75:sen omamassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

75:sen omamassa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kävin punnittemassa uusimman hankinnan, eli 75 TS:n vuodelta -87

Sisällä ei tavaraa, kaikki osat paikallaan, tankki niin tyhjä kuin uskalsin ajaa.

Painoa oli yhteensä 1171kg jakautuen seuraavasti

VE 320,5kg OE 312,5kg
VT 270kg VT 268,5kg

Takapää aikas hyvin balanssissa, etupään ero on aikas suuri, tuohon kun lisää vielä kuskin niin ero vielä kasvaa. Myöskin etu-ja takapään ero on yllättävän iso, eikös 75:sta ole mainostettu 50/50 painojakaumalla.
Tankki täyteen niin tuokin toki tasaantuu.

Avatar
koala
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Elo 2005, 06:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja koala »

54/46 ei paha, 100 kiloa polttoainetta ni voilá :lol:

Toihan kuulostaa kivalta, missä tollasta saa tehdä? :P

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

En muista tarkkaan mutta todella lähellä sama paino kuin minun -90 turbossa. Tankki ei tosin ollut aivan tyhjä nuo 9x16" valssit painaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Onko muuten kukaan muu lisäkseni huomannut, että useimmat autot - varsinkin vanhat - tuntuvat mutkissa kallistuvan selvästi enenmmän vasemmalle kuin oikealle. Osittain asia johtunee tunteesta, kun on lähempänä tyhjyyttä, mutta onhan siihen järkiperustekin, jos esim. 75:ssä vasen puoli on muutenkin painavampi ja kuski vielä siihen päälle. Vuosien mittaan paino kuluttaa jousia ja iskunvaimentimiakin siltä puolelta enemmän (ainakin teoriassa) ja sitten se akuutti painoero päälle.

Miksiköhän auton valmistajat eivät kompensoi tätä kuskin vaikutusta sijoittamalla akkua ja lasinpesunestesäiliötä ym. keskilinjan oikealle puolelle?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jönsson kirjoitti: Miksiköhän auton valmistajat eivät kompensoi tätä kuskin vaikutusta sijoittamalla akkua ja lasinpesunestesäiliötä ym. keskilinjan oikealle puolelle?
Riippuu autonvalmistajasta. Esim. 80-luvun ökypnv:ssä (nykyinen enduranceauto) paisuntasäiliö oikealla, pissapojansäiliö oikealla, moottori kallistettu oikealle, akku peräkontin oikeassa takakulmassa.
VMP

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

luulisin että valmistajat kyllä huomoivat tuonkin asian mahdollisuuksien/järkevyyden rajoissa...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

TC seitenvitosissa ilmeisesti hyvin lähellä tuota 50/50 jakaumaa? Ja akkukin on oikealla puolella.

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Jönsson kirjoitti:Onko muuten kukaan muu lisäkseni huomannut, että useimmat autot - varsinkin vanhat - tuntuvat mutkissa kallistuvan selvästi enenmmän vasemmalle kuin oikealle. Osittain asia johtunee tunteesta, kun on lähempänä tyhjyyttä, mutta onhan siihen järkiperustekin, jos esim. 75:ssä vasen puoli on muutenkin painavampi ja kuski vielä siihen päälle. Vuosien mittaan paino kuluttaa jousia ja iskunvaimentimiakin siltä puolelta enemmän (ainakin teoriassa) ja sitten se akuutti painoero päälle.
Kyllä ja nimenomaan 75:sessa tuon huomaan erittäinkin selkeästi. Kun paino tulee auton oikealle puolelle ( = vasemmalle kääntyvä mutka), on meno kaarteessa selvästi tukevampaa! Joskus itsekin ajattelin sen johtuvan tuosta toispuoleisuuden tunteesta mikä korostuu kun tosiaan itse on siellä painon ja kallistuksen puolella, mutta kai se ihan oikeasti tekee niin. Mun autossa on vielä nuo korkeat 65 -profiiliset kumit jotka myös korostaa kuskille niitä auton kallisteluja antamalla periksi.

Ritmossakin tuon huomaa mutta ilmiö ei ole jostain syystä ihan niin vahva kun seiskavitosessa.

Harva uudempi auto tuota on kyllä mitenkään selvästi tehnyt. Taitavat olla sen verran painaviakin että kuljettajan paino ei niin paljoa hetkauta niitä kg/nurkka -suhteita, vaikka auton perusluonteeseen pieni pehmeys muuten kuuluisikin (esim. citroen).

Vastaa Viestiin