Kysymys madallusjousista 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Kysymys madallusjousista 156

Viesti Kirjoittaja teuhka »

AF 156 1.6 - 2.0 TS 30 mm madallusjousilla on ainakin Eibach`illa ja H&R´llä erilaiset etujouset (eri sarjanumero) verrattuna 2.5:en jousiin.

Johtuuko tämä vain siitä, että etupaino on vain tuolla suurimoottorisella
suurempi ja täten jousi jäykempi vai onko rakenteessa jotain sellaista ettei tuo 2.5:n etujousi käy 2.0:aan?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

jouset

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mitään faktaa en tiedä kertoa, mutta jotakin eroa etupäässä on koska V6:sen kääntösäde on suurempi kuin nelikoiden.

Avatar
24valve
Viestit: 190
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymys madallusjousista 156

Viesti Kirjoittaja 24valve »

teuhka kirjoitti:AF 156 1.6 - 2.0 TS 30 mm madallusjousilla on ainakin Eibach`illa ja H&R´llä erilaiset etujouset (eri sarjanumero) verrattuna 2.5:en jousiin.

Johtuuko tämä vain siitä, että etupaino on vain tuolla suurimoottorisella
suurempi ja täten jousi jäykempi vai onko rakenteessa jotain sellaista ettei tuo 2.5:n etujousi käy 2.0:aan?
Kyllä se sinne käy mutta ei sillä voi ajaa. :) Mulla laittoivat aikanaan liikkeessä vahingossa nelosen jouset kutosen alle. Tuli vähän turhan matala. Jousi ainakin on jäykempi kutosessa juuri tuon koneen painon vuoksi.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kesärengaskauden lähestyessä sitä aina alkaa suunnittelemaan kaikenlaista. Noita isompia pyörihän olen tässä miettinyt ja samallahan sitä pitäisi alustaa muutenkin kohentaa. Jos ei muuten, niin ulkonäön vuoksi nyt ainakin.

Miljoonia en haluaisi sijoittaa, joten kysynkin käyttökokemuksia teiltä, jotka olette asennuttaneet alle vain madallusjouset & jättäneet alkuperäiset iskarit alle. Toimiiko? Kestävätkö paikat / kuluvatko nopeammin? Pohja taitaa raapia maata?

Ääh, ehkä nuokin eurot kannattaa sijoittaa puutarhakalusteisiin ja kunnon ulkogrilliin...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Vittorio Jano kirjoitti:Miljoonia en haluaisi sijoittaa, joten kysynkin käyttökokemuksia teiltä, jotka olette asennuttaneet alle vain madallusjouset & jättäneet alkuperäiset iskarit alle. Toimiiko? Kestävätkö paikat / kuluvatko nopeammin? Pohja taitaa raapia maata?
Toimii, auto liikkuu. :) Onhan sitä kuultu että alkuperäiset iskarit kuluu nopeammin loppuun kun laittaa madallusjouset alle, omastani en vielä osaa sanoa sen suhteen. Mulla on -30 mm Eibach ja pohjan raapiminenkaan ei ole ollut ongelma.

Onhan se grillaaminenkin mukavaa.. :mrgreen:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Nyt alkaa Vittorio puhumaan asiaa.. Alfa tonttiin, ja 17" pyörimään. Näyttäisi hyvältä metallinvihreä Sportwagon!

Puutarhakalusteet ja grillin voi pölliä naapurilta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vittorio Jano kirjoitti:Miljoonia en haluaisi sijoittaa, joten kysynkin käyttökokemuksia teiltä, jotka olette asennuttaneet alle vain madallusjouset & jättäneet alkuperäiset iskarit alle. Toimiiko? Kestävätkö paikat / kuluvatko nopeammin? Pohja taitaa raapia maata?
[Esson paaria]

-30mm kun laitat niin iskarit vielä toimii, eivätkä pitäisi kulua niin paljon nopeammin. Lisäksi epäilen ettei pohja raavi maata. Sitten yli -30mm niin iskarit on jo kovilla jne.

[/Esson paaria]

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

tosiaan omassa kun oli -35mm ja jouset vaan niin mieluummin olisi ajanut originaalisetupilla. Saman sarjan iskarit alle niin oltiin ihan eri planeetalta. En tiedä millaiset oli alunperin uutena, mutta vuodessa olivat menneet tosi huonoon kuntoon alkup.iskarit.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kukas noita -30mm sarjoja sitten valmistaa ja mistä kannattaa ostaa (siis missä halvimmat)?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Vittorio Jano kirjoitti:Kukas noita -30mm sarjoja sitten valmistaa ja mistä kannattaa ostaa (siis missä halvimmat)?
www.fastus.fi on aika edullisen oloinen, samoin kuulemma www.kiiltovaunu.com

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vittorio Jano kirjoitti:Kukas noita -30mm sarjoja sitten valmistaa
Lähinnä tulee mieleen Eibach, Eibach, Eibach ja Eibach. Vaikea keksiä muuta kun on lukenut tuhansia kokemuksia ja kaikki ovat kehuneet. Kyllähän ne ovat kalliimmasta päästä, mutta satasen säästöllä itket sitten loppuelämäsi.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Mulla on muukkoselta ostetut JR jouset -30mm. Hinta oli hieman alle 200e, ja omasta mielestäni ovat hyvät.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Itselläni löytyy kokemusta Irmscherin (pappacorsa), H&R:n (munakadett) ja Fintecin (309) jousista ja ihan hyvin kaikki pelasivat. Toki Alfa on vähän eri juttu kuin ooppeli...Kadettin sarja oli -40mm ja autoa myydessäni olivat iskarit aikas kaputt.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla oli Kuusnepassa Muukkosen myymät Chassis Dynamics -merkkiset kiekurat, en tod. suosittele kenellekään! Takajouset eivät istuneet paikalleen eikä perä pudonnut originaalista käytännössä ollenkaan, etujouset taas tuntuivat perkeleellisen kovilta.

Eibach kuulemma tekee myös Alfan alkuperäiset sporttijouset, itse varmaan kallistuisin niihin. Hinnoissakaan ei ole monien kymppien eroja.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
24valve
Viestit: 190
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 24valve »

Vittorio Jano kirjoitti: Miljoonia en haluaisi sijoittaa, joten kysynkin käyttökokemuksia teiltä, jotka olette asennuttaneet alle vain madallusjouset & jättäneet alkuperäiset iskarit alle. Toimiiko? Kestävätkö paikat / kuluvatko nopeammin? Pohja taitaa raapia maata?
Alkuperäiset kyllä pelittää -30mm:n madalluksen kanssa mutta menevät finaaliin reilusti nopeammin. Alkuun ovat vähän liiankin kovat kun iskareista on löysät pois juuri tuon madalluksen takia, ts. täysi vaimennus on heti liikkeen alusta lähtien. Aluksi mulla tuli kaikki pikkumontut ikävästi läpi ja nyt vaimennus on jo kuin jostain vanhasta jenkkilahnasta. Lisäksi alkuperäiset iskarit eivät uusinakaan pysy tarpeeksi hyvin jäykemmän jousen mukana. En voi tuota ratkaisua suositella, säästöä väärässä paikassa. Ellet sitten halua ajella matalalla pomppulinnalla. :)

Yritän juuri pähkäillä mitkä iskarit laitan alle. Intrax suosittelee Billsteinia mutta Konin ulkoisesti säädettävätkin on käyvät. On mullakin ongelmat. :)

Tampereen Telttamobiilissa oli muuten joku aika sitten kaupan 156 V6:een Eibachin -20mm:n jouset (tehdassatsi), joista olisi tullut kaupat johonkin 200:n juuron hintaan. Kannattaa kysellä jos on tarvis moisille kiekuroille. Olivat jääneet hyllyyn kun joku oli perunut tilauksen.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Onko kellään nyt niitä säädettäviä alla? Miten niitä säädetään? Eli onko kyljessä ruuvi vai miten kun ei ole tietoa mutta kiinnostaa kovasti tuollainen setti. Pitääkö auto nostaa tontista yös säätämistä varten, tai irrottaa rengas, vai voiko mennä ulos - kumartua - ja ruuvata ylös/alas???

EDIT: Meneekö myös novitechin madallusjouset vaihtoon?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Wile E. Coyote kirjoitti:Onko kellään nyt niitä säädettäviä alla? Miten niitä säädetään? Eli onko kyljessä ruuvi vai miten kun ei ole tietoa mutta kiinnostaa kovasti tuollainen setti. Pitääkö auto nostaa tontista yös säätämistä varten, tai irrottaa rengas, vai voiko mennä ulos - kumartua - ja ruuvata ylös/alas???

EDIT: Meneekö myös novitechin madallusjouset vaihtoon?
Konit ainakin säädetään iskarin yläpäästä. 156:ssa etupää säädetään konetilan puolelta ja takapään iskarit takakontin puolelta. Tosin takakontin sisäverhoukseen joutuu tekee pienet reiät, jotta säätöruuvin saa paikoilleen. Tuskin novitekin jousia joutuu vaihtaa, jos hommaa esim. konit.
Konien asentamisessa takapäähän tarvii kokoa 22 olevan pitkänhylsyn ja muutenkin siellä joutuu vähän rakentaa. Vanhoista iskareista joutuu ottaa rungon käyttöön. Ei mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta hidasta. Tarvittaessa voin asentaa ne kohtuukorvausta vastaan :wink:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Wile E. Coyote kirjoitti:Onko kellään nyt niitä säädettäviä alla? Miten niitä säädetään? Eli onko kyljessä ruuvi vai miten kun ei ole tietoa mutta kiinnostaa kovasti tuollainen setti. Pitääkö auto nostaa tontista yös säätämistä varten, tai irrottaa rengas, vai voiko mennä ulos - kumartua - ja ruuvata ylös/alas?
Mulla on KW:n säädettävä setti.
Korkeudensäätö on naurettavan helppoa. Renkaat joutuu irroittamaan.
Korkeutta säädetään tällä:

Kuva

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Onko kellään nyt niitä säädettäviä alla? Miten niitä säädetään? Eli onko kyljessä ruuvi vai miten kun ei ole tietoa mutta kiinnostaa kovasti tuollainen setti. Pitääkö auto nostaa tontista yös säätämistä varten, tai irrottaa rengas, vai voiko mennä ulos - kumartua - ja ruuvata ylös/alas?
Mulla on KW:n säädettävä setti.
Korkeudensäätö on naurettavan helppoa. Renkaat joutuu irroittamaan.
Korkeutta säädetään tällä:
Sama systeemi novitecin säädettävässä. Täysin samanlainen työkalu.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

24valve kirjoitti:Intrax suosittelee..
Onko sulla Intraxin jouset alla? Miten ovat toimineet/kestäneet? Essonpaarissa ovat valittaneet että lyhistyy todella nopeasti.

Avatar
24valve
Viestit: 190
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 24valve »

Rolle kirjoitti:
24valve kirjoitti:Intrax suosittelee..
Onko sulla Intraxin jouset alla? Miten ovat toimineet/kestäneet? Essonpaarissa ovat valittaneet että lyhistyy todella nopeasti.
Jep, ovat olleet jo kohta kolmisen vuotta. Ei kyllä mitään merkkejä läjään menosta. Alkuun setti tuntui pintakovalta, mutta syynä lienevät nuo alkuperäisiskarit. Nyt on pintakovuus häipynyt, mutta niin on iskunvaimennuskin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kenelläkään kokemusta G+M-jousista? Hinnaltaan ainakin edulliset, 180 euroa setti.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Vittorio Jano kirjoitti:Kenelläkään kokemusta G+M-jousista? Hinnaltaan ainakin edulliset, 180 euroa setti.
oli aikoinaan tuollaiset fiiussa ei valittamista
Viimeksi muokannut V6, 26 Maalis 2004, 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

155TS kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Onko kellään nyt niitä säädettäviä alla? Miten niitä säädetään? Eli onko kyljessä ruuvi vai miten kun ei ole tietoa mutta kiinnostaa kovasti tuollainen setti. Pitääkö auto nostaa tontista yös säätämistä varten, tai irrottaa rengas, vai voiko mennä ulos - kumartua - ja ruuvata ylös/alas???

EDIT: Meneekö myös novitechin madallusjouset vaihtoon?
Konit ainakin säädetään iskarin yläpäästä. 156:ssa etupää säädetään konetilan puolelta ja takapään iskarit takakontin puolelta. Tosin takakontin sisäverhoukseen joutuu tekee pienet reiät, jotta säätöruuvin saa paikoilleen. Tuskin novitekin jousia joutuu vaihtaa, jos hommaa esim. konit.
Konien asentamisessa takapäähän tarvii kokoa 22 olevan pitkänhylsyn ja muutenkin siellä joutuu vähän rakentaa. Vanhoista iskareista joutuu ottaa rungon käyttöön. Ei mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta hidasta. Tarvittaessa voin asentaa ne kohtuukorvausta vastaan :wink:

Kuulostaa asialliselta ettei renkaita tarvi irrottaa säätämistä varten 8) Mutta mitä tuo "joutuu vähän rakentamaan" tarkoittaa? =en halua mitään virityksiä Alfaani.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin siis säädettäviä iskareita voi säätää pyöriä irrottamatta, mutta korkeussäädettävän alustan jousia (kynäjousia) ei varmaankaan mahdu säätämään ilman pyörien irrotusta?

Tuo "joutuu vähän rakentamaan"; Koni toimittaa tiettyihin iskareihin vain sisäkaluja, jolloin vanhasta joustintuesta kaivetaan fyllit mäjelle ja Konin patruuna työnnetään vanhaan tolppaan. Ei mikään viritys, mutta vähän suuritöisempi ratkaisu kuin pelkkä iskareiden vaihto.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Tuo "joutuu vähän rakentamaan"; Koni toimittaa tiettyihin iskareihin vain sisäkaluja, jolloin vanhasta joustintuesta kaivetaan fyllit mäjelle ja Konin patruuna työnnetään vanhaan tolppaan. Ei mikään viritys, mutta vähän suuritöisempi ratkaisu kuin pelkkä iskareiden vaihto.
Juuri näin :wink:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Selkis, kitoos.
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin