2.0 TS 8v Turbotus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
2.0 TS 8v Turbotus
Eli onko kukaan turbottanut tota ts konetta, eli kertokaahan kokemuksia ja vinkkejä.
Toiseksi että missäs kaikissa alfan malleissä tota ts konetta on?
Sitten vielä se että kun käyttää katsastuksessa vertailu mallina tota 75 3.0 america mallia niin mitä muutoksia joutuu tekemään ts:n alustaan?
Toiseksi että missäs kaikissa alfan malleissä tota ts konetta on?
Sitten vielä se että kun käyttää katsastuksessa vertailu mallina tota 75 3.0 america mallia niin mitä muutoksia joutuu tekemään ts:n alustaan?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Etuvakaajat noin 2mm paksummat. Vääntöjouset lienee samat. Katsastusinssi voisi kaiketi pyytää vaihtamaan turbo/V6 kardaanin missä on isommat murrosnivelet. Tätä aihettahan on paljon foorumilla vatvottu, ainakin nimimerkki abarth on tessua turbottanut.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 2.0 TS 8v Turbotus
Jotenkin näin: Puristuksia alemmas, pakosarja uusiksi, nokat vaihtoon, ruisku + suuttimet vaihtoon, turbo kehiin ja siihen tarvittavat öljy- ja nestelinjat + paineputket.Robert kirjoitti:Eli onko kukaan turbottanut tota ts konetta, eli kertokaahan kokemuksia ja vinkkejä.
Etuvakaaja pitää olla sama tai paksumpi, kuin 3.0 tai turbossa.Robert kirjoitti:Sitten vielä se että kun käyttää katsastuksessa vertailu mallina tota 75 3.0 america mallia niin mitä muutoksia joutuu tekemään ts:n alustaan?
Mulla on ts:n vakiokokoiset jarrut ja ts:n kardaani laatikoineen. Sauvat ja takavakaaja on myös ts:n. Katalysaattori pitää lisätä tai jos auto on vähäpäästöinen (onko sellasia seiskafemmoja?) niin voi unohtaa koko jutun.
Mulla ei ollut muutoskatsastuksessa mitään ongelmaa. Tosin muutin ts:n 1.8 turbon koneelle.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
Abarth: Pitikö olla katsastuksessa jokin vastavuus lappu? ja jos piti niin mistä semmonen on helpointa hommata?
mutta muutenhan homma alkaa tuntua yksin kertaiselta itse korin osalta että eiköhän tässä täydy sitä turbo konetta pikku hiljaa väkertämään. voisihan sitä jotain pientä juttuakin siitä laittaa tänne foorumille
mutta muutenhan homma alkaa tuntua yksin kertaiselta itse korin osalta että eiköhän tässä täydy sitä turbo konetta pikku hiljaa väkertämään. voisihan sitä jotain pientä juttuakin siitä laittaa tänne foorumille
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Itse olen yhden 75TS:n turbon koneella rekisteröintikatsastanut suomeen eikä tilanteessa ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Mallilaatasta oli Saksassa vaihdettu auton painoja. Kun auto on jo kertaalleen katsastettu EU maassa niin tilanteeseen ei kait yleensä enää puututa. En edes tiedä onko tuossa yksilössä turbon vakaajaa, ei sitä ainakaan mitattu, täytyy joskus kysäistä nykyiseltä omistajalta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Pitää olla. Mulla oli sellanen lappu, jossa todettiin osien olevan keskenään samat osanumeroita (tjsp.) vertaamalla.Robert kirjoitti:Abarth: Pitikö olla katsastuksessa jokin vastavuus lappu? ja jos piti niin mistä semmonen on helpointa hommata?
Laatikon, kardaanin ja vetarin numerot unohtui laittaa listaan
Tämän listan tekee tai ainakin hyväksyy ja allekirjoittaa esim. joku Alfa Romeon tunteva korjaamo.
Näillä eväin ainakin Riihimäeltä leiman sai.
Niin ja sun tapauksessa täytyy edellisten lisäksi olla ainakin tehonmittauslaput.
Kannattaa vielä kysyä katsurin mielipidettä tarvittavista dokumenteistä ennen kuin leimalle pöräyttää.
Juu, laita juttua vaan. Nimimerkki "Pee" joskus aloitti Sparkin turbotuksen ja topiccikin siitä taisi projektiosastolla olla, mutta "Peestä" ei ole tainnut muutamaan vuoteen kuulua mitään.Robert kirjoitti:mutta muutenhan homma alkaa tuntua yksin kertaiselta itse korin osalta että eiköhän tässä täydy sitä turbo konetta pikku hiljaa väkertämään. voisihan sitä jotain pientä juttuakin siitä laittaa tänne foorumille
Näin jälkeenpäin ajatellen itsekin varmaan ryhtyisin turbottamaan suoraan Sparkkia.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Onkos kellään mitään hajua siitä ruotsalaisesta kiihdytykseen rakennetusta putkirunkoisesta ja hiilikuitukorisesta GTV:stä missä oli 8 venttiilinen TS moottori? Siinähän oli / on monoblock mallinen sylinteriputkiryhmä ym. herkkuja ja voimaakin taisi olla nelinumeroinen luku.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Jos löytyy esim. korjaamomanuaalit turbo-malliin (tai 3.0:aan, jos sitä käyttää vertailumallina - kumpi nyt olikaan tehokkaampi) ja mielellään TS:äänkin, joista selviää ainakin jarrujen tyyppi ja mitat (myös tehostin ja pääsylinteri), jousien ja iskareiden ja kallistuksenvaimentimien erot (lähinnä varaosanumerot, jousien osalta tosin katsotaan madallusjousien olevan aina riittävät), voimansiirto ei ainakaan omalla kohdalla (Y10:n turbotus) katsastajaa kiinnostanut. Lisäksi tietysti vertailumallin teho, ja tehomittauslappu omasta koneestasi, jossa on maksimissaan 20% yli vertailumallin tehon. Tulostetut nettisivut eivät sitten kelpaa dokumenteiksi.
Noiden kallistuksenvaimentimien kohdalla tosin ei ilmeisesti olla kovin tarkkoja, niitähän saa näissä vanhemmissa muutenkin muutella aika vapaasti. Riippunee katsastajasta. Lisäksi, jos auto on otettu käyttöön 7/1987 tai sen jälkeen, pitää sen täyttää ko. ajankohdan päästönormit, joiden katsotaan toteutuvan, kun laittaa katin paikalleen. Vähäpäästöisten osalta homma meneekin sitten hankalammaksi ja kalliimmaksi, vaikkei mahdottomaksi (käytännössä helpompaa vaihtaa auto vanhempaan.)
Noiden kallistuksenvaimentimien kohdalla tosin ei ilmeisesti olla kovin tarkkoja, niitähän saa näissä vanhemmissa muutenkin muutella aika vapaasti. Riippunee katsastajasta. Lisäksi, jos auto on otettu käyttöön 7/1987 tai sen jälkeen, pitää sen täyttää ko. ajankohdan päästönormit, joiden katsotaan toteutuvan, kun laittaa katin paikalleen. Vähäpäästöisten osalta homma meneekin sitten hankalammaksi ja kalliimmaksi, vaikkei mahdottomaksi (käytännössä helpompaa vaihtaa auto vanhempaan.)
tästäpä sitten..[/img]
- Liitteet
-
- Turbokoko.jpg
- (22.18 KiB) Tiedosto ladattu 4025 kertaa
..ammattina autoslalom..
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Eikös tuo ole vähän iso. Jos pistäis kaksi pienempää?
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=10609
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=10609
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
jos palataan oikeesti millasta ajattelin tuohon laittaa niin jotain tän koko luokan http://www.ahtoja.com/product/7/mp-802315
toki kaikki sisus kalut menevät jo tosin vaihtoon tuossa vaiheessa jos aiotaan kaikki reservit turbosta hyödyntää...
toki kaikki sisus kalut menevät jo tosin vaihtoon tuossa vaiheessa jos aiotaan kaikki reservit turbosta hyödyntää...
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Toivottelen onnea projektillesi, olisi tosi hienoa nähdä jonkun kyseisen operaation tekevän (ja kuvaavan työvaiheet täällä mahdollisimman tarkkaan ).
Onko kukaan ajatellut käyttää remmiahdinta samaan hommaan? Äkkiseltään ajatellen muutokset olisi varmaan helpompi tehdä kun voisi jättää pakopuolen vakioksi tai korkeintaan pulttaa-kiinni -periaatteella muutetuksi. Eatonin ahtimia näyttää olevan aika ajoin kohtuuhinnalla myynnissä nettivaraosassa ja ebayssa.
Onko kukaan ajatellut käyttää remmiahdinta samaan hommaan? Äkkiseltään ajatellen muutokset olisi varmaan helpompi tehdä kun voisi jättää pakopuolen vakioksi tai korkeintaan pulttaa-kiinni -periaatteella muutetuksi. Eatonin ahtimia näyttää olevan aika ajoin kohtuuhinnalla myynnissä nettivaraosassa ja ebayssa.
-
- Viestit: 267
- Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
- Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
- Paikkakunta: Kokkola
Parin kerran takaisessa Spinnerissä oli kuva n. -85 vuoden GTV:stä v6:lla jossa oli remmiahdin. Elikkä on noitakin laitteita istutettu. Lisäksi CARF:in jäsenlehdessä pari lehteä sitten GTV jossa oli mekaaninen ahdin, en muista oliko ruuvi vaiko remmi mutta kytkettävissä jopa poissa. Voisin kaivaa lehden esille ja vaikka skannata sen artikkelin jos on kiinnostusta.JaniW kirjoitti:Toivottelen onnea projektillesi, olisi tosi hienoa nähdä jonkun kyseisen operaation tekevän (ja kuvaavan työvaiheet täällä mahdollisimman tarkkaan ).
Onko kukaan ajatellut käyttää remmiahdinta samaan hommaan? Äkkiseltään ajatellen muutokset olisi varmaan helpompi tehdä kun voisi jättää pakopuolen vakioksi tai korkeintaan pulttaa-kiinni -periaatteella muutetuksi. Eatonin ahtimia näyttää olevan aika ajoin kohtuuhinnalla myynnissä nettivaraosassa ja ebayssa.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Tarkoitat varmaan Tärjätomin GTV:tä. Todella hieno laite, näin viime syksynä Ahvenistolla. Ajattelinkin lähinnä tässä yhteydessä TS:n ja remmiahtimen yhdistelmää. Sellaiseen en muista törmänneeni.Lisäksi CARF:in jäsenlehdessä pari lehteä sitten GTV jossa oli mekaaninen ahdin, en muista oliko ruuvi vaiko remmi mutta kytkettävissä jopa poissa. Voisin kaivaa lehden esille ja vaikka skannata sen artikkelin jos on kiinnostusta.
-
- Viestit: 267
- Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
- Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
- Paikkakunta: Kokkola
Sama laite kyseessä. TS:ssä en ole kyllä itsekään edes kuullut että tuollaista olisi laitettu.JaniW kirjoitti:Tarkoitat varmaan Tärjätomin GTV:tä. Todella hieno laite, näin viime syksynä Ahvenistolla. Ajattelinkin lähinnä tässä yhteydessä TS:n ja remmiahtimen yhdistelmää. Sellaiseen en muista törmänneeni.Lisäksi CARF:in jäsenlehdessä pari lehteä sitten GTV jossa oli mekaaninen ahdin, en muista oliko ruuvi vaiko remmi mutta kytkettävissä jopa poissa. Voisin kaivaa lehden esille ja vaikka skannata sen artikkelin jos on kiinnostusta.
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Varmaan mekaanisia mietitty kun settejä saa ostaakin. En ole satavarma onko Gregin nelarin setit valmiita mutta kutoseen ainakin.
http://www.hiperformancestore.com/superchargerkit.htm
http://www.hiperformancestore.com/superchargerkit.htm
-
- Viestit: 267
- Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
- Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
- Paikkakunta: Kokkola
Tänks! Toihan oli mielenkiintoinen linkki!Grendel kirjoitti:Varmaan mekaanisia mietitty kun settejä saa ostaakin. En ole satavarma onko Gregin nelarin setit valmiita mutta kutoseen ainakin.
http://www.hiperformancestore.com/superchargerkit.htm
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Onhan sitä ennenkin osattu: Giulia 1600 GTA Souvralimentata, 220HP@7500rpm ja painoa autolla 780kg
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_giulia_gta_sa.shtml
Tossa vielä jotain löpinää TS koneesta
http://www.autocomponenti.com/tech.htm
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_giulia_gta_sa.shtml
Tossa vielä jotain löpinää TS koneesta
http://www.autocomponenti.com/tech.htm
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Mulla on tossa kesäkissassa eatonin remmiahdin ja ovat ilmeisen luotettavia ja hyvämaineisia. Ton kokoluokan eaton mikä mulla on haukkaa n.50 hevosvoimaa itsensä pyörittämiseen, ruotsalainen valmistaja (olikohan lysholm? tjsp.) tarjoaa ahdinta joka tarvii muistaakseni vain puolet tuosta tehosta.Eatonin ahtimia näyttää olevan aika ajoin kohtuuhinnalla myynnissä
En sitten tiedä ovatko nuo mitkä pyörivät pienemmällä teholla jotenkin epäluotettavampia?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
kokeile www.alfa75.infoRobert kirjoitti:Mistähän löytäis sähkökaavan moottorin ohjaukselle?
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
Tässä pikku hiljaa tätäkin nyplätty, kuvia sovittelusta.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11059
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11058
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11059
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11058
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
Alakertaan olis tarkoitus syöttää bmw m20b25 männät. mitat täsmää ja männässä on valmiiksi syvennys.
http://www.bmwccn.no/rogaland/Mahle_m20.html
http://www.bmwccn.no/rogaland/Mahle_m20.html
En tiedä onko käytännön merkitystä, mutta M20 mäntien tappi ei ole keskellä kun taasen Alfassa ilmeisesti on.Robert kirjoitti:Alakertaan olis tarkoitus syöttää bmw m20b25 männät. mitat täsmää ja männässä on valmiiksi syvennys.
http://www.bmwccn.no/rogaland/Mahle_m20.html
VMP
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
Eihän sillä ole oikein merkitystä kuhan laittaa oikein päin, kolkottaa muuten ikävästi.mattijus kirjoitti:En tiedä onko käytännön merkitystä, mutta M20 mäntien tappi ei ole keskellä kun taasen Alfassa ilmeisesti on.Robert kirjoitti:Alakertaan olis tarkoitus syöttää bmw m20b25 männät. mitat täsmää ja männässä on valmiiksi syvennys.
http://www.bmwccn.no/rogaland/Mahle_m20.html
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
(Edit. Löytyihän se ruotsalaisten GTV kiihdytin kun aikansa etsi.)
Joillain hurreillakin on vähän yritystä tuossa Tessun ahtamisessa. http://www.jpc.se/EN/index.htm Ja tuolta sitten klikkaa references ja sitä Alfa Romeo GTV-kohtaa niin tulee lisää juttua.
Joillain hurreillakin on vähän yritystä tuossa Tessun ahtamisessa. http://www.jpc.se/EN/index.htm Ja tuolta sitten klikkaa references ja sitä Alfa Romeo GTV-kohtaa niin tulee lisää juttua.
Viimeksi muokannut jknracing, 01 Joulu 2009, 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Siellähän on konehuoneessa melkein enemmän ahdinta kuin konettaRobert kirjoitti:Tässä pikku hiljaa tätäkin nyplätty, kuvia sovittelusta.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11059
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11058
Kimmo / alfatune.fi
Oletkos muuten mitoittanut noita puhaltimia että sopivat koneeseen?? Meinaan "aikas" rehvakkaan kokoisista vehkeistä meinaat kasailla paketin...Robert kirjoitti:Tässä kyllä tulee menemään näin että mekaaninen puhaltaa turbon läpi ja sitten kun turbo herää ja vetää alipaineen ahtimien välille niin aukeaa venttiili joka avaa turbon ilmanoton suoraan ulkoilmasta.
Kuitenkin ei tuosta 8v lohkosta ihan hirveitä tehoja voida repiä ilman monoblokki rakennetta...
No mää mistään mitään tiedä...
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
- Car(s): 156sw jtd
- Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula
Ei se lohko mun mielestä mikään kauhean letku ole että uskoisin että se nipussa pysyy sen mihin kiusaan sen holsetin tuotolla (ehkä?)Nouko88 kirjoitti:Oletkos muuten mitoittanut noita puhaltimia että sopivat koneeseen?? Meinaan "aikas" rehvakkaan kokoisista vehkeistä meinaat kasailla paketin...Robert kirjoitti:Tässä kyllä tulee menemään näin että mekaaninen puhaltaa turbon läpi ja sitten kun turbo herää ja vetää alipaineen ahtimien välille niin aukeaa venttiili joka avaa turbon ilmanoton suoraan ulkoilmasta.
Kuitenkin ei tuosta 8v lohkosta ihan hirveitä tehoja voida repiä ilman monoblokki rakennetta...
No mää mistään mitään tiedä...