156 ilmastointi ongelma
Valvoja: Moderators
156 ilmastointi ongelma
Ilmastointi ei pelannut aikasemmin joten kävin täytättämässä kylmäaineet huollossa. Ainetta ei ollut hävinnyt kuin n. 50g.
Sen jälkeen lähti kompura päälle ja se pelas kun ajelin, sitten auto seiso jonkun tunnin ja sen jälkeen kompura ei ole lähtenyt käyntiin.
Kävin huollossa uudestaan ja ne tsekkasivat siellä oliko vuotoja mutta mistään ei löytynyt jälkiä. Ne epäilivät siellä että painekatkaisijassa olisi vikaa, kun kerta toimi vähän aikaa ja se täyttökone paineistaa sen uudestaan.
Onko muilla ollut samaa vikaa ja mitä tehdä?
Sen jälkeen lähti kompura päälle ja se pelas kun ajelin, sitten auto seiso jonkun tunnin ja sen jälkeen kompura ei ole lähtenyt käyntiin.
Kävin huollossa uudestaan ja ne tsekkasivat siellä oliko vuotoja mutta mistään ei löytynyt jälkiä. Ne epäilivät siellä että painekatkaisijassa olisi vikaa, kun kerta toimi vähän aikaa ja se täyttökone paineistaa sen uudestaan.
Onko muilla ollut samaa vikaa ja mitä tehdä?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Nostetaan tätä aihetta uudenlaisella probleemalla. Ilmastointitopikkeja on pirun paljon ja en tiedä mihin tän oman ongelman tyrkkäisin.
Alfa manuaali-ilmastoinnilla kävi huollossa. Tulos: tyhjennetty 560g jäähdytysainetta ja 0g öljyä, täytetty 650g + voiteluöljyt.
Eli lähes 4v huoltamattomuus näkyi siinä että voitelouaineet oli kadoksissa ja kyllähän se kuului käynnissäkin.
Lisäksi jäähdytysteho on laantunut. Pitäisi ilmeisesti olla n. 10-12 astetta, mutta tässä 16. Tuntuu kyllä tottapuhuen viileämmältä.
Mutta ei se systeemi ihan iskussa ole. Paineet jotenkin vinksallaan, muistaakseni liikaa painetta, vai oliko liian vähän...
Eli vuotoja ei ole. Kompura ei pidä enää ääntä ja jotenkin käynti on ketterämpi ja nykäisy kompuran käynnistyessä ei tunnu yhtä isolta sekä tehohäviö ei petulla ole yhtä iso kuin ennen. Edistystä siis tapahtui tuon lisätyn voiteluaineen myötä.
Silti tuo jäähdytyksen teho askarruttaa. Onko kuivaimella vaikutusta asiaan? Sitä ei ole vaihdettu ilmeisesti koskaan ja auto on vm. 2001. Vai veteleekö kompura siltikin viimeisiään? Lauhdutin on vaihdettu 4v sitten ja moniurahihna vuosi sitten.
Alfa manuaali-ilmastoinnilla kävi huollossa. Tulos: tyhjennetty 560g jäähdytysainetta ja 0g öljyä, täytetty 650g + voiteluöljyt.
Eli lähes 4v huoltamattomuus näkyi siinä että voitelouaineet oli kadoksissa ja kyllähän se kuului käynnissäkin.
Lisäksi jäähdytysteho on laantunut. Pitäisi ilmeisesti olla n. 10-12 astetta, mutta tässä 16. Tuntuu kyllä tottapuhuen viileämmältä.
Mutta ei se systeemi ihan iskussa ole. Paineet jotenkin vinksallaan, muistaakseni liikaa painetta, vai oliko liian vähän...
Eli vuotoja ei ole. Kompura ei pidä enää ääntä ja jotenkin käynti on ketterämpi ja nykäisy kompuran käynnistyessä ei tunnu yhtä isolta sekä tehohäviö ei petulla ole yhtä iso kuin ennen. Edistystä siis tapahtui tuon lisätyn voiteluaineen myötä.
Silti tuo jäähdytyksen teho askarruttaa. Onko kuivaimella vaikutusta asiaan? Sitä ei ole vaihdettu ilmeisesti koskaan ja auto on vm. 2001. Vai veteleekö kompura siltikin viimeisiään? Lauhdutin on vaihdettu 4v sitten ja moniurahihna vuosi sitten.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Toimiva ilmastointi puhaltaa +2 - 0 asteista ilmaa suuttimista kun kylmä pyynti on taysillä. Jos puhaltaa vain 16 asteista niin ei ole kunnossa.
Kuivain on hyvä uusia aina jos järjestelmään on päässyt "ilmaa" esim osien vaihdon yhteydessä. Toimivaan järjestelmään huvin vuoksi ei mielestäni kannata kuivaimia vaihdella.
Mulla meni kompressorivaurion yhteydessä( ei alfa) juurikin ennen kuivainta letkussa oleva suodatin tukkoon ja aiheutti nimenomaan painetta vaacum puolelle.
Kuivain on hyvä uusia aina jos järjestelmään on päässyt "ilmaa" esim osien vaihdon yhteydessä. Toimivaan järjestelmään huvin vuoksi ei mielestäni kannata kuivaimia vaihdella.
Mulla meni kompressorivaurion yhteydessä( ei alfa) juurikin ennen kuivainta letkussa oleva suodatin tukkoon ja aiheutti nimenomaan painetta vaacum puolelle.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Vielä noista voiteluaineista. Jos järjestelmä kerran on tiivis niin ei se öljykään sieltä mihinkään voi hävitä??. Olisko jäänyt lisäämättä lauhduttimen vaihdon yhteydessä? Uskon kuitenkin että ainakin jonku verran sitä voitelua siellä on ollut, kyllä kuivana käyvä kompura olisi laulanut itsensä aikas äkkiä hengiltä.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Juu siis tuo 16 astetta ei ole se lämpötila, mitä tulee suuttimista. Lämmönsäätimien mukaan siis heittoa kuulemma on noin paljon. Manuversiossahan ei ole edes A/C Max asentoa.
Öljy on voinut jäädä lisäämättä tai sitten se on vaan vuosien kuluessa häipynyt. Kyllähän sitä siellä on ollut kun laite on kuitenkin pelittänyt. Nyt vaan uuden öljyn myötä toiminta on notkistunut ihan pirusti. Silti tehossa en ole vielä dramaattista muutosta parempaan huomannut.
No perkele, oiskohan mullakin tuo suodatin tukossa jne? Kuivuria ei ole vaihdettu lauhduttimen vaihdon yhteydessä, eikä muulloinkaan. Pitänee viedä oikealle pajalle toi ja kysellä heidän mielipiteet. Jokin tukos siellä meinaan on.
Öljy on voinut jäädä lisäämättä tai sitten se on vaan vuosien kuluessa häipynyt. Kyllähän sitä siellä on ollut kun laite on kuitenkin pelittänyt. Nyt vaan uuden öljyn myötä toiminta on notkistunut ihan pirusti. Silti tehossa en ole vielä dramaattista muutosta parempaan huomannut.
No perkele, oiskohan mullakin tuo suodatin tukossa jne? Kuivuria ei ole vaihdettu lauhduttimen vaihdon yhteydessä, eikä muulloinkaan. Pitänee viedä oikealle pajalle toi ja kysellä heidän mielipiteet. Jokin tukos siellä meinaan on.
Ilmastointi lakkasi toimimasta
Tänään Alfan (156 2,5 2004) automaatti-ilmastointi lakkasi toimimasta. Vaikka miten painelee lumihiutaleen kuvaa, ei merkkivalo syty. Olin aiemmin käyttänyt huurteenpoistoa ja maksimilämmitystä, kun kerran on tällaiset kelit (Helsingissä lämpö nollan hujakoilla) niin että voiko se vaikuttaa?
Ostin tämän kesällä, eli pakkaskelit ovat uusi kokemus. Mutta kai nyt ilmastoinnin pitää toimia, vaikka ulkolämpötila olisi mikä? Sanoivat Deltassa, että olivat ennen kaupantekoa huoltaneet ilmastointilaitteen (kai, nyt en ole varma olivatko vaihtaneet niitä nesteitä) ja vaihtaneet raitisilmasuodattimen.
Ostin tämän kesällä, eli pakkaskelit ovat uusi kokemus. Mutta kai nyt ilmastoinnin pitää toimia, vaikka ulkolämpötila olisi mikä? Sanoivat Deltassa, että olivat ennen kaupantekoa huoltaneet ilmastointilaitteen (kai, nyt en ole varma olivatko vaihtaneet niitä nesteitä) ja vaihtaneet raitisilmasuodattimen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin kylmäaine tiivistyy nestemäiseksi kun se on alle -26astetta. Mutta yleisesti kait käytetään alarajana -5astetta, sillä paineistettuna kylmäaine nesteytyy tietty herkemmin.
R134a-painekäyrää kun katsoo niin -5 asteessa ei tarvita kuin 2,5barin paine että kylmäaine nesteytyy.
R134a-painekäyrää kun katsoo niin -5 asteessa ei tarvita kuin 2,5barin paine että kylmäaine nesteytyy.
Asia siis selvisi
No kappas - noinhan se menikin. Kiitos selkeistä vastauksista.Pepperoni kirjoitti:Lämpötilaraja on muistaakseni +2 tai +4 astetta, sen alle ei syty lumihiutale eikä kompura käynnisty. Ei siinä sen ihmeempää vikaa ole. Ohjekirjassa on muistaakseni ihan tarkka selostus.
Kylmäaineen nesteytymistä en oikein ymmärtänyt - luulin että ilmastointilaitteessa on freonia tms. Tämä on varmaan todella tyhmä kysymys johon varmaan löytyisi vastaus kvg-metodillakin: Onko niin, että pakkasessa "kylmäkaasu" muuttuu "kylmänesteeksi" ja siksi ilmastointi ei voi toimia?
Oli varma muistikuva, että ohjekirjassa kehotetaan pitämään ilmastointi pääsääntöisesti päällä kesät talvet, ja siitä päättelin, että ilmastoinnin merkkivalon kuuluisi palaa jopa pakkasessa. Salaa toivoin, että nyt nollaa lähestyneellä lämpötilalla olisi tekemistä asian kanssa eikä tarvitsisi viedä Alfaa korjattavaksi (12 kk Delta-takuu onneksi voimassa ensi kesään asti) mutta en uskaltanut paljastaa toiveitani, sillä se olisi paljastanut tyhmyyteni. No nyt sitten paljastuin vielä tyhmemmäksi.
Tänään pääsin testaamaan asiaa: Ruokaostoksilla käydessäni - no ostin kyllä samalla myös Salmiakki-Kossua iltalääkkeeksi - vein auton lämpimään parkkihalliin ikkunat hieman raollaan, koska olin pessyt sen juuri ja ulkolämpötila oli tasan 0° C. Hallista pois lähtiessäni lämpömittari näytti + 9° C ja ilmastointi toimi normaalisti. Merkkivalokin paloi kuin viimeistä päivää. Tiellä ajaessa lämpömittarin lukema laski vääjäämättä, kunnes näytössä oli + 2° C. Ja silloin ilmastoinnin merkkivalo sammui. Nerokasta.
Outo juttu oli, että sammuttaessani moottorin tapahtui sama ilmiö kuin kesäkeleilläkin; muutama sekunti sammuttamisen jälkeen kuuluu eräänlaista turbiinin vaimenemista, joka kyllä on vaikuttava tapahtuma esim. sukujuhlissa, kun saapuu pihalle ja sulkee Alfan siinä kaikkien kuullen. Jotkut ovat luulleet sen olevan turbon, joka sammuu. Itse olen koko ajan olettanut, että se on vain ilmastointilaitteen kompressori, joka lakkaa veivaamasta. Mutta miten se voi lakata veivaamasta, jos se ei edes ole veivannut kun kerran lämpötila oli nolla tai miinus yksi?
Aika paljon vastuuta on muuten annettu oikeanpuoleisen sivupeilin alla olevalle lämpömittarin yksinäiselle anturille. Jos se sekoaa, niin melkein koko Alfa sekoaa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Käytetäänpä vaikka tätä topicia.
Eli ilmastointi ei toimi. n. kuukausi sitten täytetty, eivät siellä ilmastointihuollossa mitään maininneet asiasta (huomanneet??). Valo syttyy katkaisijaan, mutta siihen se jääkin. Kompura ei sano mitään. Mistäköhän vikaa alkaisi etsimään?
Releelle tulee virtaa, myös rele ehjä. Koitettu ristiin puhaltimen releen kanssa.
Kellään ajatuksia?
Eli ilmastointi ei toimi. n. kuukausi sitten täytetty, eivät siellä ilmastointihuollossa mitään maininneet asiasta (huomanneet??). Valo syttyy katkaisijaan, mutta siihen se jääkin. Kompura ei sano mitään. Mistäköhän vikaa alkaisi etsimään?
Releelle tulee virtaa, myös rele ehjä. Koitettu ristiin puhaltimen releen kanssa.
Kellään ajatuksia?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Joo se taisi olla magneettiventtiili eikä solenoidi, kytkeytyy sähköllä. Periaate ehkä samansuutainen.
Eli voisi jopa olla ne kaksi pientä johtoa jotkat koneruuveilla kiinni siinä kyljessä/ alapuolella. Pitää katsoa tuleeko olavi perille, kun ajaa auton rampille.
Turhaan ei viitsisi ostaa kokonaan uutta kompuraa, eikä tuotakaan purkaa, koska kylmäaineet.
Eli voisi jopa olla ne kaksi pientä johtoa jotkat koneruuveilla kiinni siinä kyljessä/ alapuolella. Pitää katsoa tuleeko olavi perille, kun ajaa auton rampille.
Turhaan ei viitsisi ostaa kokonaan uutta kompuraa, eikä tuotakaan purkaa, koska kylmäaineet.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kait alfan magneettikytkin (tälläinenhän siellä on) on mallia josta voi mitata välyksen, pitäisi olla varmaan jotain 0,4mm, en ole ihan varma ohjearvosta.
Suoralla virralla voi kokeilla, jos magneettikytkin ei naksahda kiinni, vika löyty... eri asia tietenkin miten siihen liittimeen pääsee käsiksi.
Kuuluuko naksahdus kun laittaa ilmastoinnin autokäynnissä päälle?
Suoralla virralla voi kokeilla, jos magneettikytkin ei naksahda kiinni, vika löyty... eri asia tietenkin miten siihen liittimeen pääsee käsiksi.
Kuuluuko naksahdus kun laittaa ilmastoinnin autokäynnissä päälle?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
ilmari
niin muistelinkin tosiaan.. kaverin faijan väyrysestä löyty magneettikytkin vuoden toimimattomuuden jälkeen pohjapanssarin päältä, halus n. tunnin varotusajalla toimiin ni lyötiin vähän lyhkäämpi pultti ja pakotettiin kompuraan kiinni... hyvin toimi ainakin sen reissun.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Mitään ääntä ei kuulu kun nappia renaa. Eli vaikka laturin leuat ruuvien kantoihin kiinni. Jos silti kompura hiljaa niin vaihtoon menee?DaViega kirjoitti:Kait alfan magneettikytkin (tälläinenhän siellä on) on mallia josta voi mitata välyksen, pitäisi olla varmaan jotain 0,4mm, en ole ihan varma ohjearvosta.
Suoralla virralla voi kokeilla, jos magneettikytkin ei naksahda kiinni, vika löyty... eri asia tietenkin miten siihen liittimeen pääsee käsiksi.
Kuuluuko naksahdus kun laittaa ilmastoinnin autokäynnissä päälle?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ei varsinainen ratkaisu yllä olevaan ongelmaan, mutta minun uusimmassa keisissä ilmastoinnin/lämmityslaitteen sulake oli palanut. Ehdin n. viikon ihmetellä, että miksi auto on myös kuin 1.2 Corsa - tehot tiessään. Huomasin sulakkeen palaneen, kun navi ei ottanut enää virtaa virran ulosotosta. Peräkontti, tupakansytytin ja ilm./lämmityslaite on saman sulakkeen takana - ainakin tässä autossa. Tuon 15A sulakkeen vaihtaminen toi tehot takaisin ilmastointi päällä ajettaessa ja nyt rele naksuu kuten pitääkin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: kytkäin
Magneettikytkin osaa olla yllättävän hintava vaikka on aika yksinkertainen rakenne, tiedä sitten millasia magneetteja ne oikein käyttää. Sitten on tietenkin jotkut paikat jotka ei edes vaihda pelkkää magneettikytkintä, vaan pistävät koko paketin uusiksi... vaikka työn määrällä ei ole isoa eroadilledong kirjoitti:Toivottavasti saa vaihettua pelkän kytkimen, mersuun ei saanut kytkint kun täydellisessä hihnapyöräpaketissa josta pyysivät paikallisella veholla lähes 700e ja koko kompurasta 1400.....
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Outo juttu oli, että sammuttaessani moottorin tapahtui sama ilmiö kuin kesäkeleilläkin; muutama sekunti sammuttamisen jälkeen kuuluu eräänlaista turbiinin vaimenemista, joka kyllä on vaikuttava tapahtuma esim. sukujuhlissa, kun saapuu pihalle ja sulkee Alfan siinä kaikkien kuullen. Jotkut ovat luulleet sen olevan turbon, joka sammuu. Itse olen koko ajan olettanut, että se on vain ilmastointilaitteen kompressori, joka lakkaa veivaamasta. Mutta miten se voi lakata veivaamasta, jos se ei edes ole veivannut kun kerran lämpötila oli nolla tai miinus yksi?
Taitaa olla jäähdyttäjän tuulettimet, jotka sen ulinan pysähtyessään tekevät.
Näin ainakin minulla.
Taitaa olla jäähdyttäjän tuulettimet, jotka sen ulinan pysähtyessään tekevät.
Näin ainakin minulla.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tuulettimet ne vain ovat, kompura pysähtyy tasan sillä sekunnilla kun laitat virrat pois, ei kierrostakaan ilman apulaitehihnan vetoapua. Eipähän ainakaan takertele, kun jäävät omin voimin pyörimäänAntieko kirjoitti:Jotkut ovat luulleet sen olevan turbon, joka sammuu. Itse olen koko ajan olettanut, että se on vain ilmastointilaitteen kompressori, joka lakkaa veivaamasta. Mutta miten se voi lakata veivaamasta, jos se ei edes ole veivannut kun kerran lämpötila oli nolla tai miinus yksi?
Taitaa olla jäähdyttäjän tuulettimet, jotka sen ulinan pysähtyessään tekevät.
Näin ainakin minulla.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 156 ilmastointi ongelma
156, 147 ja Gt kuskeille vinkkinä, jos ei muillekkin jos vika on seuraavanlainen. Ilmastointi lähtee päälle, mutta hetken päästä alkaa hakkaamaan kompuran magneettikytkintä on off on off. Kävin huoltamassa ilmastointilaitteen toiveissa, että tähän olisi laitettu liikaa ainetta. Tuo täyttömäärähän on muuttunut 156sissa jossain vaiheessa. 650g -> 500g. Kyllä siellä 60 grammaa olikin liikaa, muttei vika ollut siinä. Ilmastointimies kytki koneen vielä autoon kiinni moottorin käydessä ja sieltä selvis, että paine nousee todella korkealle. Eli painekytkin toimii ja kytkee järjestelmän pois kun paine on liian korkea. Vikapaikat kattoi kirjastaan. Liikaa ainetta järjestelmässä, tukos järjestelmässä tai jäähdytys flekti ei pyöri. Minulla vika oli tuo jälkimmäinen. Flektin hidas nopeus ei toiminut. vika oli syylärin etuvastuksessa. helpostus löytyi Motonetistä. Edelleen Motonetin listoilla väärällä nimellä.
48-8388 Lämmitysl esivastus Tipo-Marea
- 155/156 Esivastus jos kaksinapapikaliitin/reikäväli 48mm
48-8388 Lämmitysl esivastus Tipo-Marea
- 155/156 Esivastus jos kaksinapapikaliitin/reikäväli 48mm