Q2

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Q2

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuonne uutisiin laitoin jo viittauksen Alfan uuteen kaksivetoisiin suunnittelemasta Torsen lukkoperästä.

Kuva

Ymmärrän kyllä, että suurin osa täällä toivoisi Alfan vain mahdollisimman nopeasti lopettavan harhaoppisen syrjähyppynsä etivetoisten maailmaan. Mutta ensimmäinen takaveto pitkään aikaan on kallis Maseratin pohjalle tehty 8C, joten tulemme näkemään vielä monia etuvetoisia Alfoja.

Siihen nähden tämä keksintöhän on viimeisen päälle sopiva! Vai mitä? Vetelemätön, vaikkapa 300 heppainen etuveto... nam

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Hieman ohuet on omat tiedot näistä LSD, torsen, yms. Olen kyllä hakenut tietoa mutta aika teoriatasolla yleensä liikutaan. Olin aiemmin siinä luulossa että vetelyä esiintyy vähemmän lsd ja torsen lukollisessa kuin lukottamassa, mutta joidenkin lähteiden mukaan vetelee vielä enemmän :? Riippuuko asia toteutusperiaatteesta, vai kytkimen säädöistä/torsenin "vääntö suhteesta" (mikä lie oikea suomenkielinen termi)

Itseä ainakin kiinnostaa ihan oikeasti moisen asentaminen (tai oikeastaan asennuttaminen :mrgreen: ) Ähtävän gurun mukaan Tuo Alfan Q2 käy kaikkiin 6-vaihteisiin Alfoihin. Olis kiva jos varsinkin ne joilla on oikeaa ajokokemusta osallistuisi keskusteluun 8)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Wile E. Coyote kirjoitti:Itseä ainakin kiinnostaa ihan oikeasti moisen asentaminen (tai oikeastaan asennuttaminen :mrgreen: ) Ähtävän gurun mukaan Tuo Alfan Q2 käy kaikkiin 6-vaihteisiin Alfoihin. Olis kiva jos varsinkin ne joilla on oikeaa ajokokemusta osallistuisi keskusteluun 8)
No helkutti, kävin siellä viime viikolla. Kiinnostaa myös kommentit, mutta niitä lienee lukon harvinaisuuden takia harvassa. Ellei ole hävyttömän hintainen, niin tuo jos mikä olisi Alfa-tuunausta!

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kelju K:

Alfaownerin GTA-forumilla on pitkällinen keskustelu eri tyyppisistä tasauspyörästön lukoista:

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta ... order.html

Valaisisikohan se asiaa?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olen ajanut samaa autoa(ei alfaa) sekä torsenilla, että kitkalukolla varustettuna. Ero on todella huomattava torsenin eduksi, ei levitä mutkissa ja pito säilyy silti myös sisäpyörässä.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Veteleekö?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kiitti vinkistä. Tuota ketjua en ollut huomannutkaan. Jotain toista yhtä mammuttimaisen pitkää silmät ristissä selasin taannoin.

Moni tuntuu olevan sitä mieltä että lsd on parempi radalla (miksi?) ja torsen kadulla. Lsd ainakin kuluu/vaatii sitten säätöä myöhemmin. Toisekseen pitää hassua rutinaa/naksuntaa ja sen kai huomaa aika selvästi kun se "ottaa kiinni" Torsen kai siirtää vääntöä jo ennen kuin pito menetetään. Q2 on torsen joten siinä mielessä kuulostaa hyvältä. Asennuskulut ovat kyllä huomattavat koska siinä koko päivä vierähtää, ja enemmänkin jos tulee ongelmia...

Vaimon pehmittäminen on jo aloitettu ja sellaista vihertävän keltaista valoa näyttäisi olevan juuri nyt :-D :mrgreen:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Gasolina kirjoitti:Olen ajanut samaa autoa(ei alfaa) sekä torsenilla, että kitkalukolla varustettuna. Ero on todella huomattava torsenin eduksi, ei levitä mutkissa ja pito säilyy silti myös sisäpyörässä.
Näin olen myös lukenut, mutta kiva kuulla samansuuntaisia kommentteja 8)

Nimim. "Jeppaa":lla on lsd ja aiheesta olemme jo hieman turisseet. Herra voi itse tähän julkisestikin kehua "vaikka" lsd onkin :mrgreen:

Juu, niin ja tosiaan veteleekö enemmän vai vähemmän vapaa/lsd/torsen?

Edit: No nyt vihdoin törmäsin hyvään selitykseen:

"Torque steering:

Torque steering is an effect in front wheel drive cars caused by large amounts of torque affecting steering in such a way as to make the front wheels "squirm" (oscillate) from side to side under heavy acceleration, noticeable to the driver by the steering wheel being tugged back and forth by the wheels. A significant amount of this effect can be engineered out of front-wheel drive cars by using a double wishbone suspension or an advanced multi-link suspension.

Torque steer is mainly caused by uneven half shafts between the transaxle and wheels. When excessive torque is applied, the longer half shaft flexes more than the shorter one, thus causing one wheel to momentarily spin more slowly than the other, resulting in a steering effect. Ford engineered a simple method of reducing torque steer on its front wheel drive cars by expanding the transaxle to equalize the lengths of the half shafts.

Torque steer can also be caused when the steering axis of the wheel does not pass through the center of the contact point, where the tire meets the ground; i.e. when steering the stationary car, the center of the contact point of the tire on the ground should not move. However, most wheels are offset, and when steered, the front hub assembly rotates on the bottom ball joint, causing the front wheels to move slightly backward or forward on the ground. This slight movement is magnified by the power of the car when driving, due to the steering assembly and struts being under load. Therefore, when power is applied to the wheels and one wheel hits a bump, the offset of the wheel amplifies this, causing the car to pull toward that side.

Automobile manufacturers sometimes offer a helical Torsen limited-slip differential option on front-wheel drive vehicles, which helps to reduce the amount of torque steer and improves cornering. A helical Torsen limited-slip differential offers a responsive, proactive torque transfer from the faster moving wheel to the slower moving wheel, which improves traction on slick and uneven roads."

http://www.answers.com/topic/torque-steering
Viimeksi muokannut Wile E. Coyote, 20 Helmi 2007, 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Vetelystä on vaikea sanoa. Ehkä kuitenkin torsen tuntui paremmalta myös siinä suhteessa. Ilman lukkoa en kyseistä autoa ajanut ollenkaan, joten siitä en osaa mitään sanoa.
Nämä kokemukset on kilpa-autosta ja katukäyttöön ainakin itse ottaisin torsenin. Ainoa mieleen tuleva heikkous oli kestävyys. Parin hajonneen torsenin jälkeen oli pakko siirtyä kitkaan.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Vaikka minun mielipide tassa ei ole kovin yleinen, niin minun mielestani Alfan voi hyvinkin olla etuvetoinen kunhan alustan saadot tehdaan kunnolla.
Youtubessa oli Topgearin koeajo 147GTA Turbo deltan sarjalla ja koneelta irtosi jotain 330 heppaa ilman mitaan Q2 ja muita lukkoja. Ja arvatkaa mita, se oli nopeampi radalla kuin takavetoinen M3. Ilmanmuuta nain pitais tehda autoja
P.S. lahiaikoina tulen kirjoittamaan ilman suomi aaa ja ooo :lol: kun kone :silly: taysin
Nothing beats cubic inch

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Wile E. Coyote kirjoitti: Moni tuntuu olevan sitä mieltä että lsd on parempi radalla (miksi?) ja torsen kadulla.
Torsenissa on ainakin se hianous että kun toinen rengas nousee irti maanpinnasta niin auto käyttäytyy kuin lukoton. Eli tämä on se syy miksi kisatouhuissa lukosta enemmän tykkäävät mutta riittävällä ulosjoustolla varisnkin kadulla tuo o tuskin mikään ongelma. Itse olen jonkin verran torsenilla olevaa autoa radalla ajanut ja mä ainakin tykkäsin (mutta vertailua levylukolliseen ei ole). Kadulle mielestäni todella mukava valinta valinta ja kai sellainen siksi eteisessä tulevaa jatkokäyttöä odotteleekin 8) . Ehkä se jo kymmenen vuoden päästä on jossain käytössä :lol:

Niin ja ei tuo kampe ainakaan vedellyt mutta ehkä asiaan vaikuttaa sekin että autossa ei ollut kumia missään kohtaa eturipustuksia ja tehoa liian vähän :roll: . Harrastajakolleegan tehokkaampi kampe torsenilla taas mielestäni vetelee jonkin verrankin joten ei siitä tuolla kokonaan eroon pääse mutta se ihanuus tuolla tulee että auto oikeen imaisee sisäkurviin ja puskeminen on käytännössä tipotiessään. Ja kyllähän nyt etuvetoisen auton vähän pitääkin vedellä :mrgreen: .

Juu matopyörien kuluminen ei ole mitenkään tavatonta ja siksi about 10-15 vuotta sitten Celican takatorseneita olikin hyvin liikkeellä - "vähän" käytettyinä. Kas kun vahtelivat niitä kulumisen takia joka ralliin ainakin N-ryhmässä. Siihen mulkosilmäseen malliin piti tulla asiaan kuulemma jotain parannusta joten niistä niitä ei tainnut enää niin paljoa jäädä ylitte :roll: .

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

TestarosaFinland kirjoitti:Youtubessa oli Topgearin koeajo 147GTA Turbo deltan sarjalla ja koneelta irtosi jotain 330 heppaa ilman mitaan Q2 ja muita lukkoja.
Tuossa Autodelta GTA:ssa on joku Autodeltan virittämä lukkosysteemi, en tiedä mitä tyyppiä se on. Ilmeisesti aika isojakin muutoksia tehty alustaan ja voimansiirtoon tuonkin ajettavuuden aikaan saamiseksi.

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Heitetään nyt oma lusikka sekaan soppaan.. Kyllähän meikäläisellä on lukko tuossa omassa V6:ssa. Naksuu ja nykii & vetelee kadulla ajettaessa jos antaa vaan pintakaasua käännettäessä, sinänsä hieman työläämpää tulee ajamisesta, mutta radalla on kyllä pirun hauska päästellä, kun takavetoisetkin tulee mutkissa perä edellä vastaan =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Jeppaa kirjoitti:Heitetään nyt oma lusikka sekaan soppaan.. Kyllähän meikäläisellä on lukko tuossa omassa V6:ssa. Naksuu ja nykii & vetelee kadulla ajettaessa jos antaa vaan pintakaasua käännettäessä, sinänsä hieman työläämpää tulee ajamisesta, mutta radalla on kyllä pirun hauska päästellä, kun takavetoisetkin tulee mutkissa perä edellä vastaan =)
Mistä moisen hommasit? Talvella antaisi veto lisää kivasti?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
enial
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 20:45
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja enial »

Kertokaas newbielle miten nämä Alfan Q-kirjaimet oikein menee. Q2 on ilmeisesti Torsen mallin 2-vetoinen ja Q4 on neliveto, vai? Mites sitten nämä laatikkopuolen Q:t puolestaan, Q-system automaattilaatikko? Ihan pihalla ... :crazyeyes:

edit: btw. jostain varmaan löytyy faq, jossa olis aukaistu muitakin lyhenteitä? (JTD, JTDM, JTS...)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

QV=Quadrifoglio Verde (varustetaso, yleensä myös tehoa enemmän)
Q4=Quadrifoglio 4, neliveto (33 Q4 (92->), 155 Q4,164 Q4, Torsen C: 156 Q4, 159 Q4 ja Brera Q4)
Q2=Torsen tasauspyörästö edessä (147 JTD, GT JTD), tai elektroninen Q2 uudemmat Alfat
Q-system= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (156)
Q-Tronic= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (159)
Viimeksi muokannut V6, 10 Loka 2010, 18:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Kirkinen kirjoitti:
Jeppaa kirjoitti:Heitetään nyt oma lusikka sekaan soppaan.. Kyllähän meikäläisellä on lukko tuossa omassa V6:ssa. Naksuu ja nykii & vetelee kadulla ajettaessa jos antaa vaan pintakaasua käännettäessä, sinänsä hieman työläämpää tulee ajamisesta, mutta radalla on kyllä pirun hauska päästellä, kun takavetoisetkin tulee mutkissa perä edellä vastaan =)
Mistä moisen hommasit? Talvella antaisi veto lisää kivasti?
Muukkonen sen asenteli särkyneen vakiotasauspyörästön tilalle 2005 syksyllä/talvella. En tarkalleen edes tiedä mistä he sen hommasivat, mutta siellä se nyt on. Albumissa on kuva vakiosta ja lukosta vierekkäin. On tuolla talvella helpompi lähteä liikkeelle esim. liikennevaloista, kun ei tarvitse murehtia siitä,että molemmat pyörät ovat varmasti pitävällä pinnalla, riittää, että toinen on... Tosin vetelyähän siitäkin aiheutuu... Itse sain liukkailla keleillä olla aika varovainen sen kanssa, kun peruutin parkkiruudusta pois. Parkkiruudun kohdalla piha viettää hieman vasemmalle alaspäin ja jos päästin jomman kumman pyörän sutaisemaan niin siitä seurasi lukon aktivoituminen, molempien renkaiden täydellinen pidon menetys ja keulan siirtyminen sivusuunnassa naapuripaikan ruutuun alamäen suuntaan... Sanoisin,että pääosin tuo lukko on tehnyt alfalla ajamisesta hauskempaa jos osaa olla välittämättä tuosta nykimisestä ja naksumisesta. Tosin jos olisin noiden päälle enemmän ymmärtänyt silloin, kun tuo lukko laitettiin, niin torsenin olisin minäkin laitattanut sinne, mutta ihan tyytyväinen olen tuohon nykyiseenkin.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jeppaa:

Eli sinulla on kitkalukko, ei Torsen?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jeppaa kirjoitti:jos osaa olla välittämättä tuosta nykimisestä ja naksumisesta
alfista kirjoitti:Eli sinulla on kitkalukko, ei Torsen?
Tuosta päättelin että kyseessä lienee lsd joka kytkeytyy/irrottaa? Torsen kait toimii aikas "huomaamatta"
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Wile E. Coyote kirjoitti:
Jeppaa kirjoitti:jos osaa olla välittämättä tuosta nykimisestä ja naksumisesta
alfista kirjoitti:Eli sinulla on kitkalukko, ei Torsen?
Tuosta päättelin että kyseessä lienee lsd joka kytkeytyy/irrottaa? Torsen kait toimii aikas "huomaamatta"
Jep, juurikin näin. Näkee tuossa albumissa olevasta kuvastakin mielestäni, että kyseessä ei ainakaan torsen-lukko ole. Näin talvella tuota nykimistä ei tietenkään esiinny kovin paljoa, kun kitka renkaiden ja tien välillä on pienempi kuin kesällä =) Tosin varovainenkin saa olla välillä, ettei esim moottorijarrulla risteyksessä käännyttäessä pääse lukko aktivoitumaan, koska silloin mennään tangentin suuntaan =) Isoilla teillä on helpompi ohitella rekkoja ja muuta jos kaistojen välissä on vaikka loskaa tai vastaavaa, käyttäytyy rauhallisemmin ja saa kiihdytettyä hyvin, kun molemmat pyörät vetää tasaisesti.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

-HH- kirjoitti: Torsenissa on ainakin se hianous että kun toinen rengas nousee irti maanpinnasta niin auto käyttäytyy kuin lukoton.
Onko tämä ymmärrettävissä niin, että toisen pyörän pyöriessä vapaasti, ei voimaa välity ollekaan? Kuulostaa nurinkuriselta, kun käsittäkseni suurempi vääntö pitäisi olla aina paremmin pitävällä puolella.


edit: tässä lienee selitystä, eli jos käytännössä ylönostetuun pyörään menevä voima lähentelee nollaa, niin vaikka sen kertoisi kolmella (esimerkiksi TBR = 3:1), niin sekin lähenee nollaa. Tuo voisi siis tapahtua tarpeeksi isolla pitoerolla, vaikkei pyörä nousisi ilmaankaan (jää vs. asfaltti tms.)

Tämänkin tiedon tarjosi Wiki :)
When the traction difference exceeds the TBR, the slower wheel receives the tractive torque of the faster wheel multiplied by the TBR, any extra torque remaining from applied torque contributes to the angular acceleration of the faster wheel.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Q2 irtoaa Muukkoselta n 600€ + työt. Osaa pitäisi tulla lähiviikkoina. En ole kurkkinut vaihteiston päätyyn, mutta lieneekö iso vaihtotyö?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Sanoi että kyllä siinä päivä vierähtää. 6-8h? x€ Ihanan kallista :?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joksa kirjoitti:
-HH- kirjoitti: Torsenissa on ainakin se hianous että kun toinen rengas nousee irti maanpinnasta niin auto käyttäytyy kuin lukoton.
Onko tämä ymmärrettävissä niin, että toisen pyörän pyöriessä vapaasti, ei voimaa välity ollekaan? Kuulostaa nurinkuriselta, kun käsittäkseni suurempi vääntö pitäisi olla aina paremmin pitävällä puolella.
Kyllä se niin menee. Jos kuitenkin käy niin, että mutkassa on sisäfillari ilmassa niin tilanne on paljon helpompi hallita, jos se ulompi ei vedä eli pitoa on vielä siellä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Wile E. Coyote kirjoitti:Sanoi että kyllä siinä päivä vierähtää. 6-8h? x€ Ihanan kallista :?
Ei se nyt niin paha hinta ole jos sen laittaa uudempaan autoon, luulin että olisi ollut kalliimpi. Hinta uutena on varmaan aika paljon isompi olettaisin? Onko tuo hinta sama kaikille autoille ja koneille vai vain JTD:hen?

Mitä tulee siihen onko pyörä ilmassa vai ei, niin taitaa tapahtua aika harvoin katuautoissa :-D Ennemmin sisempi pyörä meinaa suttaa tyhjää kun paino siirtyy ulkorenkaaseen mutta ei se taida ihan ilmaan nousta jolloin voima tolla lukolla siirtyy sinne pitävämmälle pyörälle.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Rolle kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Sanoi että kyllä siinä päivä vierähtää. 6-8h? x€ Ihanan kallista :?
Ei se nyt niin paha hinta ole jos sen laittaa uudempaan autoon, luulin että olisi ollut kalliimpi. Hinta uutena on varmaan aika paljon isompi olettaisin? Onko tuo hinta sama kaikille autoille ja koneille vai vain JTD:hen?
Aftonbladetin jutussa 147 Q2:sta mainitaan lisähinnaksi ainoastaan 10.000 SEK ja mukaan tulee muutakin hauskaa. Maahantuojan hintalistoilta tuota ei voi vielä varmistaa. Mutta tällaiset hinnoittelukysymykset ovat tietysti varsin maakohtaisia. Kovasti kehuvat muuten, puhuvat 147:an uudesta tulemisesta.
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 80,00.html

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vaikuttaa lupaavalta 8)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mistä ne ruotsalaiset puhuu:
"Alfa Romeo 147 2,0 TS Q2
Motor: 4-cyl 1 910 cm3, 150 hk vid 4000varv/min, vridmoment 305 Nm vid 2 000 varv/min.
"

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

savijo-r kirjoitti:Mistä ne ruotsalaiset puhuu:
"Alfa Romeo 147 2,0 TS Q2
Motor: 4-cyl 1 910 cm3, 150 hk vid 4000varv/min, vridmoment 305 Nm vid 2 000 varv/min.
"
No ettekö te ole kuulleet uudesta JTD:n TwinSpark-versiosta? :mrgreen:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Rolle kirjoitti:Ei se nyt niin paha hinta ole jos sen laittaa uudempaan autoon, luulin että olisi ollut kalliimpi. Hinta uutena on varmaan aika paljon isompi olettaisin? Onko tuo hinta sama kaikille autoille ja koneille vai vain JTD:hen?

Mitä tulee siihen onko pyörä ilmassa vai ei, niin taitaa tapahtua aika harvoin katuautoissa :-D Ennemmin sisempi pyörä meinaa suttaa tyhjää kun paino siirtyy ulkorenkaaseen mutta ei se taida ihan ilmaan nousta jolloin voima tolla lukolla siirtyy sinne pitävämmälle pyörälle.
Kaikkiin 6 pykäläisiin ymmärtääkseni. Voisi olla errrittäin ok GTA:ssa. Ei minulle kyllä vielä selvinnyt tuo lukon toiminta... häviääkö veto kun toinen rengas irti...

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

alfista kirjoitti:häviääkö veto kun toinen rengas irti...
Häviää, ellei autossa ole jotain ESP:tä joka osaa jarruttaa sitä ilmassa olevaa pyörää.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

alfista kirjoitti:häviääkö veto kun toinen rengas irti...
Irti maasta kyllä eli pyörii vapaasti, mutta jos vain sutii niin ei. Muutenhan se olisi ihan hyödytön vehje.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Rolle kirjoitti: Irti maasta kyllä eli pyörii vapaasti, mutta jos vain sutii niin ei. Muutenhan se olisi ihan hyödytön vehje.
Ellei kyseessäole Torsenin racemaster, jossa on lisäksi kitkapinnat. http://www.torsen.com/products/T-2R.htm

Q2 ei näytä olevan tuon tyyppinen, mutta kuten mainittu ei liene katuautossa ihan niin suuri ongelma (joka tapauksessa kertaluokkia parempi kuin normaali avoin perä)
Laba kirjoitti: Häviää, ellei autossa ole jotain ESP:tä joka osaa jarruttaa sitä ilmassa olevaa pyörää.
tai kuski


Lontoonkielisellä voorumilla spekuloitu jälkiasennusta monen sivun verran:
http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-a ... -alfa.html

Samasta ketjusta löytyi tämäkin:
http://www.ahmotorsports.co.uk/brkandchassparts.htm
220 puntaa ei kuullosta pahalta (+ ALV).

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Hmm, pistää ensimmäistä kertaa miettimään että etuvetoisen auton hankinnassakin voisi olla järkeä. Nyt vain tietoa vielä noista yhteensopivuuksista suomeksi jälkiasennusta ajatellen. (En jaksanut lukea lontoon ketjua lävitse).

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

No hitsi, tässähän joutuu vissiin käymään Mukkosella vielä ennen ratakauden alkua... ;-)

Tai ehkä sentään olisi fiksumpaa testata ensin ilman torsenia, niin osais vähän paremmin arvioida, miten paljon siitä on iloa.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

OL:

Lainaus alfaownerilta

"You should look if your diff is the same as the JTD 16v diff (95721110). The Eper parts dvd says they're the same. So that's a start."

Eli kaikissa malleissa joissa on 6 pykäläinen vaihteisto se pitäisi olla sama. 166, 156, 147 V6 ja JTD mallit.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Loistavaa! Onkos GTV:tä kuusipykäläisellä ollenkaan?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Eikö ne viimeiset "matalakeulaiset" ole 6 vaihteisia?

Sopivuudesta sen verran, että tieto on peräisin toiselta saitilta, eli takuuseen ei voi mennä ennen kuin on asennuskokemuksia tältä Suomestakin.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kuten ylempänä jo kirjoitin niin Runen mukaan käy kaikkiin Alfan 6-vaihteisiin. Soita Runelle ja varmista jos epäilyttää/kiinnostaa!
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

V6 kirjoitti:QV=Quadrifoglio Verde (varustetaso, yleensä myös tehoa enemmän)
Q4=neliveto (33 Q4 (92->), 155 Q4,164 Q4, 156 Q4, 159 Q4 ja Brera Q4)
Q2=Torsen tasauspyörästö edessä (147 JTD, GT JTD)
Q-system= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (156)
Q-Tronic= automaattivaihteisto, käsivalintantamahdollisuus (159)
Ja 166 Sportronic :wink: mun tän hetken unelma-Alfa :)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Wile E. Coyote kirjoitti:Runen mukaan käy kaikkiin Alfan 6-vaihteisiin.
Hmm...täytyisiköhän ruveta harkitsemaan kyseistä vempainta tuohon meidän isompaan kulkineeseen... :wink:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Wile E. Coyote kirjoitti:Kuten ylempänä jo kirjoitin niin Runen mukaan käy kaikkiin Alfan 6-vaihteisiin.
Tuo Torseni olisi sitten se vaihtoehto autonvaihdolle, ainakin halvempi :-D
Vaikka aika hyvin tuo VDC ja ASR puree liukkaallakin. Mutta ei kai lisäpito ole pahasta :P
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

italia kirjoitti:
Hmm...täytyisiköhän ruveta harkitsemaan kyseistä vempainta tuohon meidän isompaan kulkineeseen... :wink:
Arvaa kenen autosta mulle tuli hirvee hinku 166:een :-D

Pakko ottaa taas lasi Chiantia (159-ajopalkka) että kestää tätä tuskaa :drinking: :silly: :-D
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Omasta kilerasta olis näillä näkymin tulossa Q2... :twisted:
Palaan astialle kun homma varmistuu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Laitetaans tähän threadiin omat jorinat.

Selvisi tuossa viikko sitten mistä johtuu ajoittainen
naksuminen vedon ollessa päällä...laatikossa väljä
perä. Milanon kundit sanoivat että laatikolla voi
ajaa normiajoa vaikka kuinka mutta rata-ajo on sitten
riskipeliä. Ja näinhän se varmasti on.

Tapana ei ole jäädä tuleen makaamaan ja
voivottelemaan eli jos ja kun laatikkoremppaan
ryhdytään niin sitten samalla lyödään Torsen kiinni!
Torsen kustantaa n. 600e Milanon tai Muukkosen kautta,
englantilainen ahmotorsports ei ole vielä vastannut
kyselyyni...n. 350e + alv. + rahti = ? Tai jotain.

Milano tarjoaisi käytettyä vaihtolootaa jonka kilometreistä
ei ole minulla vielä hajua(forumilaisen?) ja josta tasauspyörästö
pashana - olisi kuulemma nopeampaa?vaan ei halvempaa)
lyödä Torsen kiinni siihen ja vaihtaa oman laatikon tilalle..
1000e pyyntö laatikosta jos oikein ymmärsin.
Ja jos oikein ymmärsin niin ei tule kauppoja!

Oman laatikon kunnosta en osaa oikein sanoa, sillä on ajettu
127tkm, pakin ja ykkösen päälle menon kanssa välillä vaikeuksia
(ominaisuus?) ja viime aikoina havaittavissa pientä "yliliikettä",
ikäänkuin laatikossa joku antaisi hieman perään...tämä tulee
ilmi lähinnä pakille vaihdettaessa. Mieluusti käyttäisi omaa laatikkoa
jos edellä mainitut oireet eivät raadin mielestä ole hälyttäviä /
liittyvät väljään perään / laatikko kestää rata-ajon rääkin
tulevaisuudessa. Tehdaskorjatun näemmä saisi Saksasta
n. 1200e + rahti mutta mutta..

Kommentteja aiheesta, mitä kannattaisi tehdä ja missä?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Onhan takapotku toki legendaarinen,mutta jos 30 vuotta kuluu niin että vain yksi hyvännäköinen kori rakennettu päälle,niin ei koko tuotantoa pelasta pelkkä takavetoisuus...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

silverine kirjoitti:Omasta kilerasta olis näillä näkymin tulossa Q2... :twisted:
Palaan astialle kun homma varmistuu.
Onko ehditty jo testailla?

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Palstalaisilla joilla Q2 asennettuna, käyttökokemuksia kiitos.

Itsellä on GTV:n kytkimen ja mahdollisesti laatikon avaaminen edessä joten Q2:sen voisi laittaa samaan aikaan, työkustannus ei siitä lisääntyis kovin paljon. Kannattaako laittaa kun osan kustannus olisi luokkaa 400 eur + rahti? Ei ole tarkoitus käyttää radalla, lähinnä ripeään katukäyttöön.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

En muistanut tällaista Q2 ketjua laisinkaan. Hankintaketjuun ohimennen mainitsin aikanaan.

En jaksa tarkistaa montako kilometriä on nyt tullut mittariin Q2 kanssa mutta olisiko tuhansien puolella jo. Vaihdettiin kytkin remontin yhteydessä paikallisella pajalla. Ongelmia ei ollut mutta kokonais summa osineen meni yli 1k€ eli ei tuo ilmaista ollut. Jos kyse ei olisi Alfasta niin tuskin olisin satsannut yli 1/10 auton arvosta. Vaivattomia ovat kilometrit olleet. Ei tuota satunnainen tiedä autossa olevan. Mutkissa ja miksei risteyksistä lähtiessäkin voi antaa kaasua enemmän ja aiemmin. Toisin sanoen seuraa halukkaammin toivottua ajolinjaa. Ei vetele samalla tavalla kuin ennen, vaan uraisellakin tiellä jos sivuun vetää niin lähinnä kertaalleen jompaan kumpaa suuntaan. Voisi sanoa että auto ei tunnu niin etuvetoiselta. Positiivisessä mielessä (kuinkas muuten).

AREF:in talviajoissa tuntui vanhojen kitkojen kanssa päällimmäisenä pettymys. Eihän tästä tullutkaan nelivetoista :wink: Mutta jos katsoo uusimman entusiastin slalom aikoja niin kai tuosta pienen pieni apu oli. Itse otan tietenkin 90% kunniasta, menköön Q2 10% :mrgreen:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tessussakin olisi kiva tälläinen " http://www.quaife.co.uk/Alfa-Romeo-156- ... fferential " onko tämä sama asia kuin Q2-torsen vai ihan jotain muuta?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Vastaa Viestiin