Kiihtyvyys 80-120km/h

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos moottorista lähtee vakioteho koko kiihdytyksen vetoalueella, niin siinä tapauksessa tuossa laskennassa tulee 10%:n virhe.
V6 kirjoitti: 1570 kg omamassa 110 hv /240 Nm ja nopeampi kuin toi yli satakiloa kevyempi ja 82 hv tehokkaampi V6 Alfa
Pitääkös tuo paino pösölle paikkansa?

Edit: ja tuossa veskuk:n kiihdytyspaikassa on hieman alamäkeä, muista vertailuvedoista ei tietoa..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

peugeot 308 Tuulilasin numero 10/ 2009 :

110 hdi kiihtyvyys :

0-100kmh 11,2 sec
80-120kmh kiihdytyksestä katottuna 9,5sec
80-120kmh 4 vaihde 8,9 sec
80-120kmh 5 vaihde 10,3 sec

6-vaihteinen loota.

ja kaikki siis Tuulilasin mittauksia, omapaino autolla mittauksessa 1411kg
tehot : +80kw välillä 3400-4200rpm
vääntöä : 1900-2500rpm +250nm
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kterkkila kirjoitti:Jos moottorista lähtee vakioteho koko kiihdytyksen vetoalueella, niin siinä tapauksessa tuossa laskennassa tulee 10%:n virhe.
V6 kirjoitti: 1570 kg omamassa 110 hv /240 Nm ja nopeampi kuin toi yli satakiloa kevyempi ja 82 hv tehokkaampi V6 Alfa
Pitääkös tuo paino pösölle paikkansa?
toi taitaakin olla SWn paino 1570 kg, tuulilasin sivulla näyttää olevan Wagon on 1482 kg.. mitäs eroa on wagonilla ja swllä? ei ole ihan hallussa noi Pösön nimet.. molemmathan meinaa farmaria?

http://www.tuulilasi.fi/autot/308/308/wagon-hdi-110-fap
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

^
SW on lasikattoinen, wagon peltikattoinen.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

SW on kans vähä pidempi ja tod näk painavampi. En muist atuon oman Sitikan tarkkapainoa, mutta pitäsi ola noita molempia SWtä ja farkkupösoä kevyempi. Mullon tuossa tosin BMP vaihde eli Alfan Selespeediä vastaava (Magneti Marelli tsydeemi), mutta 6-vaihteinen loota.
MP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos kerran koneessa pitäisi olla 110hp, eli 81kW, ja tuulilasi sanoo että yli 80kW koko tuolla kierrosalueella, niin kai niissä voi vähän enemmän paukkuja olla kuin luvataan. Tuulilasin painolla ja kiihdytysajalla 8,9s laskenta antaa konetehoksi 116hp.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfissimo kirjoitti:
veskuk kirjoitti:Vertailuna vaimon peugeot 308 wagon, 1,6 110hp diesel, samassa paikassa 5,3 sec.
Kyllä tuossa on ollut alamäki apuna :wink: .
Oma vastaava laitos (SW)...pikaisella testillä 8 sekunnin pintaan.
Pikainen tosiaan ei tarkoita tarkkaa, ja tuulilasin testi huomioiden on ilmeisesti ollut alamäkeä minullakin. Tarkennuksena tosiaan, minulla 307, Veskuk:n 308, mutta kone on sama.
Tarkoituksena olikin todistella, lähinnä itselle, ettei Pösilö noin nopea voi olla. Tai sitten siinä on enemmän tehoa.
Wagonin painosta en tiedä, mutta omassa SW:n otteessa lukee omamassa 1492kg.

Täytyy jossain välissä etsiä varmasti tasainen paikka, ja koittaa saada mahd. tarkka aika. Ei anna känny myöden millekään racechronolle, joten sekkarilla mentävä.

Edittiä..
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

joo siis tossa numerossahan oli käppyrät mukana, maksivääntö piikkinä 267nm ja tehot oli luokkaa 82kw, eli aika suoraa viivaa 3400-4200rpm.
omassa volvossa myös tuo sama kone, ja ihan kiva käyttöpeli, mulla vain 5-vaihteinen ja suurimmalla menee n. 12 sec 80-120kmh.
pitää mitata G-tehcillä toi väli muillakin vaihteilla.. :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jatkan viestin verran pösöstä, kun kerran jo karkasi. Ei mikään paras tapa mitata, kun vajaa puol tankkia löpöä ja perhe (4 henkeä) autossa.
Tasainen moottoritie, enemminkin alku pieneen nousuun, mutta ei ainakaan alamäkeä.
Tuloksena 9.6 sekuntia mittarinopeuksilla 85-125 km/h.

Kuormaan nähden tuo on kai ihan hyvin. Mitä kterkkilan kaaviot kertovat tehoksi jos painoksi laskee 1720kg?

OT loppu, en jatka ellei joku muu aloita :mrgreen: .

Edelleen kiinnostaa diesel Alfojen kulku.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Löysin saksalaisen vertailun missä 159 2,4 jtdm 80-120 ajaksi ilmoitettu 5.6s ja 60-100 4.5s. Tiedä sittten miten pitää paikkansa.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

linkki.. ?

onko uudemmalla 210 koneella ?

200hv koneen tulokset, mitä huomannut, olleet :

0-100 8.6 sec ja 8.9 sec

80-120kmh molemmissa 6.0 sec

210 koneisen yhden tuloksen löytänyt:

0-100 8.33sec eli 5. xx pitää varmaan paikkansa.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Kyllä tuo on ihan 200hv versio ja manuaali. Tässä linkki: http://www.scribd.com/doc/8728064/Pages ... udi-A4-272

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Yllättävän hidas, tai painaahan tuo paljon verrattuna 156 V6:seen, mutta onhan se sentään diiicheli, jossa on tuota ylivoimaista ohituskiihtyvyyttä.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Punnitsin 166:n. Auto + ½ tankkia bensaa 1520 kg ja kuskin kanssa 1600 kg. Eli 20kg voisi periaatteessa vielä laittaa tuon taulukon painon päälle, kun vedossa oli hieman kauppakasseja kyydissä. Vaaka oli vähän turhan järeä kuorma-autovaaka, eli 20kg:n tarkkuus, joten en taida viitsiä tämän perusteella korjata.

Vai haluatte te pösöjen taulukon kanssa :mrgreen:
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

ylivoimainen ohituskiihtyvyys.. kuka näin on sanonut ?.. :roll:

kyllä tuo 5.6 riittää jo monelle vallan mainiosti.

ohjelmamuutoksella sitten meneekin aika toisella lailla...

brera ( suht saman painoinen ) about 4.2 sec toi väli
siis ohjelmoituna..
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Rolle kirjoitti:...onhan se sentään diiicheli, jossa on tuota ylivoimaista ohituskiihtyvyyttä.
Tämä on kanssa hauska urbaani legenda joka elää sitkeässä, dieselien ohituskiihtyvyys. Joku kun aina innostuu tästä meuhkaamaan niin itse kysyn "mihin verrattuna"? Verrataanpa samankokoista TURBOdieseliä bensaTURBOON. Ja diesel vaparia bensavapariin. Vai lukeeko jossain että vertailua ei saa tehdä tasaveroisista lähtökohdista?

Tässä vaiheessa alkaa mutina polttoaineenkulutuksesta dieselin eduksi, mutta siitähän ei ollut kysymys tässäkään ketjussa. Nyky tehodieseleistä on tehty aika kireitä kulutuksenkin kustannuksella koska dieselin ominaiskulutukset ovat pienempiä ja nafta edukkaampaa, mutta jos otetaan yhtä kireä, samankokoinen bensaturbo niin selvästi paremmassa ohituskiihtyvyydessä ollaan taas.

Niin että mikä dieselin ohituskiihtyvyys, verrataan omenoita omenoihin eikä appelsiineihin.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Juuri näin.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Alfissimo kirjoitti:Nyt diesel 156:sia kellottamaan.
Yleisön pyynnöstä kävin eilen "riivaamassa" 2.4 10V JTD:tä tuossa takapihalla olevalla lentokentällä :wink:

Kuuden vedon (3+3) keskiarvo 6.99 s, joten voidaan unohtaa samantien nuo puheet dieselien hyvästä ohituskiihtyvyydestä :lol:

Rekisteriotteessa on merkitty omamassaksi 1480kg ja autohan on se mopoin 2.4 eli 100kW koneella. Nopein tapa näytti olevan vetää koko kellotus kolmosella, vaikka viimeisen kympin neula nousikin todella verkkaisesti.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

kterkkila kirjoitti:Vai haluatte te pösöjen taulukon kanssa :mrgreen:
Ei siitä taulukkoa tarvitse, kun ei se ketään kiinnosta kuitenkaan :wink: .

Kirjoitettu teksti riittää ainakin itselle uteliaisuuden tyydyttämiseen...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

vähän hankala verrata samankokoista ja tehoista bensa ja diesel turboa..

ja samanpainoisia..

että silleen :mrgreen:


1.6 109hv diesel vs 1.6 109 hv bensaturbo :crazyeyes:

2.4jtd 10v 136-150hv vs 2.4 bensaturbo samoilla horseilla :lol:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Vaikea tosiaan löytää kun ei noin pienitehoisia bensaturboja oikein nykyään enää löydy. Bensaturboissa yleensä mennään 100hv/l luokassa, mutta ihan samaa ei voi sanoa tuosta 2.4 turbodieselistä.

Eikös tämä nyt kuitenkin jo vastaa kysymykseen. Harvoin bensapelit ovat yhtä laiskoja kuin dieselit, jos verrataan samaa litratilavuutta ja samalla hengitystavalla.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jep. Mutta jos verrataankin 140-heppaista turbodieseliä ja 140-heppaista bensavaparia niin alkaa eroa syntyä, esmes 156:sta on saanut suunnilleen tuollaisilla moottoreilla. On sitten aika erilaiset vehkeet ajella. Vertailun järki on siinä että melkein kaikki nykydieselithän ovat turboja, vastaavasti melkein kaikki pienitehoiset bensakoneet olivat ainakin pari vuotta sitten vapareita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Joo, eipä taida järkevää vertailua syntyä mitenkään päin. Kunnia nykydieselien kulkupuolesta kuitenkin kuuluu ahtamiselle, ei polttoaineelle. Dieselin heikkous voidaan halutessa jopa reilusti ylikompensoida ahtamalla.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Näino. Eihän nakussa sinänsä ole oikeastaan mitään hyvää bensaan verrattuna jos unohdetaan mahdollisuus yhdistää käypänen suorituskyky käypäseen kulutukseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Dieseleitä lisätty listaan.

Onkos Keltsin laite sama jolla ajelit Alfa-cuppia? Onko jotain tehty?

Huomioiko Alfissimo pösön painossa uuden ilmoitustavan, eli mukana painossa jo kuski ja 90% polttoaineesta? Vaikutus on luokkaa 80kg + 30l * 0,84.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jep, sama laite. Ennen tuli ajettua Alfa-luokassa, mutta cooleri muutoksen jälkeen piti siirtyä Romeo-luokkaan taistelemaan tuulimyllyjä vastaan :lol:

Tehoa tuolla muutoksella ei tullut yhtään, mutta saimpahan samalla isommat ahtoputket :silly:

Pari vuotta sitten penkitetty 100kW, tämän jälkeen ajettu reilu 70tkm...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Laskennan mukaan näyttäisi keskimääräiseksi konetehoksikin yli 100kW, joten jospa se cooleri kuitenkin raikkaassa ilmassa auttaa?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pääsin nyt vihdoin sekuntikellolla mittailemaan. 80-120 en saanut mitattua kuin kerran, joten mittailin 120-160, tässä tulokset:

80-120 reilu 4.5s(möhläsin hieman mittauksen kanssa)

120-160 7.68(kolmoselta neloselle n6krpm)
120-160 7.17(kolmoselta neloselle noin 6.3krpm)
120-160 7.3(kolmoselta neloselle noin 6.6krpm)

Mittarista katsoin, mitattu GPS:llä 1km/h heitto, joten tarkka mittari. Inhimillisistä syistä johtuvat mittavirheet ovat pieniä, noista voi varmaan keskiarvon tsekkailla.

Bensaa 10kg, kuski 95kg ja auton painon unohdin tarkastaa. Jotain 1400kg luokkaa tuo taisi olla?

E: Rengastus 205/50(Pinnattu ekoturbo :lol:) R 16 aluvanteet

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

En tiedä mikä tuota jeQQ:n yksilöä vaivaa kun kulkee liian hyvin. Sekä 80-120 että 120-160 välit näyttävät 214-220hp teholukemia. Sehän ei puudu kierroksilla kuten 12V kutosista usein väitetään.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Correct me if i'm wrong:

Eikös näihin nykydieseleihin laitettu turbo sen takia, että saadaan päästöjä pienemmiksi...alunperin siis?

Vertailua turbodiesel vs. turbobensa:

Alfa 159 2.4 jtdm aut. vs Volvo s60 2.4 T aut. (ex.)

Yhtä paljon hirnuja, dieselin vääntö huomattavasti jykevämpi (400 vs. 285).

-> täysin sama kiihtyvyys paikaltaan ja perstuntumalta myös tuo väli 80-120.
Faktaa löytyy sitten www.volvolandia.com, jos jotakuta kiinnostaa...
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pääsinpäs takaisin aiheeseen, ettei tartte pelkkää pösöö jauhaa.
kterkkila kirjoitti:En tiedä mikä tuota jeQQ:n yksilöä vaivaa... Sehän ei puudu kierroksilla kuten 12V kutosista usein väitetään.
Tätä 12V:n väitettyä puutumista olen aina ihmetellyt itsekin, kun oma kiskoi neljän tonnin jälkeen niin vimmatusti aina rajoittajaan asti ilman mitään hiipumista. Tietääkseni koneelle ei mitään ole tehty, päinvastoin, pitäisi tehdä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jappe kirjoitti:Latasinpa sitten minäkin Racecronon ja kävin testaamassa:
159 5,6s kolmosella. GTV 6,1 2-3.
Useita kokeiluja molemmilla samassa paikassa.
Jännä juttu että GTV tuntuu perstuntumalta ripeämmältä, mutta ei se vaan ole :roll:
Harmi kun turbo ei ole katsastettu ja seisomassa, sillä se jättää hoblaan GTAn kevyesti..
Tarkempia tietoja:
159 1565kg
GTV 1445kg
Molemmissa n.25kg bensaa ja 75kg kuski.
Teknikens värld mittasi muuten tolle 159lle 196hv..
Viimeksi muokannut Jappe, 20 Elo 2009, 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfaholic -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

kterkkila: pösön paino tuolla menetelmällä olisi omapaino + 30kiloa kuskin ylipainoa ja 130kiloa perheestä ja muusta kyydissä olleesta rojusta -20kg vajaasta tankista.
Siis jos ymmärsin oikein = 1620kg.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No netistä etin noita vakio 12v dyno tuloksia, niin tehokäyrähän alkaa laskun jossain noin 6,3-6,5krpm, siihen asti suht tasainen kulmakiihtyvyys.. Kyllä tuo ihan hyvin jaksaa vetää, vaikka on vähän isommat vanteet ja huonot kumit. Tuo K&N suodatin tuskin asiaan vaikuttanee karvan vertaakaan..

Minkäs moottorin tuohon vaihdoit erkkilä ennen myyntiä? Tämähän on non-cat, jolla voi olla jotain osuutta tehoon.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

156 2.0 JTS

Viesti Kirjoittaja veskuk »

jos ketään kiinnostaa niin samalla tiellä eri suuntiin pelkällä kolmosella 6,3 ja 6,4 sec.
vesku

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jappe: 159:ssä on uudempi painon ilmoitustapa, mutta niin lienee GTV:ssäkin, koska ainakin carfolio väittää tessun omapainoksi 1370kg.
http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=41855
Luvut on nyt tuolla perusteella laskettuina taulukossa.

Veskuk:n kiihdytysajat muutettu. Mahtaakohan JTS olla uudempana hieman painavampi kuin TS? Mahdollista eroa ei ole vielä huomioitu.

jeQQ: Kone on katillisesta, mutta nyt ilman kattia ja katittoman boksilla.

Alfissimo: Tuolla painolla pösön keskiteho vedossa näyttää 82kW, mutta 10%:n huipputehon arvio menee metsään suoran tehokäyrän vuoksi.

Miles Per Hour: Kyllä se päästöihinkin liittyy. Vaparidieselit ovat vielä laiskaakin laiskempia jos savua ja hiukkasia pitää varoa. Volkkarin SDI:llä voi käydä kokeilemassa mitä se tarkoittaa :)

Ja sitten vertailu tehokkaan turbodieselin ja tehottoman turbobensan välillä ei sekään toimi. Voi olla että turbodieselit ovat piankin tehokkaampia kun saatavilla olevat bensaturbot. Bensaturbon kulutus kärsii tehonnostosta kohtuuttomasti, mistä syystä niille ei ole markkinoita, eikä näin niitä näin ollen kannata tehdä. Samalla efortilla millä tehdään 200hp turbodiesel, voitaisiin tehdä 300hp turbobensa, mutta bensassa puristukset olisivat niin alhaiset että kulutus karkaisi käsistä.

Ugh.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jaa'a. Tiedä sitten häntä, pitäisi saada tuo racechrono niin olisi paremmin vertailukelpoinen.

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Omien kellotusten kaveriksi ainakin km77.com -sivuilla on aika kattava paketti näistä kiihdytyksistä.
Vertailutaulukot löytyvät "Prestaciones" ja "Mediciones" -kohdista.

80-120 km/h (s.)

Isohkot dieselit.

Mercedes-Benz C 320 CDI Estate Aut. 224 CV 5,0
Alfa Romeo 159 2.4 JTD 200 CV 5,1
Saab 9-3 1.9 TTiD 180 CV 5,7
Audi A4 Avant 2.7 TDI 190 CV 6,2
BMW 320d 163 CV 6,3
SEAT Exeo ST 2.0 TDI 170 CV 6,3
.
.
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 6,5
Lexus IS 220d Sport 177 CV 6,9
.
häntäpää:
Peugeot 407 SW 2.0 HDI 136 CV 8,9
Renault Laguna 1.5 dCi 110 CV 9,0
Škoda Octavia 1.9 TDI 105 CV DSG (2009) 9,3

Golf-luokan bensakoneet:

SEAT León 2.0 TFSI 185 CV 4,8
Volkswagen Golf 1.4 GT TSI 170 CV 4,9
Opel Astra 5p 2.0 Turbo 170 CV 5,3
Alfa 147 2.0 150 CV 7,0
SEAT León FSI 150 CV 7,2
BMW 120i 7,3

Honda Civic 1.8 140 CV 7,3 (Honda Civic Type S i-CTDi 140 CV 6,1) Tämä esimerkki Rasviksen puheiden tueksi, samat tehot mutta turbodiesel jyrää bensavaparin.

BMW 318ti Compact 7,5
Alfa 147 1.6 120 CV 7,7
Ford Focus 3p 1.6i 114 CV 8,5
Peugeot 307 1.6 8,8
Renault Megane II 5p 1.6 16V 9,2
Ford Focus 1.6 9,4
Mazda 3 1.6 VVT 105 CV 5p 9,4
Citroën C4 1.6 9,5
Volkswagen Golf 1.6 FSI 115 CV 9,5
Seat León 1.6 105 CV 9,7
Toyota Corolla 3p 1.4 VVT-i 9,7
Nissan Almera 3p 1.5 9,9
Fiat Stilo 1.6 10,0
Opel Astra 1.6 16V 10,3
Daewoo Lacetti 1.6 10,4
Renault Megane II 3p 1.4 16V 11,0
Dacia Logan 1.4i 13,7
Viimeksi muokannut glideslope, 21 Elo 2009, 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

HerraR kirjoitti:164 24v Super 1994, 160tkm, 80-120 km/h:
2-3 -vaihdolla 4,8 s.
3-vaihteella 5,6 s.

8 vetoa, ajat keskiarvoja. Käytössä Racechrono (E90), ulkoinen gps (LD-3W), 9-11 satelliittia, sama paikka molempiin suuntiin. Kuski 85 kg, puoli tankkia bensaa + 30l perämoottorin gasoa takakontissa. Renkaat 205/55-16 OZ superturismo -vanteilla. Autossa Sebringin pörinäputki, ja moottorin rvs-käsittely tehtiin vuosi takaperin. Ei liene muuta virittelyä, joten yllättävän mukavasti vanha Italo näemmä raapii menemään.

edit: typo
Kiva huomata että vanharouva on yhä vedossa! Hienoa!
Tuota takapönttöä lukuunottamatta tiedän että autoon ei ole tehty aiemmin muita virityksiä ellei rosteriputkistoa (kattiosa poislukien) sellaiseksi lasketa...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

glideslope kirjoitti:häntäpää:
Peugeot 407 SW 2.0 HDI 136 CV 8,9
Ai sen tosiaan kuuluu olla noin hidas? Yhtä kävin ajamassa ja luulin että se on rikki.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ai sen tosiaan kuuluu olla noin hidas? Yhtä kävin ajamassa ja luulin että se on rikki.
Etkö sä yhdestä Peugeotista opi? :wink:

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kävinpä sitten mielenkiinnon vuoksi testaamassa Agustan samassa paikassa kun 159n ja GTVn.
Aika 1.6 sek. kakkosella :crazyeyes:
Väkisin nosti tassua joka vedolla, joten en ykkösellä viitsinyt edes kokeilla.
- Alfaholic -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Paljonko Agusta painaa?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Teknisissä tiedoissa 185kg , otteessa 210kg
- Alfaholic -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Olisiko tuo 185 kuivapaino, ja 210 kg sitten märkänä?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ei oikein täsmää, nesteitä menee alle 10kg.
Tankki täynnä vois olla toi.
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

liekki kirjoitti:Etkö sä yhdestä Peugeotista opi?
No sillähän mä epäilinkin että se on rikki!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

156 V6 -03 vajaa 160 tkm mittarissa. 80-120 4.2 - 4.8 sekkaa 5 vetoa.

0-100 7.8 s hieman kuluneella asfaltilla ja uudella asfaltilla noin 1 - 1.5 sekkaa lisää. Pitää käydä vielä testaan uudemman kerran jossain missä tietää olevan karheampaa asfalttia.

Bensaa oli tankissa joku 2/3 tankillista ja kyydillä kuski (+ 4 vinkkupulloa). Autossa 205/55-16 kumit ja ASR oli pois päältä. Tahtoo alkaa jauhaan helposti paikallaan liikkeelle lähtiessä.

Mitattu Racechronolla ja Nokian N95:llä.
MP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

MP kirjoitti:156 V6 -03 vajaa 160 tkm mittarissa. 80-120 4.2 - 4.8 sekkaa 5 vetoa.
Oliko tuo 4,2s ainokainen noin matala ja oliko eri suuntiin kiihdytettäessä paljonko eroa? Muut ajat?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Otetaanpa uusiksi. Kämmäsin osittain äsken ku katoin noita lukuja puhelimesta.

80-120 ajat siis: 4.8 s, 4.3 s. , 4,2 s. ja 5.1 s. Täällä on sairaan tasasta (Tyrnävän peltoaukeat), mutat jos laskis noiden keskiarvon voi olla aika lähellä oikeaa ja se on siis 4.6 s. Taitaa olla aika lähellä muita V6sia?

Auto vakio, mutta viime viikolla säädettiin nokkien ajoitukset mittakellolla kohilleen hihnarempan yhteydessä.
MP

Vastaa Viestiin