166 takaoven kahvaongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

166 takaoven kahvaongelma

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Kävipä päivänä eräänä tässä, että ronasin tuota kahvaa kuskinpuolen takaovesta, kun vaimo samanaikaisesti avasi keskuslukkoa kaukosäätimestä. :silent:
Ulkopuolelta ei nyt sitten ovea saa auki, ja kahva on ilmiselvästi irti/rikki oven sisältä. Keskuslukko ja sisäkahva toimii ok.
Onko sama mekanismi, kuin tuossa 164 ovea koskevassa ketjussa kerrotaan?
ELI kannattaako jotakin osaa hommata jo valmiiksi, että saa kerralla kuntoon? Ja onko purkuohjeita jossain?
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Kotter
Viestit: 87
Liittynyt: 19 Touko 2007, 22:16
Car(s): 166 3.0 & 2.5 -99
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Kotter »

Tuskin tuosta mitään rikki on mennyt. Oven sisäpuolella ulko-oven kahvan vipu on hypännyt paikaltaan. Eniten aikaa korjausoperaatiossa menee verhouspaneelin irroittamiseen. Muistaakseni tangon sai parhaiten napsautettua takas paikalleen, kun pitää ulko-oven kahvaa yläasennossa

Meidän jengissä tuota sattuu tasaiseen tahtiin, kun pennut ränkyttää ovenkahvoja samalla kun kakella avatataan lukot.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Taas ovi aukeaa ulkopuoleltakin. 8)
Ensimmäistä kertaa juuri tähän autoon tämän korjauksen tekeminen vei tuumailuineen n. 30 min.
- Ruuvit auki oven alaosasta (2kpl)
- Avauskahvan/peitemuovipalan takaa yksi
- Tuhkiksen takaa yksi
- Säilytyslokerosta suojatulpan takaa yksi
- Kaiuttimen kromiritilä ja verkkorenkula pikkuruuvarilla varovasti vänkäämällä pois, kaiutinelementti pois ja takaa löytyy taas ruuvia
- Oven suljentakahvan pohjalta kumimatto pois ja ruuvit auki, koko muovimötikkä sitten irti ja takaa taas kaksi ruuvia auki.
- Sitten ovipahvi on enää ylähuulloksessa ja neljällä vedettävällä kiinnikkeellä kiinni. Verhoilukaistaletta EI tarvitse, EIKÄ kannata yrittääkkään irroitella
- Kaikki liittimethän kannattaa avata varovaisesti ja suhauttaa kiinnilaittaessa jotakin crc:tä tms.

Itse vian korjaaminen olikin helpoin homma. Lukon mekanismissa olevaa laattaa vain ruuvarilla alaspäin ja samalla sujauttaa ulkokahvasta tuleva metallitanko paikoilleen laatan keskellä olevaan reikään. (äkkiseltään tuntuu oudolta, ettei siellä tangon päässä ole mitään lukkorengasta tms. estämässä pois luiskahtamista. Tai sitten tangon pitäis olla pidempi ja laatan kohdalla jokin levennys)

"Remonttiin" tarvittavat työkalut: Ristipääruuvari, pieni talttamallin ruuvari ja mieluummin pitkä kuusiokolo-avain(6 vai oliko 8mm?)

Jotakuinkin näin. Saa editoida, jos muistelin väärin.
Alfa-uros...tojota-naaras

Vastaa Viestiin