Rengasmelu 156 2.5
Valvoja: Moderators
Rengasmelu 156 2.5
Hyvää iltaa kaikille, olen uusi tässä forumissa. Alfa 156 2.0 TS oli muutaman vuoden ajan. Siinä (1999, 165 000 km) rupesi olemaan ärsyttäviä vikoja jo vähän liikaa.
Vaihdoin sen kuukausi sitten vuoden 2004 156 veekutoseen. Vaikka kilometrejä on vähän yli 100 000, tuntuu tämä aivan uudelta autolta. Ei kerrassaan mitään moitittavaa (nyt enää kun Delta vaihtoi samaan hintaan nokkahihnan ja -pyörät ja korjasi pari pikkuvikaa). Ja moottorihan on mahtava lyhytiskuinen.
No kysymykseni koskee rengasmelua. Edellisessä oli 15-tuumaiset pyörät 205/55 renkailla, tässä 17-tuumaiset ja 225/45 Bridgestone. Edellisessäkin oli turhan kova rengasmelu, mutta tässä se vasta kova on. Yksin ajellessa ei niin haittaa, mutta jos haluaa jutella vaikkapa jonkun neidin kanssa, niin menee huutamiseksi, eikä se ole tyylikästä.
Uudet kesärenkaat pitää ostaa pian, joten jos joku tietää hiljaisia merkkejä, niin kertokaa.
Onko kukaan kokeillut lisätä mitään äänieristeitä pyöränkoteloihin tai muuta kotkausta, että meteliä saisi vähennettyä? Ihan nuorena tein aikamoisia äänieristysprojekteja Fiat 127:aan, ja siitä tuli yllättävän hiljainen. Mutta näissä nykyaikaisissa autoissa ei oikein taida olla tilaa enää omille virityksille. Vai onko?
Vaihdoin sen kuukausi sitten vuoden 2004 156 veekutoseen. Vaikka kilometrejä on vähän yli 100 000, tuntuu tämä aivan uudelta autolta. Ei kerrassaan mitään moitittavaa (nyt enää kun Delta vaihtoi samaan hintaan nokkahihnan ja -pyörät ja korjasi pari pikkuvikaa). Ja moottorihan on mahtava lyhytiskuinen.
No kysymykseni koskee rengasmelua. Edellisessä oli 15-tuumaiset pyörät 205/55 renkailla, tässä 17-tuumaiset ja 225/45 Bridgestone. Edellisessäkin oli turhan kova rengasmelu, mutta tässä se vasta kova on. Yksin ajellessa ei niin haittaa, mutta jos haluaa jutella vaikkapa jonkun neidin kanssa, niin menee huutamiseksi, eikä se ole tyylikästä.
Uudet kesärenkaat pitää ostaa pian, joten jos joku tietää hiljaisia merkkejä, niin kertokaa.
Onko kukaan kokeillut lisätä mitään äänieristeitä pyöränkoteloihin tai muuta kotkausta, että meteliä saisi vähennettyä? Ihan nuorena tein aikamoisia äänieristysprojekteja Fiat 127:aan, ja siitä tuli yllättävän hiljainen. Mutta näissä nykyaikaisissa autoissa ei oikein taida olla tilaa enää omille virityksille. Vai onko?
niin no 156:sta ei ole kokemusta mutta omassa 147:ssa oon huomannu 225/45/17" tassuilla rengasmelua. varsinkin motarinopeuksissa...
tuumastapa toimeen takapyörien kotelot on täytetty bitumihuovalla ja alustamassalla... täysin umpeen... ja se auttoi kyllä. tosin nyt tuntuu että melu sitten siirtyi etupuolelle. eli edestä pitäisi myös pyöräkotelot käydä läpi ja luulenpa että etuovien täyttäminen bitumilla voisi auttaa... projekti on kesken mutta peräpään kokemusten osalta kyllä suosittelen moista operaatiota...
ja komppaan masse-setää, ei ole tyylikästä huutaa vierustoverille saati takapenkille
tuumastapa toimeen takapyörien kotelot on täytetty bitumihuovalla ja alustamassalla... täysin umpeen... ja se auttoi kyllä. tosin nyt tuntuu että melu sitten siirtyi etupuolelle. eli edestä pitäisi myös pyöräkotelot käydä läpi ja luulenpa että etuovien täyttäminen bitumilla voisi auttaa... projekti on kesken mutta peräpään kokemusten osalta kyllä suosittelen moista operaatiota...
ja komppaan masse-setää, ei ole tyylikästä huutaa vierustoverille saati takapenkille

ex ar147
Minkä ulkonäössä voittaa sen mukavuudessa häviää.
Normirenkailla meteli pienenee, kun nämä Suomen asfaltit ovat sitä mitä ovat. Leveä ja matala rengas metelöi aina enemmän kuin kapeampi ja korkeampi.
Rengaspaineillakin voi kikkailla. Vähemmän ilmaa - ei tietty paljon pudotusta.
Älä nyt kuitenkaan ylitilkitse, eli muista ruostuminen. Isot sileät pinnat kaiuttavat ääntä parhaiten.
Etsi jostain uusi sileä asfalttipinta, niin tiedät sitten kuinka hiljainen auto itseasiassa on.
Normirenkailla meteli pienenee, kun nämä Suomen asfaltit ovat sitä mitä ovat. Leveä ja matala rengas metelöi aina enemmän kuin kapeampi ja korkeampi.
Rengaspaineillakin voi kikkailla. Vähemmän ilmaa - ei tietty paljon pudotusta.
Älä nyt kuitenkaan ylitilkitse, eli muista ruostuminen. Isot sileät pinnat kaiuttavat ääntä parhaiten.
Etsi jostain uusi sileä asfalttipinta, niin tiedät sitten kuinka hiljainen auto itseasiassa on.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Omalla kohdalla 40-profiilin Hankook k110:t olivat
uutena hiljaisemmat kuin 60-profiilin Contin kitkat...
tai tämä on kuuloaistimus, mittarit saattavat näyttää
toisin. Melu on ehkä miellyttävämmällä taajuusalueella
noissa Hankookeissa. Tosin nyt kun pinnasta on lähtenyt
5mm, ääntä on luonnollisesti enemmän.
uutena hiljaisemmat kuin 60-profiilin Contin kitkat...
tai tämä on kuuloaistimus, mittarit saattavat näyttää
toisin. Melu on ehkä miellyttävämmällä taajuusalueella
noissa Hankookeissa. Tosin nyt kun pinnasta on lähtenyt
5mm, ääntä on luonnollisesti enemmän.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Rengasmelun hurjan eron todella huomaa ajettaessa uudella tai jo hiemankin vanhemmalla tien päällysteellä.
Ei mikään autotehdas suunnittele autoja Suomen nastarenkaiden raiskaamille teille, eikä myöskään mikään rengastehdas renkaitaan. Nokian Renkaatkin pitävät yllä ja puolustavat nastaista erikoisosaamistaan unohtaen kansantaloudelliset ja ympäristöystävälliset näkökohdat.
Ainoa keino vaikuttaa rengasmeluun Suomessa, niin auton sisä- kuin ulkopuolellakin, on yrittää tukea nastarenkaiden kieltoa tukevia tahoja.
Ei mikään autotehdas suunnittele autoja Suomen nastarenkaiden raiskaamille teille, eikä myöskään mikään rengastehdas renkaitaan. Nokian Renkaatkin pitävät yllä ja puolustavat nastaista erikoisosaamistaan unohtaen kansantaloudelliset ja ympäristöystävälliset näkökohdat.
Ainoa keino vaikuttaa rengasmeluun Suomessa, niin auton sisä- kuin ulkopuolellakin, on yrittää tukea nastarenkaiden kieltoa tukevia tahoja.
Hiljaisuuden retriitti
Kiitos vastauksista.
Esim. Helsingistä Porvooseen ajaessa on toinen kaista sileää uutta, toinen karkeaa vanhaa. Ero metelissä on tietenkin todella suuri. Nyt vain on niin, että muualla maassa en millään pysty valitsemaan ajoreittejäni niin, että pääsisin ajelemaan vain uutta sileää asfalttia pitkin
Hankook ja Michelin siis periaatteessa hiljaisia. Mutta riippuu varmaan aina tuumakoosta ja profiilista, eli ei voi yleistää, vai mitä?
Tuo bitumipahvin - vai mikä se on - tunkeminen pyöränkoteloihin tai vaikka oviin vaikuttaisi toimivalta ratkaisulta.
Ja se juuri oli alkuperäinen kysymykseni, että miten tämä tapahtuu käytännössä. Pannaanko se lokarin ja pyörän väliin vai lokarin ja pellin väliin - mihin sen yleensä mahtuu panemaan? Nimim. "Pakko mahtua kun on vih...
"
Esim. Helsingistä Porvooseen ajaessa on toinen kaista sileää uutta, toinen karkeaa vanhaa. Ero metelissä on tietenkin todella suuri. Nyt vain on niin, että muualla maassa en millään pysty valitsemaan ajoreittejäni niin, että pääsisin ajelemaan vain uutta sileää asfalttia pitkin

Hankook ja Michelin siis periaatteessa hiljaisia. Mutta riippuu varmaan aina tuumakoosta ja profiilista, eli ei voi yleistää, vai mitä?
Tuo bitumipahvin - vai mikä se on - tunkeminen pyöränkoteloihin tai vaikka oviin vaikuttaisi toimivalta ratkaisulta.
Ja se juuri oli alkuperäinen kysymykseni, että miten tämä tapahtuu käytännössä. Pannaanko se lokarin ja pyörän väliin vai lokarin ja pellin väliin - mihin sen yleensä mahtuu panemaan? Nimim. "Pakko mahtua kun on vih...

Ja tosiaan siihen lokasuojaan ei kannata bitumilevyä liimata, vaan noin kosteisiin tiloihin ehdottomasti levitettävä bitumimassa.
Ps. Biltemasta saa isoissa törpöissä eripaksuisia bitumimassoja, jollakin niistä sai vedettyä jopa sentin vahvan kerroksen pystysuoraan peltiin, ei nyt vaan muista millä. Joko Kylmäbitumi tai liimabitumi. Vaan saahan alustamassaakin 5kg purkeissa.
Ps. Biltemasta saa isoissa törpöissä eripaksuisia bitumimassoja, jollakin niistä sai vedettyä jopa sentin vahvan kerroksen pystysuoraan peltiin, ei nyt vaan muista millä. Joko Kylmäbitumi tai liimabitumi. Vaan saahan alustamassaakin 5kg purkeissa.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Rapsautin tuossa juuri äskön 156:sta etummaisen sisälokarin pois, tarkoituksena lisätä sisälokarin päälle ääntäeristävää mattoa.
Yllätys oli (ainakin minulle), että siellähän on jo tehtaalla asennetut äänieristeet (bitumimatto + jokin paksumpi matto), joita ei nyt oikein enää pysty parantamaan. Omaan autooni kun on vielä laitettu ruostesuojauksen yhteydessä massaa rengaskoteloihin, niin eipä siellä ole enää mitään tehtävissä.
Ehkäpä paremmat renkaat joskus tulevaisuudessa vielä vähän autoa hiljentää. Ovissa ei tosin vielä ole mitään ylimääräistä eristettä, joten niiden käsittely voisi vielä tehdä jotain. Kassoo nyt jaksaako purkaa...
Yllätys oli (ainakin minulle), että siellähän on jo tehtaalla asennetut äänieristeet (bitumimatto + jokin paksumpi matto), joita ei nyt oikein enää pysty parantamaan. Omaan autooni kun on vielä laitettu ruostesuojauksen yhteydessä massaa rengaskoteloihin, niin eipä siellä ole enää mitään tehtävissä.
Ehkäpä paremmat renkaat joskus tulevaisuudessa vielä vähän autoa hiljentää. Ovissa ei tosin vielä ole mitään ylimääräistä eristettä, joten niiden käsittely voisi vielä tehdä jotain. Kassoo nyt jaksaako purkaa...
Senza cuore saremmo solo macchine
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa