parkkeja ei saa päälle

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

parkkeja ei saa päälle

Viesti Kirjoittaja Andros »

Mistäs vois ruveta vikaa etsimään kun ajovalot eivät lähde pois päältä vaikka parkit kytkisi viiksestä päälle. Kun muutaman kerran kiertää valitsinta niin hetkellinen valojen välähdys näkyy. Pitkät toimii normaalisti. Autoni siis 164TS. Nim. katsastukseen pitäis mennä

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: parkkeja ei saa päälle

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Andros kirjoitti:Mistäs vois ruveta vikaa etsimään kun ajovalot eivät lähde pois päältä vaikka parkit kytkisi viiksestä päälle. Kun muutaman kerran kiertää valitsinta niin hetkellinen valojen välähdys näkyy. Pitkät toimii normaalisti. Autoni siis 164TS. Nim. katsastukseen pitäis mennä
Kuulostaa kuin olisi valoviiksessä vikaa. Jos ei halua investoida uuteen niin tuo on purettavissa jolloin kontaktien puhdistus on helppoa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

hrnt
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Elo 2003, 07:14
Paikkakunta: Espoo

Re: parkkeja ei saa päälle

Viesti Kirjoittaja hrnt »

Andros kirjoitti:Mistäs vois ruveta vikaa etsimään kun ajovalot eivät lähde pois päältä vaikka parkit kytkisi viiksestä päälle. Kun muutaman kerran kiertää valitsinta niin hetkellinen valojen välähdys näkyy. Pitkät toimii normaalisti. Autoni siis 164TS. Nim. katsastukseen pitäis mennä
Sulla ei ole 164sessa sitä erillistä parkkivalonappulaa keskikonsolin yläpuolella?
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Vuonna 1990 (ilmeisesti loppupuolella) tulleissa 164-malleissa valoviiksestä ei enää saa parkkivaloja päälle, jos virta on pois päältä. Tällöin parkkinappula tuli avuksi. Vanhemmissa 164:sissa käytetään viikseä.

Nyt menee muistinvaraiseksi, mutta muistaakseni 1990:ntä vanhemmissa ajovaloautomatiikka toimii 0-asennossa, mutta ajovaloasennossa valot eivät sammu, vaikka virran katkaisee. Uudemmissa malleissa ajovalot sammuvat aina, kun virrat katkaisee.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

2TS kirjoitti:Nyt menee muistinvaraiseksi, mutta muistaakseni 1990:ntä vanhemmissa ajovaloautomatiikka toimii 0-asennossa, mutta ajovaloasennossa valot eivät sammu, vaikka virran katkaisee. Uudemmissa malleissa ajovalot sammuvat aina, kun virrat katkaisee.
Juu jep jep. Tuo "ajovaloautomatiikka" tosin tarkoittaa maahantuojan johtosarjaan kötöstelemiä rosvoliittimiä ja oikeastaan vähän pilaa noiden 90-> 164:sten valojen toimintaideaa. Niissähän valot on alun perin suunniteltu niin, että viikseä voi koko ajan pitää valot päällä -asennossa ja sitten tarpeen mukaan kytkeä parkeille/kokonaan pois myös auton käydessä.

Maahantuoja on sitten tärvännyt valot sellaisiksi, ettei viiksen nolla-asennolla tee mitään; lähivalot toimivat samalla lailla kuin ajovaloasennossakin, mutta kaukovaloja ei saa kytkettyä. Tosi hyödyllistä. Sammutettua niitä valoja ei saa sitten millään, tosin eipä se ole Suomessa mitenkään tarpeellistakaan. Olisivat kuitenkin voineet jättää johtosarjat turmelemattakin, rosvothan vanhemmiten toimivat silloin kuin muistavat.
- Epäkelpokeräilijä -

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

kyseessä on todellakin -89 vuoden malli jossa ei ole ko.parkkinappulaa. Löytyiskös joltain ohjetta miten tuon viiksen saisi purettua.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ratin akselin suojakuoret irti ja ratti pois.
Sitten pääset käsiksi viikseen.
Huomaa, että viiksen vivustorakenne tulee ratin akselin ympäri molemmille puolille.

Kuva

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

kiitoksia neuvoista. Noilla ohjeilla pääsen itsekin asiaa tutkimaan :lol:

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

purin viiksen viikonloppuna ja siellä näytti olevan kaikki kunnossa.
:roll: Onko mahdollista että jokin valoautomatiikan rele olisi jumittunut päälle eikä tiputtaisi ajovaloja parkki-asennossa pois päältä? Löytyisikö muita vika-analyysejä?
Mitäs ne kojetaulun alla olevat releet ovat?

hrnt
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Elo 2003, 07:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hrnt »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Juu jep jep. Tuo "ajovaloautomatiikka" tosin tarkoittaa maahantuojan johtosarjaan kötöstelemiä rosvoliittimiä ja oikeastaan vähän pilaa noiden 90-> 164:sten valojen toimintaideaa. Niissähän valot on alun perin suunniteltu niin, että viikseä voi koko ajan pitää valot päällä -asennossa ja sitten tarpeen mukaan kytkeä parkeille/kokonaan pois myös auton käydessä.

Maahantuoja on sitten tärvännyt valot sellaisiksi, ettei viiksen nolla-asennolla tee mitään; lähivalot toimivat samalla lailla kuin ajovaloasennossakin, mutta kaukovaloja ei saa kytkettyä. Tosi hyödyllistä. Sammutettua niitä valoja ei saa sitten millään, tosin eipä se ole Suomessa mitenkään tarpeellistakaan. Olisivat kuitenkin voineet jättää johtosarjat turmelemattakin, rosvothan vanhemmiten toimivat silloin kuin muistavat.
Mulla toimii valot niin, että nolla-asennossa valot eivät pala ollenkaan, parkkiasennossa parkit palavat vain jos autossa on virrat päällä ja ajovaloasennossa myös vain jos virrat ovat päällä.

Eri periaatteessa jos mulla on kokoajan "ajovalot" päällä niin ajovalot palaa vain kun autossa on virrat päällä.

Jos virrat taas ei ole päällä, niin saan ainoastaan parkit päälle siitä erillisestä nappulasta.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hrnt, noiden parkkivalonappulalla varustettujen 164:sten valojen pitäisi alun perin toimia juuri noin. Toisin sanoen maahantuojan rosvopatenttiviritys ei, yllätys yllätys, toimi.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin