156 ja mömmö vedessä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

156 ja mömmö vedessä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Vehkeellä on ajettu mittarin mukaan 68 000 ja kone on 1.8 TS. Moottori on horinut öljyä jonkin verran, noin litran 3000 kilometrillä. Äsken kun kiihdytin vähän vauhdikkaammin, syttyi öljypinnan varoitusvalo. Sammui kun kierrokset laskivat.

Eli konepelti auki ja lisää öljyä sisään. Samalla hoksasin, että vedenpinta oli minimin alle. Kun kulkine oli jäähtynyt, avasin korkin ja kas, siellähän oli vaaleanruskeaa vaahtoa. Ruikin sinne vettä sen verran että taso nousi normaaliksi ja ryhdyin pohtimaan mistä vaahto sinne on tupsahtanut. Epämiellyttävä ajatus tuli mieleen, mutta mitä mieltä ovat minua viisaammat?

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

Mömmö painesäiliössä voi olla pelkkää kondenssia , ei olisi ensimmäinen kerta ...
Katso jos mömmöä on öljykorkissa jos näin niin kansipahvi uusiksi ...

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Seuraa tarkasti veden ja öljyn määrää sekä niiden mahdollista sekoittumista. Voit vaihtaa puhtaat jäähdytinnesteet ja samalla puhdistaa paisuntasäiliön. Normaalisti vaaleanruskeaa "härmää" kertyy hyvin vähän jos ollenkaan paisariin.
Tarkkaile myös jäähdytysjärjestelmän paineennousua kylmässä koneessa, jos paine nousee nopeasti ja paisarissa on kuplintaa niin luultavasti kansi tai kannentiiviste ovat viottuneet.
Toivottavasti kansi ja kansipahvi ovat kuitenkin ehjiä vaikka oireet hieman huolestuttavatkin...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kiitos kommenteista! Pitää syynätä tuota vähän tarkemmin. Diagnoosilla on sikäli hoppu, että auto tuli ostettua liikkeestä alle 6 kk sitten. Virhevastuu...

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Öljytason varoitusvalo ei syty ajossa, eikä 156 1.8 koneisessa sitä edes ole, vai mikä malli sinulla on? Jos öljynpaineen varoitusvalo on syttynyt, on kyse heikoista paineista esim. öljyn vähyyden takia (tai paineiden), joka on jo vakavampi asia!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Öljyvalo kun vilkahtaa kannattaisi olla aika huolestunut, jos meinaa vielä autolla ajella...
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Jaa, ehkä se sitten on öljynpaineen valo, ja kyllä, olen huolestunut. Ei nimittäin ole kovin kauaa siitä kun viimeksi öljyä lisäilin. Juoppo tuntuu olevan, oli syy mikä tahansa.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kastuiko öljytikku ennen kun lisäsit vilkahduksen jälkeen öljyä?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Eipä juuri kastunut, joten aika heikoilla on ollut. Tosin auto oli vähän vinolla alustalla, mutta silti.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Eikös tuota asiaa kannata esittää liikkeen suuntaan. Vaikkeivät heti mitään tekiskään niin ainakin on asia kerrottu ennen 6kk loppumista ja soppa on heillä tiedossa..

Ja talleta kaikki puhelus yms jos vaikka joutuu sotaretkelle..

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Valitettavasti tästä eteenpäin on riskinä että koneen alakerta korkkaa. Kun öljynpaineet ovat kadonneet kierroksilla, niin se tarkoittaa sitä että laakereiltakin on öljy loppunut ja enemmän tai vähemmän vauriota on jo syntynyt. Jos itselle kävisi noin, niin ottaisin öljypohjan varmuuden vuoksi pois ja vaihtaisin laakerit..

OT, mutta kerran kävi niin että huomasin 16V TS moottorin niputtamisen ja muutaman päivän ajelun jälkeen että momenttiavain oli alkanut näyttämään höpöjä. Ihmettelinkin että tuntui kiristettäessä voima aika pieneltä.. No varmuuuden vuoksi sitten pohja pois ja laakeripukit oikeaan momenttiin.. Söi miestä.
Kimmo / alfatune.fi

Vastaa Viestiin