Laiskuus 156 v6
Valvoja: Moderators
Laiskuus 156 v6
Alfa ollut nyt muutaman viikon todella laiska alakieroksilla. Kylmänä ei meinaa 2000rpm:n jälkeen kierrokset nousta ollenkaan. Tyhjäkäynti on erittäin tasainen ja hyvän kuulloinen. Eilen putsailin ILMIä, vaihdon ilmanputsarin ja resetoin ecun. Ei vaikuttanut mitenkään auton käytökseen. Lämpöisenä jaksaa nostaa kierroksia rajoittimeen saakka, voiko tällöin olla ILMI rikki vai mikä on vialla?
waba
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Hmmm.... samanlainen oire on ollut mullakin muutaman viimeviikon ajan... aamulla kun lähtee liikenteeseen, niin tuntuu kuin moottori tukehtuisi kun yrittää antaa kierroksia ja heti kun lämmöt nousee niin toimii kuin unelma.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
^joo, lämmin tai siis pakokaasujen lämmittämä Lambda voikin näyttää oikeita arvoja, mutta ennen lämpenemistä ei. Jos siis Lambdan lämpöelementti on pimeänä, ko. härveli ei kylmänä toimi oikein. Näin oli minun tapauksessani pari vuotta sitten, jolloin kylmänä koneen vääntö oli heikkoa varsinkin alakierroksilla. Kun pakokaasut olivat lämmittäneet Lambdan, kone toimi normaalisti.
Minulla ilmi oireili vain yläkierroksilla, jolloin oli havaittavissa selvää tehonpuutetta.
Minulla ilmi oireili vain yläkierroksilla, jolloin oli havaittavissa selvää tehonpuutetta.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Tänään vaihdon ILMI:n ja samalla huomasin, että imuputkessa oli vuoto. Nämä on korjattu, mutta nyt nakuttaa/naputtuu älyttömästi eikä meinaa lähteä käyntiin. Ruiskun valo palaa tyhjäkäynnillä kokoajan. Mikä voi olla viellä rikki?. Autoa ei saa nyt ajattua vikakoodin lukuun, koska se ei oikein tahdo toimia.
waba
Tänään vähän tossa päivällä ihmettelin autoa, nyt palaa ruiskunmerkki valo tyhjäkäynnillä ja noin 5000rpm:ssä. Merkitseekö tuo kyseinen valo sitä että seokset ovat pielessä noilla kohdilla, eli lambda ei pysty säätämään enään vaan menee raja-arvojen yli. Kylmänä ja kuumana sama homma valon kanssa, starttaaminen aluksi aiheuttaa paukkumista putkessa ja uudelleen startatessa yleensä lähtee käyntiin mitään mutisematta.
waba
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Minulla paukkui putkessa ennen ilmin vaihtoa kun yritti antaa hanaa ja oli huono tyhjäkäynti
Mitäs jos annat käydä tyhjäkäyntiä kaikessa rauhassa vähän pidempään. Muistaakseni hakee niitä arvoja jonkin aikaa. Sillä tavalla se oma rauhoittui aikanaan. Voi olla tyhmä kysymys mutta onhan se ilmin liitin varmasti kiinni?

Mitäs jos annat käydä tyhjäkäyntiä kaikessa rauhassa vähän pidempään. Muistaakseni hakee niitä arvoja jonkin aikaa. Sillä tavalla se oma rauhoittui aikanaan. Voi olla tyhmä kysymys mutta onhan se ilmin liitin varmasti kiinni?
Ayrton Senna da Silva forever
Ilmin liitin tarkastettu moneen kertaan. Antaa tällä hetkellä vikakoodia nokkaakselin asentotunnistimesta, ja silloin töllöin happianturista. Nollauksen jälkeen nokkaakselin asentotunnistimen vikakoodi tulee välittömästi takaisin. Deltassa epäili että nokkien ajoitukset olisivat pielessä, mutta en oikein usko siihen. Menee huomenna vaihtoon nokkaakselin tunnistin, katotaan miten vaikuttaa.
waba
Onko koska viimeksi vaihdettu jakohihna. väsynyt hihna meinaan antaa jaon muuttua hieman joka taas voisi aiheuttaa moisia vaivoja... puolenkin hampaan heitto ajotuksessa voi aiheuttaa jo melkosen epätyydyttävää käyntiä ja toi nakutus sopis kyllä kuvaan. kannattaisi varmaan tarkistaa/tarkistuttaa hihnan kireys siis.
Jakohihna vaihdettu helmikuussa, jonka takia menikin vaihdon tehneelle korjaamolle nokkaakselin asentotunnistimen vaihtoon. Mikäli ei auta niin saavat katsoa jaon. Konalan Deltalla epäilivat että yksi nokista olisi väärässä asennossa/ jakopompannut. En jotenki itse jaksa uskoa että jako olisi yhtääkkiä pompannut. Voiki nokkien ajoitukset muuttua, mikäli jokin on jäänyt löysälle?
waba
Ei kai vaan kampiakselin hammaspyörä?
Vilkaise juttuani "Tyyppivika vai pelastus?" Josko siitä olisi mitään apua.wabatus kirjoitti:Tänään katsottiin hihna, hihna oli kireellä ja nokat olivat kohdallaan. Alkaa loppua pikku hiljaa mielikuvitus homman kanssa.
Niin, eihän asiasta varma voi olla ennen kuin katsoo. Oireet vain olivat niin samanlaiset, että katsoin parhaaksi kertoa kokemuksistani. Voihan vika olla muuallakin. Tarkistus ei vaadi kuin pyörän, sisälokasuojan luukun ja hihnapyörän irroittamisen. Sitten voimakkaalla taskulampulla katsot kiilan oikealle ja vasemmalle puolelle. Uran pitäisi näkyä hammaspyörässä oikealla puolella silloin kun kiila on ylhäällä. Saattaa olla myös vasemmalla jos hammaspyörä on liikkunut uuden uran paikalle. Kannattaa ehkä hieman liikuttaa kampiakselia esim pihdeillä, että näkee onko kiila tiukasti urassa. Katso kuitenkin samalla, että hihna ei vasemmalle käännettäessä liiku niin paljon, että hihna hyppää hampaan yli. Laita vaikka tussilla joku merkki hihnaan ja hammaspyörään samalle kohdalle, että huomaat onko hihna hypännyt kun käännät hammaspyörän takaisin oikealle, siihen missä se oli. Mikäli kiila on oikeassa urassaan vasemmalla, eikä oikealla puolella näy uraa, ei vika sitten ole siellä. Seuraavista syistä kannattaa kuitenkin naputella kiila vasaralla niin syvälle kuin se menee.wabatus kirjoitti:Ilmin koodin olin kattovinani että täsmäsivät toisiinsa. "Tyyppivika vai pelastus?" jutun tossa lukaisin, moottori jarrutukset ovat minun kohdallani olleet hyvin mietoja ja hitaasti tehtyjä. En usko että on kyseinen vika, mutta ei tietenkään mahdotonta pitää varmistaa asia viellä.
Hammaspyörällä ja hihnapyörällä on yhteinen kiilaura, jonka pituus on noin 44 mm. Hammaspyörän osuus tästä on noin 13mm ja hihnapyörän 31mm. Kiilan pituus on noin 33mm. Mikään ei estä, että kiila liikkuu urassaan pituussuunnassa. On siis mahdollista, että se siirtyy hihnapyörän puolelle, jolloin se pitää jakoa paikallaan vain noin 2:lla millillä, sekä mahdollisesti myös hihnapyörän kiristystiukkuudella, niin kuin minulle on Delta-autosta perusteltu kun olen tuota ihmetellyt.
En kyllä oikein usko, että puristustiukkuus yksinään paljoakaan pitää kun ajatellaan voimia, joita hihnapyörään kohdistuu kun moottorilla jarrutetaan, saati sitten jos menee vauhdissa vahingossa viitoselta kakkoselle. Mielestäni kiila saisi olla ainakin noin 10 mm pitempi ja kovuudeltaan puolet kovempi.
Viimeksi muokannut Esa, 25 Elo 2009, 01:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikäli joudut vaihtamaan hammaspyörän on sinun lukittava nokkapyörät, ennen kuin löysäät kiristimen. Tee se mieluiten niin, että laitat ensin kampiakselin yläkuolokohtaan. Sitten lukitset nokat. Jos et ole ennen tehnyt sitä anna homma asiantuntijalle tehtäväksi. Samalla kannattaa vaihtaa hihnan kiristäjä, itse hihna, sekä kaksi laakeripyörää ja vesipumppu.
Laita sekin kuva missä molemmat kiilaurat näkyvät peräkkäin!wabatus kirjoitti:Nonniin nyt vika löytyi ja auto on kunnossa, vika oli tosissaan hammaspyörässä. En olisi millään uskonut että kyseinen osa voi hajota tosta vain, mutta nyt se on uskottava. Nyt auto toimii hyvin ja tuntuu kuin vikaa ei olisi ollutkaan. Otan kuvan rikkinäisestä hammaspyörästä kun kerkiän.