Aluvanteiden pulttien momentit?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Aluvanteiden pulttien momentit?

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Tyhmä kysymys; mihin per**leen momenttiin aluvanteiden epäkeskopultit kannattaa kiristää 155:ssa? Tänään meinasi mennä hermot kun sain paskaksi kierteet kolmesta pultista. Huomenna sit motonettiin ja kierretapilla jengat kuntoon (siis autossa) ja taidan ostaa samalla momenttiavaimen jotta saan varmasti momentin kuntoon... Mutta kuinkas lujaa ne pitäisi vääntää?

Autossa on edellisten omistajien jäljiltä ollut joka vanteessa 3 epäkeskopulttia ja yksi lukkopultti (vanteissa 4x100 jako). Kierteet eivät varmastikaan oikein ole tykänneet tämmösestä ja nyt saan maksaa siitä. Niin ja minä siis ostin 4kpl uutta epäkeskopulttia tilanteen korjaamiseksi mutta operaatio hieman epäonnistui kun kolmessa on nyt entiset kierteet.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko niiden uusien pulttien kierteissä varmasti oikea nousu? Aika paljon saa olla pattia hihassa jos aikoo oikealle kierteelle menneestä pyöränpultista vääntää jengat sekaisin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

jos en nyt ihan väärin muista niin omaan autoon laitoin momentin 110Nm
ja kiinni ovat pysyneet ja helposti myös saa irtikin,mutta siihen en ihan varmuudella sanoo että päteekö sama momentti sitten epäkeskopultteihin
:?
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko niiden uusien pulttien kierteissä varmasti oikea nousu? Aika paljon saa olla pattia hihassa jos aikoo oikealle kierteelle menneestä pyöränpultista vääntää jengat sekaisin.
Tarkennan hieman edellistä viestiäni; kaksi vanhaa epäkeskoa ja yksi uusi meni hajalle, ja niissä on sama nousu. Olen kyllä laittanut juurikin näitä pultteja kiinni ja auki aika monta kertaa ja aina on toiminut hyvin mutta nyt, jostain syystä, ne päättivät mennä hajalle. Mutta toisaalta, en omasta mielestäni ainakaan kovinkaan paljon edes vääntänyt joten voisiko nousu (1,25) sittenkin olla väärin?

EDIT: ei se nousu kyllä sittenkään voi olla väärin, sillä kyllä minä olen saanut ne pultit ruuvattua ihan helposti käsipelillä ilman työkaluja loppuun asti renkaan ollessa poissa.

MiNkO^^: Kokeilen sitten tuolla momentilla, katsotaan miten käy :shock:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

90 - 110 Nm on eri autoissa olleet nuo suositukset mitä olen nähnyt. 100 Nm on aika hyvä yleisarvo jos ei oikeaa suositusta tiedä.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Epäkeskopultit/mutterit kiristetään tarkkaan ristiin, ainakin tuo 110nm, epäkeskoihin voi suosiolla pistää suoraan enemmän kun normaaleihin, ja jälkikiristys 50 kilsan jälkeen ehdoton. Sillä että yksi pultti on normaali ei ole merkitystä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Eiköhän näillä eväillä pärjätä! Jos tämä epäkeskopulttien nysvääntyminen jatkuu vielä sen jälkeen kun olen vetänyt kierteet uudestaan tapilla ja laittanut oikeaan momenttiin avaimella niin sitten ei kyllä auta muu kuin heittää noi 4x100 vanteet lähimpään jorpakkoon.

Hieman jännittää lähteä ajamaan motonettiin kun takarenkaissa on vain kolme pulttia kiinni mutta eiköhän ne renkaat sen vähän reilu kymmenen kilometriä kiinni pysy.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

pysyy ne itsellä on toinen takavanne kiinni vain kahdella mutterilla ja vieläkin pyörä pysynyt auton mukana eikä mennyt ohi :-D
kahdella siksi kun kahdesta muusta mennyt kierteet :?
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Nyt äkkiä korjaamaan, on nimittäin tullut todistettua miten irtoaa rengas kun ei ole neljällä pultilla kiinni! Uskomatonta porukkaa kun uskaltaa ajella semmosella pommilla, tappaa vielä jonkun!
Joona Karimaa
____________

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Onhan rättisitikassakin kolmella ja on pysynyt :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Olen käyttänyt momenttina 110Nm niin tavallisissa kuin epäkeskopulteissakin, ja niitä on tullut väännettyä varmasti toistatuhatta.

Epäkeskojen kanssa kireyden tarkastus n. 100km jälkeen vähän korostuu, vielä en ole törmännyt ongelmiin epäkeskojen kanssa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

onhan nuo pultit oikean mittaset, että menee muutakin kuin vähän huulelle. Jos on käytetty tavallisia pultteja ja 4x100 vanteita aikaisemmin niin kyllähän noista kierteet paskaksi saa.

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Päivitys: kävin motonetissä, ostin kierretapin ja momenttiavaimen ja ajelin kotiin. Ottaessani renkaan pois huomasin, että pultit (3kpl) olivat kaikki tulikuumia... Eivät tainneet oikein tykätä rääkkäyksestä. No anyway, vedin kierretapilla kaikki kierteet läpi ja mielestäni tuli ihan hyvää jälkeä. Kokeilin vielä kierteiden toimivuutta ruuvaamalla pultit paikoilleen ilman rengasta ja kaikki menivät ihan sormilla vääntämällä tappiin asti. Sitten rengas kiinni ja momenttiavaimella kiristys ristiin. Hyvältä näytti sillä kolme pulttia neljästä oli jo kiristetty runsaaseen 100 newtoniin muttamutta neljäs sitten taas antoi periksi!
--> pultin jengat taas pashana

Nyt en kyllä enää itse jaksa väkertää näiden kanssa, taidan viedä suosiolla jonnekin pajalle jotta tämän saa kerralla kuntoon. Suosituksia Turun seudulla? Työkalutkin maksoivat jo sen mukavat 20+20+30e ja lopputulos yhtä tyhjän kanssa :evil:

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Jalamari kirjoitti:onhan nuo pultit oikean mittaset, että menee muutakin kuin vähän huulelle. Jos on käytetty tavallisia pultteja ja 4x100 vanteita aikaisemmin niin kyllähän noista kierteet paskaksi saa.
Ovat kyllä oikean mittaiset, ei ole ainakaan siitä kiinni.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kakkoslaadun pultit? :S

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

Midi kirjoitti:Nyt äkkiä korjaamaan, on nimittäin tullut todistettua miten irtoaa rengas kun ei ole neljällä pultilla kiinni! Uskomatonta porukkaa kun uskaltaa ajella semmosella pommilla, tappaa vielä jonkun!
korjaukseen menossa ehjät kierretapit olemassa odottaa vain asennusta
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Poderoso kirjoitti:Päivitys: kävin motonetissä, ostin kierretapin ja momenttiavaimen ja ajelin kotiin. Ottaessani renkaan pois huomasin, että pultit (3kpl) olivat kaikki tulikuumia... Eivät tainneet oikein tykätä rääkkäyksestä. No anyway, vedin kierretapilla kaikki kierteet läpi ja mielestäni tuli ihan hyvää jälkeä. Kokeilin vielä kierteiden toimivuutta ruuvaamalla pultit paikoilleen ilman rengasta ja kaikki menivät ihan sormilla vääntämällä tappiin asti. Sitten rengas kiinni ja momenttiavaimella kiristys ristiin. Hyvältä näytti sillä kolme pulttia neljästä oli jo kiristetty runsaaseen 100 newtoniin muttamutta neljäs sitten taas antoi periksi!
--> pultin jengat taas pashana
Se että pultit oli tulikuumia ei kuulosta järkeenkäyvältä jos ne ei olleet tippumassa, eikä ne laahaa. Ainoa mikä tulee mieleen niin jarrulevy hehkui polttavana. Se että ne samat kierteet petti kuin ennenkin on normaalia, kierretappi ei korjaa kierteitä vaan poistaa väärään kohtaan menneen metallin. Jos pultista meni kierteet noin mitättömillä voimilla niin on valmistusvirhe.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta minkälainen tai mikä on "epäkeskopultti" ?
Delta-Auto kertoo pyörien kiinnityspulttien kiristysmomentin olevan 100 N.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Se on pultti jossa kartio on irrallinen, näin saadaan esim 5*98 pulttijaolla olevaan autoon 5*100 jakoset vanteet.

Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Pepee »

120nm .. korjaamo lukema.. ite käytän sitä.. aluvanteet epäkeskoilla on hyvä laittaa 120nm.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tasasesti.

Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Pepee »

nimenomaan..

Vastaa Viestiin