Akun vaihto 156:een
Valvoja: Moderators
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Akun vaihto 156:een
Akku mokoma sippasi. Vähän jaksoi pyörittää aamulla kunnes hyytyi. Olis pitänyt huomata oireista ja vaihtaa ajoissa, kun on parina päivänä pyörittänyt aika laiskasti. Kysymys kuuluukin, että onko tuossa akun vaihdossa mitään ihmeellistä, kai sen nyt itekin voi vaihtaa? Miten muuten sen sulake/relerasian saa siitä päältä irti?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Kuten Rolle totesi, ei mitään ihmeellistä. Molempiin nykyalfoihin olen itse vaihtanut. Mutta tosiaan akun mitat ja erityisesti korkeus kannattaa mitata ja tarkistaa että uusi menee paikalleen, kun siinä on se kiinnityspanta jonka pituutta ei voi säätää (ainakin tessuissa on tällainen).
Se sulake/relelaatikko muistaakseni on akunkengässä kiinni, eli kun löysäät kengän mutterista niin koko paketti nousee pois. Ellei joku muista paremmin...
Se sulake/relelaatikko muistaakseni on akunkengässä kiinni, eli kun löysäät kengän mutterista niin koko paketti nousee pois. Ellei joku muista paremmin...
Se relelaatikkohan on siinä miinuksen puolella, eikä se miinuksen panta erikoinen ole. Mulla on se "laatikko" ihan siinä akkua varten olevassa "telineessä" kiinni. Plussan puolella sitten on vähän järeempi virranjakopalikka, joka tosiaan lähtee vain kenkää löysäämälä. Kannattaa miinuskenkä vaihtaa samaan syssyyn, ei ainakaan haittaa ole.... Tai ainakin vähän putsailla. ILMI:tkin noista joskus posahtaa, joten sen voisi ottaa irti akkua irroittaessa.
Viimeksi muokannut Java, 05 Kesä 2009, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Sitä plusnavan rasiaa tarkoitin, onhan siinä tosiaan erillinen relerasiakin, mutta sitä ei ainakaan minun tarvinnut siirtää mihinkään.
Ilmin irrotus voi olla ihan paikallaan eikä siitä kai pitäisi ainakaan mitään haittaa olla, mutta kun aiheesta on aiemmin keskusteltu niin on aika usein esitetty että akun vaihdon jälken esiintyvät ilmioireet ovat seurausta siitä että on tullut tehtyä samalla ECU-reset, jolloin viallisesta ILMIstä johtuvat oireet vasta pomppaavat esille. Eli kääntäen pääteltynä akun irrotus ei pitäisi ILMIä särkeä, vaan se on ollut rikki jo valmiiksi. Vaan kukapa sen varmaksi tietää...
Ilmin irrotus voi olla ihan paikallaan eikä siitä kai pitäisi ainakaan mitään haittaa olla, mutta kun aiheesta on aiemmin keskusteltu niin on aika usein esitetty että akun vaihdon jälken esiintyvät ilmioireet ovat seurausta siitä että on tullut tehtyä samalla ECU-reset, jolloin viallisesta ILMIstä johtuvat oireet vasta pomppaavat esille. Eli kääntäen pääteltynä akun irrotus ei pitäisi ILMIä särkeä, vaan se on ollut rikki jo valmiiksi. Vaan kukapa sen varmaksi tietää...
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viime syksynä olisivat akkuliikkeessä välttämättä tahtoneet laittaa apuakun rinnalle akun vaihdon ajaksi. Ilmeisesti olivat perillä tuosta ilmi ongelmasta.
Olin vasta itse pitänyt autoa virrattomana muutaman tunnin, joten luotin ilmin kuntoon ja pidin toimenpidettä turhana. Toisaalta muisti kai säilyy jonkun kymmenen minuuttia, joten nopsa akun vaihto ei muistikartaa nollaa?
Mutta ken vaikeuksia pelkää, käyttäköön rinnakkaisakkua akun vaihdon aikana.
Olin vasta itse pitänyt autoa virrattomana muutaman tunnin, joten luotin ilmin kuntoon ja pidin toimenpidettä turhana. Toisaalta muisti kai säilyy jonkun kymmenen minuuttia, joten nopsa akun vaihto ei muistikartaa nollaa?
Mutta ken vaikeuksia pelkää, käyttäköön rinnakkaisakkua akun vaihdon aikana.
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Tilasin vaihdon sitten liikkeestä, kun en olisi saanut kuljetettua uutta akkua itse paikalle (auto jäi kotipihaan). 10-15 minuuttia meni vaihdossa, lähinnä ähisteltiin imuputken alla olevaa mutteria auki. Irroitin ilmin ennen operaatiota ja ei mitään komplikaatioita ilmennyt. Uudella akulla kyllä starttaa ärhäkämmin, olisi pitänyt vaihtaa aikaisemmin uuteen.
Samalla kun asentaja laittoi akkua, niin huomasin, että moottorin yläkiinnityksen pusla on entinen ja pultti roikkuu siinä periaatteessa ilmassa. Taisi löytyä syy satunnaisiin kolahduksiin, jota on laitettu kallistuksenvakaajan, koiranluiden ym piikkiin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään välyksiä mistään, joten onkin ollut aika mystinen tuo kolahduksien lähde.
Samalla kun asentaja laittoi akkua, niin huomasin, että moottorin yläkiinnityksen pusla on entinen ja pultti roikkuu siinä periaatteessa ilmassa. Taisi löytyä syy satunnaisiin kolahduksiin, jota on laitettu kallistuksenvakaajan, koiranluiden ym piikkiin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään välyksiä mistään, joten onkin ollut aika mystinen tuo kolahduksien lähde.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.