Eturenkaassa klappia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Eturenkaassa klappia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

N.80 km/h alkoi tuntumaan pientä ravistusta. Pysäytin ja käsin heiluttelin renkaita, huomasin että hanttarin puolen eturenkaassa on pieni klappi ravistettaessa kovaa.

Onkohan kyseessä laakeri vai pallonivel, vaiko joku muu? Ja kuinka tämän saisi selville?

Kyseessä siis AR 156 2.0 -99...

Kiitokset valmiiksi asiallisista vastauksista.
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Raidetangon ulko- tai sisäpää?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tunkkaa pyörä ilmaan, ja pyydä vaikka kaveria heiluttelemaan samalla kun kurkit pyörän taakse.

Mahdollisia paikkoja:
Pyöränmutterit löysällä.
Pyöränlaakeri rikki, ääntääkö?
Alapallonivel
Yläpallonivel
Ylä tai alatukivarren sisäpään kiinnityshelat
Raidetangot ulompi tai sisempi pää

Jos välys hyvin lyhyessä ajassa, veikkaan kahta ensimmäistä.

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Epezi kirjoitti:Tunkkaa pyörä ilmaan, ja pyydä vaikka kaveria heiluttelemaan samalla kun kurkit pyörän taakse.

Mahdollisia paikkoja:
Pyöränmutterit löysällä.
Pyöränlaakeri rikki, ääntääkö?
Alapallonivel
Yläpallonivel
Ylä tai alatukivarren sisäpään kiinnityshelat
Raidetangot ulompi tai sisempi pää

Jos välys hyvin lyhyessä ajassa, veikkaan kahta ensimmäistä.
Mutterit tarkastin jo tienpäällä ja kireällä oli. Laakeri ei kyllä äännä, mutta viime kesänä kurvissa kuului ujellusta... Outoa vaan että ei ujella enään. Tarviipas alkaa tunkkailemaan
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Laakerivian huomaa yleensä viimeistään kun pyörittää pyörää ilmassa ihan käsin. Vielä jos vertaa toiseen pyörään, niin rikkinäinen laakeri kyllä pyörii ihan eri malliin (tai siis ei pyöri).

Myös löysällä oleva napamutteri voi yllättää. 33:ta meinasi joskus takapyörä tipahtaa, kun jostain syystä pääsi napamutteri löysäksi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ylätukivarren pallonivelen klappi paljastuu tarttumalla rengasta sen takaa ylälaidasta ja vetämällä ulospäin - pienikin välys tuntuu selvästi.

Tätä varten ei tarvitse edes autoa tunkata - joten nopea tarkastaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kannattaa tarkistaa myös ylemmän pallonivelen kiinnitysmutterin kireys (17mm). Jo kolme kertaa turha hälytys 156sissa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jos voit nostaa autoa, niin ota se rengas ilmaan, sitten sellanen reilu ote pyörään, toinen käsi klo 3een toinen klo 9ään ja heiluta sivuttain. väljäkohta pitää (ehkä) laimena kolauksen. jos kolausta ei kuulu, pyydä kaveri pitämään kättä nivelien puslien sun muiden kohdalla, sen tunnistaa kyllä jos on väljää, pala ei tunnu yhtenäiseltä.

Heiluttele myös pysty suunnassa (klo 12 ja 6)

laakerin välyksen huomaa kun laittaa sormet pyöräntuennan ja vetonivelen väliin ja heiluttelee pyörää eri suuntiin. laakeri ei aina välttämättä pidä ääntä tai pyöri tahmeasti vaikka olisikin väljä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

Noniin. kävin koppuloimassa autoa tänään ja vika löytyi... Tai oikeastaan kaksi :x ... Laitoin albumiin kuvan kyseisestä nivelestä (ylätukivarren pallonivel???) jossa klappia selvästi oli. Eli mikä kyseisen osan oikeaoppinen nimi on ja missä hinnoissa osa liikkuu? Minkälainen on vaihtaa itse?

Toinen vika joka todennäköisesti ravistuksen enemmälti on aiheuttanut, oli pullistuma renkaassa (tai oikeastaan kuoppa). Eli kumitkin meni sitten uusiksi. Halpaa tämä autoilu saatana :twisted:
Koskiessani mihinkä tahansa, muuttuu se hetkessä romuksi

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Juu tuo on yläpallonivel, jossa klappi on, eli ylätukivarsi uusiksi. Tukivarsi näyttää Heikalla maksavan 59 euroa. Ei oo kovin paha homma vaihtaa itse. Etutolppa (siis iskari+jousi) paketti täytyy irroittaa, että tukivarren saa vaihdettua.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kyllähän sen pystyy vaihtamaan ilman että iskarin ja jousen tiputtaa pois. Pitää vaan saada ylätukivarren pultti jousen väliin, jotta sen saa kokonaan pois. Eikö joku Foorumilla ole näin ylätukivarren vaihtanutkin??
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^on kait mahdollista vaihtaa paikallaan, mutta se riippuu siitä kummin päin sen pitkä pultti on laitettu( ja kuinka se lähtee irti).

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

yhteen volkkariin vaihdoin etummaista ylätukivartta, siinä oli pultti niin päin, että ei lähtennyt yhtenä kappaleena pois, sopivan pien rälläkkä ja pultti hajalle. uuden laittaa sitten toisinpäin.

Delta-autosta uus pultti ja mutteri jos ei halua pelata riskaapelia. Eiköhän ne sieltä yhen pultin ja mutterin osaa myydä ilman häslinkiä :D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

DaViega kirjoitti:Eiköhän ne sieltä yhen pultin ja mutterin osaa myydä ilman häslinkiä :D
Luulet vaan. Tänään soittivat deltasta minulle töihin (olen siis autokorjaamossa töissä) ja kysyivät että olisiko minulla 159:n etujarrupalojen asennussarjaa :lol: Hieman hämmentyneenä soitosta vastasin vaan että eipä minulle sellaisia ole.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Heheh. Delta lisää uskottavuuttaan. :lol:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Epezi kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Eiköhän ne sieltä yhen pultin ja mutterin osaa myydä ilman häslinkiä :D
Luulet vaan. Tänään soittivat deltasta minulle töihin (olen siis autokorjaamossa töissä) ja kysyivät että olisiko minulla 159:n etujarrupalojen asennussarjaa :lol: Hieman hämmentyneenä soitosta vastasin vaan että eipä minulle sellaisia ole.
Pallo hukassa niillä siellä... jos edes ovat ikinään nähneet palloa!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Pepee »

Dimmullahan oli hyvät vinkit tuohon ylätukivarren vaihtoon.. löytynee haulla ja sitte tuolta missä niitä vinkkejä on.. ! :)

Vastaa Viestiin