75:n laakerit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

75:n laakerit

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onko kellään tiedossa 75:n pyöränlaakerien tyyppejä? Saisi varmaan halvalla suoraan laakerikaupasta verrattuna varaosaliikkeisiin. Omassa on vanhoista kulunut merkinnät pois.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Laakeri on muistaakseni sama kuin 80-luvun lopun 900 Saabin etupyöränlaakeri (sen mukana ei tosin tule sitä lukitusrengasta mikä on seiskavitosessa). Tämä siis takapyörän laakeri,etusista en tiedä.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Onkos tuo takapyöränlaakeri vaihto muuten kuinka v-mäinen homma, olis itellä edessä kun vaan tulis osat.. Joku puhu että ulkokooli oli kierteillä tai jotain :?
Joona Karimaa
____________

Robert
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 18:54
Car(s): 156sw jtd
Paikkakunta: Hyvinkää/ mänksälä / tuusula

Viesti Kirjoittaja Robert »

siellä on semmoin iso mutteri mikä kierretään sitä laakerin ulkokehää vasten, se ei yleensä lähde ehjänä irti toki laakeri setissä tulee uusi mukana.

Ei se laakerin vaihto ole paha jos vaan on heittovasara ja 2 palaa vahvaa latikaa ja kierretankoa joista saa tehtyä työkalun että saa vedettyä uuden laakerin paikalleen.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Etupyörän laakeri sama kuin vanhoissa takaveto Corollissa - oli lähes "ilmainen" varaosaliikkeestäkin.
TPP

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

No perkule enhän saanut edes napamutteria auki kun vääntövarsi laukes. Antaiskohan periksi ja veisi ensimmäistä kertaa elämässään auton korjaamolle? :)
Joona Karimaa
____________

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Milläs työkalulla parhaiten lähtee 75:n etupyörän laakerit irti? Sisäkehä on jo molemmista irti, mutta ulkokehät on jarrulevyssä / pyörännavassa paikallaan.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Periaatteessa joku lyöntipuikko, vai mikäsennimi on. Ite löin sisäkehät irti ihan pitkällä pultilla naputellen. Uudet sisäkehät paukutin paikoilleen vanhojen kehien avulla, käänsin ne vain väärinpäin.

Selkeesti sanottu, eikö. Ymmärtäisköhän itsekkään. :-D

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Sisäkehä on jo molemmista irti, mutta ulkokehät on jarrulevyssä / pyörännavassa paikallaan.
Bilteman isot soikeat tuurnat on kuin tehty juuri tuohon hommaan, eikä maksa miljoonia.. :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Robert kirjoitti:siellä on semmoin iso mutteri mikä kierretään sitä laakerin ulkokehää vasten, se ei yleensä lähde ehjänä irti toki laakeri setissä tulee uusi mukana.

Ei se laakerin vaihto ole paha jos vaan on heittovasara ja 2 palaa vahvaa latikaa ja kierretankoa joista saa tehtyä työkalun että saa vedettyä uuden laakerin paikalleen.
Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

gYdEbUh kirjoitti:Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?
Laakeripesä lähtee lyömällä kunhan saa sen lukitus renkaan kierrettyä/paloiteltua pois. Latikalla tarkotetaan varamaan lattarautaa tässä tapauksessa, jonkinlainen ulosvedin/vasara tuohon pitäisi varmaan askarrella.
Joona Karimaa
____________

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Midi kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?
Laakeripesä lähtee lyömällä kunhan saa sen lukitus renkaan kierrettyä/paloiteltua pois. Latikalla tarkotetaan varamaan lattarautaa tässä tapauksessa, jonkinlainen ulosvedin/vasara tuohon pitäisi varmaan askarrella.
Tossa minun laakeripesässä ei ole lukitusrengasta. Kun se älyttömän paksu prikka tuli pois, niin laakeripesän akseli irtosi helposti. Sitten sisäpuolella näkyy laakerit, jotka tuntuu tässä vaiheessa todella väljiltä, ja ulkopuolella kiinteä boori navan keskellä. Tässä vaiheessa pitäisi varmaan luovuttaa kun hommaa tuskin saa kuitenkaan valmiiksi himassa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
jari
Viestit: 35
Liittynyt: 04 Helmi 2004, 17:12
Car(s): GTV 2.0 -84
Paikkakunta: Jylhänkylä

Viesti Kirjoittaja jari »

Itse olen ottanut laakerin pois näin: (siis kun laakeri jo näkyvillä)

- Uloin kehällä oleva mutteri pois joko vääntämälä (siis särkemällä, jos mallia ohut) tai isoon mutteriin hitsasin latat ristiin joka käy kehän mutterissa oleviin koloihin. Lämmitystä ja ruosteen irrotinta sekaan. Pyörittämällä pois.

- Kun laakeri on siinä esillä, naputtelin kuulat ja muut roippeet pois. Jäi siis ulkokehä sinne sisälle.

- Hitsasin sauman laakerin sisälle missä kuulat oli. Ihan ympäri.

- Romut pois pesästä. Lähtee tosi helposti

- Laakeri, joka on ollut pakastimessa, naputellaan varovasti sisään pohjaan asti. Mielellään aika pian laakerin poiston jälkeen kun vielä pesä on lämmin.

Kyllä se onnistuu vaikka keljulta hommalta tuntuukin. Ekalla kerralla meni viikko ja viimeisellä kerralla taisi mennä 3 - 4 tuntia. En tiedä miten nyt menisi kun töistä saisin tuollaisiin kohteisiin tehtyä laakerin ulosvetäjää lainaksi.

Tsemppiä yritykseen!
-Protected by Dobermann Security Systems- eikä autoasi näpelöidä.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

gYdEbUh kirjoitti:
Midi kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Minulla on purettu tuo takalaakeripesä niin että sisä-akseli on irti, mutta itse laakeripesä ei irtoa, vinkkiä tähän? Mikä muuten on latika?
Laakeripesä lähtee lyömällä kunhan saa sen lukitus renkaan kierrettyä/paloiteltua pois. Latikalla tarkotetaan varamaan lattarautaa tässä tapauksessa, jonkinlainen ulosvedin/vasara tuohon pitäisi varmaan askarrella.
Tossa minun laakeripesässä ei ole lukitusrengasta. Kun se älyttömän paksu prikka tuli pois, niin laakeripesän akseli irtosi helposti. Sitten sisäpuolella näkyy laakerit, jotka tuntuu tässä vaiheessa todella väljiltä, ja ulkopuolella kiinteä boori navan keskellä. Tässä vaiheessa pitäisi varmaan luovuttaa kun hommaa tuskin saa kuitenkaan valmiiksi himassa.
Jees. Eli tuli seurattua kyseinen operaatio vierestä kun asentaja teki :mrgreen: Olin himassa paukuttanut lujaa tota napaa että irtoisi mutta ei, kerrrpeleen asentaja näytti vaan naputtelevan sitä vasaralla ja lähti :silent: Sen takia lainasin tämän tekstin että tässä sattui väärinkäsitys. laakeri on tosiaan tämän jälkeen kiinni kierrettävällä lukkorenkaalla. Joka taisi olla vasemalla puolella autoa väärällä kierteellä ja lähti kyllä sitten ehjänä. Saabin etulaakeri joka on motonetissä puolet halvempi kun alfan oma ylläri ylläri, sopii tuohon. Sitten jos tuo kierrettävä rengas tarvitsee vaihtamista niin sitten onkin vähän vaikeampaa. Työ maksoi 50e. Näin kuinka laakeria painettiin ensin sisään vinossa, voiko tämä vahingoittaa laakeria? Jos laakeri palaa loppuun äkkiä voi ainakin tämän ottaa esille ja luultaavsti takuuna tai puoleenhintaan uuden vaihdon. Toinenkin puoli tarvitsee vaihtoa, eli molemmat takalaakerit meni väljiksi samaan aikaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin