alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

No niin, 150.000 km mittarissa. On pelannut alkuhankaluuksien jälkeen hyvin, etupyöränlaakeri vaihdettiin, maksaa muuten navan kanssa 515,-... Tässä autossa oli vain 2 v takuu, tuossa eka maksullinen remontti. Pikkuhiljaa pitäisi vaihtaa uuteen, mutta mihin? Ajoin Audilla, ei sytytä, Volvo, no ei. Miten lie Mersu tai Bmw, Skoda!? Kun ei viitsisi samanlaistakaan vaihtaa. Voishan sitä sitten taas seuraavaksi palata Alfaan, jos uusia korimalleja tulee.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

ErkkiK kirjoitti:No niin, 150.000 km mittarissa. On pelannut alkuhankaluuksien jälkeen hyvin, etupyöränlaakeri vaihdettiin, maksaa muuten navan kanssa 515,-... Tässä autossa oli vain 2 v takuu, tuossa eka maksullinen remontti. Pikkuhiljaa pitäisi vaihtaa uuteen, mutta mihin? Ajoin Audilla, ei sytytä, Volvo, no ei. Miten lie Mersu tai Bmw, Skoda!? Kun ei viitsisi samanlaistakaan vaihtaa. Voishan sitä sitten taas seuraavaksi palata Alfaan, jos uusia korimalleja tulee.
Käy kokeile bemua. Ite ainakin tykkäsin ajotuntumasta (320 bensa ja kiisseli testattu).Tykkäsin kyllä audista, mutta bemu oli kyllä paljon urheilullisempi ajotuntumaltaan.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

ErkkiK kirjoitti:Pikkuhiljaa pitäisi vaihtaa uuteen, mutta mihin? Ajoin Audilla, ei sytytä, Volvo, no ei. Miten lie Mersu tai Bmw, Skoda!? Kun ei viitsisi samanlaistakaan vaihtaa.
Itse kävin viimeisimmän oman Alfa episodin aikana (2,5 viikkoa seisoi deltan pihassa ajokyvyttömänä) koeajamassa BMW:n 530d farkkua ja tykkäsin kovasti. Tosin mulle riittäisi uuden tulevan 5-sarjan 520d tehot vallan mainiosti - eli odotellaan vielä. Tuo kun on varustettu tuplaturbolla.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^ Kyllä Bemut ovat ihan hienoja, jos imagon kanssa pystyy elämään.

Legacy? X-Type? Accord? Insignia?

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Lexus IS? M-B C-sarja? Citröen C5? Saab 9-3/Cadillac BLS? Jälkimmäisissä olisi mahdollisuus pysytellä edes tutuissa dieseleissä...

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

millos 5-sarjaan on toi 1-sarjan moottori tulossa ?

siis 2.0 tuplaturbo..
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

gfj-365 kirjoitti:millos 5-sarjaan on toi 1-sarjan moottori tulossa ?

siis 2.0 tuplaturbo..
Auto Express News:in mukaan uuden 5-sarjan arvioidaan tulevan myyntiin vuoden 2010 alussa.

http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... eries.html

'Diesel fans will also have the choice of both 2.0-litre four-cylinder and 3.0-litre straight-six twin turocharged oil-burners.'

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Meikän 159:ä kun saadaan tilkittyä jostain, niin toisesta päästä leviää... Onko kellään muulla kokemuksia kuljettajan ovitiivisteen suhinasta: selkeä, kevyt vihellys kuuluu oven yläosasta tietyssä nopeudessa. Vänkärikin on vahvistanut äänen olemassaolon, joten se ei ole mun päässä oleva pimahdusääni :P DA:n "huoltopartio" on kolme kertaa asiaa tutkinut, kaksi kertaa ovea istuttanut uudelleen, tiivisteet tarkistettu. Onnistuivat sentään muuttamaan äänen kuulumisen n. 80 km/h entisestä 100 km/h. Mielenkiintoisesti ääni tosiaan kuuluu vain tuolla nopeudella, kovemmalla ei enää.

Onko kellään muilla vastaavaa, mitä korjausvinkkejä olisi? Kokeilin itse pistää tiivistenauhaa korin ja tiivisteen väliin, huononsi tilannetta, koska ovitiiviste jäi vaan pullolle ja suhisi kokoajan.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Onko kukaan bongannut 159 TBi 1750 testiä missään? Olisi kiva tietää miten kulkee ja paljonko painaa tuolla uudella moottorilla.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

155156 kirjoitti:Onko kukaan bongannut 159 TBi 1750 testiä missään?
Italialaisen Automobilismon testi skannattuna sivun puolivälissä.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Hyvin näkyy kulkevan, mutta bensaa menee: keskikulutus 10,0 litraa / 100 km.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Jep. Paino 1609 kg ja tehoa näyttää olevan ilmoitettua enemmän eli 217,5 hv.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Tuohan vaikuttaisi hyvältä korvaajalta 156 V6:lle: kulutus tippuisi, mutta menisi käytännössä yhtä hyvin. En tiedä tuntuisiko yhtä ketterältä, mutta kuitenkin.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

juuuso kirjoitti:Jep. Paino 1609 kg ja tehoa näyttää olevan ilmoitettua enemmän eli 217,5 hv.
toi paino on vissii joku testinaikanen paino kun tolle ilmoitetaan din painoa 1460kg.. esim 156V6sen 2.5 koeajon aikana 1550 kg, varttimailikin lähes samoihin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Tuohon testipainoon sisältynee kohtuu täysi tankki ja kuljettaja.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Näin uutena 159-kuskina olin kahden 156 V6:n jälkeen sellaisissa fiiliksissä, että näinköhän turbodiisseli koskaan tuntuu riittävän mukavalta... toinen ennen päätöstä ollut iso mietintä oli 159:n paino ja käyttäytyminen ajossa. Lähinnä siis olin miettinyt että onko tässä "pakko" hankkia GT... päädyin kuitenkin 159:n hankintaan.

On toki totta että alustasarjalla varustettua 156 V6:tta ei voi 159 kiisseliin verrata suoraan, mutta näin muutamien ajopäivien jälkeen täytyy todeta, että olen positiivisesti loppujen lopuksi yllättynyt. 159 on todella vakaa auto ajossa ja painoisekseen ihmeen ketteräkin. Ja ulkonäöltäänhän tuo on Alfa joka tapauksessa viimeisen päälle. Vääntökin on 2.4 koneessa oikein mukava motarilla ilman lastutustakin.

Ensimmäinen häiritsevä asia liittyy oikeastaan sisustukseen: kuinka hemmetissä tuohon kojetaulun keskikonsoliin on mittarien ympärille heitetty jotain harmaan muovin oloista matskua? Nopealla googlauksella mistään ei ole silmiin osunut jälkimarkkinoilta saatavaa päivitysosaa tuohon. Voiskohan jostain saada fiksuun hintaan teetettyä vastaavan osan esim. harjatusta alumiinista tms?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Kävisikös siihen Breran paneelit, eikö ne ole oikeaa alumiinia?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:^ Kävisikös siihen Breran paneelit, eikö ne ole oikeaa alumiinia?
Ei aavistustakaan, mutta mielenkiintoinen pointti. Onko kellään havaintoa?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
mikuw
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:30
Car(s): Giulietta 1.4 MA TCT
ex Brera 3.2 Q4
ex 159 2.2 JTS
ex 156 2.0 JTS
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja mikuw »

En tiedä käykö Brerasta suoraan, mutta itse oon myös etsinyt noita alumiinisia osia... muissa maissahan nuo tuntuu olevan lisävarusteita ja ti-malleissa kai vakiona, eli luulisi niitä jostain löytyvän. Tähän mennessä ei oo kyllä tärpännyt mistään.. omaan makuun sopisi parhaiten mustat alumiinipalikat:

http://image.motortrend.com/f/auto-news ... terior.jpg

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

tmv kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:^ Kävisikös siihen Breran paneelit, eikö ne ole oikeaa alumiinia?
Ei aavistustakaan, mutta mielenkiintoinen pointti. Onko kellään havaintoa?
On ne Brerassa alumiinia. Käsittääkseni ne sopii 159:iin suoraan.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Suba kirjoitti:On ne Brerassa alumiinia. Käsittääkseni ne sopii 159:iin suoraan.
Kuulostaa hyvältä. Sitten pitäisi vielä löytää paikka josta tilata tuollaiset johonkin inhimilliseen kustannukseen. Teltallahan nuo maksavat varmaan puolet auton hinnasta...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vissiin joissakin 159:ssäkin on ollut alumiiniset kojelautapahvit. Muistaakseni ainakin AB:n kestotestissä ihailtiin alumiinisomisteista kojelautaa. Eli lienee ollut optiona/kuulunut johonkin varustepakettiin?

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Jostain syystä minulla on sellainen muistikuva, että Suomeen tuoduissa 3.2:ssa kojelaudan koristeet olisivat ehtaa alumiinia?

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ Samanlainen käsitys minullakin on.

kirves
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 20:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kirves »

Kyllä mulla ainakin on oikeaa alumiinia keskikonsolissa. Vaihdekepin ympärillä on kylläkin muovia. Auto on 159 2,2 jts -06. En tiedä onko joku varustepaketti lisänä.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Viimeksi kun mä kysyin noita Deltasta, niin tuo originaali hopeanvärinen (ei siis alumiinia) maksoi 264 euroa.

Alumiinisen hintaa en edes halua tietää.. :shock:

Niin ja muuten, ne tuuletussuuttimet maksaa 181 euroa/kpl.. Kysyin niitä samalla.

Italiasta noita sais puoli ilmaiseksi, mutta tietääkö kukaan olisiko niitä mahdollista ostaa esim. netistä? Tuollainen alumiininen paneeli ois passeli.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

:evil: Das ist gut! :evil:

Nyt jo neljännen kerran menee vissiin toi EGR-venttiili vaihtoon. Nyt ritsan kulku hyytyi moottoritielle Riihimäki-Hyvinkää välille. 140km/h vauhtia, PIIIIIIIP! "Have engine checked" ja tehot pois. Motarin pientareelle parkkiin, auto sammuksiin ja toivoen, että starttaamalla uudestaan saa tehot takaisin. Onnistui!

Huomenna huoltoon lukemaan vikakoodit. Missähän mä teen oikein väärin - enkö mä osaa käyttää tuota Italian paskaa? Kaikessa koomisuudessaan mä alan ymmärtämään esson-baarin totuuksia Alfasta.

S***ana! :evil:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mikäs sitten rikkoo sen EGR;n?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vika taitaa olla jossain muualla kun siinä venttiilissä? huolto taitaa vaan vaihtaa jonkun osan jota testeri herjaa... eli tota rataa sitä saa vaihtaa vielä useasti--- jos oikeaa vikaa ei löydetä/korjata
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^^^Jaksamista täytyy toivottaa. Kuulostaaa pahasti mun edellisen 159:n tarinalta. EGR:ä meni kuin heinää, eikä syytä löytynyt. Mietin itse silloin, että vika tuskin on itse venttiilissä. Mikä venttiiliä ohjaa, keskustietokone? Buuttaamallahan vika monesti hävisi, vaikka jäikin vikamuistiin.

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

^Siis miten buuttaamalla? Huollossa testerilläkö? Vai onko tähän kotikonsteja? Ei kai edellinen autosi ollut ACI-XXX ?

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Siis hieman hämäävästi kirjoitettuna tarkoitin, että buuttaaminen=virrat pois, auton sammutus. Pystyi jatkamaan ajamista ja ainakin mulla vika saattoi kadotakin vähäksi aikaa, mutta ei poistunut, joten DA:n ammattitaitoiseen huoltoon sai aina palata. Mutta ei ole sulla mun vanha Alfa, se oli sedani ja rekkarikin aivan eri sarjaa. Enpä ole sitä missään nähnytkään, kadonnut kokonaan Tampereelta.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Joo..

Huomenna hinausauton lavetilla Deltaan ja sinne toi taas jää hetkeksi.

Yhden tarjouspyynnön pyysin Autotalo2002:sta yhdestä 5-sarjan BMW:stä, mutta hyvitys tuosta Alfasta oli aika koominen.

Olisin saanut siitä vaihdossa 20k€. Kyllä mä sen tiedän, että autoista arvo putoaa, mutta ihan 29k€ pudotusta en ollut valmis uskomaan. Täytyy tolla sitten yrittää vaan pärjätä, vaikka mitään pitkiä reissuja ei voi tehdä. Onneksi vaimolla on Kia Picanto - sillä pääsee tekemään noi pidemmät matkat ja tolla isomalla hoidetaan kauppareissut taajaman sisällä.

:evil:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^otan osaa, vilpittömästi. Kyllä varmasti syöpi miestä rotan lailla nuo kaikki kuvaamasi ongelmat. Toivottavasti kuitenkin autosi saadaan lopulta kuntoon.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Mitään kovin ihmeellistä tuossa 159:ssä ei ole ollut muuta kuin ne takuuhuoltoihin liittyvät "pakkopäivitykset". Tänään kuitenkin tuli jotain uutta: auton tietokoneelle tuli yhtäkkiä kehoitus "change engine oil". Öljyt on vaihdettu viitisentuhatta km sitten, kun tehtiin 30 tkm huolto ja tikku näytti nyt kokolailla täyttä eikä mittaristosta ilmennyt mitään hälyttävää. Varoituksia ei ilmennyt muuta kuin se öljyn vähyydestä varoittava kannu sekä tuo em. kehoitus vaihtaa öljyt. Autossa on Selenian WR 5W-40 öljy, mitä manuaalissa siihen suositellaankin eikä sen laatu ole aiemmin tehnyt tuollaisia huomaituksia. Mahtaakohan kyseessä olla joku huono kontakti/häiriö jossain päin vai pitääkö huolestua?

Ai niin, autoa ei ole huollettu teltta-autossa.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

^ ei ole taidettu nollata muistutinta...siinä on kaksi erillistä muistutinta huollolle ja öljyn vaihdolle. ja eikä taida onnistua kuin alkuperäisellä testerillä...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juurikin näin, huolto jäänyt kuittaamatta.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

hoblaa kirjoitti:^ ei ole taidettu nollata muistutinta...siinä on kaksi erillistä muistutinta huollolle ja öljyn vaihdolle. ja eikä taida onnistua kuin alkuperäisellä testerillä...
Pahus. Ei kai sitten auta muu kuin käyttää se siinä testerissä. Eikä se auto sen huomautuksen myötä mitään piippausta anna.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

HopeinenQ kirjoitti:Joo..

Huomenna hinausauton lavetilla Deltaan ja sinne toi taas jää hetkeksi.

Yhden tarjouspyynnön pyysin Autotalo2002:sta yhdestä 5-sarjan BMW:stä, mutta hyvitys tuosta Alfasta oli aika koominen.

Olisin saanut siitä vaihdossa 20k€. Kyllä mä sen tiedän, että autoista arvo putoaa, mutta ihan 29k€ pudotusta en ollut valmis uskomaan. Täytyy tolla sitten yrittää vaan pärjätä, vaikka mitään pitkiä reissuja ei voi tehdä. Onneksi vaimolla on Kia Picanto - sillä pääsee tekemään noi pidemmät matkat ja tolla isomalla hoidetaan kauppareissut taajaman sisällä.

:evil:
Varmasti syö miestä. Mutta miten olisi jos hinauttaisit sen jonnekin oikealle autokorjaamolle Teltan sijaan? Ja ei, tarkoitukseni ei ole pottuilla, on vain vuosien varrella näistä vehkeistä useampi vika joka on jäänyt Teltalta löytymättä selvinnyt yhdellä käynnillä muualla.

-Tazio

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Tämä asia alkaa selviämään..

Niin taitaa loppupeleissä käydä, että minun ja Alfan yhteiselo päättyy. Alfa vaihtuu Honda CR-V:hen (2.2 i-CTDi Executive). Autossa nahkajakkaraa, navigaattoria yms.

Eihän toi mikään Alfa ole, mutta kulettaa kuitenkin aika varmasti paikasta toiseen.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

einari kirjoitti:
hoblaa kirjoitti:^ ei ole taidettu nollata muistutinta...siinä on kaksi erillistä muistutinta huollolle ja öljyn vaihdolle. ja eikä taida onnistua kuin alkuperäisellä testerillä...
Pahus. Ei kai sitten auta muu kuin käyttää se siinä testerissä. Eikä se auto sen huomautuksen myötä mitään piippausta anna.
AD-huollossa nollasivat huoltomuistuttimen.
Mitä tarkoitat piippauksella?
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Qtronic kirjoitti: AD-huollossa nollasivat huoltomuistuttimen.
Mitä tarkoitat piippauksella?
Lähinnä vain tarkoitin sitä, että varoitus öljynvaihdon tarpeesta ei aiheuttanut mitään ylimääräistä huomautusta piippauksen muodossa. Sitähän kuuluu esim. mikäli sammutat moottorin eikä vaihde ole P-asennossa yms.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

HopeinenQ kirjoitti: Niin taitaa loppupeleissä käydä, että minun ja Alfan yhteiselo päättyy.

Eihän toi mikään Alfa ole, mutta kulettaa kuitenkin aika varmasti paikasta toiseen.
Ja näin ei käy sitten kuitenkaan! Honda CR-V on aika järkyttävä kiikku, kun sillä ajoin n. 60km lenkin. Vaikka tota Alfaa saiskin korjaamolla käyttää sanotaanko vaikkapa joka toinen päivä, niin silti en sitä tohon CR-V:hen vaihtais.

Parasta olisi, että tuon vian oikea syy selviäisi. Täytyy joulupukille kirjoittaa, että se faksaa Deltaan ohjeet kuinka tuo ongelma saadaan poistettua. :-D

Voikohan tota EGR-venttiiliä mitenkään kiertää tai jotain? Laittas piuhan päähän jonkun EGR-emulaattorin ja auton tietokoneboksi onnesta soikeana ihmettelis, että sinne on jostain toimiva EGR-venttiili löydetty. Ja mitä mä oon selvitelly, niin eipä nuo EGR-ongelmat mitään harvinaisuuksia muissakaan automerkeissä.

Mutta nyt bisseä! :drinking:

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Mukava kuulla että tulit järkiis. :wink:

Kyllähän tuo pitäis saada kuntoon ja heti. Luulisi olevan Deltankin etu kun takuutakin on vielä 3v jäljellä. Tollainen jatkuva EGR:n vaihto tulee varmasti kalliiksikin - puhumattakaan asiakkaan oikeuksista...

Oletko käynyt Konalan alakerran suorapalvelussa? Siellä ainakin palvelu pelaa ja varmasti tuntevat kaikki Alfojen oikut muita Deltoja paremmin.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

HopeinenQ kirjoitti: Voikohan tota EGR-venttiiliä mitenkään kiertää tai jotain? Laittas piuhan päähän jonkun EGR-emulaattorin ja auton tietokoneboksi onnesta soikeana ihmettelis, että sinne on jostain toimiva EGR-venttiili löydetty. Ja mitä mä oon selvitelly, niin eipä nuo EGR-ongelmat mitään harvinaisuuksia muissakaan automerkeissä.

Mutta nyt bisseä! :drinking:
Ilmeisesti sen saa ohitettua, tai ainakin monissa muissa saa. Isän pakettiautoon (Fiat Scudo) ehdottivat Sjoen Deltassa tuota temppua kun siitä kyseinen osa meni eikä oikein innostunut osan hinnasta. En sitten tarkemmin tiedä miten se onnistuu, mutta mahdollista kuitenkin :) Pitää itsekin harkita jos vielä menee uudestaan...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

einari kirjoitti:Mitään kovin ihmeellistä tuossa 159:ssä ei ole ollut muuta kuin ne takuuhuoltoihin liittyvät "pakkopäivitykset". Tänään kuitenkin tuli jotain uutta: auton tietokoneelle tuli yhtäkkiä kehoitus "change engine oil". Öljyt on vaihdettu viitisentuhatta km sitten, kun tehtiin 30 tkm huolto ja tikku näytti nyt kokolailla täyttä eikä mittaristosta ilmennyt mitään hälyttävää. Varoituksia ei ilmennyt muuta kuin se öljyn vähyydestä varoittava kannu sekä tuo em. kehoitus vaihtaa öljyt. Autossa on Selenian WR 5W-40 öljy, mitä manuaalissa siihen suositellaankin eikä sen laatu ole aiemmin tehnyt tuollaisia huomaituksia. Mahtaakohan kyseessä olla joku huono kontakti/häiriö jossain päin vai pitääkö huolestua?

Ai niin, autoa ei ole huollettu teltta-autossa.
Onkos sun autossa hiukkasloukku? tai suodatin miksä sitä ikinään kutsutaankaan? siinä öljyssä on lisäainetta joka jotenkin vaikuttaa suodattimen toimintaan, kun lisä aine loppuu, niin auto haluaa uudet öljyt.

Lisäaineella taidettiin regeneroida hiukkasloukku. todella tieteellinen selostus mulla, on ehkä vähän vielä vierasta :wink:

Anywayz, hiukkasloukun toimintaa ja tuota öljynvaihto väliä voi pidentää pidemällä matka ajolla silloin tällöin. Regenerointi ei onnistu lyhyessä, hitaassa kaupunki ajossa.

Vielä viimiseks, onko 159:ssä erillinen valo hiukkassuodatin vikoja varten?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

DaViega kirjoitti: Vielä viimiseks, onko 159:ssä erillinen valo hiukkassuodatin vikoja varten?
Juu, kyllä 159:ssä on erillinen vikavalo / ilmoitus hiukkassuodattimesta.

"Varoitusvalo syttyy (tai vaihtoehetoisesti eräissä versioissa, symboli ja viesti tulevat näytölle) ilmaisten, että hiukkassuodattimessa on tukos eivätkä käyttöolosuhteet mahdollista automaattisen puhdistusprosessin suorittamista.

Mahdollistaaksesi puhdistusprosessin, pidä moottori käynnissä, kunnes varoistusvalo häviää (tai joissakin malleissa, näytöltä häviää asiasta ilmaiseva symboli)"

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Onkos sun autossa hiukkasloukku? tai suodatin miksä sitä ikinään kutsutaankaan? siinä öljyssä on lisäainetta joka jotenkin vaikuttaa suodattimen toimintaan, kun lisä aine loppuu, niin auto haluaa uudet öljyt.


Joo, on kyllä. Varoitusvalo ja teksti häytöllä vaan ei vihjaa mistään suodattimen tukkeutumisesta eikä kuulu mitään ylimääräisiä piippauksiakaan. Näyttö vaan kehottaa vaihtamaan öljyt ja jonkin ajan kuluttua se unontaa jutun. Teksti ilmestyy aina pian auton käynnistymisen jälkeen, pari minuutia ja homma taas unohtuu.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

HopeinenQ kirjoitti:
Juu, kyllä 159:ssä on erillinen vikavalo / ilmoitus hiukkassuodattimesta.

"Varoitusvalo syttyy (tai vaihtoehetoisesti eräissä versioissa, symboli ja viesti tulevat näytölle) ilmaisten, että hiukkassuodattimessa on tukos eivätkä käyttöolosuhteet mahdollista automaattisen puhdistusprosessin suorittamista.

Mahdollistaaksesi puhdistusprosessin, pidä moottori käynnissä, kunnes varoistusvalo häviää (tai joissakin malleissa, näytöltä häviää asiasta ilmaiseva symboli)"
Tjuu.. no siinä tapauksessa öljynvaihto tarve tuskin liittyy regenerointiin (puhdostukseen). vaikkakin toi viestin häviäminen taas viittais siihen suuntaan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Hmm, nyt ehkä mielenkiintoisin vika autossa ikinä, avasi itsekseen keskuslukon ja kaikki ikkunat! Kun katselin tuota ihmettä vierestä niin tietyin väliajoin kuului napsumista kun yritti avata lukkoja. Teki tuota muutaman kerran ja kävin sitten ajamassa pidemmän lenkin niin vika katosi, mutta aika huolestuttavaa jos tuo olisi tapahtunut jossain keskustassa eikä täällä metsässä. Samana yönä kun tuota alkasi tekemään oli aika kova ukkonen, lieneekö yhteydessä. Huomenna Tampereelle katsastamaan mikä tuon aiheuttaa, eivät olleet kuulemma kuulleet että koskaan ennemmin olisi kellään näin käynyt.

Lukittu