156 ulisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kerker76
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Marras 2003, 20:52

156 ulisee

Viesti Kirjoittaja kerker76 »

Taas Alfani ulisee.

Vähän aikaa sitten alkoi auto ulisemaan aamuisin kun oli pakkasta ja varsinkin kääntyessä. Pienen mietiskelyn jälkeen katsoin ohjaustehostimen säiliöön ja eihän siellä ollut tarpeeksi öljyä. Tyytyväisenä lisäsin vähän ATF:ää ja se auttoi. Parin päivän jälkeen sama asia. Huomattiin että ohjaustehostin vuotaa alhaalta (olisiko raidentangon päät) pyörien ripustuksien lähellä.
No tilasin aikaa Teltta Autoon joka on vasta ensi viikolla. Sieltä sanottiin että ei pitäisi olla ongelma ajaa siihen asti kunhan vaan pitää tarpeeksi paljon öljyä säiliössä.
Tänään kun ajelin niin yhtäkkiä rupesi ulvomaan ja tällä kerralla kovempaa. Keskellä ajoa. Pysähdyin ja tarkistin öljymäärän mutta siinä oli ihan tarpeeksi öljyä. Ajoin varoivaisesti kotiin ja yritin paikantaa äänen.

En tunne autoja kovin hyvin mutta kuulosti että ääni olisi tullut auton oikealla puolella (siis sisältä katsottuna) olevan muovisuojan alta, siis siinä on kai joku hihna siinä alla (olisiko jakohihnan suoja?) ja ääni kuulosti tulevan lähellä ohjaustehostimen säiliötä mutta kuitenkin sen hihnasuojan sisältä. Onko mitään vinkkejä ja kuinka vaarallista on ajaa sillä huoltoon ensi viikolla (80km)? Olisiko mahdollisesti joku laakerivaurio? Ääni ei kuulu kun auto on tyhjäkäynnillä mutta muuten koko ajan.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Onhan hihna vaihdettu? Jos ei, en ajaisi sillä enää metriäkään jos vähänkään ääntä tulee tuolta hihnan suunnalta.
Ei enää Alfaa... eipä

Alfanaut
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Touko 2003, 23:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfanaut »

Mulla oli vähän samanlainen vika paitsi tehostimesta ei vuotanut mitään ja ääni kuului koko ajan sekä muuttui kierrosten mukaan. Käytin tampereen deltassa ja äänen aiheuttajaksi ilmeni heidän mukaan ohjaustehostimen pumppu. Koska alkuperäinen varaosahan on helvetin kallis, aloin metsästään mahdollista purkuosaa. Löysin sit saksasta tuodun irto-osan, joka oli ollut JTD mallissa ja pienen selvitys työn jälkeen olin melko varma sen sopivuudesta.
No vein sitten eilen aamulla alfani huoltoon ja asentaja tarkisti pumpun ja sanoi sen todennäköisesti sopivan. Hienoa :-D Puolen päivän aikaan deltasta soitetaan ja kerrotaan että pumppu ois vaihdettu mutta ääni ei ole hävinnyt! Se ääni tuleekin laturista! :x ja että vaihdetaanko se. Hammasta purren ja itsehillintää harjoittaen myönnyin sitten laturin vaihtoon. No puol neljän aikaan deltasta soitetaan että laturi ois vaihdettu ja ääni hävinnyt. Hieno homma!
Delta-auto oli kuitenkin sen verran reilu että eivät veloittaneet muusta kuin laturista ja sen asennuksesta ja niistä hemmetin pientarvikkeista...
Nyt mulla ois sitten 156 TS 2.0 mallin käytetty pumppu tarjolla.

-A-
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 23:00

Viesti Kirjoittaja -A- »

Mulla on kanssa ruvennu kitiseen tolta suunnalta, aika voimakkaasti kuuluu myös tyhjäkäynnillä ja voimistuu kaasun mukaan... :cry:

Mun alfa on -98 ts:sä aj.115 tkm

Olisko vielä muilla ollu samaista ongelmaa??

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Alkoi sitten vinkuminen tuolta hihnakotelosta. Alle 1700 rpm ei kuulu juuri mitään mutta sitten ääni voimistuu kierrosten mukaan. Muistuttaa kapiiniin kuin olisi vanha stereoiden maadoitus ongelma. Lahden Deltasta kysäsin mahd. ongelmaa ja ilmoittivat sen luultavammin olevan moniurahihna. 200km tuli vinkunan kanssa ajettua eikä ääni ole muuttunut miksikään. Voiko toi hihna muka pitää oikeasti noin "kimakkaa" ääntä?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Tommo kirjoitti:Alkoi sitten vinkuminen tuolta hihnakotelosta. Alle 1700 rpm ei kuulu juuri mitään mutta sitten ääni voimistuu kierrosten mukaan. Muistuttaa kapiiniin kuin olisi vanha stereoiden maadoitus ongelma. Lahden Deltasta kysäsin mahd. ongelmaa ja ilmoittivat sen luultavammin olevan moniurahihna. 200km tuli vinkunan kanssa ajettua eikä ääni ole muuttunut miksikään. Voiko toi hihna muka pitää oikeasti noin "kimakkaa" ääntä?
Todennäköisimmin vinkunan aiheuttaa joku moniurahihnan ohjainrullan laakeri tai jokin tällä hihnalla käytettävä laite, esim. vesipumppu. Moniurahihnan irroittamalla voi ainakin varmistaa sen, ettei ääni tule jakohihnasta. Samalla voi käsin pyöritellä ohjainrullia. Omassani yksi rullista alkoi ujeltaa, ja kyllähän se käsinkin pyöritellessä rahisi ja pani hanttiin.

Vai oletko varma, että ääni tulee hihnakotelosta? Pelkällä korvakuulolla tuota äänen lähdettä on kyllä hankalahko todeta. Painamalla korvan koteloon voi kyllä yrittää kuullostella, että tuleeko ääni sieltä vai ulkoa moniurahihnan puolelta.

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Täytyy kyllä nyt myöntää että toi ääni tuli jostain sieltä suojan suunnalta.
Luulin että toi moniurahihna olis kans siellä suojan alla..

Pitäis varmaan työntää toi pää syvemälle tonne konehuoneeseen...

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

On näköjään kevät ja ratakausi alkamassa kun
ongelmat pomppaa taas vaihteeksi esiin... :roll:

Ulisee tämäkin kosla, startatessa ääntä ei kuulu
mutta minuutin sisään ajossa se sitten alkaa.
Lopahtaa hetkeksi kun pudottaa kierrokset minimiin
mutta tänään sain äänen pysymään päällä vaikka pysäytin
auton...kansi auki ja ääni kuuluu jakopään puolelta.
Ääni hiljenee kuulumattomiin tai loppuu kun muutaman
minuutin ajelee mutta tulee aina esiin heti kylmästarttien jälkeen.

Toisessa ketjussa valittelin tuossa joku viikko sitten kuulleeni
moottorin suunnalta ajoittain ikäänkuin lopussa ollut laakeri
valittaisi, ehkäpä liittyy tähän ujellukseen..
Äänen korkeus ei muutu miksikään jos kierroksia lisää.

Pitkä sepustus, toivottavasti joku jaksoi lukea.

Ps. Jakopään ja moniurahihnan hilut vaihdettu parin vuoden
sisään, laturi ja ohjaustehostin ovat alkuperäisessä hapessa.
Ja vielä muistuu mieleen Car-Poikien buukkaajan toteamus
viime kesäisen jakopää- "häslingin" jälkeen, että seuraavaksi
autosta saattaa korkata kiristin...
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tulee mieleen vähä oman auton ulina, se on kylläkin jatkuvaa. Siinä ulisee laturi, yksi diodeista rikki. Startatessa ei kuulu, mutta hetikun laturi herää ja alkaa lataamaan kunnolla, alkaa ulinakin. Ikäänkuin vihellys, suhteellisen voimakas ääni.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Se tuossa hieman ihmetyttääkin että ääni ei ala heti vaan
jokseenkin aina vasta sen puolen minuutin jälkeen...
Tänään taas sama homma. Kuuntelin sitä jakopäätä
ja tuntuu että ääni kuuluisi moniurahihnan puolelta.
Jospa Car-Poikien ukko tarkoitti kiristimellä moniurahihnan
kiristintä..sehän on ollut auki kolmeen kertaan viimeisen
vuoden aikana..puhui jotain säätövaran loppumisesta tms.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jos se hihna olisi liian kireellä, niin voi ilmeisesti ulvoa, ainakin jakopäänhihna, sitä omastakin aluksi epäilin, mutta eipä ollut.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Vahva veikkaus on nyt se että viime kesänä vulkanoinneistaan
osin irronnut ex-kampiakselin hihnapyörä on sen verran täryyttänyt
moniurahihnan seutua että ulinan aiheuttaja saattaapi löytyäkin
sieltä. Perjantaina toivottavasti selviää.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Joo...moniurahihnan kiristinhän se siellä ääntelee.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin hyvä että selvisi. =) Eikä oo niin vattumainen vaihtaa kun jakopään kilkkeet.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

silverine kirjoitti:On näköjään kevät ja ratakausi alkamassa kun
ongelmat pomppaa taas vaihteeksi esiin... :roll:

Ulisee tämäkin kosla, startatessa ääntä ei kuulu
mutta minuutin sisään ajossa se sitten alkaa.
Lopahtaa hetkeksi kun pudottaa kierrokset minimiin
mutta tänään sain äänen pysymään päällä vaikka pysäytin
auton...kansi auki ja ääni kuuluu jakopään puolelta.
Ääni hiljenee kuulumattomiin tai loppuu kun muutaman
minuutin ajelee mutta tulee aina esiin heti kylmästarttien jälkeen.

Toisessa ketjussa valittelin tuossa joku viikko sitten kuulleeni
moottorin suunnalta ajoittain ikäänkuin lopussa ollut laakeri
valittaisi, ehkäpä liittyy tähän ujellukseen..
Äänen korkeus ei muutu miksikään jos kierroksia lisää.

Pitkä sepustus, toivottavasti joku jaksoi lukea.

Ps. Jakopään ja moniurahihnan hilut vaihdettu parin vuoden
sisään, laturi ja ohjaustehostin ovat alkuperäisessä hapessa.
Ja vielä muistuu mieleen Car-Poikien buukkaajan toteamus
viime kesäisen jakopää- "häslingin" jälkeen, että seuraavaksi
autosta saattaa korkata kiristin...
Päivitystä tähän. Kiristin veteli siis viimeisiään ja vaihdoin
samantien muutkin hihnapyörät ja hihnan. Mutta kylmästarttien
jälkeinen n. minuutin kestävä ujellus ei ole vieläkään poistunut. :?
"Laakerin rohina" on kyllä ainakin vähentynyt.
Mitäs siellä moniurahihnan jatkeena oikein pyörii...laturi,
ohjaustehostin, ilmastoinnin kompura, vesipumppu?
Noista ainoa "tuore" kapistus on vesipumppu, muut alkuperäisiä.

Äääh...liikaa mahdollisuuksia. Any ideas?

Ps. Voiko muuten ilmastoinnin kompuran heittää halutessaan
lepikkoon, ts. tarvitseeko sen pyöriä siellä mukana? :wink:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

silverine kirjoitti:Voiko muuten ilmastoinnin kompuran heittää halutessaan
lepikkoon, ts. tarvitseeko sen pyöriä siellä mukana? :wink:
Eikun mäkeen vaan :-D Tehoahan se vaan vie ja kaikki ilmastoinnin hilppeet taitaa painaakin likemmäs 15kg, jos riittääkään.
Giulia Super -69

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^^

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... laturi+156

Tuollainen topic tuli vastaan kun tutkin forum-kirjoituksia.
Itse asiassa, mittarivalot "kyykkäilee" joskus satunnaisesti...
samoin peli käynnistyy joskus jotenkin "alakautta", siis ei
heti hörähdä tikkana käyntiin. Voiko viallinen laturi luistella
apulaitehihnan mukana kylmänä ja/tai aiheuttaa äänen joka
muistuttaa viallista laakeria(kierrokset n. 2000rpm)?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Mulla oli tismalleen sama vika omassa vehkeessä pari viikkoa takaperin. Tiesin, että laturi oli päässyt uimaan ohjaustehostimen litkuissa kun siinä ylöpuolella lähtenyt letkun kiinnike vähän auki. Laturin vaihto romualfasta auttoi. En ole laturia tutkinut vielä mikä siinä oli vikana, mutta ensin vinku satunnaisesti mutta loppujen lopuksi vinku lähes koko ajan vilkuttaen laturin ja ruiskun valoja ja heiluttelemalla mittarin viisareita. Deltassa tessuuun ois maksanu tehdaskorjattu laturi ~300
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Mittailin eilen isoisän aikaisella yleismittarilla
käynnissä olevan auton akun jännitettä ja
näytti olevan siinä ~15 voltin paikkeilla...eli
ilmeisesti laturi toimii ainakin toistaiseksi.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

15volttia on liikaa.

Teeppäs vaihtovirta mittaus. Eli yleismittari vaihtovirran puolelle auto käyntiin ja mittari akun napoihin kiinni, vaihtovirran määrä ei saisi olla montaa voltin kymmenystä.

Jos laturin diodisilta on menossa rikki niin tuota vaihtovirtaa pääsee läpi, ja se aiheuttaa nimenomaan semmosta ujellusta.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mitenkäs on, saako näihin helposti uusia diodisiltoja? Omasta laturista diodi rikki. Vai tuleeko halvemmaksi hommata uusi / käytetty?

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^^
Oookkeeei...mittailen illemmalla.

Tein pientä salapoliisityötä koskien V6:sen laturia...

Ensin soitin Tampereelle(HATA Autosähkö), jossa uudelle
laturille kertyisi hintaa 189e (+ 135e tai 170e runkopantiksi
vanhaa laturia vastaan). V6:selle löytyy kahdella eri
sarjanumerolla 0123 510 095/3200-5002RUNKO ja
0123 510 048/3200-5622RUNKO
Ja miten nämä eroavat toisistaan, se selvisi kun soitin
Alppilan Autohuoltoon... :P ...vanhemmassa laturissa (5622)
on 57mm hihnapyörä kun taas uudemmassa 52-millinen.
Eli siis uudempi pyörii vinhemmin. Mutta vaihdokkilaturin
sarjanumero onkin sitten 041280. Hintaa 380e, Alppilassa.
Ja tuota sarjanumeroa taas ei Tampereella tiedetty.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Epezi kirjoitti:15volttia on liikaa.

Teeppäs vaihtovirta mittaus. Eli yleismittari vaihtovirran puolelle auto käyntiin ja mittari akun napoihin kiinni, vaihtovirran määrä ei saisi olla montaa voltin kymmenystä.

Jos laturin diodisilta on menossa rikki niin tuota vaihtovirtaa pääsee läpi, ja se aiheuttaa nimenomaan semmosta ujellusta.
Akun lepojännite 13.5V. Auto tyhjäkäynnillä karvan alle 15V.
Vaihtovirralla näytti n. 0.2 volttia jos oikein tulkitsin. Mittaria.

Ja autohan ei pelkästään ulise vaan välillä myös rohisee...
Kuski itkee. Kai tuo pitää taas ajaa pajalle, heittää ensin
ilmastoinnin kompura lepikkoon ja ihmetellä sitten lisää..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kyllä nuo luvut kertovat että laturi on menossa, latausjännite on liian suuri, ja tuo vaihtovirtapitoisuuskin on raja-arvon yläpäässä.

Joku sähkönikkari varmaan kyllä korjaisikin tuon, jos uusi on noinkin tyyris.

Ja jos ilmastoinnin kompuran meinasit tehonlisäyksen takia irroittaa niin eipä se paljoa iloa anna. Kompurahan ei tietenkään pyöri kun ilmastointi on pois päältä (hihnapyörässä on magneettiventtiili joka kytkee hihnapyörän irti kompressorin akselilta), eikä täten oikeestaan tehojakaan vie. Suurin hyöty siinä tulee varmaan tuosta painon säästöstä.

edit: niin ja jos irroitat kompressorin ja päästät kylmäaineet ulkotilaan, se on ympäristörikos josta voi saada linnaa :shock:

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Linnaan en ajatellut joutua, ainakaan värikkään
kielenkäytön takia..
Jos oletetetaan että laturi on viittä vaille kaput niin
kukas siellä sitten rohisee? Voiko laturin hihnapyörä
äännellä tai kompuran (väljä?)hihnapyörä aiheuttaa
ajoittaisen rohinan vaikkei ilmastointi olisi päällä?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
McJohnson
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Mulla ainakin ulisi aivan hemmetisti ilmastoinnin kompuran hihnapyörä, kun siitä oli laakerit loppu.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No ääni nyt voi tulla mistä vaan. Se selviää vaan ottamalla hihnan pois ja pyörittelemällä rullia ja laakereita. Ja tietty käyttämällä autoa hetken niin kuulee ettei tulekaan jakopäästä.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Epezi kirjoitti:No ääni nyt voi tulla mistä vaan. Se selviää vaan ottamalla hihnan pois ja pyörittelemällä rullia ja laakereita. Ja tietty käyttämällä autoa hetken niin kuulee ettei tulekaan jakopäästä.
Olen tuossa jo aikaisemmin maininnut että sekä hihna että
kaikki apulaitehihnan rullat/kiristin on äskettäin vaihdettu.
Ja autohan ei ole tietysti äännellyt kertaakaan silloin kun
auto on ollut pajalla..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Onkos tuossa erillinen lataus säädin jonka saisi helposti vaihdettua? Eli juurikin tuo 15 volttia sanoo että että säädin ei toimi oikein. Voi jopa ruveta ujeltamaan/kuumenee liikaa kun laturi yrittää tehdä töitä enemmän kuin mihin se on suunniteltu. Onko laturin äänessä eroa jos ensin käytät tyhjäkäyntiä kaikki sähkövermeet pois päältä ja sitten napsautat puhaltimen täysille, pitkät päälle, penkinlämppärit, takalasin lämppärin yms. virtasyöpöt päälle?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Olen koittanut kuormittaa laturia silloin kun
vika on ollut päällä mutta en ole huomannut
mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

niin ja jos irroitat kompressorin ja päästät kylmäaineet ulkotilaan, se on ympäristörikos josta voi saada linnaa
Mutta jos sen aukaisee suljetussa tilassa, tietenkin ilman hanskoja ja hengittelee kaikki höyryt omiin keuhkoihinsa, niin eihän se kovin vakavaa ole. Eihän?

Sori ot

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Ja vielä toistelen sanomisiani:
ihmetyttää että jos kyseessä on laturi niin miksi
se ei sitten pidä sitä ääntä koko ajan vaan lähes
ainoastaan kylmäkäynnistysten yhteydessä, n. 1-2 minuuttia?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

lämpölaajeneminen... toki se voi tapahtua muuallakin kuin vain laturissa 8)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Asianmukainen mittari näytti 13.2 volttia puolella kaasulla
eli liian vähän kun pitäisi olla kuulemma 13.9-14.1V...
Eli hajoamassa on se laturi siis.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Hajoamassa ollut laturi vaihdettu.
Mutta sama ujellus on ja pysyy n. 2000rpm tienoilla,
kunnes lämmettyään(?) loppuu.
:roll:

Eli nyt on poissuljettu moniurahihna+rullat sekä laturi...
Ilmastoinnin kompura ja ohjaustehostin ilmeisesti pitäisivät
ihan toisenlaista ja jatkuvaa mekkalaa...
(eikä tietenkään olleet kuunnelleet huollossa jakopäätä erikseen
ilman moniurahihnaa kun viesti ei ollut kulkeutunut asentajan
korviin :? )

Taitaa ääni sittenkin kuulua jakohihnan puolelta.
Eikun luuri käteen huomenna ja soittelemaan Järvenpään suuntaan...
taasko se vääntö alkaa... :silent:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... pieless%E4

Jakohihnan kiristinkö se siellä falskaa?

Ps. Jos jakopäässä on feelua niin korvaako takuu
sekä mahdolliset vialliset osat että työt. Hilppeet
siis vaihdettu 27tkm/vajaa 2 vuotta sitten.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Lomareissulla tuli paikallisen isännän kanssa
hieman tutkittua ulisevaa Alfaani ja seuraavanlaista
ilmeni:

Kylmäkäynnistys ja hetken kuluttua ulina alkaa, isäntä
kuuntelee tovin ja osoittelee jakopään suuntaan.
Jakopään muovinen suojus auki ja hihnan kiristin
on yllättävän lämmin...piikillä hieman öljyä laakerille
ja mylly käyntiin. Ei ulissut. 500km reissulla kolme
kylmäkäynnistystä eikä ulinaa kuulunut.

Täksi päiväksi oli sitten varattu aika Car-Pojille jossa
jakopää on viimeksi laitettu. Kylmästartti kotona ja taas
ulisee. Vein auton ajoissa jotta ehtii mylly viiletä mutta
eivät tietenkään saaneet ääntä kuuluville..
Jätin auton yöksi pajalle josko saisivat huomenna ääninäytteen.

Jos vika on todellakin ko. kiristimessä niin taitaa tulla taas
vääntöä (korvauksista)...nimittäin oltiin sitä mieltä että jos
kerran autolla on ajettu radalla ja tieto menee varaosapuolelle
niin siellä nostellaan käsiä pystyyn... :P

Mitäs mieltä raati on by far?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

silverine kirjoitti: nimittäin oltiin sitä mieltä että jos
kerran autolla on ajettu radalla ja tieto menee varaosapuolelle
niin siellä nostellaan käsiä pystyyn... :P

Mitäs mieltä raati on by far?
Alfa (ja muutkin autot) on tehty niin, että niillä voi ajaa niin kovaa kuin auto vaan antaa, jos se siitä menee rikki, niin katsessaan varaosa myyjän tai muun vastaavan suuntaa. tietysti varmin ratkasu on vaan unohtaa mainita ratavisiitti, niin minä tekisin.

Konetta voi kierättää punaviivaan asti, jos auto ei sitä kestä, niinb punaviiva olisi alempana :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Saahan sitä myllyä kierrättää vaikka punaviivan ylikin jos mieli tekee. Siltikään takuut eivät koske rata- eikä kilpa-autoilua edes leikkimielistä. Takuut ja myös vakuutukset on tehty normaalia siviililiikennöintiä varten.

Ratatouhut on joko omalla vastuulla tai sitten niitä varten on olemassa esim. ihan toisella tavalla hinnoiteltuja vakuutuksia.

Sinänsähän tuollainen laakeri ei ole se osa joka ensimmäisenä liikojen kierrosten takia rikkoutuu.
TPP

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^^^
Olivat sitten aamulla saaneet ujelluksen kuuluville.

Mutta satavarmoja eivät silti olleet että ääni kuuluisi
jakohihnan kiristimestä...laakeri tosin piti rohinaa.
Lukitsivat jakopään ja vaihtoivat kiristimen. Ulina
ei poistunut. Apulaitehihna pois ja syyllinen paljastui...
viime kesäkuussa vaihdettu vesipumppu ja sen laakeri. :?

Kiristin ja vesipumppu menevät takuuseen. Varmaan
jotain joudun pulittamaan mutta paljonko, jää nähtäväksi.
Seuraava vapaa huoltoaika on vasta 5.8. elikkäs
Alastarossa ei ujella turbo vaan piinattu laakeri.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Vastaa Viestiin