159 tekniikka kysymys
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
159 tekniikka kysymys
Mortonki!
Joku viisas foorumilainen osaa varmaan kertoa onko
159 2,2 jts kettinkillä vaiko hihnalla varustettu?
Ja jos on ketjulla niin eikös se ole käytännössä huoltovapaa
siltäosin?
Joku viisas foorumilainen osaa varmaan kertoa onko
159 2,2 jts kettinkillä vaiko hihnalla varustettu?
Ja jos on ketjulla niin eikös se ole käytännössä huoltovapaa
siltäosin?
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Ei näissä bensavehkeissä ole mitään ihmeitä tyyppivikoja ollut. Jotain yksittäistä, kuten mulla hammastangonholkki irtisanoi sopimuksen, mutta 5 vuoden takuuhan sen korvas.
Laatu on mielestäni parempi kuin vanhemmissa, jotka tosin mielestäni varsin ongelmattomia nekin. No 75:sen merkkivalot, mutta niistä nyt kuka yleensäkkään välitti.
Alfan laatu mitataan muutenkin Esson baarissa ja omistajat tuntuvat avautuvan paremmin kuin kansanautojen omistajat - autothan on heille eri käyttöön kuin Alfalla ajavalle.
Laatu on mielestäni parempi kuin vanhemmissa, jotka tosin mielestäni varsin ongelmattomia nekin. No 75:sen merkkivalot, mutta niistä nyt kuka yleensäkkään välitti.
Alfan laatu mitataan muutenkin Esson baarissa ja omistajat tuntuvat avautuvan paremmin kuin kansanautojen omistajat - autothan on heille eri käyttöön kuin Alfalla ajavalle.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Itselläni on ollut alla 2.2 vuoden päivät mittarissa hieman ylin 20 tuhatta. Ei voi kuin olla tyytyväinen valintaan. Vikoja ei ole ollut. Ajamaan lähtee joka päivä mielellään.DaViega kirjoitti: väri ainoa vika...? He he...
Onks 159:ssä ihan oikeasti jotain vikaa, nopeasti kuluvia osia, sähkö- mekaniikka vikoja?
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Semmoinen on ittellä. Ajettu yli 50 tkm, en nyt muista tarkkoja kilsoja. Täysin huoleton peli.
Merkki on sama nokalla kuin 156:ssa.
Kulkee yhtä matalalla, eli pohjakosketukset ovat yleisiä. Mun ei natise eikä kitise. Kiveniskemiä tulee helposti. Tehot riittää mainiosti Suomen teille, vaikkei vedä vertoja 156 V6:selle.
Alusta on hyvä ihan vakiona.
Penkit on hyvät, riittävän pitkät, hyvä reisituki ja mun ei natise nekään, oon tosin aika luuviulu.
Syksyllä tulee 3 vuotta täyteen ja olen kyllä täysin tyytyväinen. Ei ole ollut mitään moottorinohjausongelmia, vaikka onkin saksalaiset vehkeet.
Hinnat on kohdallaan, koska suomalaiset pelkää, ostavat mieluummin VAGia ja Volvoo - perheautoja.
159 on muuten aika pieni auto, ulkomuoto hämää, painavahko tosin. Siinä ehkä syy, miksi natise ja nitku.
Ostaisinko uudestaan? Kyllä ja etenkin nyt kun saa hiton halvalla. Tosin bensoja vähemmän tarjolla. Itse en ymmärrä dieseliä Alfan nokalla (Nyt alkaa varmaan keskustelu).
Merkki on sama nokalla kuin 156:ssa.
Kulkee yhtä matalalla, eli pohjakosketukset ovat yleisiä. Mun ei natise eikä kitise. Kiveniskemiä tulee helposti. Tehot riittää mainiosti Suomen teille, vaikkei vedä vertoja 156 V6:selle.
Alusta on hyvä ihan vakiona.
Penkit on hyvät, riittävän pitkät, hyvä reisituki ja mun ei natise nekään, oon tosin aika luuviulu.
Syksyllä tulee 3 vuotta täyteen ja olen kyllä täysin tyytyväinen. Ei ole ollut mitään moottorinohjausongelmia, vaikka onkin saksalaiset vehkeet.
Hinnat on kohdallaan, koska suomalaiset pelkää, ostavat mieluummin VAGia ja Volvoo - perheautoja.
159 on muuten aika pieni auto, ulkomuoto hämää, painavahko tosin. Siinä ehkä syy, miksi natise ja nitku.
Ostaisinko uudestaan? Kyllä ja etenkin nyt kun saa hiton halvalla. Tosin bensoja vähemmän tarjolla. Itse en ymmärrä dieseliä Alfan nokalla (Nyt alkaa varmaan keskustelu).
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Jos auto on normaalisti ajossa, niin tuskinpa sinne koneeseen nyt vettä semmoisia määriä öljyyn kondensointuun pääsee.
Vuodesta olen joskus kuullut puhuttavan, mutta sekin on mielestäni hätävarjelun liiottelua puolesta vuodesta nyt puhumattakaan.
Vuodesta olen joskus kuullut puhuttavan, mutta sekin on mielestäni hätävarjelun liiottelua puolesta vuodesta nyt puhumattakaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Eikös noissa oo jotain long-life -shittiä? Mielestäni se on 30k se väli mutta pitääpi lisätä välillä.Laku kirjoitti:Jos auto on normaalisti ajossa, niin tuskinpa sinne koneeseen nyt vettä semmoisia määriä öljyyn kondensointuun pääsee.
Vuodesta olen joskus kuullut puhuttavan, mutta sekin on mielestäni hätävarjelun liiottelua puolesta vuodesta nyt puhumattakaan.
Ite oon nyt kellottanu 16k mittariin ja syksyllä vissiin eka huolto. Kaippa ne tollaset hoitavat jos on tarvis.
-Matti-
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Eli kilsojen mukaan ootte menny.....
Kitiseekö teidän 159:t muuten etupäästään?
Meikäläisellä liikkeelle lähtiessä kuuluu vähä nitinöitä. Aiemmassa
156 v6 :sakin kuului kaikenlaista natinaa ja klonksetta, mut koskaan
ei huoltomies tai katsastus-ukko mitään väljää löytäny.
Kai se sitten kuuluu asiaan...
Kitiseekö teidän 159:t muuten etupäästään?
Meikäläisellä liikkeelle lähtiessä kuuluu vähä nitinöitä. Aiemmassa
156 v6 :sakin kuului kaikenlaista natinaa ja klonksetta, mut koskaan
ei huoltomies tai katsastus-ukko mitään väljää löytäny.
Kai se sitten kuuluu asiaan...
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Ei kitise eikä kitisseet tai napisseet tai narisseet tai helisseet 156:tkaan. Sen sijaan rullattava hattuhylly vai mikä näkösuojarullaverho se onkaan on alkanut tässä 159:ssä pitää pientä räminää.Alffahihhuli kirjoitti:Eli kilsojen mukaan ootte menny.....
Kitiseekö teidän 159:t muuten etupäästään?
Meikäläisellä liikkeelle lähtiessä kuuluu vähä nitinöitä. Aiemmassa
156 v6 :sakin kuului kaikenlaista natinaa ja klonksetta, mut koskaan
ei huoltomies tai katsastus-ukko mitään väljää löytäny.
Kai se sitten kuuluu asiaan...
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Käytä huollossa ja keroo kuinka oireilee. Joko siellä kitisee sen ulkopuolella olevan muovipaneelin kiinnikkeet tai sitten tuulilasin asennuksessa käytetyt kohdistuskappaleet. Jälkimmäiset kuuluisi poistaa maahantuojan toimesta. Nykyisissä niitä ei pitaisi siellä enää olla.petjohk kirjoitti:Omassa159:ssä alkanut ärsyttävä muovinen natina kojelaudan luota .
Kuuluu aina lämpösillä ilmoilla töyssyihin ajaessa.
Alustasta ei toistaiseksi ole kuulunut kitinöitä.
Mikähän tuolla kojelaudassa natisee.??
Kokemuksia ?? korjausvinkkiä??
Itelläni oli ensin noi muovikappaleet ja sen jälkeen olivat löysällä noi kiinnikkeet. Ei metelöi enää. Muuta hauskaa on kuitenkin tullut tilalle - EGR venttiilit ovat kestävää laatua.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Onko kenenkään 159:ssä ollut ongelmia mittariston kanssa?
Ihmettelin kun kävin tankilla kun syttyi tuo pensiinivalo....Tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin 35 l bensaa
Sitten viel öljyn lämpötila ei muka muutu vaikka ajelisi kuinka. Aina
vaan 70 astetta.
Eikä tässä vielä kaikki... Vedenlämpö aina vaan 90 astetta vaikka kylmänä käynnistää
Ihmettelin kun kävin tankilla kun syttyi tuo pensiinivalo....Tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin 35 l bensaa
Sitten viel öljyn lämpötila ei muka muutu vaikka ajelisi kuinka. Aina
vaan 70 astetta.
Eikä tässä vielä kaikki... Vedenlämpö aina vaan 90 astetta vaikka kylmänä käynnistää
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
No mulla ainakin noi kaikki EGR-venttiilit ovat olleet ns. "puhtaita". Ei kyllä tosin ymmärrä mikä niitä syö? Noh, jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin kohta olis taas vaihto edessä...DaViega kirjoitti:Oliko likanen ja sitä kautta tukkonen ja jumissa? jos näin, niin se on helppo ennalta ehkäistä: Anna välillä monoa.
Tuppaa olemaan kaikissa Dieseleissä samaa vikaa, kun ihmiset ajaa pääosin pienillä kierroksilla
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Taitaa olla ne keskikonsolin mittarit särki. Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut noista vastaavista keskikonsolin mittareiden sekoiluista.Alffahihhuli kirjoitti:Onko kenenkään 159:ssä ollut ongelmia mittariston kanssa?
Ihmettelin kun kävin tankilla kun syttyi tuo pensiinivalo....Tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin 35 l bensaa
Sitten viel öljyn lämpötila ei muka muutu vaikka ajelisi kuinka. Aina
vaan 70 astetta.
Eikä tässä vielä kaikki... Vedenlämpö aina vaan 90 astetta vaikka kylmänä käynnistää
Onko takuuta?
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Osta pullo sumutettavaa silikonia pillillä varustettuna. Biltema myy esim.petjohk kirjoitti:Omassa159:ssä alkanut ärsyttävä muovinen natina kojelaudan luota .
Kuuluu aina lämpösillä ilmoilla töyssyihin ajaessa.
Alustasta ei toistaiseksi ole kuulunut kitinöitä.
Mikähän tuolla kojelaudassa natisee.??
Kokemuksia ?? korjausvinkkiä??
Sumuta sitä kaikkiin kojetaulun saumoihin ja kas kitinä on poissa
Varo aineen joutumista laseihin, sitä on vaikea saada kunnolla pois.
156n kojetaulun kanssa seurustellessani totesin tämän toimivan.
159 ei ole nitissut. "koputtaa päätä"
- Alfaholic -
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Juurikin tätä asentajalta kysyin, ei ollut kuulemma likainen. Ja monoa kyllä annan.DaViega kirjoitti:Oliko likanen ja sitä kautta tukkonen ja jumissa? jos näin, niin se on helppo ennalta ehkäistä: Anna välillä monoa.
Asia joka tuossa on mietityttänyt: kun venttiili rupes vikailemaan enemmän olin kuulevinani erityisen äänen, silloinkin kun ahtopaine nousi normaalisti. Ääni oli sellainen kahina/kohina kun vähänkin lisäsi kaasua. Ajattelin että en ole vaan ennen kiinnittänyt huomiota. Venttiili vaihdettiin eilen ja oikein tarkoituksella kuuntelin tuota ääntä ja en ole sitä kyllä enään kuullut. Voisiko vikaantunut venttiili aiheuttaa äänen?
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Omassani on aika ajoin (tosin harvoin) kuulunut samanlainen ääni uudesta asti, kuitenkaan mitään EGR vikaa ei ole koskaan esiintynyt tai ainakaan löydetty. Joskus tuntui että äänen kuuluessa ei kulje ihan normaalisti, kuitenkin tilanne on aina silloin ollut kevyt kiihdytys osakaasulla ja kaasu on nostettu melkein heti.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Ääni oli sellainen kahina/kohina kun vähänkin lisäsi kaasua. Ajattelin että en ole vaan ennen kiinnittänyt huomiota. Venttiili vaihdettiin eilen ja oikein tarkoituksella kuuntelin tuota ääntä ja en ole sitä kyllä enään kuullut. Voisiko vikaantunut venttiili aiheuttaa äänen?
Kulkupuoli on kuitenkin kunnossa - vakio ja kellotin juuri 0-100 km/h 8.3 s Race Chronolla ja ulkoisella BT-GPS:llä. Tankki 1/2:llaan.
Uskoisin että ääni juurikin saattaa olla peräisin EGR:stä, mutta lienee normaali jos esiintyy kevyessä osakaasun kiihdytyksessä?
HopeinenQ kirjoitti:Taitaa olla ne keskikonsolin mittarit särki. Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut noista vastaavista keskikonsolin mittareiden sekoiluista.Alffahihhuli kirjoitti:Onko kenenkään 159:ssä ollut ongelmia mittariston kanssa?
Ihmettelin kun kävin tankilla kun syttyi tuo pensiinivalo....Tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin 35 l bensaa
Sitten viel öljyn lämpötila ei muka muutu vaikka ajelisi kuinka. Aina
vaan 70 astetta.
Eikä tässä vielä kaikki... Vedenlämpö aina vaan 90 astetta vaikka kylmänä käynnistää
Onko takuuta?
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Mutta mulla se ääni kyllä selkeesti hävis EGRn vaihdossa. Kävin just vielä härnäämässä. Saman asian panin merkille, kaasua kun painoi kevyesti kuului ääni.Alfisti felice kirjoitti: Uskoisin että ääni juurikin saattaa olla peräisin EGR:stä, mutta lienee normaali jos esiintyy kevyessä osakaasun kiihdytyksessä?
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Kiitos tiedosta, pitääpä nyt erityisesti tarkkailla tuota.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Mutta mulla se ääni kyllä selkeesti hävis EGRn vaihdossa. Kävin just vielä härnäämässä. Saman asian panin merkille, kaasua kun painoi kevyesti kuului ääni.
Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.
Onko muilla Qtronic omistajilla vastaavia kokemuksia?
Ilmoittele jos rupeaa taas ääni kuulumaan.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Näin se tataa olla ton automaattilaatikon kanssa(omani on patalaatikolla). Mulla oli reisuus vuokralla Qtronic ja saman ilmiön havaitsin, kestää hetken.Alfisti felice kirjoitti:Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
No tuossa tapauksessa joka Alffahihhulilla on, niin vikaa on niissä kaikissa mittareissa (tai sitten kaikki anturit on pashana). Sekään ei Alfassa olis mikään yllätys edes.petjohk kirjoitti:Omassa tilttasi toi öljyn lämpötilamittari joku aika sitten.Vika löytyi lämpötila-anturista joka vaihdettiin takuuseen.Nousee 100-110 asteen nurkille kesäkeleilä koneen lämmettyä.
Joten vika ei välttämättä itse mittareissa
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
HopeinenQ kirjoitti:No tuossa tapauksessa joka Alffahihhulilla on, niin vikaa on niissä kaikissa mittareissa (tai sitten kaikki anturit on pashana). Sekään ei Alfassa olis mikään yllätys edes.petjohk kirjoitti:Omassa tilttasi toi öljyn lämpötilamittari joku aika sitten.Vika löytyi lämpötila-anturista joka vaihdettiin takuuseen.Nousee 100-110 asteen nurkille kesäkeleilä koneen lämmettyä.
Joten vika ei välttämättä itse mittareissa
Onko sulla HopeinenQ tietoa missä toi anturi sijaitsee?
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Ei kyllä valitettavasti ole. Kannattaa käyttää myyjäliikkeessä ja kertoa tilanne. Ei noita itse kannata alkaa selvittämään jos siinä takuuta vielä on.Alffahihhuli kirjoitti:
Onko sulla HopeinenQ tietoa missä toi anturi sijaitsee?
Ja mä ymmärsin, että sulla on häikkää vähän kaikissa keskikonsolin mittareissa? Silloin ei paljon yhden anturin vaihto auta, vaan vikaa on oltava silloin jossain muualla.
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Ainakin 2.4 JTDm-koneeseen pitää huoltokirjan mukaan vaihtaa öljyt 6 kuukauden tai 15000 km:n välein. Muutoin kuulemma Delta-takuu raukeaa.Matti_S kirjoitti:Eikös noissa oo jotain long-life -shittiä? Mielestäni se on 30k se väli mutta pitääpi lisätä välillä.Laku kirjoitti:Jos auto on normaalisti ajossa, niin tuskinpa sinne koneeseen nyt vettä semmoisia määriä öljyyn kondensointuun pääsee.
Vuodesta olen joskus kuullut puhuttavan, mutta sekin on mielestäni hätävarjelun liiottelua puolesta vuodesta nyt puhumattakaan.
Ite oon nyt kellottanu 16k mittariin ja syksyllä vissiin eka huolto. Kaippa ne tollaset hoitavat jos on tarvis.
Mene ja tiedä sitten. Näin olen kuitenkin menetellyt. Viimeks vaihdoin Vianorilla ja makso muistaakseni alle 90 euroa kaikkineen, myös suodatin vaihdettiin.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Se on ymmärtääkseni niin että hyvinkin koko keskikonsoli voi olla helpostikin sekaisin koska se on sarjalinjalla kiinni pääpaneelissa:HopeinenQ kirjoitti:
Ja mä ymmärsin, että sulla on häikkää vähän kaikissa keskikonsolin mittareissa? Silloin ei paljon yhden anturin vaihto auta, vaan vikaa on oltava silloin jossain muualla.
"The centre module is not a B-CAN node, but is connected by means of a special serial line to the instrument panel node which sends the module all the signals necessary for the display of the required information."
Paneelin takana on liitin jossa:
1 Serial line with instrument panel
2 Earth (connection to instrument panel)
3 Protected power supply from instrument panel
4 Dimmed positive lighting command from instrument panel
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
Meikäläisen 1.9 JTS ('06, ajettu vähän alle 30 kkm), ilmoittautuu ainakin kahteen jonoon tämän ketjun havainnoista: etupään/kojelaudan kitinä ja öljyn lämpömittarin poukkoilu. Mielenkiintoista sinänsä, että tuo jälkimmäinen ilmaantui vasta noin viikko sitten, kun olin lukenut siitä tästä ketjusta. Panee miettimään, kannataako näitä vikaketjujuttuja kirjoittaa ja lukea...
Toistaiseksi mittari on taas rauhoittunut ja näyttää järkeviä. Vian iskiessä se meni ihan nollaan, joten anturi- tai kontaktihäiriö lienee syynä. Oletteko muuten huomanneet, että jäähdytysnesteen ja öljyn lämpömittarit on asennettu sellaiseen asentoon, että normaalilämmöillä molempien viisarit osoittava "klo 3 asentoa". Eikös sellaista käytetty ennen vanhaan myös lentokoneissa? Nopealla vilkaisulla näkee, että kaikki on OK.
No, tuo kitinä on sitten ikävämpi. Ei siksi, että se häiritsisi muutoin kuin hitaalla nopeudella epäsasella pinnalla, kantin yli tms., vaan siksi, että syy on selvillä: tuulilasi on irti liimauksista. Tämän vian nurjempi puoli kun on, että hanttarin jalkatilaan tulle vettä, kunnon sateessa tosi paljon. Ostin auton viime elo/syyskuun vaihteessa, ja syksyn sateiden tullessa tämä kostuminen alkoi. Kuivatin lattiaa mattojen alta muutamaan otteeseen 1200 W sisälämppärillä tallissa, mutta homma jatkui. Täällä forumillakin aisaa puitiin ja syytä etsittiin. Oli mukamas aina niin kiire, että en ennättänyt käydä Deltalla tai edes soittaa, ja kysyä, että onko näissä autoissa havaittu tällaista, ja mikä voisi olla syy/korjaus.
No jotain marras-joulukuuta mentiin, kun tuli joku "oikea asia" käydä Konalan Deltalla, ja samalla kyselin vuodosta, takuusta jne. (Takuutodistuksessa kun ei ollut mitään merkintöjä, minkä panin sen piikkiin, että historialtaan auto on ex-Delta esittelyauto. Eivät olleet vaivautuneet täyttämään siihen edes alustanumeroa.) No, rekisterinumeron perusteella koneelta asia kuitenkin selvisi. Tehdastakuu (2 v) oli mennyt poikki just ennen kuin ostin auton, Deltan lisätakuu (+1 v) taas oli rauennut siihen, että välissä auton oli omistanut autoliike.
Ei siis mitään vetoapua enää kummastakaan. Mutta paras juttu selvisi viimeisenä: autossa oli vuoden 2007 marraskuun alussa (myyty edelliselle omistajalle lokakuun alussa) raportoitu "vettä matkustajan puolen etujalkatilassa", hoitona oli ollut tuulilasin vaihto. Lisäselvityksenä huollon työnvastaanottaja tiesi kertoa joistakin lasin kiinnikkeistä, ja niihin liittyvästä huoltotiedotteessa, yksityiskohtia en muista. Ja tälle hommalle oli kuulemma ollut työn osalta vuoden takuu, joka siis oli rauennut pari viikkoa aiemmin. Arvaa harmittiko
No olis pitänyt käydä ajoissa ruikuttamassa, mutta kun meikäläinen ei niin helposti myönnä, että autossa on jotain vikaa, varsinkaan uudehkossa Alfassa
Loppukesästä sitten kait edessä tuulilasin uudelleenliimaus, että vesi pysyy ulkopuolella.
Eli ne 159 omistajat, joilla kitinää kojelaudan tienoilta, voisivat tarkistaa, ettei kyse ole tästä tuulilasin ja korin välisestä nitinästä/lasin irtoamisesta.
...ja anteeksi näin pitkä stoori...
Toistaiseksi mittari on taas rauhoittunut ja näyttää järkeviä. Vian iskiessä se meni ihan nollaan, joten anturi- tai kontaktihäiriö lienee syynä. Oletteko muuten huomanneet, että jäähdytysnesteen ja öljyn lämpömittarit on asennettu sellaiseen asentoon, että normaalilämmöillä molempien viisarit osoittava "klo 3 asentoa". Eikös sellaista käytetty ennen vanhaan myös lentokoneissa? Nopealla vilkaisulla näkee, että kaikki on OK.
No, tuo kitinä on sitten ikävämpi. Ei siksi, että se häiritsisi muutoin kuin hitaalla nopeudella epäsasella pinnalla, kantin yli tms., vaan siksi, että syy on selvillä: tuulilasi on irti liimauksista. Tämän vian nurjempi puoli kun on, että hanttarin jalkatilaan tulle vettä, kunnon sateessa tosi paljon. Ostin auton viime elo/syyskuun vaihteessa, ja syksyn sateiden tullessa tämä kostuminen alkoi. Kuivatin lattiaa mattojen alta muutamaan otteeseen 1200 W sisälämppärillä tallissa, mutta homma jatkui. Täällä forumillakin aisaa puitiin ja syytä etsittiin. Oli mukamas aina niin kiire, että en ennättänyt käydä Deltalla tai edes soittaa, ja kysyä, että onko näissä autoissa havaittu tällaista, ja mikä voisi olla syy/korjaus.
No jotain marras-joulukuuta mentiin, kun tuli joku "oikea asia" käydä Konalan Deltalla, ja samalla kyselin vuodosta, takuusta jne. (Takuutodistuksessa kun ei ollut mitään merkintöjä, minkä panin sen piikkiin, että historialtaan auto on ex-Delta esittelyauto. Eivät olleet vaivautuneet täyttämään siihen edes alustanumeroa.) No, rekisterinumeron perusteella koneelta asia kuitenkin selvisi. Tehdastakuu (2 v) oli mennyt poikki just ennen kuin ostin auton, Deltan lisätakuu (+1 v) taas oli rauennut siihen, että välissä auton oli omistanut autoliike.
Ei siis mitään vetoapua enää kummastakaan. Mutta paras juttu selvisi viimeisenä: autossa oli vuoden 2007 marraskuun alussa (myyty edelliselle omistajalle lokakuun alussa) raportoitu "vettä matkustajan puolen etujalkatilassa", hoitona oli ollut tuulilasin vaihto. Lisäselvityksenä huollon työnvastaanottaja tiesi kertoa joistakin lasin kiinnikkeistä, ja niihin liittyvästä huoltotiedotteessa, yksityiskohtia en muista. Ja tälle hommalle oli kuulemma ollut työn osalta vuoden takuu, joka siis oli rauennut pari viikkoa aiemmin. Arvaa harmittiko
No olis pitänyt käydä ajoissa ruikuttamassa, mutta kun meikäläinen ei niin helposti myönnä, että autossa on jotain vikaa, varsinkaan uudehkossa Alfassa
Loppukesästä sitten kait edessä tuulilasin uudelleenliimaus, että vesi pysyy ulkopuolella.
Eli ne 159 omistajat, joilla kitinää kojelaudan tienoilta, voisivat tarkistaa, ettei kyse ole tästä tuulilasin ja korin välisestä nitinästä/lasin irtoamisesta.
...ja anteeksi näin pitkä stoori...
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Kai tämäkin 159:n tekniikkaan liittyy .
Tuossa kaupassa käydessä oli parkissa punainen 159 ja koukkasin vähän lähempää nähdäkseni tarkemmin, kun olin näkevinäni takaovessa ruostetta . No ei ihan, mutta... liki on, ellei jo vähän alussa jopa.
Ovessa ja takalokasuojassa oleva kiveniskuteippi (omistajille tuttu) jää 10cm liian alas kyetäkseen estämään kaiken pullistumaan osuvan kivi-/hiekkasateen. Siitä oli puhtaasti maali hakkaantunut rikki ja tosiaan ruoste alussa, sekä ovessa, että lokasuojan pokkauksessa.
159:n omistajat siis mars tarkistamaan ko. kohta.
Kuraläpät edessä tai isommat teipit riittäisivät estämään tuon ongelman, mutta ulkonäköhän siinä kärsii. Itse olisin valmis moiseen kyllä, kun nyt näin tuhon laajuuden.
Tuossa kaupassa käydessä oli parkissa punainen 159 ja koukkasin vähän lähempää nähdäkseni tarkemmin, kun olin näkevinäni takaovessa ruostetta . No ei ihan, mutta... liki on, ellei jo vähän alussa jopa.
Ovessa ja takalokasuojassa oleva kiveniskuteippi (omistajille tuttu) jää 10cm liian alas kyetäkseen estämään kaiken pullistumaan osuvan kivi-/hiekkasateen. Siitä oli puhtaasti maali hakkaantunut rikki ja tosiaan ruoste alussa, sekä ovessa, että lokasuojan pokkauksessa.
159:n omistajat siis mars tarkistamaan ko. kohta.
Kuraläpät edessä tai isommat teipit riittäisivät estämään tuon ongelman, mutta ulkonäköhän siinä kärsii. Itse olisin valmis moiseen kyllä, kun nyt näin tuhon laajuuden.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 03 Helmi 2009, 17:41
- Car(s): GTV 1.8 itselle ja Q5 perheelle, Exinä: 159 SW 1750 Tbi TI, Mito QV, 159 2.4 jtdm, 156 2.0 JTS, 147 2.0 TS
- Paikkakunta: Hki
Se on helppo katsoa turbo-mitarista: ponnistus matkaan tapahtuu vasta, kun viisari on ehtinyt nousta riittävän ylös. Paineet sais minustakin nousta nopeammin, viive ottaa vähän päähän.Alfisti felice kirjoitti: Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.
Onko muilla Qtronic omistajilla vastaavia kokemuksia?
Ei siis Alfaan dieseliä eikä automaattia. Saisi se 1750cc tulla jo kauppaan, niin vois käydä vaihtamassa.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Kieltämättä tuo bensaturbo kiinnostaa, kun on bensakoneisiin tottunut.Belva kirjoitti:Se on helppo katsoa turbo-mitarista: ponnistus matkaan tapahtuu vasta, kun viisari on ehtinyt nousta riittävän ylös. Paineet sais minustakin nousta nopeammin, viive ottaa vähän päähän.Alfisti felice kirjoitti: Liikkeelle lähtö tuntuu melko hitaalta, kun kaasun lyö pohjaan heti ei tapahdu mitään mutta n. 1/2 s jälkeen rupeaa liikahtamaan - ellei lähde jarrua vasten. Voihan se olla että esim. EGR on hidas sulkeutumaan.
Onko muilla Qtronic omistajilla vastaavia kokemuksia?
Ei siis Alfaan dieseliä eikä automaattia. Saisi se 1750cc tulla jo kauppaan, niin vois käydä vaihtamassa.
Noh ehkä sitten vaikka 4-5 vuoden päästä, kun vaihto on ajankohtainen.
En anna kuumeelle periksi ennen sitä
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06