156 V6 kuumenee liikaa
Valvoja: Moderators
156 V6 kuumenee liikaa
Nyt viime aikoina on lämmöt alkaneet nouseen aika reippaasti ajossa. Kelitkin on tietty lämmenny mutta esim. tänään moottoritiellä ajaessa ei pystynyt ajaan yli satasta ettei lämmöt nouse yli 110 . Ei kovin normaalia. Samaan aikaan konetilasta on alkanut kuulumaan vihellys joka mukailee kierroksia. Mikä on rikki? Lämpeneminen melkein pakostikin johtuu siitä että jäähdytinnesteet ei kierrä kunnolla (koska sitä on tarpeeksi). Oma veikkaukseni on että vesipumpun siipipyörässä ei ole ihan kaikki kotona. Voisikohan tuo vihellys liittyä siihen myös? Mitäs mieltä raati on?
jep mutta siinä flektissa on 2 eri nopeutta ja voi silti pyöriä väärillä lämmöillä
jos siinä flektin resistoreissa on jotain mätää niin kovempi nopeus voi vaikka lähteä liian korkeilla lämmöillä . Edellisessä autossa tämä oli syynä hiukan korkeisiin lämpöihin (koko vastus oli sulanut). Jos se moottoritieajossakin näyttää käyvän todella kuumana (yli 90) niin silloin se kyllä viittaa vesipumppuun.
jos siinä flektin resistoreissa on jotain mätää niin kovempi nopeus voi vaikka lähteä liian korkeilla lämmöillä . Edellisessä autossa tämä oli syynä hiukan korkeisiin lämpöihin (koko vastus oli sulanut). Jos se moottoritieajossakin näyttää käyvän todella kuumana (yli 90) niin silloin se kyllä viittaa vesipumppuun.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Missähän ne resistorit sijaitsee? Onko ne siinä syylärin yläosassa? Tuulettimien välissä? Luulin niitä termareiksi. Toinen on sulattanut johdostaan kuoret! Ilmeisesti ollut huono liitos. Sen voi varmaan sitten juottaa suoraan kiinni? Minullakin on kaupunkiajossa usein lämmöt siinä satasessa, mutta tien päällä sitten menee reilusti alle 90.
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Mikähän se normaali lämpötila olisi? Minullakin näytää tuo mittari nousevan kaupungissa yli 90:nen ehkä tuohon 95:n, jos nyt oikein osaan sen arvioida. Maantiellä sitten putoaa 90 tai aavistuksen alle. Minä olen tässä ajellut aika huolettomasti kiinnittämättä ennemmin huomiota tuohon lämpömittariin, mutta kun vaimoni siskon mies joka on automekaanikko, kävi koeajolla, ja katsoi nesteet, niin huomasi että jäähdyttäjän nestettä on liian vähän. Onko tuo sitten syy vai seuraus, sitä en tiedä.
Vesipumppu ja jakohihna on vaihdettu n. 2000 km sitten.
Vesipumppu ja jakohihna on vaihdettu n. 2000 km sitten.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Mikähän siinä on kun omassa ei ole koskaan pyörinyt vain jompi kumpi flekti? Vai pyöriikö aina molemmat ja pyörimisnopeuksia on kaksi? Sitä on varmaan jo vaikeampi huomata. Mielestäni aina pyörii molemmat enkä toiaan ole nopeuseroja huomannut. Ei sillä että olis ollu ongelmia, mutta kyselempä vaanV6 kirjoitti:kannattaa tarkistaa että flektit toimii myös. Käyttelee vaikka paikallaan ja lähteekö molemmat nopeudet pyörimään
Ayrton Senna da Silva forever
156 netissä epäiltiin että eka nopeus on n90 astetta ja toinen n. 110. Eipä löydy tähän nyt mitään faktaa. Ilmastointi jos on päällä se vielä sotkee tuota havaitsemista. Mutta ilmastointi pois ja kone käyntiin niin luulisi sen erottuvan... Ja normaalilämpö mikäköhän se olis? mutta tässä kuvassa on nuo lämmöt jo vitullaan tuon resistorin takia
Jep, tätä itsekin epäilin. Nyt auto on kuitenkin pajalla ja sanoivat että termostaatti on rikki ja tuo vihellys tulee ilmeisesti moniurahihnan rullista joissa laakerit on ihan finaalissa. No, nyt on uudet osat tilattu Muukkoselta, katotaan rupeeko pelittään kun saadaan uudet palikat asennettua.MP kirjoitti:Vesipumpun juoksupyörä voi aiheuttaa luistaessaan akselilla vihellyksen.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Kerro sitten please lähtikö tuo vihellys uusilla laakereilla. Mulla on hieman samaa ongelmaa vaikka Delta on vaihtanut hihnan melko äskettäin ja auto on vähän ajettu. Kuuluuko "standardi" hihnanvaihtoon ko. laakerien ja rullienkin vaihto?Laba kirjoitti:Jep, tätä itsekin epäilin. Nyt auto on kuitenkin pajalla ja sanoivat että termostaatti on rikki ja tuo vihellys tulee ilmeisesti moniurahihnan rullista joissa laakerit on ihan finaalissa. No, nyt on uudet osat tilattu Muukkoselta, katotaan rupeeko pelittään kun saadaan uudet palikat asennettua.MP kirjoitti:Vesipumpun juoksupyörä voi aiheuttaa luistaessaan akselilla vihellyksen.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Eipä taida moniurahihnan rullien vaihto kuulua standardiin. Itellä ujelsi suorastaan helvetillisesti yksi näistä rullista. Rullan vaihdolla siitä selvittiin, eikä ollut edes paha/kallis homma. Kannattaa käyttää hetki konetta ilman apuhihnaa, niin saa mahdollisesti rajattua aika monta äänilähdettä pois.PSS kirjoitti:Kerro sitten please lähtikö tuo vihellys uusilla laakereilla. Mulla on hieman samaa ongelmaa vaikka Delta on vaihtanut hihnan melko äskettäin ja auto on vähän ajettu. Kuuluuko "standardi" hihnanvaihtoon ko. laakerien ja rullienkin vaihto?
Juu ei lähteny vihellys uusilla rullilla. Tosin muu epämääräinen kolina jakopäästä sentään lähti. Mutta kuumenee vaan edelleen. Ei ollu siis termostaatissa vika. Yhä vahvemmin olen sitä mieltä että vesipumpun siipipyörä luistaa akselillaan mikä aiheuttaa vihellyksen. No, seuraavaksi tehdään sitten hieman ennenaikainen jakopääremppa
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Joo kyllä veikkaisin vesipumppua. Yleensä jos lämpöjen kanssa on ongelmia, niin vika on termarissa jos kone ei lämpiä kunnolla, mutta jos meinaa ylikuumentua, niin silloin vesipumpussa on vikaa. Muistaakseni kutoseen oli saatavilla kahta eri mallia vesipumppua. Muovisella ja metallisella juoksupyörällä.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mulla kävi noin 2.0 TSssä 118tkm:n kohalla ja jäion lopulta autolla välille. Vihellys kuului pari päivää, jonka jälkeen lämmöt kerralla kaakkoon ja jäin välille. Vesipumpun juoksupyörä oli irti akselista.Laba kirjoitti:Juu ei lähteny vihellys uusilla rullilla. Tosin muu epämääräinen kolina jakopäästä sentään lähti. Mutta kuumenee vaan edelleen. Ei ollu siis termostaatissa vika. Yhä vahvemmin olen sitä mieltä että vesipumpun siipipyörä luistaa akselillaan mikä aiheuttaa vihellyksen. No, seuraavaksi tehdään sitten hieman ennenaikainen jakopääremppa
MP
Hoi! Nyt olisi tarvetta hyville vinkeille.
Eilen lähdin ajamaan ja noin viiden min. päästä lämmöt nousi nopeasti, siinä vaiheessa kun sain auton pysäytettyä oli lämmöt jo noin 120 astetta. Äkkiä pelti auki ja vesihöyryä tuntu tulevan jokapuolelta, avasin paisarin korkin ja kaikki paine tuntu purkautuvan paisarista ulos , tässä vaiheessa oli varmaankin lähes kaikki nesteet tullu ulos(pitkin katua).
Eli kysynkin nyt, voiko syyläri olla niin tukossa että veden kierto pysähtyy kokonaan ja tulee paineella ulos sieltä mistä pääsee?
Vaihdoin jäähdytinnesteet kesäkuussa ja samalla huuhtelin järjestelmän 3 kertaa. ( siksi ihmettelen tukosta)
Edellämainitun tein siksi että, lämmöt nousivat kovilla helteillä ruuhkassa joskus n.100 asteeseen ja maantiellä (n.120kmh) 90-94.
Huuhtelun jälkeen lämpöjen suurin ero tuli maantiellä(120kmh) n.88ast.
Miksi paine ei tullu automaattisesti korkista ulos? Korkkiko paskana?
En ole vielä kerennyt tutkimaan tarkemmin että mistä se painoi ne nesteet ulos(menikö kannentiiviste?).
Tosin oireet viittaa kait myös vesipumppuun perkele . Hihnanvaihtoon kun olisi vielä 15 tonnia.
Eilen lähdin ajamaan ja noin viiden min. päästä lämmöt nousi nopeasti, siinä vaiheessa kun sain auton pysäytettyä oli lämmöt jo noin 120 astetta. Äkkiä pelti auki ja vesihöyryä tuntu tulevan jokapuolelta, avasin paisarin korkin ja kaikki paine tuntu purkautuvan paisarista ulos , tässä vaiheessa oli varmaankin lähes kaikki nesteet tullu ulos(pitkin katua).
Eli kysynkin nyt, voiko syyläri olla niin tukossa että veden kierto pysähtyy kokonaan ja tulee paineella ulos sieltä mistä pääsee?
Vaihdoin jäähdytinnesteet kesäkuussa ja samalla huuhtelin järjestelmän 3 kertaa. ( siksi ihmettelen tukosta)
Edellämainitun tein siksi että, lämmöt nousivat kovilla helteillä ruuhkassa joskus n.100 asteeseen ja maantiellä (n.120kmh) 90-94.
Huuhtelun jälkeen lämpöjen suurin ero tuli maantiellä(120kmh) n.88ast.
Miksi paine ei tullu automaattisesti korkista ulos? Korkkiko paskana?
En ole vielä kerennyt tutkimaan tarkemmin että mistä se painoi ne nesteet ulos(menikö kannentiiviste?).
Tosin oireet viittaa kait myös vesipumppuun perkele . Hihnanvaihtoon kun olisi vielä 15 tonnia.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jos pumpun vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan eikä sitä olla vaihdettu niin olet selvillä vesilllä kun et anna periksi mutta jos ei niin ei.janne_ kirjoitti:No sehän mua vähän mietityttääkin, koska huoltokirjassa ei mainita pumpunvaihtoja hihnanvaihtojen yhteydessä. Kaikki auton leimat on delta-auton leimoja, hihna on vaihdettu deltassa 60/120/180tonnin kohdilla, ihmettelen ettei delta mainitsisi erikseen vesipumpun vaihtoa
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
No voihan V---U. Mutta selviääköhän asia soittamalla kyseiseen deltaan? Olisikohan niillä olisi koneella tallennettuna tollasia jo tehtyjä huoltoja?
Ja sekin on vielä selvittämättä että mistä ne nesteet tuli ulos .
Jos viaksi osoittautuu vesipumppu, niin sattuisikos joku tietämään hyvää korjaamoa porvoossa jolla olis kokemusta tosta v6:sen hihnanvaihdosta? Ps.(ei tarvii ehdottaa delta-autoa, vaan joku "hiukan" edullisempi paja kävisi)
Ja sekin on vielä selvittämättä että mistä ne nesteet tuli ulos .
Jos viaksi osoittautuu vesipumppu, niin sattuisikos joku tietämään hyvää korjaamoa porvoossa jolla olis kokemusta tosta v6:sen hihnanvaihdosta? Ps.(ei tarvii ehdottaa delta-autoa, vaan joku "hiukan" edullisempi paja kävisi)
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
aika paljon tuntuu olevan pumppuvikoja... ainakin noissa muovisiipisissä!
äkkiä vaihtamaan pumppua, tekee rumaa jälkeä kun pumppu menee jumiin, se sitten käy kalliiks.
mulla on ongelma toisinpäin, lämmöt ei nouse... termari auki 24/7, en vaan oo saannu ittestäni irti tarpeeks motivaatiota huomenna vois laittaa jos osa löytyy naapurin AD:ltä...
äkkiä vaihtamaan pumppua, tekee rumaa jälkeä kun pumppu menee jumiin, se sitten käy kalliiks.
mulla on ongelma toisinpäin, lämmöt ei nouse... termari auki 24/7, en vaan oo saannu ittestäni irti tarpeeks motivaatiota huomenna vois laittaa jos osa löytyy naapurin AD:ltä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kaipa minäkin tuuriani koettelen kun kahden jakopää remontin jälkeen ajan vieläkin alkuperäisellä pumpulla Toisen remontin aikaan laskeskelin vielä että pitäisi mennä 180tkm yhdellä pumpulla. Täytyy yrittää muistaa sitten kun aika tulee niin kysellä metallisiipistä versiota. Tietääkö sen varaosanumerosta vai mistä kumpi on kyseessä?
Yhdellä kaverilla meni pumppu niin että lämmöt käyttäytyi oudosti ensin. Nousten nopeasti ja kuitenkin laskien taas lähes yhtä nopeasti. Taidettiin ensin luulla anturi tai termari viaksi. Kunnes jäi tien päälle. Ja pumpusta juurikin siipipyörä irti akselista. Kyseessä oli saksalainen auto, sattuuhan noita kun kilometrejä tulee.
Sellainen tuli vielä mieleen että hapertaako väkevämpi liemi ja/tai suuremmat lämmön vaihtelut (pakkasten kanssa vaihteluväli lienee 150 asteen luokkaa?) muovin entistä nopeammin...
Yhdellä kaverilla meni pumppu niin että lämmöt käyttäytyi oudosti ensin. Nousten nopeasti ja kuitenkin laskien taas lähes yhtä nopeasti. Taidettiin ensin luulla anturi tai termari viaksi. Kunnes jäi tien päälle. Ja pumpusta juurikin siipipyörä irti akselista. Kyseessä oli saksalainen auto, sattuuhan noita kun kilometrejä tulee.
Sellainen tuli vielä mieleen että hapertaako väkevämpi liemi ja/tai suuremmat lämmön vaihtelut (pakkasten kanssa vaihteluväli lienee 150 asteen luokkaa?) muovin entistä nopeammin...
Ayrton Senna da Silva forever
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Tuli mullakin tuo syyläri finaaliin. Alkoi kuumeta tuossa muutaman viikon takaisessa helteessä, eikä lämmöt meinannut millään pysyä kohdillaan, ja vettä piti koko ajan lisätä.
Helteet meni mutta vika jäi, ja syyläri posahti sanan mukaisesti, kaikki vesi pihalle kuin hanasta päästäen. Syyläri on nyt vaihdettu, eikä onneksi mitään muita vaurioita tullut.
Alaosastaan tuo oli oli jo jonkin aikaa vuotanut, ja lamellit oli pois alimmasta neljänneksestä, ei ihme että ei jäähdyttänyt.
Helteet meni mutta vika jäi, ja syyläri posahti sanan mukaisesti, kaikki vesi pihalle kuin hanasta päästäen. Syyläri on nyt vaihdettu, eikä onneksi mitään muita vaurioita tullut.
Alaosastaan tuo oli oli jo jonkin aikaa vuotanut, ja lamellit oli pois alimmasta neljänneksestä, ei ihme että ei jäähdyttänyt.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Varakaanari
Eikös kukaan koskaan pese syyläriä talven jälkeen?
Themasta kun pestiin syyläri pienen (asuntovaunu)vedon jälkeen, tuli siitä noin ämpärillinen vanhoja hyönteisiä ja pikeä.
Flekti huusi koko vedon niin että oli pakko laittaa lämppäri täysille välillä.
Onneksi ei ollut lämmin ulkona.
Myös lämmöt laskivat puhdistuksen jälkeen seuraavassa vedossa oleellisesti.
Kuitenkin lähtiessä ulkolämpötila oli molemmlla kerroilla n.12C joten eroittava tekijä oli tuo pesu.
Pesun jälkeen ei mitään ongelmaa.
Samaa systeemiä olen käyttänyt myös kappaan, ja 156.seen.
Tosin 156.seen ei ole koukkua, onko jollain piiloon menenvä tarjolla?
Eikös tuo homma ole kanssa näiden vanhojen automiesten höpötyksiä, joita ei kannata ottaa todesta kun autoissa on jo kaikki tietokoneet ja kaikki
Themasta kun pestiin syyläri pienen (asuntovaunu)vedon jälkeen, tuli siitä noin ämpärillinen vanhoja hyönteisiä ja pikeä.
Flekti huusi koko vedon niin että oli pakko laittaa lämppäri täysille välillä.
Onneksi ei ollut lämmin ulkona.
Myös lämmöt laskivat puhdistuksen jälkeen seuraavassa vedossa oleellisesti.
Kuitenkin lähtiessä ulkolämpötila oli molemmlla kerroilla n.12C joten eroittava tekijä oli tuo pesu.
Pesun jälkeen ei mitään ongelmaa.
Samaa systeemiä olen käyttänyt myös kappaan, ja 156.seen.
Tosin 156.seen ei ole koukkua, onko jollain piiloon menenvä tarjolla?
Eikös tuo homma ole kanssa näiden vanhojen automiesten höpötyksiä, joita ei kannata ottaa todesta kun autoissa on jo kaikki tietokoneet ja kaikki
Kuinka paha homma se vesipumpun vaihto on? Mitenkä paljon täytyy irrotella tavaraa? Muistelen, että 156 V6:ssa se hihnapyörä on siinä kampiakselin hihnapyörän yläpuolella, mutta mahtuuko pumppu tulemaan ylöspäin jne. ilman, että tarttee irrotella enemmänkin tavaraa, kuten kansia jne. Siellä on aika kapeat tilat operoida.Laba kirjoitti:Mulle laitettiin muistaakseni Quinton Hazellin tarvikepumppu, ja siinä oli metallinen siipipyörä.Wile E. Coyote kirjoitti:Täytyy yrittää muistaa sitten kun aika tulee niin kysellä metallisiipistä versiota. Tietääkö sen varaosanumerosta vai mistä kumpi on kyseessä?
Tein tossa joku vuosi sitten kansiremontit ym. mutta en enää muista missä välissä se vesipumppu oli V6:sen kansiin nähden. Kaiketikin niiden välissä, niinkuin hihnapyöräkin. Paljonko ottivat korjaamolla? Mitähän metallisiipi pumppu maksaa missäkin?
Esa
Joo, moi taas.
Mulla alko höyry tuppaa konepellin alta kun ajelin 120 km/t moottoritiellä. Vedin liittymästä sivuun ja pysäytin auton. Höyryn tulo jatkui pitkään, vaikka sammutin moottorin ja jätin virran päälle, että flektit pysyi käynnissä.
Hain huoltoasemalta 10 litraa vettä ja kaadoin ne syyläriin kun kone oli jäähtynyt. Kone lähti käyntiin normaalisti, eikä tehoja tuntunut kadonneen.
Lämpö kuitenkin nousi nopeasti 90 asteeseen ja oli nousemassa enemmänkin. Laitoin lämmittimen täysille ja ja ajoin noin 80/h vaihde kutosella tasasella ja ylämäet nelosella tai pienemmällä jos tarvittiin. Alamäet vapaalla. Selvisin Hyvinkään tienoilta Helsinkiin. Lämpö pysyi näillä konsteilla 90 tienoilla.
Ajelin toissapäivänä Delta-autossa kyselemässä vesipumpun hintaa. Deltassa maksaa 184 euroa + tiivisteet 60 euroa. Ei kiinnostanut.
Motonetiltä saa 93 eurolla tiivisteineen ja Örumilta 103 eurolla. Lämpö pyrki nousemaan yli 90 asteen.
Eilen olin illalla liikkeellä kaupungissa, eikä lämpö noussut yli 90 asteen.
Sama tänään aamupäivällä. Luulen kuitenkin, että vika on siinä, että vesipumpun siipipyörä ei ole enää kunnolla akselissa kiinni, mutta takertelee silloin tällöin, jolloin lämpö ei nouse.
Pumppu on kuitenkin vaihdettava pikaisesti. Kysyin tuossa edellisessä viestissäni tietääkö kukaan minkälainen homma se pumpun vaihto on?
Lähinnä minua kiinnostaa mahtuuko pumppu tulemaan ulos ilman, että jakohihnaa täytyy irroittaa. Ostaisin sitten samalla uuden hihnan jos vanha täytyy irroittaa. Joudun nyt kyselemään tätä kun en vielä näe kunnolla moottorin päätyyn. Ennen kuin näkyy, täytyy irroittaa moniurahihna, kampiakselin hihnapyörä ja kaksi suojapeltiä.
Koska tarvitsen autoa tällä viikolla ainakin pumpun hakemiseen kehä III:sen tienoilta en voi oikein alkaa purkamaan autoa vielä. Delta-auton pikahuoltokin näyttää olevan lomalla.
Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa?
Esa
Mulla alko höyry tuppaa konepellin alta kun ajelin 120 km/t moottoritiellä. Vedin liittymästä sivuun ja pysäytin auton. Höyryn tulo jatkui pitkään, vaikka sammutin moottorin ja jätin virran päälle, että flektit pysyi käynnissä.
Hain huoltoasemalta 10 litraa vettä ja kaadoin ne syyläriin kun kone oli jäähtynyt. Kone lähti käyntiin normaalisti, eikä tehoja tuntunut kadonneen.
Lämpö kuitenkin nousi nopeasti 90 asteeseen ja oli nousemassa enemmänkin. Laitoin lämmittimen täysille ja ja ajoin noin 80/h vaihde kutosella tasasella ja ylämäet nelosella tai pienemmällä jos tarvittiin. Alamäet vapaalla. Selvisin Hyvinkään tienoilta Helsinkiin. Lämpö pysyi näillä konsteilla 90 tienoilla.
Ajelin toissapäivänä Delta-autossa kyselemässä vesipumpun hintaa. Deltassa maksaa 184 euroa + tiivisteet 60 euroa. Ei kiinnostanut.
Motonetiltä saa 93 eurolla tiivisteineen ja Örumilta 103 eurolla. Lämpö pyrki nousemaan yli 90 asteen.
Eilen olin illalla liikkeellä kaupungissa, eikä lämpö noussut yli 90 asteen.
Sama tänään aamupäivällä. Luulen kuitenkin, että vika on siinä, että vesipumpun siipipyörä ei ole enää kunnolla akselissa kiinni, mutta takertelee silloin tällöin, jolloin lämpö ei nouse.
Pumppu on kuitenkin vaihdettava pikaisesti. Kysyin tuossa edellisessä viestissäni tietääkö kukaan minkälainen homma se pumpun vaihto on?
Lähinnä minua kiinnostaa mahtuuko pumppu tulemaan ulos ilman, että jakohihnaa täytyy irroittaa. Ostaisin sitten samalla uuden hihnan jos vanha täytyy irroittaa. Joudun nyt kyselemään tätä kun en vielä näe kunnolla moottorin päätyyn. Ennen kuin näkyy, täytyy irroittaa moniurahihna, kampiakselin hihnapyörä ja kaksi suojapeltiä.
Koska tarvitsen autoa tällä viikolla ainakin pumpun hakemiseen kehä III:sen tienoilta en voi oikein alkaa purkamaan autoa vielä. Delta-auton pikahuoltokin näyttää olevan lomalla.
Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa?
Esa
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Jakohihna pitää irrottaa, siksi tuo kannattaisi tehdä jakopään huollon yhteydessä. Minullakin lämpö ongelmia oli vain kuumilla ilmoilla, ja epäilin tuota pumppua, mutta vika oli syylärissä.Esa kirjoitti:Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa? Esa
Kannattaa siis tarkistaa se syyläri. Nyt kun se on kerran keittänyt, niin sinne syylärin yläosaan jää ilmatasku joka hidastaa sitä veden kiertoa, ja se kuumenee sitten jo viileämmilläkin ilmoilla.
Kuinkas se nyt oikeaoppisesti pitäis ilmata?
Tuo syylärin vaihto tuli maksamaan n. 500€.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Yep, kiitoksia. Palaan asiaan kun olen hoitanut homman.jkoivula kirjoitti:Jakohihna pitää irrottaa, siksi tuo kannattaisi tehdä jakopään huollon yhteydessä. Minullakin lämpö ongelmia oli vain kuumilla ilmoilla, ja epäilin tuota pumppua, mutta vika oli syylärissä.Esa kirjoitti:Tietäisikö joku täytyykö jakohihna irroittaa? Esa
Kannattaa siis tarkistaa se syyläri. Nyt kun se on kerran keittänyt, niin sinne syylärin yläosaan jää ilmatasku joka hidastaa sitä veden kiertoa, ja se kuumenee sitten jo viileämmilläkin ilmoilla.
Kuinkas se nyt oikeaoppisesti pitäis ilmata?
Tuo syylärin vaihto tuli maksamaan n. 500€.
Esa