Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Valvoja: Moderators
Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Minulla on Alfa 159 2.4 JTD (210 hp). Pari viikkoa sitten normaalissa maantieajossa moottori alkoi nykiä ja tehot pienenivät. Nykiminen katosi parin minuutin sisällä. Tämän jälkeen tuo tilanne on uusiutunut harva se päivä, kerran jopa moottori sammui ajon aikana. Onko kenelläkään sattunut vastaavaa?
Toinen ongelma on kulutusta näyttävän "mittarin" sekoilu.
Toinen ongelma on kulutusta näyttävän "mittarin" sekoilu.
Viimeksi muokannut BillJean, 26 Elo 2009, 19:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Autossa on vielä takuuta jäljellä niin tietenkin vien huoltoon, mutta jotta minulle ei kerrottaisi satuja niin ajattelin kysellä etukäteen.einari kirjoitti:Löytyisiköhän vika EGR:stä? Käväise lukemassa/luetuttamassa vikakoodit vaikka teltta-autossa.
Olen lukenut tuosta EGR:stä, mutta toiset valittavat ettei auta kun hetken jos hetkeäkään. Niin ja onko se ongelmakaan ollut sama kuin minun.
Autossa on hiukkassuodatin mitä auto puhdistaa säännöllisesti. Silloin kulutus nousee huomattavasti hetkellisesti ja ajossa huomaa nykimistä/tehottomuutta. Yleensä korostuu vielä enemmän mitä lämpöisempi ulkoilma on. puhdistusvaihe kestää 1-5 min ja se tapahtuu ajosta riippuen 200-500 km välein. Eli noi oireet kuulostaa ihan normaaleilta puhdistus tilanteilta. Ei syytä huoleen siis. Moottorin häiriövalo kyllä syttyy jos on jotain vikaa mistä pitäisi huolestua.
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Kyllä siellä jonkinlainen häiriö on, jos puhdistuksen aikana esiintyy nykimistä.hoblaa kirjoitti:Autossa on hiukkassuodatin mitä auto puhdistaa säännöllisesti. Silloin kulutus nousee huomattavasti hetkellisesti ja ajossa huomaa nykimistä/tehottomuutta. Yleensä korostuu vielä enemmän mitä lämpöisempi ulkoilma on. puhdistusvaihe kestää 1-5 min ja se tapahtuu ajosta riippuen 200-500 km välein. Eli noi oireet kuulostaa ihan normaaleilta puhdistus tilanteilta. Ei syytä huoleen siis. Moottorin häiriövalo kyllä syttyy jos on jotain vikaa mistä pitäisi huolestua.
Tehottomuuttakaan ei pitäisi esiintyä
Tuo on toki totta eli faktaa, että kulutus hetkellisesti vähintään kaksinkertaistuu. Parhaiten tuon nokiloukun puhdistusprosessin huomaa
takapöntön pörinästä, jos ei luota kulutusmittariin eli stereot pienemmälle
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Onneksi minulla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään häiriöitä EGR:n kanssa. Nimenomaan toistaiseksi - monella tuntuu olevan jokseenkin ikäviä kokemuksia moisesta.Billie kirjoitti: Olen lukenut tuosta EGR:stä, mutta toiset valittavat ettei auta kun hetken jos hetkeäkään. Niin ja onko se ongelmakaan ollut sama kuin minun.
Toisaalta en ole huomannut mitään erikoista moottorin käynnissä sen hiukkassuodattimen käytön yhteydessäkään. Kulutus vähintäänkin tuplaantuu joksikin aikaa ja hajuakin löytyy mikäli sattuu juuri siihen kriittiseen aikaan olemaan auton ulkopuolella. Yäk!
Olen kanssasi samaa mieltä, että kyllä siellä täytyy jokin olla vialla, kun uutena ei mitään nykimisiä ja nyt melko usein. Joo ja tuo pörinä ja vielä se haju on kans tuttuja jo ihan uudesta lähtien.Miles Per Hour kirjoitti: Kyllä siellä jonkinlainen häiriö on, jos puhdistuksen aikana esiintyy nykimistä. Tehottomuuttakaan ei pitäisi esiintyä
Tuo on toki totta eli faktaa, että kulutus hetkellisesti vähintään kaksinkertaistuu. Parhaiten tuon nokiloukun puhdistusprosessin huomaa
takapöntön pörinästä, jos ei luota kulutusmittariin eli stereot pienemmälle
En ole sata varma, mutta vaikuttaisi että nykimistä tapahtuu vaikkei olisi hiukkasloukun puhditus meneillään, siis ei uulu sitä pörinää.
Alla jotain aiheesta
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... ugh-2.html
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Kannattaa käyttää Deltassa pikahuollossa luetuttamassa vikakoodit.Billie kirjoitti:Olen kanssasi samaa mieltä, että kyllä siellä täytyy jokin olla vialla, kun uutena ei mitään nykimisiä ja nyt melko usein. Joo ja tuo pörinä ja vielä se haju on kans tuttuja jo ihan uudesta lähtien.Miles Per Hour kirjoitti: Kyllä siellä jonkinlainen häiriö on, jos puhdistuksen aikana esiintyy nykimistä. Tehottomuuttakaan ei pitäisi esiintyä
Tuo on toki totta eli faktaa, että kulutus hetkellisesti vähintään kaksinkertaistuu. Parhaiten tuon nokiloukun puhdistusprosessin huomaa
takapöntön pörinästä, jos ei luota kulutusmittariin eli stereot pienemmälle
En ole sata varma, mutta vaikuttaisi että nykimistä tapahtuu vaikkei olisi hiukkasloukun puhditus meneillään, siis ei uulu sitä pörinää.
Alla jotain aiheesta
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... ugh-2.html
Ilmeisesti Konalan toimipisteessä saa nuo luetettua jopa ilmaiseksi.
Jos siis asustelet pääkaupunkiseudulla.
Tietysti, jos on vielä takuuta jäljellä, niin normaalin ajanvarauksen
kautta Deltaan. Kyllä ne siellä aikansa sitä sitten selvittelevät.
Auttaa sitten muitakin vastaavissa tilanteissa vastaisuudessa,
kun saadaan tietoon sinun autossasi ollut vika.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Pitäsiköhän minun ajaa hiukka räväkämmin, että ei niin karstottuis. On tulllu ajeltua melko iisisti ja alhaisilla kierroksilla. Kuinkas te muut diesel-kaverit ajelette, varsinkin te joilla ei tuota nykimis/tehonlasku ongelmaa ole ollut?Miles Per Hour kirjoitti: Kannattaa käyttää Deltassa pikahuollossa luetuttamassa vikakoodit.
Ilmeisesti Konalan toimipisteessä saa nuo luetettua jopa ilmaiseksi.
Jos siis asustelet pääkaupunkiseudulla. Tietysti, jos on vielä takuuta jäljellä, niin normaalin ajanvarauksen kautta Deltaan. Kyllä ne siellä aikansa sitä sitten selvittelevät.
Auttaa sitten muitakin vastaavissa tilanteissa vastaisuudessa,
kun saadaan tietoon sinun autossasi ollut vika.
Jep, vien auton huoltoon. Epäilyttää vaan tuleeko kuntoon, alla oleva sepostus saa minut huolestumaan.
www.alfaowner.com
" Re: 2.4 diesel engine running rough?
I think this is a design problem to a greater or lesser degree on the 2.4JTD engine. It is probably worse on some engines compared to others, and of course some of us might be more aware/irritated by it than others. After following these posts for about a year I am not convinced there is a fix for this. I've already had new injectors, fuel filter, turbo, manifold, egr valves, DPF regen, etc.. The engine might be fine for a month or even longer but then randomly start to play up and just not be able to get up a hill or even stop.
I am taking legal action for my car as I believe this is not at all acceptable for the Alfa brand. I had a 156 before this and the engine was a gem - actually converted me to Alfas.
I am sure Alfa know of this problem and I'm also fairly certain they can't fix it. My advice to those who have significant problems is to keep a log of all the episodes and service visits for future action should it come to that. "
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tampereen teltta-autossa asentaja kertoi, että "se on alfa-romeo, sillä pitää ajaa sen mukaisesti" valitellessani auton pientä nykimistä automaatin vaihtaessa isommalle. Nykimiset jäivät käytännössä siihen, kun aloin kiihdyttelemään reippaammin. Aniharvoin laatikko hieman epäröi vaihtaessaan isommalle ja tekee pienen nykäyksen mikä ei sekään ole enää kovin yleistä. Lisättäköön tähän, että asentaja ei havainnut mitään erityistä nykimistä ajamallaan lenkillä.Billie kirjoitti: Pitäsiköhän minun ajaa hiukka räväkämmin, että ei niin karstottuis. On tulllu ajeltua melko iisisti ja alhaisilla kieroksilla. Kuinkas te muut diesel-kaverit ajelette, varsinkin te joilla ei tuota nykimis/tehonlasku ongelmaa ole ollut?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Pitkää matka ajoa isoilla nopeuksilla, tappaa hyvin karstat koneesta, mielellään säännöllisestikin vielä.Billie kirjoitti:Pitäsiköhän minun ajaa hiukka räväkämmin, että ei niin karstottuis. On tulllu ajeltua melko iisisti ja alhaisilla kierroksilla. Kuinkas te muut diesel-kaverit ajelette, varsinkin te joilla ei tuota nykimis/tehonlasku ongelmaa ole ollut?
Olen nähny auton joissa millin karsta kerroksen ainakin venttiilikoneiston ympärillä, mutta se tais olla jo aika extreme tapaus, kuski myönsi kuitenkin ajelevansa "rauhallisesti"
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Joskus oli -03 1.3 Yaris ja vika oli kun ei kierrä kuin 3000-4000rpm ja kulkee vaivaiset 110-120km/h kaasu pohjassa ja vaan "röpisee".
Korjaus: Moottoritien rampilla/motarilla vaihteet 1-4 rajoittajaan asti (pidetään siellä n.5sek) ja isompaa pesään ja johan alko toimimaan.
Peileistä oli kiva seurata "puhdistus-prosessia"
Auton omistaja oli reilusti yli 80-vuotias kävelykeppiäijä.
Että näin
EDIT: Ja taidettiin vielä takavaimenninkin pistää vaihtoon kun oli muurautunut umpeen .
Korjaus: Moottoritien rampilla/motarilla vaihteet 1-4 rajoittajaan asti (pidetään siellä n.5sek) ja isompaa pesään ja johan alko toimimaan.
Peileistä oli kiva seurata "puhdistus-prosessia"
Auton omistaja oli reilusti yli 80-vuotias kävelykeppiäijä.
Että näin
EDIT: Ja taidettiin vielä takavaimenninkin pistää vaihtoon kun oli muurautunut umpeen .
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Tästä saa kuvan, että eihän näillä peleillä saa edes ajaa liikenteen seassa.willez kirjoitti:Joskus oli -03 1.3 Yaris ja vika oli kun ei kierrä kuin 3000-4000rpm ja kulkee vaivaiset 110-120km/h kaasu pohjassa ja vaan "röpisee".
Korjaus: Moottoritien rampilla/motarilla vaihteet 1-4 rajoittajaan asti (pidetään siellä n.5sek) ja isompaa pesään ja johan alko toimimaan.
Peileistä oli kiva seurata "puhdistus-prosessia"
Auton omistaja oli reilusti yli 80-vuotias kävelykeppiäijä.
Että näin
EDIT: Ja taidettiin vielä takavaimenninkin pistää vaihtoon kun oli muurautunut umpeen .
Ainoastaan saisi siis ajaa joko radalla tai pellolla
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Oliko asiakas vielä pelkääjän paikalla mukana? ilme oli varmasti näkemisen arvonenwillez kirjoitti: Korjaus: Moottoritien rampilla/motarilla vaihteet 1-4 rajoittajaan asti (pidetään siellä n.5sek) ja isompaa pesään ja johan alko toimimaan.
Peileistä oli kiva seurata "puhdistus-prosessia"
Auton omistaja oli reilusti yli 80-vuotias kävelykeppiäijä.
Että näin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Alfa 159 ongelmia
Olen aika varma ettei kyseessä ole sama vika, mutta minulla oli kerran 164 2.0TS -87 jossa oli samantyyppiset oireet. Maantieajossa, aina ajettuani vähintään 50-70 kilometriä, auto alkoi satunnaisesti nykimään. Kierrokset tippuivat yhtäkkiä 1000-3000rpm puoleksi sekunniksi jonka jälkeen ne taas menivät normilukemaan ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Jos ajamista jatkettiin, niin useimmiten auton moottori saattoi yhtäkkiä sammua noin 5-30min oireiden alkamisesta. Tätä jatkui kunnes auto sai taas levätä ja viilentyä jonka jälkeen sama rumba alkoi taas 50-70 kilometrin jälkeen .Billie kirjoitti:Minulla on Alfa 159 2.4 JTD (210 hp). Pari viikkoa sitten normaalissa maantieajossa moottori alkoi nykiä ja tehot pienenivät. Nykiminen katosi parin minuutin sisällä. Tämän jälkeen tuo tilanne on uusiutunut harva se päivä, kerran jopa moottori sammui ajon aikana. Onko kenelläkään sattunut vastaavaa?
Toinen ongelma on kulutusta näyttävän "mittarin" sekoilu.
Syypääksi epäiltiin YKK-anturia mutta asialle ei loppupeleissä tehty mitään ja auto meni varaosiksi.
Itselläni viime viikolla katosivat tehot moottoritiellä. Huippunopeus jäi alle 120 ja ylämäissä putosi lähelle sataa. Myös liikkeellelähdöt olivat hitaita. Kulutus pysyi kuitenkin pienenä toisin kuin silloin, kun EGR jumitti.
Syyksi selvisi imuilman kulkua ohjaavat läpät, joiden tehtävänä on ohjata ilma kulkemaan joku lyhyempää tai pitempää reittiä moottoriin. Ei kuulemma mikään harvinainen vika. Läpät voivat juuttua tai toiset läpät avautua liikaa, jolloin ne eivät enää pääse sulkeutumaan. Tällöin ne estävät myös viereisten läppien liikkeen. Seurauksena moottori kytkeytyy vikasietotilaan eli säästöliekille - ruokintaa rajoitetaan.
Vaiva korjattiin Konalan pikahuollossa nopeasti ja kuulemma pysyvästi yhdellä ruuvilla, joka estää yliavautumisen. Kuulemma yleinen vaiva, joka kuitenkin on helppo korjata. Ensiapuna usein toimii myös uudelleenkäynnistys. Toimi minullakin.
Talvella jumitti se EGR. Oireet olivat samantyyppiset, mutta kulutus oli veltosta menosta huolimatta huikea. Tehottomuus johtui siitä, etteivät ahtopaineet nousseet. Tähän ei mikään buuttaus tunnu tehoavan. EGR vaihdettiin ja ilmeisesti fiksumpaan versioon, koska luvattiin, että ei toistu enää.
Syyksi selvisi imuilman kulkua ohjaavat läpät, joiden tehtävänä on ohjata ilma kulkemaan joku lyhyempää tai pitempää reittiä moottoriin. Ei kuulemma mikään harvinainen vika. Läpät voivat juuttua tai toiset läpät avautua liikaa, jolloin ne eivät enää pääse sulkeutumaan. Tällöin ne estävät myös viereisten läppien liikkeen. Seurauksena moottori kytkeytyy vikasietotilaan eli säästöliekille - ruokintaa rajoitetaan.
Vaiva korjattiin Konalan pikahuollossa nopeasti ja kuulemma pysyvästi yhdellä ruuvilla, joka estää yliavautumisen. Kuulemma yleinen vaiva, joka kuitenkin on helppo korjata. Ensiapuna usein toimii myös uudelleenkäynnistys. Toimi minullakin.
Talvella jumitti se EGR. Oireet olivat samantyyppiset, mutta kulutus oli veltosta menosta huolimatta huikea. Tehottomuus johtui siitä, etteivät ahtopaineet nousseet. Tähän ei mikään buuttaus tunnu tehoavan. EGR vaihdettiin ja ilmeisesti fiksumpaan versioon, koska luvattiin, että ei toistu enää.
Nyt on Alfa huollettu Delta autossa ja alla reilut 150 km ajoa.
EGR-venttiili vaihdettu, upouudet softat, hiukkasloukku putsattu ja jotain muuta putsausta.
Huomioita:
Pikkusen (2-3 sek ajan) nyki 30-35 km ajon jälkeen, mutta sen jälkeen ollut ok.
Tuntuu, että turbo tulee herkemmin mukaan ja viive nykysellään olematon (??).
Polttoaineenkulutus auton näyttöjen mukaan kasvanut 5-10%, mutta tankilla selviää sitten varmemmin.
EGR-venttiili vaihdettu, upouudet softat, hiukkasloukku putsattu ja jotain muuta putsausta.
Huomioita:
Pikkusen (2-3 sek ajan) nyki 30-35 km ajon jälkeen, mutta sen jälkeen ollut ok.
Tuntuu, että turbo tulee herkemmin mukaan ja viive nykysellään olematon (??).
Polttoaineenkulutus auton näyttöjen mukaan kasvanut 5-10%, mutta tankilla selviää sitten varmemmin.
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Neste Green-diesel vaikuttaa hieman paremmalta kuin muut, sitä käytettäessä tekee nokipolttoja vähän harvemmin. Tästä johtuen kulutuskin vaikuttaisi karvan verran pienemmältä - tosin itse nafta onkin sitten kalliimpaa...
Muita eroja en ole huomannut.
Shell saisi tuoda V-power dieselinsä myös Suomeen. En tosin tiedä onko mitään etua? Olisipa ainakin enemmän valinnanvaraa ja kokeiltavaa.
Muita eroja en ole huomannut.
Shell saisi tuoda V-power dieselinsä myös Suomeen. En tosin tiedä onko mitään etua? Olisipa ainakin enemmän valinnanvaraa ja kokeiltavaa.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Täsmälleen sama vika esiintyi eilen illalla omassa autossa ja korjaus suoritettiin samalla metodilla tänään. Nyt käy ja kukkuu taas kuten pitää! Myös täällä ensihätään vaivan korjasi "reboot" eli virtojen käyttäminen pois päältä ja nyt ruuvi hoitaa asiansa konehuoneessa.Jönsson kirjoitti:Syyksi selvisi imuilman kulkua ohjaavat läpät, joiden tehtävänä on ohjata ilma kulkemaan joku lyhyempää tai pitempää reittiä moottoriin. Ei kuulemma mikään harvinainen vika. Läpät voivat juuttua tai toiset läpät avautua liikaa, jolloin ne eivät enää pääse sulkeutumaan. Tällöin ne estävät myös viereisten läppien liikkeen. Seurauksena moottori kytkeytyy vikasietotilaan eli säästöliekille - ruokintaa rajoitetaan.
Vaiva korjattiin Konalan pikahuollossa nopeasti ja kuulemma pysyvästi yhdellä ruuvilla, joka estää yliavautumisen. Kuulemma yleinen vaiva, joka kuitenkin on helppo korjata. Ensiapuna usein toimii myös uudelleenkäynnistys. Toimi minullakin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
156 oli ensimmäinen egr-dieselini, joka ei nykinyt, vaikkei venttiiliä ollut tukittu, siis muissa piti vetää laippa väliin (tiettävästi yleistä mersuilla, bimmereillä, audeilla...).
Voorti nyki heti uudesta ja tosi rankasti. Tulppaaminen poisti ongelman. Kannattanee kokeilla JTD:n kohdallakin.
Voorti nyki heti uudesta ja tosi rankasti. Tulppaaminen poisti ongelman. Kannattanee kokeilla JTD:n kohdallakin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Kyselin edelliseen 159:ni liittyen tätä EGR:n tulppaamista sekä Deltasta, että yhdeltä Alfaan erikoistuneelta korjaamolta. Molemmista tuli viesti, että ei missään nimessä saa tulpata. Syy taisi olla, että sotkee päästöt ja hiukkaspolttoprosessin. Hämärästi muistaisin lukeneeni täältä foorumiltakin samanlaisia ajatuksia.Bisci kirjoitti:156 oli ensimmäinen egr-dieselini, joka ei nykinyt, vaikkei venttiiliä ollut tukittu, siis muissa piti vetää laippa väliin (tiettävästi yleistä mersuilla, bimmereillä, audeilla...).
Voorti nyki heti uudesta ja tosi rankasti. Tulppaaminen poisti ongelman. Kannattanee kokeilla JTD:n kohdallakin.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
No niin, ei se pitkään ongelmaton ollu..
Nyt on sitten tätä nykimistä havaittavissa täälläkin. Eli mulla tämä ilmenee niin, että tasakaasulla ajettaessa (kierroksia n. 1700-2000rpm) alkaa sellainen ärsyttävä "eipäs-juupas" nykiminen. Toi on just mukava feature tuolla kaupungilla ajettaessa.
Oireilee pahemmin niin, että kun kierrokset pudottaa tuohon 1700-2000rpm, niin alkaa nykiminen joka hetken päästä ehkä sitten loppuu. Kiihdyttäessä tuota ei tapahdu. Liekö naftan syötössä jotain?
Kait tuota on taas mentävä näyttämään Deltaan. Vieläkös ne noita huoltaa vai onko turha mennä edes yrittämään? Toivottavasti mitään varaosia ei tarvita, koska niitä ei Delta saa kuin käteisellä jota sillä ei ole.
EDIT: Hitto kun en muista koska tuo ekan kerran alkoi, mutta hämärästi muistelen, että olis alkanu kun tankkasin ST1:ltä rikitöntä kiisseliä tankkiin...?
Nyt on sitten tätä nykimistä havaittavissa täälläkin. Eli mulla tämä ilmenee niin, että tasakaasulla ajettaessa (kierroksia n. 1700-2000rpm) alkaa sellainen ärsyttävä "eipäs-juupas" nykiminen. Toi on just mukava feature tuolla kaupungilla ajettaessa.
Oireilee pahemmin niin, että kun kierrokset pudottaa tuohon 1700-2000rpm, niin alkaa nykiminen joka hetken päästä ehkä sitten loppuu. Kiihdyttäessä tuota ei tapahdu. Liekö naftan syötössä jotain?
Kait tuota on taas mentävä näyttämään Deltaan. Vieläkös ne noita huoltaa vai onko turha mennä edes yrittämään? Toivottavasti mitään varaosia ei tarvita, koska niitä ei Delta saa kuin käteisellä jota sillä ei ole.
EDIT: Hitto kun en muista koska tuo ekan kerran alkoi, mutta hämärästi muistelen, että olis alkanu kun tankkasin ST1:ltä rikitöntä kiisseliä tankkiin...?
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onko kellään tietoa vaikuttaako EGR:n tulppaaminen tosiaan hiukkasloukun toimintaan? Merkkihuolto tuskin voisi antaa lupaa tulppaamiseen, homman jälkeenhän auto ei enää täytä päästönormeja.Farina kirjoitti:Kyselin edelliseen 159:ni liittyen tätä EGR:n tulppaamista sekä Deltasta, että yhdeltä Alfaan erikoistuneelta korjaamolta. Molemmista tuli viesti, että ei missään nimessä saa tulpata. Syy taisi olla, että sotkee päästöt ja hiukkaspolttoprosessin.
Taitaa nimittäin daeWooHoossa olla samaa murhetta.
Edit: Jos nyt oikein olen käsittänyt niin hiukkaspolttoprosessissa ruiskutetaan lisää löpöä jotta saadaan pakokaasujen lämpötila 600 asteen nurkille ja pönttöön kertynyt törky palamaan pois. EGR:hän taas pyrkii laskemaan typen oksidien määrää kierrättämällä pakokaasuja palotiloihin ja madaltamalla palolämpötilaa. Eli EGR:n ei oman logiikan mukaan pitäisi ainakaan polttoprosessin aikana olla selällään.
- Epäkelpokeräilijä -
Iso D ainakin asentaa mm. 1,9 JTDm koneisiin kuristinlevyjä EGR:n ja imusarjan väliin. Yhteensä neljä n. 8 mm reikää kanavien kohdille. Todennäköisesti todettu auttavan ainakin johonkin vaivaan...eikä sytytä häiriövaloa. Tosin loukkua ei ole.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Onko kellään tietoa vaikuttaako EGR:n tulppaaminen tosiaan hiukkasloukun toimintaan? Merkkihuolto tuskin voisi antaa lupaa tulppaamiseen, homman jälkeenhän auto ei enää täytä päästönormeja.
Taitaa nimittäin daeWooHoossa olla samaa murhetta.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tämä nyt ei varsinaisesti ole 159-asiaa mutta saattaa silti kiinnostaa ketjua seuraavia.
Tympäännyin Metro-Auton "ei sun autossas mitään vikaa ole, tienpinnasta vaan tulee tärinää" -diagnooseihin ja päätin puhdistaa Epilaattorin EGR:n itse. Kiskoin kökötin irti ja kytkin venttiiliä käyttävän alipainekellon pieneen alipainepumppuun jota olen käyttänyt jarrujen ilmaamisessa. Pumppaamalla aukesi kyllä mutta palautusliike näytti vähän takertelevalta. Nysväsin karan ja mahdollisuuksien mukaan venttiilin tiivistepinnankin elektroniikkapuhdistusspraylla jonka jälkeen vena alkoi sulkeutua nätimmin.
Kun nyt kerran olin pellin alla aikaa viettämässä niin ruiskin elektroniikkasprayta myös ilmamassamittariin ja CRC:tä EGR:n ohjausventtiiliin. Siis nimenomaan ohjausventtiiliin, EGR:n karaan kiinni palanut öljy ei varmaan ainakaan auttaisi sen toimintaa.
Tiedä sitten mikä osa oli tsykolokiaa ja mikä todellista vaikutusta mutta ainakin tuon lyhykäisen matkan tallilta kotiin auto tuntui nyt siltä kuin moternin 150-heppaisen automaattinakun voisi kuvitella tuntuvan. Herkkää vetoa ja pehmeitä vaihtoja. Tähän asti härveli on tuntunut hetkestä riippuen vähän tai paljon laiskalta ja laatikko on ajoittain tuntunut vaihtavan nykien tai muuten vähän sinnepäin. Mutta ajellaan nyt vähän enemmän ennen kuin poksautellaan samppanjaa.
Ja miksi tämä kiinnostaisi 159-kuskeja: Letukassa on Boschin commonrail-hilppeet hiukkasloukkuineen, alipaineläppineen ja muine rojuineen. Jolleivät ole samoja kuin 159:sissä niin varmaan toimintaperiaate ainakin on aika samanlainen. Siinä vaiheessa kun takuu on loppu niin EGR-venttiilin vaihtamisen sijaan kannattanee kokeilla ensin putsaamista.
Tympäännyin Metro-Auton "ei sun autossas mitään vikaa ole, tienpinnasta vaan tulee tärinää" -diagnooseihin ja päätin puhdistaa Epilaattorin EGR:n itse. Kiskoin kökötin irti ja kytkin venttiiliä käyttävän alipainekellon pieneen alipainepumppuun jota olen käyttänyt jarrujen ilmaamisessa. Pumppaamalla aukesi kyllä mutta palautusliike näytti vähän takertelevalta. Nysväsin karan ja mahdollisuuksien mukaan venttiilin tiivistepinnankin elektroniikkapuhdistusspraylla jonka jälkeen vena alkoi sulkeutua nätimmin.
Kun nyt kerran olin pellin alla aikaa viettämässä niin ruiskin elektroniikkasprayta myös ilmamassamittariin ja CRC:tä EGR:n ohjausventtiiliin. Siis nimenomaan ohjausventtiiliin, EGR:n karaan kiinni palanut öljy ei varmaan ainakaan auttaisi sen toimintaa.
Tiedä sitten mikä osa oli tsykolokiaa ja mikä todellista vaikutusta mutta ainakin tuon lyhykäisen matkan tallilta kotiin auto tuntui nyt siltä kuin moternin 150-heppaisen automaattinakun voisi kuvitella tuntuvan. Herkkää vetoa ja pehmeitä vaihtoja. Tähän asti härveli on tuntunut hetkestä riippuen vähän tai paljon laiskalta ja laatikko on ajoittain tuntunut vaihtavan nykien tai muuten vähän sinnepäin. Mutta ajellaan nyt vähän enemmän ennen kuin poksautellaan samppanjaa.
Ja miksi tämä kiinnostaisi 159-kuskeja: Letukassa on Boschin commonrail-hilppeet hiukkasloukkuineen, alipaineläppineen ja muine rojuineen. Jolleivät ole samoja kuin 159:sissä niin varmaan toimintaperiaate ainakin on aika samanlainen. Siinä vaiheessa kun takuu on loppu niin EGR-venttiilin vaihtamisen sijaan kannattanee kokeilla ensin putsaamista.
- Liitteet
-
- EGR.JPG
- (113.79 KiB) Tiedosto ladattu 11897 kertaa
- Epäkelpokeräilijä -
http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-a ... sults.html
tuolla on juttua kaikennäköstä...
viimeisillä sivuilla on juttua tosta egr poistosta
tuolla on juttua kaikennäköstä...
viimeisillä sivuilla on juttua tosta egr poistosta
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
^sivulla 11. Vähän helpompaa kun vastauksia tulee lisää. Itse vähän epäileväinen tohon ratkaisuun, eikö EGR venttiili täyty noella kun se on laittanut levyn ventiilin ja imusarjan väliin mikä sitten ajan myötä aiheuta jumiutumista ja sen myötä sitten vikakoodeja?
166:ssa on samanlainen venttiili ja tällä hetkellä itsellä myös viallinen.
Mieluummin kokeilisin tätä:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -free.html
Nyt ei voi tätä kokeilla kun osa menee takuuseen, 5 kk vanha.
166:ssa on samanlainen venttiili ja tällä hetkellä itsellä myös viallinen.
Mieluummin kokeilisin tätä:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -free.html
Nyt ei voi tätä kokeilla kun osa menee takuuseen, 5 kk vanha.
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Tätä Billien aloittamaa ketjua haluaisin hieman mukaillen jatkaa.Billie kirjoitti:Minulla on Alfa 159 2.4 JTD (210 hp). Normaalissa maantieajossa moottori alkoi nykiä ja tehot pienenivät. Nykiminen katosi parin minuutin sisällä. Onko kenelläkään sattunut vastaavaa?
Samaiset oireet tulivat toissapäivänä. Sellaista hyvinkin taajaa nykytystä ja tehot vetäytyivät. Kesti just ehkä muutamia sekunteja jonka jälkeen normaalisti toimi. Ei vilautellut mitään valoja missään.
Viikon auton omistaneena tuli vähän jännäkakka!!
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Nyt ei varmaankaan pitäisi sanoa näin (koli,koli), mutta kun viime kesänä autooni vaihdettiin egr ja uudet "parametrit" Autokeskuksessa,lemmy kirjoitti: Tätä Billien aloittamaa ketjua haluaisin hieman mukaillen jatkaa.
Samaiset oireet tulivat toissapäivänä. Sellaista hyvinkin taajaa nykytystä ja tehot vetäytyivät. Kesti just ehkä muutamia sekunteja jonka jälkeen normaalisti toimi. Ei vilautellut mitään valoja missään.
Viikon auton omistaneena tuli vähän jännäkakka!!
niin johan on toiminut :\
Edit: Onko kenelläkään tietoa tuosta uudelleen "suunnitellusta" egr palikasta, ja käykö se näihin vanhempiin (onkoha minullakin jo se).
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Taas esiintyi lievää suurempaa nykimistä osakaasulla, muttei vieläkään mitään aiemman Voortin veroista loikkaa. Jevgen ystävällisesti puhdisti egr:n, ja havainto oli ettei se ollut kovinkaan soossissa. Jo toki siellä on ollutkin kuristinlevy jo reilun vuoden ajan. Nykii kuulemma vieläkin lievästi. Vikakoodit tuli myös luettua, eikä sinne ollut mikään nikale itsestään kirjoitellut. Noetkin tuo taisi taas poltella (siis läppärin ohjelmalla - muuten kuten Teltta-autossa mutta ulkosalla:mrgreen: ).
Onkos kellään kokemusta swir-läppien lukitsemisesta auki? Mahtaiskohan auttaa?
Pitää huomenissa antaa vähän kakkua koneelle. Katsotaan, josko tepsii yhtään. Tuolla korjaustavalla voi tietty tällä tuurilla kortti lähteä, pääseepähän loman pitoon.
Onkos kellään kokemusta swir-läppien lukitsemisesta auki? Mahtaiskohan auttaa?
Pitää huomenissa antaa vähän kakkua koneelle. Katsotaan, josko tepsii yhtään. Tuolla korjaustavalla voi tietty tällä tuurilla kortti lähteä, pääseepähän loman pitoon.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Meitilläkin nykii kylmänä osakaasulla ja tyhjäkäynnillä kylmänä välillä melkeen sammuu. Samoin starttaa melkosen savupöllähdyksen saattelemana ja välillä aika vaikean olosesti. Tuo pilvi auton perässä on kuin kuorma-autossa ikään ja haisee aika vehkeelle.
Pitäs varmaan viedä huoltoon, mutta ei kamalasti napeksi. 3kk vielä olisi tuo pihassa.
Pitäs varmaan viedä huoltoon, mutta ei kamalasti napeksi. 3kk vielä olisi tuo pihassa.
-Matti-
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
- Car(s): jotain muuta mikä toimii
- Paikkakunta: Hyvinkää
Tänne ilmaantunut Alfaan kiusallinen nykimisongelma mihin en löytänyt apuja hakua käyttämällä, joten kysytään jos joku osaisi auttaa.
Ongelma: Voimakas nykiminen moottorin ollessa kylmä, esiintymisalue n. 1400-1700 rpm. Esiintyy tyypillisimmin kadunkulmassa tai risteyksestä liikkeelle lähdettäessä.
Pienenpää nykimistä esiintyy myös pintakaasulla ajettaessa samoilla kierrosluvuilla. Tekee samaa vaihteilla 2-5 (niillä kokeilin).
Tyhjäkäynti ok niin kylmällä kuin lämpöiselläkin koneella.
Molemmat oireet poistuvat, kun moottori on lämmennyt.
Auto: 159 2.4jtd q-tronic.
Ongelma: Voimakas nykiminen moottorin ollessa kylmä, esiintymisalue n. 1400-1700 rpm. Esiintyy tyypillisimmin kadunkulmassa tai risteyksestä liikkeelle lähdettäessä.
Pienenpää nykimistä esiintyy myös pintakaasulla ajettaessa samoilla kierrosluvuilla. Tekee samaa vaihteilla 2-5 (niillä kokeilin).
Tyhjäkäynti ok niin kylmällä kuin lämpöiselläkin koneella.
Molemmat oireet poistuvat, kun moottori on lämmennyt.
Auto: 159 2.4jtd q-tronic.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Meni muistaakseni niin, että irroitettiin läppiä ohjaava tanko säätömoottorista ja lukittiin se auki asentoon (muistaakseni vieläpä ihan ruuvilla). Säätömoottorille ei tehty mitään, eli se siellä mukamas vieläkin ohjailisi onnesta soikeana noita läppiä.Jevgen kirjoitti:Miten läpät lukitaan auki?Manukki kirjoitti:Eipä ole nykinyt kertaakaan vuoteen, eli loppui siihen kun läpät lukittiin auki.