Kävin tänään paikallisen OilBoysin nosturin alla ihmettelemässä mahdollisia vuotoja seiskavitosen putkistossa. Kumma kyllä itse putket eivät vuotaneet epämääräisestä ulkonäöstään huolimatta (mistä lie imurinputkesta sinne paloja vedetty ), mutta pakosarjan tiivisteet vuotavat. Tilasin sitten Heikalta uudet ja ajattelin samalla laittaa uudet pultitkin, kysymys kuuluukin: minkälaiset ja mistä?
75:n korjaamokäsikirjan kuvien mukaan tuossa ei olisi pinnapultteja vaan ihan tavalliset. Konepellin alta löytyy kuitenkin muttereilla kiinni oleva pakosarja. Mitä sinne nyt oikein pitäisi laittaa?
PS. Kävi sitten ilmeiseksi että Jyväskylässä ei ole enää yhtään TI-hallia jossa olisi nosturi. Jos olen väärässä, otan mielelläni oikaisun vastaan.
Omastani en ole vielä katsonut minkälaiset on, mutta 75:sen tc:n pultit ovat pinnapultti mallia, ja epäilen, että teeässässä on myös. Pultti on sellainen, että toisessa päässä on vakio 8mm kierre, ja toisessa hienokierre. Karkeampi kierre tulee kanteen. Itse korjasin pultit siten, että otin 8mm pultin, jossa on vähän matkaa kierteetöntä aluetta, ja siihen tein hienokierteen. Jos kannessa on vähänkin kierre löysä kannattaa siihen laittaa helikoilit, muuten pultit löystyvät. Jos itsellä on taitoa hienokierre muttereita löytyy alan kaupoista. Tavallisista Rautakaupoista on turha kysyä. Hienokierre pakkoja löytyy myös alan liikkeistä. Tässä tapauksessa pakka on 8mm yhden millin nousulla.
Itse ostin aikanaan omaan ihan Motonetistä pinnapultit ja messinkimutterit. Tosin CSC:n peltisarjan laippa oli senverran ohuempi kuin alkuperäisen, että joutui laittamaan pari prikkaa mutterin alle, että kierre riitti. Mielestäni oli ihan samanlainen M6 molemmissa päissä, mutta en laita päätäni pantiksi.
TS:n alkuperäisissä pinnapulteissa on molemmissa päissä tiheä kierre. Alkuperäistä vastaavaa ei paikallisesta ruuvitukusta löytynyt hyllystä joten vaihdoin tilalle sellaiset joissa kanteen tuleva pää on tiheällä kierteellä ja ulospäin tuleva pää normaalilla johon sitten jatkossakin löytyy helposti uusia muttereita. Mutteriksi valitsin lukituskynsillä varustetun teräsmutterin ja hyvin ovat pysyneet kiinni.
Kyllä niissä on karkea kierre kannen puolella ja hieno ulkopuolella.
Itse pistin eilen Opelin pinnapultit ja kuparimutterit. Pulteissa on molemmissa päissä karkea kierre. Maksoi Metro-Auton tiskillä noin puolet siitä mitä Motonetin pultit ja mutterit
Aivan oikein. Piti oikein erikseen lähteä tallille katsomaan miten pahasti muisti pettää.
Eli alkuperäisessä on karkea kierre kannessa ja toisessa päässä tiuha kierre. Vaihdoin tilalle sellaiset joissa on molemmissa päissä karkea kierre ja nämä olivat ihan hyllytavaraa.
Enköhän näillä eväillä pääse eteenpäin, suuret kiitokset tiedoista. Täytynee maanantaina suunnata pulttikauppaan, varmaan tosiaan ne normaalikierteiset molemmin puolin ovat ihan järkevä vaihtoehto. Toivottavasti entiset lähtevät suosiolla irti.
Sellaisen jätkokysymyksen voisin tietysti vielä heittää että pitääkö nuo kiristää johonkin tiettyyn momenttiin? Näin esikaupunkilaisjärjellä ajatellen kupari-/messinkimuttereita ei ihan kiukulla kannata kiristää?