Autopesuista (kuume nousee keskustelusta)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Autopesuista (kuume nousee keskustelusta)

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Roach kirjoitti:Käytti valitettavasti autoa harjapesussa...
Sairasta toimintaa.
Itse en ole uskalla viedä edes harjattomaan pikapesuun. :wink:

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Roach kirjoitti:Käytti valitettavasti autoa harjapesussa...
Sairasta toimintaa.
Itse en ole uskalla viedä edes harjattomaan pikapesuun. :wink:
Sama rahikaisella. Ajattelin Bella Italiaan vetästä hiovan vahan. Jospa lähtisi nuo harjan jäljet... :roll:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Roach kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:
Roach kirjoitti:Käytti valitettavasti autoa harjapesussa...
Sairasta toimintaa.
Itse en ole uskalla viedä edes harjattomaan pikapesuun. :wink:
Sama rahikaisella. Ajattelin Bella Italiaan vetästä hiovan vahan. Jospa lähtisi nuo harjan jäljet... :roll:
Nuo perinteiset harjat ovat kyllä kamalia. Poikkesin eräälle Seo-asemalle pesuun, kun "oli niin halvat hinnat" (4 euroa). Kone oli ikäloppu romu, joka kitisi ja kolisi. Harjat olivat likaisia ja vanhanaikaisia "pölyhuiskan näköisiä" ja arvatkaapa kuinka paljon tuli naarmuja maalipintaan :evil:

Toista ovat nämä uudet koneet, joissa käytetään kumisia pehmoharjoja. Jälki on hyvää ja jonkin testin mukaan 20 kertaa tavallista käsipesua hellävaraisempaa. Tällainen löytyy mm. turussa 100-Shelliltä, mutta hinnat on taivaallisia. Kunnon pesusta vahalla yms. sörsseleillä joutuu pulittamaan muistaakseni yli 20 euroa. Täytyy myös suositella M-Plus asemaa Turussa, jossa on mielestäni todella hyvä pesu, varsinkin paikan erikoisvahauskone on kokeilemisen arvoinen ja hinta jotenkin kohtuullinen. Mun on käytännössä pakko noita käyttää, kun ei pihalla viitsi ahtauden / "laiskuuden?" vuoksi pestä- eikä naapuritkaan siitä oikeen tykkää...

Sori. Meni vähän OT:ksi.

Alkuperäisestä aiheesta: oma auto on ollut jonkun yrityksen käytössä, nähtävästi ei siis liisari vaan ihan yritykselle ostettu auto, joten periaatteessa sama juttu kun työntekijä ajelee autolla. kaikki huollot suoritettu "lauttarannan autokeskuksessa". Nykyisin tuo taitaa toimia nimellä Stockmann Auto? (helsinkiläiset voisivat vahvistaa...). Oli käsittääkseni tuolloin Alfa Romeo valtuutettu liike. Jossain papereissa pyöri myös nimi "Uuttera Oy" (nähtävästi jokin autoliike?)
Ammattina autokauppa

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

niki kirjoitti:Toista ovat nämä uudet koneet, joissa käytetään kumisia pehmoharjoja. Jälki on hyvää ja jonkin testin mukaan 20 kertaa tavallista käsipesua hellävaraisempaa. Tällainen löytyy mm. turussa 100-Shelliltä, mutta hinnat on taivaallisia. Kunnon pesusta vahalla yms. sörsseleillä joutuu pulittamaan muistaakseni yli 20 euroa. Täytyy myös suositella M-Plus asemaa Turussa, jossa on mielestäni todella hyvä pesu, varsinkin paikan erikoisvahauskone on kokeilemisen arvoinen ja hinta jotenkin kohtuullinen. Mun on käytännössä pakko noita käyttää, kun ei pihalla viitsi ahtauden / "laiskuuden?" vuoksi pestä- eikä naapuritkaan siitä oikeen tykkää...
Jaa. Niissä pehmoharjakoneissakin käytetään säälittävä määrä vettä. Ruiskitaan pienellä paineella vähän sinne sun tänne, sitten harjat (olkoot kuinka kumisia ja pehmeitä) alkavat hieromaan hiekkaista kylkeä. Ei hyvä.
Jos itse ei jaksa pestä, niin kannattaa huolehtia, että vahapinta on hyvä, ja käyttää autoa harjattomassa pikapesussa (on näitäkin vielä jossakin). Puhdasta tulee. Mitä vanhempi kone, sitä parempi.. Tehokkuutta löytyy, eikä kierrätä vettä uusien lailla.

Sorry, ot.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Cuore Sportivo kirjoitti: Jaa. Niissä pehmoharjakoneissakin käytetään säälittävä määrä vettä. Ruiskitaan pienellä paineella vähän sinne sun tänne, sitten harjat (olkoot kuinka kumisia ja pehmeitä) alkavat hieromaan hiekkaista kylkeä. Ei hyvä.
Jos itse ei jaksa pestä, niin kannattaa huolehtia, että vahapinta on hyvä, ja käyttää autoa harjattomassa pikapesussa (on näitäkin vielä jossakin). Puhdasta tulee. Mitä vanhempi kone, sitä parempi.. Tehokkuutta löytyy, eikä kierrätä vettä uusien lailla.

Sorry, ot.
nythän ne harjattomat pesurit on vasta ruvenneet yleistymään..
täälläkin tuppukylässä on jo kokonaista kaksi kappaletta.. :lol:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sen verran lähti taas pojilta mopo käsistä että siirretään niin voi vapaasti jutskata ilman huonoa omaatuntoa 8)

Ne harvat kerrat kun käyn autopesussa niin on aika sama mikä se on kunhan puhdasta tulee. Vanhoilla kärryillä kun ajelee. Lähinnä ottaa päähän kun ne menee joka toisen auton kohdalla jumiin, ja jonoa riittää. Hinnatkin ovat aivan pimeitä, onneksi tulee kesä niin voi pestä pihalla vaikka kerran päivässä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:.. onneksi tulee kesä niin voi pestä pihalla vaikka kerran päivässä.
+11C näyttää mittari.. Autonhan voisi vaikka pestä pihalla!

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

Alkää nyt hirttäkö, mutta mielestäni ainakin Porissa KingWashin paras pesu (hinta tais olla ~13e) ja erikois "vaahto"vahapesu (~17e) on tehneet ihan hyvää jälkeä. Pakettiin kuuluu "tupla" esipesut, jotka suorittaa kaiffari käsin painepesurilla. Mukaan saa vielä 2,5e hintaan vanteiden erikoispesun..
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Minä olen kanssa käyttänyt pari kertaa harjapesussa viime aikoina kun TI hallia ei ole ollut käytössä. Siinä paikassa ohjelmaan kuuluu esipesu painepesurilla, sitten harjapesu, halutetessa vielä lisäksi pehmoharjat. Ja oon ottanut mukaan myös pohjapesun. Tuntuu turhauttavalta maksaa harjattomasta pesusta kun ei sillä lähde puhtaaksi, helmat ja perän alaosa jää likaiseksi.. Niin ja mieluummin pesen harjoilla kun en ollenkaan. Onneksi kevät tulee niin pääsee pesemään käsin..

akik1
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Elo 2003, 19:36

Viesti Kirjoittaja akik1 »

Olen itsekin käyttänyt surutta harjapesua ja tyytyväisenä lueskelin Tuulilasin webbipalvelusta, että jos ei ole mahdollisuutta pestä käsin, niin harjoja kannattaa käyttää. Pelkkä painepesu kuulemma vain painaa paskan syvemmälle maalipintaan. Jotta lika irtoaa kunnolla tarvitaan harjoja jotka hyvällä tuurilla saattavat ravan auton pinnasta jopa irrottaa. Olisin kopioinut artkikkelin tänne, mutta palvelu oli muuttunut viime visiitistä sen verran, että pitää olla rekisteröitynyt tilaaja, jotta jutut saa luettua.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Harjat on parasta mitä paskaiselle autolle voi antaa. Tulee puhdasta ja kiiltää, jos alkaa murehtimaan autonsa maalipinnassa olevia harjanjälkiä niin voi vetää itsensä jojoon (autostasi et saa yhtään enempää vaihdossa vaikka olisit pessyt sen joka kerta ultraäänipesussa).

Porin Neste Tiilimäen paras harjallinenpesu on tosi hyvä voin suositella. Ensin harjaton pesu pesee hiekat pois auton päältä ja sen jälkeen pehmeät harjat pyykäisevät hellästi loput paskat pinnasta ja sen jälkeen vahauskone levittää vahan ja harjaa sen kunnolla kiinni auton pintaan. KIILTÄÄ eikä naarmut näy.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

NotkeaRotta
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Tammi 2004, 04:02

Viesti Kirjoittaja NotkeaRotta »

muu kuin käsinpesu ei tuu itellä edes mieleen. isäpappa on tunkenu 2000vuoden volvoaan aina yhdistelmäpesuriin. viime kesänä vahasin vulvan ja ennen vahausta vedin pinnat cleanerillä, pesukoneen vahan alta paljastu maalipinta joka oli kuin hiekkapaperilla ois pyöritelty.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

-AR147- kirjoitti:Alkää nyt hirttäkö, mutta mielestäni ainakin Porissa KingWashin paras pesu (hinta tais olla ~13e) ja erikois "vaahto"vahapesu (~17e) on tehneet ihan hyvää jälkeä...
Juu, paska lähtee ja pitemmän päälle maalit myös. Kovia myrkkyjä kavereilla (sisäpiiritietoa) :wink:
Hesem kirjoitti:Minä olen kanssa käyttänyt pari kertaa harjapesussa viime aikoina kun TI hallia ei ole ollut käytössä. Siinä paikassa ohjelmaan kuuluu esipesu painepesurilla, sitten harjapesu, halutetessa vielä lisäksi pehmoharjat. Ja oon ottanut mukaan myös pohjapesun. Tuntuu turhauttavalta maksaa harjattomasta pesusta kun ei sillä lähde puhtaaksi, helmat ja perän alaosa jää likaiseksi..
Juu, kesä tulee ja naarmut loistavat auringonpaisteessa.
Monissa pehmoharjapesuloissa voi valita harjattomankin pesun. Kuulemma aika penaalista, jää auto paskaiseksi. Näissä kokonaan harjattomissa pesuissa tulee puhdasta, jos on asialliset vahat päällä. :wink:
Onkohan tuosta alustapesusta oikeasti jotain hyötyä?
akik1 kirjoitti:Olen itsekin käyttänyt surutta harjapesua ja tyytyväisenä lueskelin Tuulilasin webbipalvelusta, että jos ei ole mahdollisuutta pestä käsin, niin harjoja kannattaa käyttää. Pelkkä painepesu kuulemma vain painaa paskan syvemmälle maalipintaan. Jotta lika irtoaa kunnolla tarvitaan harjoja jotka hyvällä tuurilla saattavat ravan auton pinnasta jopa irrottaa.
:lol:
Maunu kirjoitti:Harjat on parasta mitä paskaiselle autolle voi antaa. Tulee puhdasta ja kiiltää, jos alkaa murehtimaan autonsa maalipinnassa olevia harjanjälkiä niin voi vetää itsensä jojoon (autostasi et saa yhtään enempää vaihdossa vaikka olisit pessyt sen joka kerta ultraäänipesussa).

Porin Neste Tiilimäen paras harjallinenpesu on tosi hyvä voin suositella. Ensin harjaton pesu pesee hiekat pois auton päältä ja sen jälkeen pehmeät harjat pyykäisevät hellästi loput paskat pinnasta ja sen jälkeen vahauskone levittää vahan ja harjaa sen kunnolla kiinni auton pintaan. KIILTÄÄ eikä naarmut näy.
Ei varmaan naarmuttomuus vaihtohyvitystä paranna, mutta itse en jostain syystä naarmuja halua katsella.
Käy joskus pesettämässä autosi Koivulan Shellillä. Tulee puhdasta ilman harjoja.

Hoh-hoij, menipäs taas inttämiseksi.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ää Kespa on paras paikka sisko on töissä siellä halpa hinta :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Cuore Sportivo kirjoitti: Näissä kokonaan harjattomissa pesuissa tulee puhdasta, jos on asialliset vahat päällä.
Niin no.. Jos alle 2 kk sitten vahattu auto jää likaiseksi niin ei se vahauksesta ole ollut kiinni vaan siitä että auto on oikeasti likainen ja harjaton pesu ei puhdistanut sitä. Mitä eroa on kokonaan harjattomassa pesupaikassa ja harjapesupaikan harjattomassa pesuohjelmassa? :)
Cuore Sportivo kirjoitti: Onkohan tuosta alustapesusta oikeasti jotain hyötyä?
Minun mielestä on. Saa huuhdeltua suolamössöt pohjasta pois. Ja jokatapauksessa haittaa ei ainakaan taida olla eikä maksakaan paljo mitään.
Cuore Sportivo kirjoitti: Hoh-hoij, menipäs taas inttämiseksi.
Ei tämä mitään inttämistä ole vaan ihan sivistynyttä keskustelua :lol:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Maunu kirjoitti:Ää Kespa on paras paikka sisko on töissä siellä halpa hinta
Shellillä klo. 21.00 jälkeen pesu puoleen hintaan (voi olla kespallakin sama systeemi). Superpesu, 5,50€. Suosittelen. Tai no jos tykkää jonottaa kespalla niiden levikehelvettien seassa, niin siitä vaan. :wink:
Hesem kirjoitti:Niin no.. Jos alle 2 kk sitten vahattu auto jää likaiseksi niin ei se vahauksesta ole ollut kiinni vaan siitä että auto on oikeasti likainen ja harjaton pesu ei puhdistanut sitä.
Aijaa. Tämä vaha-systeemi tuntuu vaan ainoalta järkeen käyvältä selitykseltä, miksi minun auto puhdistuu, mutta sinun ei. :wink:
Hesem kirjoitti:Mitä eroa on kokonaan harjattomassa pesupaikassa ja harjapesupaikan harjattomassa pesuohjelmassa?
Jaa'a, en ole niin paljon perehtynyt asiaan, että osaisin tuohon vastata. Olisiko syynä se, että kokonaan harjattomissa pesuissa on ideana ollut puhdistaa auto täysin ilman harjoja, siksi laitteet ovat tehokkaampia kuin pehmoharjapesuloissa. Voi tietysti olla, ettei näitä ole tarkoitettukaan kunnon paskan puhdistukseen, vaan lähinnä "kesäpölyjen" irroittamiseen. Jos harkitsee auton viemistä tällaiseen pesuun, niin kannattaa samantien kusta kylkiin... Ilmaista, ja lopputulos on sama.
Hesem kirjoitti:Minun mielestä on. Saa huuhdeltua suolamössöt pohjasta pois. Ja jokatapauksessa haittaa ei ainakaan taida olla eikä maksakaan paljo mitään.
Tietääkseni ne laitteet eivät pääse sellaisiin paikkoihin, joissa suolapaska pääsee parhaiten muhimaan? Mutta joo, ei siitä varmaan haittaakaan ole.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:

Hesem kirjoitti:Minun mielestä on. Saa huuhdeltua suolamössöt pohjasta pois. Ja jokatapauksessa haittaa ei ainakaan taida olla eikä maksakaan paljo mitään.
Tietääkseni ne laitteet eivät pääse sellaisiin paikkoihin, joissa suolapaska pääsee parhaiten muhimaan? Mutta joo, ei siitä varmaan haittaakaan ole.
ko operaatio tunnetaan alustan kasteluna :silly:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Pädetääs taas hieman. (useammasta lähteestä, erään fiksauspuljun omistajalta, tutulta rekkakuskilta, omista kokemuksista ja parista artikkelista liittyen kyseiseen aiheeseen)

Harjaton pesu on ihan hyvä kesällä pölyjen poistoon, muttei missään nimessä talvella suolaisen maalipinnan puhdistukseen. Jos käytät harjatonta, älä ainakaan ota silloin vahaa. Harjaton pesee yleensä niin, että pintaan jää vielä ohut likakerros jäljelle. Kun kone vielä ruiskii vahat päälle niin lika jämähtää siihen ja vahan alla oleva suola alkaa rauhassa syövyttämään pintoja.

Kaikki uudetkaan pehmopesut eivät käytä veden kierrätysjärjestelmää huonojen tuloksien takia, tosin miten selvität, käyttääkö juuri se pesu, mitä käytät, tuota veden kierrätystä.

Omien kokemuksien mukaan parhaat pesut suorittaa mm. turussa sijaitseva m-plus, jossa on aluksi työntekijöiden suorittama esipesu painepesurilla. Tämän jälkeen on pehmoharjat ja lopuksi erillisen vahauskoneen käsittely, joka ei siis tarkoita pelkän nesteen ruiskimista maalipintaan.

Alusta"pesu" tarkoittaa tätä alustan kastelua, eli 500 litraa vettä suihkutetaan alustaan. Se ei sisällä pesuainetta joten ei se mikään täydellinen ratkaisu ole, mutta poistaa pahimmat liat. Turussa tiedän pari paikkaa, jotka ei edes pyydä ylimääräistä maksua tuosta alustapesusta. Kysyvät vaan, haluaako asiakas että alustaa suihkutetaan samalla.

Aina ne naarmut eivät edes ole peräisin itse koneesta, vaan ovat syntyneet jo aikaisemmin ja paljastuvat sitten pesun jälkeen. Itse olen suosinut ammattilaisen tekemää käsin ja koneellisesti tehtyä vahaustyötä jolla lähtee suurin osa kaikista naarmuista maalipinnassa. Huonompimaalinenkin auto näyttää uudelta käsittelyn jälkeen. Hintaa hommalla on about 100-120 euroa ja vielä paremmilla vahoilla suoritettuna pari sataa euroa. Peruskäsittely kestää pinnassa 1/2 vuotta ja tuo kalliimpi koko vuoden. Autoliikkeethan suorittavat tuon käsittelyn melkein kaikille autoille jotka myyvät.

Tuo pehmopesun vähäisen vesimäärän käyttö ja sitä myötä maalipinnan naarmuuntuminen estetään juuri tuolla esipesulla, jolla pahimmat liat lähtevät ennen harjoja pois. Useissa "pesukaduissa" on myös harjaton pesu ennen harjoja varsinkin jos henkilökunnan esipesua ei ole tarjolla.

Olen kokeillut mm. nesteen "täysin harjatonta" pesua, eikä tullut puhtaaksi vaikka otin kalleimman mitä hinnastosta löytyi.

Joo, laittakaa vaan hirttolenkkiin... :mrgreen:
Viimeksi muokannut niki, 20 Maalis 2004, 04:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ammattina autokauppa

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

akik1 kirjoitti: Olisin kopioinut artkikkelin tänne, mutta palvelu oli muuttunut viime visiitistä sen verran, että pitää olla rekisteröitynyt tilaaja, jotta jutut saa luettua.
Ei tarvitse tilata mitään. Kuka tahansa pystyy rekisteröitymään tuohon palveluun, tilasi tuulilasia tai ei ja jutut aukeaa samalla tavalla kuin ennenkin, ainakin mun kohdalla näin. Ilman rekisteröintiä taitaa vain uutisten luku toimia.

Toinen juttu sitten, jos ovat taas menneet uudistamaan palvelua...
Ammattina autokauppa

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Harjatonpesu on käytännössä turha ei tod tuu puhdasta muutaman kerran kokeiltu!
En kylläkään vie alfaa harjalliseen pesuun vaan pesen mieluummin ite ti hallissa!
Alustan pesust kyl se ainakin pääkaupunkiseudul on ihan asiallinen ainakin luulen niin! Viimeks ku pesasin autoa ni kurakaarest löyty ehta suola paakku ja muuten etu sekä taka puskurin alareuna valkoinen viiva samoin lokasuojis valkosta eli suolaa! Yrittävät nopeuttaa näemmä autojen kiertoa toiminnallaan?!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

niki kirjoitti: Itse olen suosinut ammattilaisen tekemää käsin ja koneellisesti tehtyä vahaustyötä jolla lähtee suurin osa kaikista naarmuista maalipinnassa. Huonompimaalinenkin auto näyttää uudelta käsittelyn jälkeen. Hintaa hommalla on about 100-120 euroa ja vielä paremmilla vahoilla suoritettuna pari sataa euroa. Peruskäsittely kestää pinnassa 1/2 vuotta ja tuo kalliimpi koko vuoden. Autoliikkeethan suorittavat tuon käsittelyn melkein kaikille autoille jotka myyvät. :
Tätähän kutsutaan myllytykseksi,jonka ideana on hioa pinnasta naarmut pois. Tai no naarmuja ei hiota vaan maali ympäriltä :-D . Myllytyksen tekee "fiksari" joka taasen saa palkkansa "jobbarilta" :-D . Hommahan toimii niin kauan kunnes jostain pokkauksesta kuluu pintamaali puhki. Aluksi hiotaan koneellisesti hiomatahnan avulla ja lopuksi levitellään vahat niskaan, auto kiiltää ja ostaja on tyytyväinen samoiten myös myyjä

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Itte ajellut vanhoilla autoilla koko ikäni, koneessa en ole pessyt yhtään kertaa. Jos ei käsin pääse pesemään niin annan auton olla paskaisena ja jynssään sitten kun mahdollisuus on. Vahaamaan oon kyllä aina ollut laiska, autot ja prätkät vaan alkukesästä ja ehkä syksyllä vielä autolle uusintakäsittely. No nythän noissa kaikissa on niin huono maalipinta että vahaaminen on melko tarpeetonta, v6:tta ei voinut edes myllyttää kun on kaksikerrosmaali ja lakka mennyt harmaaksi ja ilmaa maalin ja lakan välissä, ainoa apu on maaliruisku :mrgreen:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

niki kirjoitti:Pädetääs taas hieman. (useammasta lähteestä, erään fiksauspuljun omistajalta, tutulta rekkakuskilta, omista kokemuksista ja parista artikkelista liittyen kyseiseen aiheeseen)

Harjaton pesu on ihan hyvä kesällä pölyjen poistoon, muttei missään nimessä talvella suolaisen maalipinnan puhdistukseen. Jos käytät harjatonta, älä ainakaan ota silloin vahaa. Harjaton pesee yleensä niin, että pintaan jää vielä ohut likakerros jäljelle. Kun kone vielä ruiskii vahat päälle niin lika jämähtää siihen ja vahan alla oleva suola alkaa rauhassa syövyttämään pintoja.
Heh, en kutsuisi sitä pesukadun mömmöä vahaksi. Seuraavan sateen/pesun jälkeen tästä mömmöstä ei ole enää tietoakaan. Eli ei se suolapaska kovinkaan kauan ehdi niitä pintoja syövyttämään.. Ja muistetaan nyt sekin, että autossa pidetään sitä oikeatakin vahapintaa (tämä myös estää "mömmövahan" tarttumista maalipintaan). Sanottakoon vielä, että itse en ole omiin autoihin vahallista pesua koskaan ottanut.
niki kirjoitti:Kaikki uudetkaan pehmopesut eivät käytä veden kierrätysjärjestelmää huonojen tuloksien takia, tosin miten selvität, käyttääkö juuri se pesu, mitä käytät, tuota veden kierrätystä.
Aivan, otappa siitä sitten selvää.
niki kirjoitti:Aina ne naarmut eivät edes ole peräisin itse koneesta, vaan ovat syntyneet jo aikaisemmin ja paljastuvat sitten pesun jälkeen. Itse olen suosinut ammattilaisen tekemää käsin ja koneellisesti tehtyä vahaustyötä jolla lähtee suurin osa kaikista naarmuista maalipinnassa. Huonompimaalinenkin auto näyttää uudelta käsittelyn jälkeen. Hintaa hommalla on about 100-120 euroa ja vielä paremmilla vahoilla suoritettuna pari sataa euroa. Peruskäsittely kestää pinnassa 1/2 vuotta ja tuo kalliimpi koko vuoden. Autoliikkeethan suorittavat tuon käsittelyn melkein kaikille autoille jotka myyvät.
Itse olen käyttänyt autoni vahauksessa eräässä Porilaisessa firmassa, joka käsittelee päätyökseen kolmen paikallisen liikkeen uudet autot. Homma suoritetaan kokonaan käsin. Autoglymin tuotteet, ja vuoden takuu. Hinta 50 €uroa.
niki kirjoitti:Tuo pehmopesun vähäisen vesimäärän käyttö ja sitä myötä maalipinnan naarmuuntuminen estetään juuri tuolla esipesulla, jolla pahimmat liat lähtevät ennen harjoja pois. Useissa "pesukaduissa" on myös harjaton pesu ennen harjoja varsinkin jos henkilökunnan esipesua ei ole tarjolla.
Sen esipesun minäkin haluaisin nähdä, jolla esim. näillä keleillä autoon tarttuva hiekka saataisiin kokonaan pois.

Oletteko koskaan miettinyt, mitä paskaa niihin harjoihin on tarttunut, joilla sitten niitä autoja hierotaan?
niki kirjoitti:Olen kokeillut mm. nesteen "täysin harjatonta" pesua, eikä tullut puhtaaksi vaikka otin kalleimman mitä hinnastosta löytyi.
Kallein ei aina ole paras. Nappailenpas muutaman kuvan SW:sta, kun käyn sen seuraavan kerran pesettämässä. Ihmetellään sen jälkeen lisää, että miten ihmeessä siitä niin puhdas tuli.
niki kirjoitti:Joo, laittakaa vaan hirttolenkkiin...
:mrgreen:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Cuore Sportivo kirjoitti: Itse olen käyttänyt autoni vahauksessa eräässä Porilaisessa firmassa, joka käsittelee päätyökseen kolmen paikallisen liikkeen uudet autot. Homma suoritetaan kokonaan käsin. Autoglymin tuotteet, ja vuoden takuu. Hinta 50 €uroa.
Juu, ko. firmassa pelkkä käsinvahaus maksoi muistaakseni 48 euroa, mutta ainakaan firman pomon mielestä se käsittely ei paria kuukautta pidempään kestä. Taisi olla vaan mainospuheita? :roll:

Oma auto tarvisisi koneellisen käsittelyn mm. siksi, että koko oikea sivu on maalattu aikoinaan uudelleen ja siinä on pieni sävyero muun maalipinnan kanssa. Myyntipuheen mukaan tuo sävyero tasottuisi kunnon käsittelyllä. Naarmuista ei niinkään ole ongelmia sillä pinta on ikäisekseen aika hyvässä kunnossa. Joku tuolla talvipäivilläkin kyseli, onko autoni 00-vuosimallia. Vastasin että ei ole, vaan 98. Tähän sitten tuli kommenttia että maalipinta on ihmeen hyvän näköinen 98 vuotiseksi, varsinkin kun mittarissa on 133000 kilometriä.

Mikä olisi oikea ajankohta vahata auto? Itse ajattelin varata ajan toukokuussa, jolloin lumet on sulanneet ja tiet kuivuneet. Pesuhan vähentää tuon käsittelyn suojaa joten eikös kaiken järjen mukaan kannattaisi vahauttaa auto silloin, kun autoa ei tarvitsisi kerran viikossa pestä. Näin vahaus kestäisi pidempään? :?
Ammattina autokauppa

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

niki kirjoitti:Tähän sitten tuli kommenttia että maalipinta on ihmeen hyvän näköinen 98 vuotiseksi, varsinkin kun mittarissa on 133000 kilometriä.
Juu, kattelin itsekin, että hyvältä näytti maalipintasi. Jotkut saman ikäiset Rossot ovat jonkin verran päässeet haalistumaan.
niki kirjoitti:Mikä olisi oikea ajankohta vahata auto? Itse ajattelin varata ajan toukokuussa, jolloin lumet on sulanneet ja tiet kuivuneet. Pesuhan vähentää tuon käsittelyn suojaa joten eikös kaiken järjen mukaan kannattaisi vahauttaa auto silloin, kun autoa ei tarvitsisi kerran viikossa pestä. Näin vahaus kestäisi pidempään?
Joulukuussa vahautin V6:sen viimeksi, ja toukokuussa ajattelin seuraavaa kertaa.
Itse pesen auton joka päivä :mrgreen:, eikä siitä asiantuntijoiden mukaan mitään haittaakaan ole. Autoglymi kuulemma kestää, vaikka hieroisi vahvoillakin liuottimilla.

Vastaa Viestiin