156:n keskuslukot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
himik
Viestit: 57
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Lada Samara 1.5i
Paikkakunta: tre

156:n keskuslukot

Viesti Kirjoittaja himik »

Mikä voisi olla syynä siihen kun keskuslukitus toimii aina sillöintällöin ja välillä sitten taas ei?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Varmaan ominaisuus, mulla tehnyt pari kertaa saman, tosin akku oli silloin kypsynyt pikkasen heikkoon happeen niin pistin sen piikkiin... auto kyllä starttasi sillä akulla vielä... :)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Yrittääkö se pelata, eli kuuluuko mitään ääntä? >Siitä vois lähteä etenemään että onko virtaa saatavilla. Mulla hyyty kans kerran kun akku oli ihan finaalissa. Luultavasti kaipaa öljyä ja liittimien kiristelyä jos aina välillä toimii ja yrittää... Mulla meni akku kokonaan poikki ja vaihdon jälkeen toiminut ok.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Minkä ikäinen tuo 156 on? En tiedä olenko oikeassa, mutta luulen että noissa series 1 156:ssa oli/on joku softabugi(?) keskuslukon ohjauksessa. Omassa edellisessäni tuo temppuili kai kerran pari vuodessa. Resetointi onnistuu laittamalla virrat päälle ja pois auton ollessa pysähdyksissä.


Niissä lukoissa on kyllä myös joku ylikuormistussuojakin, jonka saa laukeamaan esim rempaamalla lukkoa päälle/pois riittävän monta kertaa peräjälkeen - jonka jälkeen toiminta palautuu vasta jonkun tovin kuluttua... voisi kuvitella että tuo ylikuormitussuojatsydeemi voi siis myös olla ongelman syy, jos auto on jo muutaman vuoden ikäinen ja kaikenmaailman kakkelia on päässyt pesiytymään tuonne mekanismeihin.

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Törmäsin hetken aikaa sitten kerran pari samaan ongelmaan, eli avaimesta kun painan, niin hälytin menee päälle ja pois, mutta keskuslukitus ei pelitä. Aika ttumaista :evil: Itselläni on ainakin Defan häläri, mutta tuskin sillä systeemillä on väliä kun keskuslukitus itsessään näyttäisi olevan välillä kuollut.

En tiedä löysinkö linkin googlesta vai alfa156.netistä(nyt en löytänyt ainakaan täältä), mutta joku brittiläinen alfan vikasivustose oli, eli ei siis keskustelufoorumi. Siellä oli kovasti selitetty, että keskuslukituksen/kaukosäätimen ohjaukseen pääsisi tietyissä tilanteissa muodostumaan/livahtamaan kosteutta, koska ko palikka on asennettu "väärään" asentoon. Nyt olen koittanut jo 2 (työ)päivää etsiä kyseistä sivustoa, mutta ei tahdo löytyä. Eiköhän se taas putkahda esiin jostain...

Akku mulla on tiptop kunnossa, joten siitä se ei itselläni ole voinut johtua. Softabugikaan tuskin on jos toimii 99,99% prosenttia ajasta. Mikäpä sitä softaa olisi muuttanut, varsinkin kun on irrallinen ja täysin oma palikka piireineen, jotka uskoakseni eivät ole uudelleen ohjelmoitavissa. Näin siis täysin tietämättömän veikkaus, mutta luulisin.

Uskon ainakin itse kosteusselitykseen, koska kyseiset pari kertaa kun näin mulle kävi olivat Espoossa varmaan viimekesän ainoat sumuiset ja todella kosteat... :wink:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Missäs tuo yksikkö oleilee?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Ei mitään havaintoa :oops: Ei tarvinnut niin paljoa selvitellä viimeks, kun alko sitten iltapäivällä toimimaan. Luulisin, jos ko "yksikkö" on, niin jossain hälärin ja lukkopesän välillä :-D Varmaan siellä, mistä piuha on vedetty Defan keskusyksikköön, ellei peräti itse Defan yksikkö. Onkohan sitten maahantuojan tai tehtaan asentama? Jos vaikka DA olisi asentanut...
Jutusta on tosiaan pari kk aikaa kun sen luin, mutta ei siinäkään selitetty laitteen sijaintia. Voi olla että sekoitan keskuslukituksen ja hälärin ohjausyksiköt kun aikaakin on jo kulunut :?
Hälärin ohjausyksikkö sijaitsee mulla ainakin sireenin seurassa konehuoneen oikeassa etureunassa(edestä katsottuna vasen). Sieltä sitten piuhat lähtevät jonnekin suureen tuntemattomaan, josta ei havaintoa. Pitäs varmaan katsella jos Alfan cd:ltä selviäisi.
Kuitenkaan en usko, että johtui Defasta, koska muuten häläri toimi ihan normaalisti. On tosin semmosessa paikassa, että kosteus voisi hyvinkin päästä sinne.

Koitan etsiä sivuston pikaisesti, sillä oli muitakin hyviä "yleisiä" vikoja. Perjantaihin asti on valitettavasti turhankin paljon projektia duunissa. Voisin katsoa myös kotoa, etten olisi sittenkin kotikoneelle bookmarkannut kyseistä sivua.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Morjensta,

Yritinpä pikaisesti löytää palstalta ratkaisua pulmaan, joka on sama kuin ketjun aloittaneella Himikillä. Eli useimmiten keskuslukitus toimii, mutta niin sanotusti hyytyy aina välillä. Keskuslukitukseni on tuollainen lukosta avaimella väännettävää mallia. Onkos kukaan keksinyt pätevää ratkaisua asiaan ?

Tosiasiassa eihän tuo iso vika ole, enemmänkin harmittava. Kun autossa ei tällä erää ole mitään muutakaan havaittavaa vikaa, niin ajattelin hetken suoda tälle asialle.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Wile E. Coyote kirjoitti:Missäs tuo yksikkö oleilee?
Minulla tuo on hansikaslokeron takana käärittynä vaahtomuoviin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

lruutu kirjoitti: Akku mulla on tiptop kunnossa, joten siitä se ei itselläni ole voinut johtua. Softabugikaan tuskin on jos toimii 99,99% prosenttia ajasta. Mikäpä sitä softaa olisi muuttanut, varsinkin kun on irrallinen ja täysin oma palikka piireineen, jotka uskoakseni eivät ole uudelleen ohjelmoitavissa. Näin siis täysin tietämättömän veikkaus, mutta luulisin.
Keskuslukituksen ohjausboxi piilee hansikaslokeron takana ... ainakin vm. 98 156:ssa ... ja siihen boxiin tulee 3 liitintä.... sen voisi yrittää suojata paremmin kosteudelta ja ruiskutella puhdistustököttejä liittimiin....

omassani lakkaa keskuslukko toimimasta todella kovilla pakkasilla.... kosteuden kanssa ei ole ollut ongelmia :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Roach kirjoitti: Minulla tuo on hansikaslokeron takana käärittynä vaahtomuoviin.
Mun versiossa se on ihan nakuna sielä :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Laitetaampa tämä kysymys nyt tähän, kun sivuaa alkuperäistä aihetta.

Eli ostin vasta ensimmäisen alfan ikinä, 156 2.0 jts koneella, kolariautona. Muuten remontti edistyy aika hyvin, mutta tuossa keskuslukituksesta olisi vähän kysyttävää.

Eli millasta merkkiä noitten vilkkujen tulisi näyttää, ja muutenkin tapahtua, kun auton laittaa napista lukkoon(kaukosäätimellä), jos vehje toimii oikein? Itsellä tällä hetkellä takaluukun avaus toimii oikeen, mutta kun yrittää ovia lukkoon, niin vilkuttaa vain ensin yhden pitkän vilkutuksen kaikilla vilkuilla, ja sitten kolme lyhyttä. Miten tuo alfassa synkronoidaan uudelleen?

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Arcar »

mulla ainakin kun lukitsee niin tulee yksi vähän pidempi ja kun avaa niin kaksi lyhyempää. Vähän aika sitten kävi niin että kumpikaan avain ei avannut tai sulkenut kaukosäädöllä autoa. Sain ohjeen että tilanne kuulemma se että nämä järjestelmät voivat mennä tilttiin kuten pc. Ja systeemin saa taas toimimaan ottamalla avaimesta patterin pois, painamalla sen jälkeen avaimen avauspainiketta n 10 sekkaa, sitten laittaa patteri takaisin. ja kun painaa pari kolme kertaa avauspainiketta niin löytää jälleen auton. Ja toimi juuri näin !

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

beta kirjoitti: Eli millasta merkkiä noitten vilkkujen tulisi näyttää, ja muutenkin tapahtua, kun auton laittaa napista lukkoon(kaukosäätimellä), jos vehje toimii oikein? Itsellä tällä hetkellä takaluukun avaus toimii oikeen, mutta kun yrittää ovia lukkoon, niin vilkuttaa vain ensin yhden pitkän vilkutuksen kaikilla vilkuilla, ja sitten kolme lyhyttä. Miten tuo alfassa synkronoidaan uudelleen?
Haiskahtaisi siltä että systeemi ei saa tietoa että kaikki luukut on kiinni. Tuo on juuri se sarja jonka se vilkuttaa, jos yrittää ovia lukkoon, kun esim. yksi ovi on jäänyt raolleen, tai takaluukku ei ole kokonaan kiinni.
Se on vähän niinku huomiovilkutus, että lukitus ei onnistunut. Eli sulla voi olla että joku lukko ei halua mennä kiinni. Tai sitten joku ovikytkin ei toimi, en tiedä mistä se näkee että ovi ei mene kiinni. Varmaankin lukoista suoraan kuitenkin?

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Tämä nyt ei liity ollenkaan alkuperäiseen kysymykseen, mutten viitsinyt avata uuttakaan ketjua.

Eli nyt seuraa todella tyhmä mutta erittäin tärkeä kysymys:

Mistä tiedän/miten saan selville onko Alfassani kaukosäätöinen keskuslukitus? Elikkäs auton hommasin tossa pari viikkoa sitten ja siinä on joku teetetty avain. Ihmettely alkoi kun oikeanpuoleisen etupenkin oven puolella alhaalla oli punainen pieni valo.

Vastauksesta tyhmään kysymykseen 10pistettä ja kiitos. :roll:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

punainen valo siinä penkissä on penkinlämmittimen valo.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Zeitung kirjoitti:Mistä tiedän/miten saan selville onko Alfassani kaukosäätöinen keskuslukitus? Elikkäs auton hommasin tossa pari viikkoa sitten ja siinä on joku teetetty avain.
en tiedä käsitänkö kysymyksen nyt ihan oikein, mutta heitetään silti: Avaimessa on nappuloita...

vai mistä näin... omaperänen kysymys? veikkaan, että sulla on 1 avain, missä ei ole nappuloita.
, eikö?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Jea, mulla on yksi teetetty avain, jossa ei ole nappuloita. Eli kummatkin alkuperäiset avaimet olivat hajonneet. Siksi kyselin.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Silloinhan siinä ei ole kauko-ohjattua keskuslukkoa, kun ei ole kakea. :silly:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mutta jos on teetetty avain niin voisiko autossa olla valmius kaukosäädölle? tätäkö kysyjä ajoi takaa? joo ja se punainen valo tosiaan on penkinlämmittimen valo joka näyttää jos lämmitin on päällä! 8)

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

tämäkään ei varsinaisesti tähän liity mutta uteliaisuuttani kyselen!

eli kun laittaa kaukoohjauksella ovet lukkoon muutaman sekunnin kuluttua kuuluu piiiiipppaaaus, kaikki ovet kyllä menevät lukkoon! luvin tuosta toisesta ketjusta että olisi piiri vika tai kosketus härö mutta en ole huomannut mitään vaikutusta tuolla piiipppauuuksella?

ja toinen juttu, välillä ei kuulu piippausta vaan aivan selvä "naks" ääni, sama aika kuin piippauksellakin ovien lukitsemisesta, kun kuuluu tuo ääni eli muutama sekunti lukituksesta! tästäkään en ole huomannut olevan mitään varsinaista haittaa tai häiriötä, mutta kiinnostaisi vain tietää mitä nuo äänet tarkoittavat?

piippaus kuului talvella useammin, välillä nyt kevään aikanakin kuulunut!

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

KauGoH kirjoitti:mutta jos on teetetty avain niin voisiko autossa olla valmius kaukosäädölle? tätäkö kysyjä ajoi takaa?
Nimenomaan. Eli siis juuri tätä yritin(hieman epäselvästi)kysellä. Eli miten selvitän; ollako vai eikö olla?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

KauGoH kirjoitti: eli kun laittaa kaukoohjauksella ovet lukkoon muutaman sekunnin kuluttua kuuluu piiiiipppaaaus, kaikki ovet kyllä menevät lukkoon! luvin tuosta toisesta ketjusta että olisi piiri vika tai kosketus härö mutta en ole huomannut mitään vaikutusta tuolla piiipppauuuksella?
jos autossa on hälytin, ja piippailee ylimääräisiä lukituksen jälkeen joku hälytinpiireistä ei ole aktivoitunut, esim vaikka takaluukun saa auki ilman että tulee hälytystä. Tämä on yleensä joku kosketus tms häiriö siinä oven/luukun anturissa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Viesti Kirjoittaja Oiva »

GTA kirjoitti:Minkä ikäinen tuo 156 on? En tiedä olenko oikeassa, mutta luulen että noissa series 1 156:ssa oli/on joku softabugi(?) keskuslukon ohjauksessa. Omassa edellisessäni tuo temppuili kai kerran pari vuodessa. Resetointi onnistuu laittamalla virrat päälle ja pois auton ollessa pysähdyksissä.


Niissä lukoissa on kyllä myös joku ylikuormistussuojakin, jonka saa laukeamaan esim rempaamalla lukkoa päälle/pois riittävän monta kertaa peräjälkeen - jonka jälkeen toiminta palautuu vasta jonkun tovin kuluttua... voisi kuvitella että tuo ylikuormitussuojatsydeemi voi siis myös olla ongelman syy, jos auto on jo muutaman vuoden ikäinen ja kaikenmaailman kakkelia on päässyt pesiytymään tuonne mekanismeihin.
Vaikka alkuperäinen viesti 7 vuotta sitten kirjoitettu niin kiinnostaisi tietää lisää tosta keskuslukituksen ylikuormitussuojasta.

Itsellä siis keskuslukitus ihan mykkänä ja syynä vois olla juuri toi. Rämppäilin tossa viikon verran noita virtoja aika ahkerasti kun jostain syystä palo ylimääräisiä valoja Alfonsossa, mitkä ei suostunut sammumaan.

Eli nyt jo useita päiviä ollut keskuslukitus ihan mykkä. Sulake kunnossa. Mikäs siis tollanen ylikuormitussuoja on ja onko se nyt tod näk pashana eli paskana?

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re:

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Arcar kirjoitti:mulla ainakin kun lukitsee niin tulee yksi vähän pidempi ja kun avaa niin kaksi lyhyempää. Vähän aika sitten kävi niin että kumpikaan avain ei avannut tai sulkenut kaukosäädöllä autoa. Sain ohjeen että tilanne kuulemma se että nämä järjestelmät voivat mennä tilttiin kuten pc. Ja systeemin saa taas toimimaan ottamalla avaimesta patterin pois, painamalla sen jälkeen avaimen avauspainiketta n 10 sekkaa, sitten laittaa patteri takaisin. ja kun painaa pari kolme kertaa avauspainiketta niin löytää jälleen auton. Ja toimi juuri näin !
Nostan tätä koska tällä ohjeella alkoi tänään toimia 156 2.4 JTD:n (vm 2001) avain patterin vaihdon jälkeen. Kannataa siis vaihtaa patteri auton lähellä.

Vastaa Viestiin