155 takatukivarsiasiaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

155 takatukivarsiasiaa

Viesti Kirjoittaja willez »

Eli , sattui pieni vahinko auton kanssa ja tarvitsis uuden takatukivarren . Mutta , ei vain tahdo löytyä mistään 155:seen , eli minkä muiden hiivattien tukivarsi on identtinen 155:sen kanssa ? Tempra , brava ? Kertokaa mistä näitä ootte hankkineet .

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

osta

Viesti Kirjoittaja SP »

Multa löytyy, joudut kyllä ostaa koko akselin :wink:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 155 takatukivarsiasiaa

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

willez kirjoitti:Kertokaa mistä näitä ootte hankkineet .
Luulisin takatukivarren olevan suhtkoht sama Tipossa, Temprassa ja Lancia Dedrassa. Edellämainittujen automallien pienempikoneisissa versioissa on kuitenkin rumpujarrut takana ja siitä syystä 155:sen levyjarrut eivät niihin ehkä suoraan sovi. Kaksilitraisissa Tipoissa, Temproissa ja Dedroissa jarrut ovat takanakin levyillä toteutetut.

Jos varmistusta ristiinsopivuudesta ei esim. sähköisistä varaosakirjoista löydy, niin varminta on varmaan ottaa Alfasta varsi pois ja lähteä shoppailemaan romiksille mallikappale mukana - tai sitten ostaa koko akselisto SP:ltä...

Ihan pikkuisen kiinnostaa, että miten ja missä tilanteessa sait takatukivarren rikki? :shock:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Menikö sivuluisussa rotvalliin tms, ei ihan pienestä hajoa.. :-D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

liukas risteys ja lähti puskemaan ja siitä nelipyöräluisuun :(

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Jatketaan... ELI, kun auto oli korjautettavana,eli sinne siis vaihdettiin uusi tukirunko taakse ja vasen takatukivarsi+napa vaihdettiin . Nyt on silleen että vasen takapyörä on enemmän kaaren sisällä kuin oikea, puhutaan n.30-40mm . Sen huomaa takaata päin katsottuna kun tarkkaan kattoo .

Epäilys on että vasemmalle on vaihdettu 16V napa tai tukivarsi ? Onko niissä leveyseroa paljonki ?

Ja vielä,jos jollain olisi noita tukivarsia että sais molemmille puolille identtiset.

Tämmöset pikkujutut takaraivossa ni ärsyttää vaan :-D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Ja yhden eron huomaa siitä,kun navan kiinnitystapa on erinlainen .

Oikealla takana on isolla mutterilla kiinni , ja tuo vasemmalle vaihdettu on isolla kuusiokolo pultilla.

Muistaako kukaan onko 16V ja 8V takanavoissa leveys eroa ?

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

willez kirjoitti:Oikealla takana on isolla mutterilla kiinni , ja tuo vasemmalle vaihdettu on isolla kuusiokolo pultilla.
Mitoista 8V/16V välillä en tiedä, mutta tulipa mieleeni, että saisiko takatukivarren pultin asennettua väärinpäin ja siten raideleveyttä muutettua tahattomasti? Onko siinä ei-kuusiokolopultissa kuusiokolo auton keskilinjaan verrattuna sisäpuolella ja mutteri ulkopuolella? Tähän mennessä räpläämäni takatukivarret 155:ssa, Tipossa ja Temprassa ovat kaikki olleet sellaisia, että sisäpuolella (auton alla siis) on mutteri ja ulkopuolella navassa on kuusiokolo. 16-venaisesta 155:sta ei tosin ole kokemuksia.
Liitteet
155-takanapa.jpg
155-takanavan kiinnitys.
(28.51 KiB) Tiedosto ladattu 1842 kertaa

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

TeroV. kirjoitti:
willez kirjoitti:Oikealla takana on isolla mutterilla kiinni , ja tuo vasemmalle vaihdettu on isolla kuusiokolo pultilla.
Mitoista 8V/16V välillä en tiedä, mutta tulipa mieleeni, että saisiko takatukivarren pultin asennettua väärinpäin ja siten raideleveyttä muutettua tahattomasti? Onko siinä ei-kuusiokolopultissa kuusiokolo auton keskilinjaan verrattuna sisäpuolella ja mutteri ulkopuolella? Tähän mennessä räpläämäni takatukivarret 155:ssa, Tipossa ja Temprassa ovat kaikki olleet sellaisia, että sisäpuolella (auton alla siis) on mutteri ja ulkopuolella navassa on kuusiokolo. 16-venaisesta 155:sta ei tosin ole kokemuksia.
HMM,tossa voisi olla perää. Pitääkin tarkistaa tuo,mutta kun katselin niitä tukivarsia niin se jälkeenpäin vaihdettu on jotenkin "kulmikkaampi" valu , kun taas tuo alkuperäinen on "pyöreämpää" valua .

Tiedä sitten,mutta voisi kattoa jos ne on asentanut sen väärinpäin kun oli muutenkin "vähän sinne päin" tehty .

Musta-Pekka
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 10:44
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka »

16v mallissa (WB) on kanssa iso kuuskolo navan sisällä ja iso pultti näkyvillä. Minulla on kummankin puolen varret pöydällä kun en ole löytänyt vielä uusia jarrukilpiä. Voin ottaa niistä joitakin tarkistusmittoja, jos haluat. Tämä on siis WB malli.

Saakohan tuon pultin ja välirenkaat asennettua väärinpäin/ väärässä järjestyksessä?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Musta-Pekka kirjoitti:16v mallissa (WB) on kanssa iso kuuskolo navan sisällä ja iso pultti näkyvillä. Minulla on kummankin puolen varret pöydällä kun en ole löytänyt vielä uusia jarrukilpiä. Voin ottaa niistä joitakin tarkistusmittoja, jos haluat. Tämä on siis WB malli.

Saakohan tuon pultin ja välirenkaat asennettua väärinpäin/ väärässä järjestyksessä?
No kuvat voisivat ehkä olla paikallaan ? Pitääkin avata tuo ja kattoa , taitaa vaan mennä ens viikkoon kun pitäisi jussia juhlia ja huomenissa lähteä tuonne porin suuntaan :drinking:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella

Eli vasemmalla takana on 16V tukivarsi+napa , ja oikealla takana on 8V tukivarsi+napa .

Pitää hommata 16V tukivarsi+napa ja ruuvata se oikealle taakse !

E: Ei oo paljon eroa

Musta-Pekka
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 10:44
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka »

willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella

E: Ei oo paljon eroa
Tänään mittasin 16v:n tukivartta, tosin välillisesti. Eli mittaa takalevyn ulkopinnasta apurungon uloimpaa pokkaukseen on 13,6 cm, sama molemmilla puolella. Ja 16v varressa on ainakin minulla kummallakin puolella 19mm kuuskolo navan sisällä ja pultit jousen puolella.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Musta-Pekka kirjoitti:
willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella

E: Ei oo paljon eroa
Ja 16v varressa on ainakin minulla kummallakin puolella 19mm kuuskolo navan sisällä ja pultit jousen puolella.
joo-o, vaihdan tuon vasemman pois ja tilalle tuo jossa on 19mm kupin alla. Varmaan menee ensi viikkoon.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella
Ettei vain olisi Alfaan ruuvattu Fiat Marean (tai Bravon/Bravan) takatukivartta, samanlainenhan se periaatteessa on. Korjauskäsikirjasta napattujen kuvien perusteella ainakin Marean takatukivarressa näyttäisi olevan kuusiokolo jousen puolella ja mutteri ulkopuolella.
Liitteet
Marean_takatukivarsi1.jpg
(8.58 KiB) Tiedosto ladattu 1479 kertaa
Marean_takatukivarsi2.jpg
(12.87 KiB) Tiedosto ladattu 1479 kertaa

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

TeroV. kirjoitti:
willez kirjoitti:joo-o , tänään pientä askartelua . Ongelma taitaa olla ratkaistu , eli 8-tappisessa on pyörä ulompana kaaressa ja navan pultti on kuusiokolopultti (19mm) kupin alla ja 16-tappisessa on kuusiokolopultti (14mm) jousen puolella
Ettei vain olisi Alfaan ruuvattu Fiat Marean (tai Bravon/Bravan) takatukivartta, samanlainenhan se periaatteessa on. Korjauskäsikirjasta napattujen kuvien perusteella ainakin Marean takatukivarressa näyttäisi olevan kuusiokolo jousen puolella ja mutteri ulkopuolella.
Ei kuule tiedä yhtään mitä pojat on siellä touhunut, ei tunnu olevan mitään järkeä missään mitä ne on tähän tehnyt . ( monta vikaa jälkjeenpäin korjannut) :D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Tietojen mukaan 8V taka"raide"väli on 1402mm ja 16V on 1427mm . HMM . Eli eroa olisi 25mm , joka voisi olla juurikin tuo ero mitä minulla on tuossa .

Eli onko se 16V ja 8V ero tukivarressa VAI navassa

Vastaa Viestiin