159 2.4 JTDm ahtopaine

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

159 2.4 JTDm ahtopaine

Viesti Kirjoittaja heme »

Mitenkäs paineet käyttäytyy? Minulla maksimipaine on n 1.4 bar, mutta omituisesti joskus vain alle 1 bar, vaikka kaasu pohjassa pidempään ja koneessa tarpeeksi kierroksia. Tällöin ei löydy kyllä sitten oikein voimaakaan. Kyselen, kun on uusi hankinta, ja takuutakin annettiin vuosi. Myös paineen nousu tuntuu kestävän aika pitkään.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Ei ole normaalia, aina pitaisi kaasu pohjassa yltää sinne 1,4 bariin.

Onkohan koneeseen tehty kaikki tehdaskampanjat?

Alussa minulle ainakin vaihdettiin imusarja ja suuttimet. Lisäksi mottorinohjausta on päivitetty joka huollossa.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Sama ilmiö havaittu lauantaina. Vaikka kuinka painoi kaasua ei paineet noussu kuin 0,2:teen. Samalla huomasin myös että kulutusmittari näytti tasamaalla 12 litran kulutusta kahdeksankympin vauhdissa.

Tapahtui mulle ensimmäistä kertaa.

Sunnuntaiaamuna kun lähdin liikkelle kaikki pelas normaalisti.

Voisko tämä liittyä siihen hiukkaskeräimen tyhjennyspolttoon...siitä kyllä pitäs syttyä joku merkkivalo mittaristoon.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti: Voisko tämä liittyä siihen hiukkaskeräimen tyhjennyspolttoon...siitä kyllä pitäs syttyä joku merkkivalo mittaristoon.
Kulutuksen mukaan se on puhdistusprosessi. Siitä ei kyllä mitään merkkivaloa tai tekstiä tule näyttöön - mikä on minusta hieman merkillistä. Siitä olis ihan hyvä informoida. Muuttuu muutes pakoäänet jonkin verran tuon puhdistusprosessin aikana - mukavaa mörinää pitää. :-D

Hieman ihmetyttää vaan noi ahtopaineet, jos ne eivät nousseet 0,2 ylemmäs. Hiukkassuodattimen puhdistus ei kyllä saisi vaikuttaa mitenkään ajoon (oletan, että auto on hieman jäykähkö kulkemaan 0,2 paineilla)? Huomasitko auton suorituskyvyssä mitään poikkeavaa tuona aikana?

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

HopeinenQ kirjoitti:
Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti: Huomasitko auton suorituskyvyssä mitään poikkeavaa tuona aikana?
No eihän se oikeesti jaksanu mennä minnee....kahdeksankympin vauhdista kuutosella kun löi lämän pohjaan ei vauhti havaittavasti kasvanut.

Mielestäni ohjekirjassa sanotaan että polton aikana tulee merkkivalo kojetauluun, pitää tarkistaa.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:
HopeinenQ kirjoitti:
Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti: Huomasitko auton suorituskyvyssä mitään poikkeavaa tuona aikana?
Mielestäni ohjekirjassa sanotaan että polton aikana tulee merkkivalo kojetauluun, pitää tarkistaa.
Takistettu: ei tule merkkivaloa jos kaikki menee hyvin. Jos polttoa ei saa tehdyksi tulee ilmoitus.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:
No eihän se oikeesti jaksanu mennä minnee....kahdeksankympin vauhdista kuutosella kun löi lämän pohjaan ei vauhti havaittavasti kasvanut.
Meikäläisen edellisestä 159:sissä oli juuri vastaavaa probleemaa. Ahtopaineet tippu nollaan, auto ei mennyt mihinkään. Ohitus jäi tekemättä, kun viime tingassa tajusin, että kärry ei kiihdykään. Ekalla kerralla ajoin tien sivuun ja painelin kaasua väkisin pohjaan tyhjäkäynnillä ja auto alkoikin yhtäkkiä ottamaan kierroksia. Tämän jälkeen mentiin ihan normaalisti muutama tuhat kilometriä.

Näitä "ahdistuksia" tuli pari kolme kertaa, ennenkuin alkoivat mystiset nykimiskohtaukset, jolloin auto nyki eikä kiihtynyt mihinkään. EGR:ä vaihdettiin kahteen kertaan, ilmamassamittaria yms. Syytä tähän nykimiseen ja ahdistukseen ei DA koskaan löytänyt. En silloin jaksanut istua enää DA:ssa odottelemassa rikkinäistä autoa takaisin, vaan vaihdoin autoa. Se 159 oli kyllä muutenkin melkoinen murheenkryyni, joten toivottavasti vika löytyy sun autostasi.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

No joo, en pidä tätä nyt vielä varsinaisena vikana, oli ilmeisesti kyse tuosta hiukkasten poistosta.

Alkuperäisellä kysyjällä sen sijaan tilanne taitaa olla toine?
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Joo, ei ole hiukkassuotimen poltto minulla kyseessä. Paikaltaan kun lähtee, ykkösellä ja kakkosella paineet on tapissa mutta kolmosella ensin nousee lähelle 1.4 bar josta laskee noin yhteen baariin. Tänään kotiin tullessani syttyi sitten moottorinkuvalamppu, ja toivomus tarkistaa kone lähiaikoina. Sen jälkeen kun pihaan pääsin, en ole enää kokeillut miten käyttäytyy ajossa koska aloin maistella Herbert Groschubin kehittämää juomaa. Valveutuneet tietänevät mitä kyseinen herkku on, taas kun sitä on saatavana.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

heme kirjoitti:Joo, ei ole hiukkassuotimen poltto minulla kyseessä. Paikaltaan kun lähtee, ykkösellä ja kakkosella paineet on tapissa mutta kolmosella ensin nousee lähelle 1.4 bar josta laskee noin yhteen baariin. Tänään kotiin tullessani syttyi sitten moottorinkuvalamppu, ja toivomus tarkistaa kone lähiaikoina.
Olet ilmeisesti joutunut / joutumassa EGR-venttiilin uhriksi. Kohta se meno hyytyy kokonaan ja osan odotus kestää 2,5 vkoa.

Onnittelut! :drinking:

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

HopeinenQ kirjoitti:
heme kirjoitti:Joo, ei ole hiukkassuotimen poltto minulla kyseessä. Paikaltaan kun lähtee, ykkösellä ja kakkosella paineet on tapissa mutta kolmosella ensin nousee lähelle 1.4 bar josta laskee noin yhteen baariin. Tänään kotiin tullessani syttyi sitten moottorinkuvalamppu, ja toivomus tarkistaa kone lähiaikoina.
Olet ilmeisesti joutunut / joutumassa EGR-venttiilin uhriksi. Kohta se meno hyytyy kokonaan ja osan odotus kestää 2,5 vkoa.
Yeps, tuota samaa vikaa oli täälläkin ennenkuin tuo egr-venttiili vaihdettiin. Elikkä ei muutakun osaa vaan tilaukseen. Tampereella deltassa ainakin osasivat homman hoitaa hyvin, ensin käytin muutaman kerran Sjoella poikien ihmeteltävänä mutta eipä siellä mitään osattu. Eikä Jämsästä sinne pitkä matka onneksi ole, toisin kuin täältä :)

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Juu, huomiseksi kello 12 on varattu aika Tampereen Deltaan. Meno hyytyy välillä, ei pääse yli 90 km/h ja paineet 0.5 bar. Virrat pois ja päälle niin taas menee vähän aikaa hyvin kunnes hyytyy, menee ilmeisesti johonkin safety-moodiin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla auto ei kulkenut mihinkään kun egr:n pamahti. Heti vaihdon jäljeen alkoi toimimaan moitteettomasti.

Jos itse joutuu kustantamaan tuon egr:n vaihdon kannattaa hakea osa opel liikkeestä missä se maksaa 168euroa kun taas deltassa samainen osa on 374 euroa. Kyseessä siis sama pierburgin egr 159:ssä ja diesel opel astra h:ssa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

No niin nyt toimii. Mitään ei vaihdettu, kuitattiin vaan vikakoodit pois. Syynä oli hiukkasloukun polttojen epäonnistuminen useasti peräkkäin. Viimeinen polttoprosessi oli onnistunut, mutta vikakoodit jäi silti päälle, näin asia selitettiin Tren Deltassa.

Vastaa Viestiin