on ok bensaa pitäis alkaa tulvia putken suusta/liitoksen välistä jos pumppu käy.Jos ei käy niin pumpun johtoliitoksissa vois olla hapettumaa,on suolan ja loskan kannalta huonossa paikassa tankin vieressä auton alla,on siinnä kumituti johtojen suojana,mutta kuitenkin epävarma paikka toiminnan kannalta Suomen olosuhteissa pitemmänpäälle.Jos bensan tulo on ok niin ota puolan johto irti jakajalta ja laita siihen irtonainen sytytystulppa ja pyydä kaveria katsomaan kipinöikö kun starttaat,jos ei voin kertoa vianhaun sytysjärjestelmästä tarvittaessa.
"It's alive!" eli aurinkoisen ja lämpimän perjantaipäivän kunniaksi astelin Alfan luo, hyppäsin kuskinpenkille ja piruuttani väänsin virta-avaimesta. Ja eikös tuo kehveli hörähtänyt käyntiin! Aurinko paistoi yhä kirkkaammin ja boxerin murina kuulosti erityisen hyvälle...
'92 33 1.7 IE (+ M-B 200SLK, BMW R1200GS Adventure & Moto Guzzi V50 Monza --> Saksa - Italia 2-2)
Alfa on syntynyt Italian auringon alla ja rakastaa aurinkoa ei pimeää kaamosta,minä ymmärrän italiaanojen luonteen monien Välimeren maiden kiertelejyni seurauksena ,Bella Sole mio Bella Bella. (ps. tiedän kyllä omasta kokemuksestani yhden italialialaisen aran paikan kostealla säällä,kipinähän pakenee aina sitä reittiä missä on pienin resistanssi eli puolan suurjännite lähdöstä maihin,puolan pään ja miinus navan välillä esiintyy vanhemmiten valoilmiö kostealla ilmalla.33:sessa puola sijaisee vielä kaiken lisäksi sellaisessa paikassa ettei moottorin säteilylämpö aivan heti sitä kuivaa , ni.mim kaksi puolaa paskaksi tähän mennessä.) 

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Pitäisi vaihtaa hihna ja pumppu... kannattaako itse alkaa räpeltämään, vai vienkö suosiolla pajalle?
Eihän konepeltiä tarvitse irroittaa tuota urakkaa varten?
ja jos ei, niin asteikolla 0-10 kuinka paljon helpommin työ sujuu jos se on irroitettu...!?
Eihän konepeltiä tarvitse irroittaa tuota urakkaa varten?
ja jos ei, niin asteikolla 0-10 kuinka paljon helpommin työ sujuu jos se on irroitettu...!?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Muistaakseni silloinen mekaanikko oli ottanut sekä konepellin että syylarin pois jotta homma sujuisi jotenkin järjellisesti. En tiedä onko ihan pakollista, mutta ilmeisesti ainakin paljon nopeampaa, ja vesipumppua ilmeisesti voi joutua lähestymään "hieman suuremmalla työkalulla" jos se on yhtä kovaa kiinni kuin minulla oli ollut.
Mutta oikeasti en mitään tiedä, olen itse vaihtanut vain laturin hihnan ko. vehkeeseen.
Mutta oikeasti en mitään tiedä, olen itse vaihtanut vain laturin hihnan ko. vehkeeseen.
Pari kertaa olen tehnyt jakopään tuohon 16v malliin, ja molemmilla kerroilla konepelti, syyläri ja puskuri on ollut irti. Konepelti on helppo ja nopea irroittaa kun on kaveri tukemassa peltiä. 8v malliin lienee helpompi tehdä jakopää kun ei tarvitse tähtäillä ihan niin montaa nokkapyörää keskenään sopivasti. Jäähdytysnesteetkin vaihtuu mukavasti samalla kun käyttää syylärin irti. Ihmisten tekemä laite tuokin on. Jos on taipumusta autojen ropaamiseen niin siitä vaan jakopäätä uusimaan. 

Tein itse - säästin
- jiibee
- Viestit: 117
- Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
- Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
- Paikkakunta: Loimaa
Sprintti (8vent/ 33:sen kone) oli muutenkin pukeilla ja puskuri pois. Konepelti oli paikoillaan, jäähdytin pois ja siinä kaikki hyvin esillä. Vaihdettu hihnat, kiristimet ja vesipumppu. Toisen nokkapyörän sai lukittua pultilla, toinen lukkopihdeillä minkä leukojen väliin laitoin valmiiksi uuden hihnan, vanhan sai sitten pistää poikki. Ainoa pieni väännön paikka oli kiristinrullien jousen saaminen koloonsa, vesipumppu lähti helposti pois.
Kaikkiaan helppo homma.
Kaikkiaan helppo homma.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kiitos kommenteista. Olen valaistunut ja rohkaistunut...
Eli siis ne nokat vaan lukitaan paikalleen, vanhat hihnat poikki ja uudet tilalle... pääasia kait ettei mitkään osat pyöri sielä eri asentoihin?
Lueskelin että siellä jossain olisi myös jotain ajoitusmerkintöjä... mites ne toimii?
Niiiiiiiin... ja mistäs kohtaa tuo pelti kannattaa irrottaa... mulla ainakin on ne saranan yläosat pulttien lisäksi jollain pirun massalla kiinni! Lähteekö ne irti jotenkin kätevästi? Vai pitääkö irroittaa saranoiden alaosasta (niin että saranat jää kiinni peltiin) ?!
Eli siis ne nokat vaan lukitaan paikalleen, vanhat hihnat poikki ja uudet tilalle... pääasia kait ettei mitkään osat pyöri sielä eri asentoihin?
Lueskelin että siellä jossain olisi myös jotain ajoitusmerkintöjä... mites ne toimii?
Niiiiiiiin... ja mistäs kohtaa tuo pelti kannattaa irrottaa... mulla ainakin on ne saranan yläosat pulttien lisäksi jollain pirun massalla kiinni! Lähteekö ne irti jotenkin kätevästi? Vai pitääkö irroittaa saranoiden alaosasta (niin että saranat jää kiinni peltiin) ?!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- milanonmies
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kolme kesää on jo omasta 33:en hihnanvaihto projektista kulunut, mutta muistaakseni nokkapyörissä/ nokissa oli jonkinasetiset viivat joiden mukaan ajotukset sai kohilleen ja tietenkin kampiakselin merkin olis pitänyt nähdä sieltä moottorin takapuolelta vauhtipyörän aukosta. Itse en tosta omasta tota jälkimmäistä löytänyt, joten merkkailin oikeat asemat ohuella tussilla hihnapyöriin ja asettelin niiden mukaan ton kampuran jaon kohilleen.
Omien hihnanvaihtoprojektien tohinassa on riittänyt että oon löysyttänyt/irrotellut ne hihnankiristimet ja sitten kaivanut vanhat hihnat ehjänä poijes, niin on päässyt vielä varmuudeksi vertaamaan vanhaa ja uutta hihnaa keskenään virheiden välttämiseksi.
Itellä ei ole ainakaan ollut massoja saranan pulttien välissä, liekö sitten poistuneet jo aiempien korjausten aikana, joten oon otellut joka kerta kun tota konehuonetta on rassattu pellin irti saranoista, niin että saranat on jäänyt auton koriin kiinni. Helpottaa muuten kummasti ton kanssa puuhastelua
Lisäsin omaan galleriaan vielä piirroskuvan merkeistä selvennykseksi...
Omien hihnanvaihtoprojektien tohinassa on riittänyt että oon löysyttänyt/irrotellut ne hihnankiristimet ja sitten kaivanut vanhat hihnat ehjänä poijes, niin on päässyt vielä varmuudeksi vertaamaan vanhaa ja uutta hihnaa keskenään virheiden välttämiseksi.
Itellä ei ole ainakaan ollut massoja saranan pulttien välissä, liekö sitten poistuneet jo aiempien korjausten aikana, joten oon otellut joka kerta kun tota konehuonetta on rassattu pellin irti saranoista, niin että saranat on jäänyt auton koriin kiinni. Helpottaa muuten kummasti ton kanssa puuhastelua

Lisäsin omaan galleriaan vielä piirroskuvan merkeistä selvennykseksi...
- milanonmies
- Viestit: 39
- Liittynyt: 30 Syys 2005, 11:34
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Jospa nyt vielä rauhoitellaan noi hihnaprojektit, tuskimpa toi nyt tuolla tallissa käyttämättä mikskään on mennyt, kun on niin laadukkaasti viimeksi vaihdeltu:DPasi kirjoitti:Kiitoskia infoista ... mutta eikös nyt olisi aika vaihtaa hihna taas 128:iinmilanonmies kirjoitti:Kolme kesää on jo omasta 33:en hihnanvaihto projektista kulunut,