Kaasuun reagointi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Kaasuun reagointi

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Missä mahtaa olla vika kun 156 2.0 ei ehdi reagoimaan kunnolla jos tyhjäkäynniltä painaa kaasun pohjaan eli talla pohjaan nopeasti ja heti ylös? Vastaavan kun tekee esim. Fiat Bravolla kierrokset nousevat heti ylös. Ihan kuin meinaisi tukehtua tms. Ilmi pari vuotta sitten vaihdettu ja koneen toiminnassa ei tapahtunut muutosta. Imuvuotoja en ole havainnut.

Autossa ei ole vikakoodeja ja ainut anturi mikä on vaihtamatta on lambda, voiko hidas lambda aiheuttaa, että moottori ei reagoi kaasuun nopeasti.

Auton käyttäytymistä tullut tarkemmin seurattua kun tuo kiihtyvyys 80-120 ei luonnistu sitä vauhtia kuin pitäisi.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vai mahtaako olla ihan koneen luonteenomaista että kaasuun reagointi varsinkin tyhjäkäyntikierroksilta on vaisua?
Jos kierroksia on esim. 3000 niin siitä reagointi on paljon nopeampaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No mulla ainakin tuo jts tekee ainakin joskus noin jos tarkoituksella noin polkaisee, normaaliajossa ei huomaa mitään. Sama myös edellinen 1.6l Rellu.
Tietysti sitten jos epäröinti kestää yhtään pitempään kuin esim. 1s. tai meinaa todella tukehtua niin voi olla jossain vikaa. Tai jos osakaasun painallus tekee samaa.

Mutta onko tuo siis mikään ongelma normaaliajossa? Don't fix it if it's not broken...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kaasupoljin on toivomus poljin, ensiksi toivotaan, sitten ECU päättää toteutetaanko toive...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

DaViega kirjoitti:Kaasupoljin on toivomus poljin, ensiksi toivotaan, sitten ECU päättää toteutetaanko toive...
Vanhemmissa 156 TS:ssä on "normaali" kaasuläppä, joka on vaijerilla.
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Voiko pieni imuvuoto aiheuttaa jotain tuollaista?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

en nyt muista mutta onko kaikki ts samanlaisia jos tyhjäkäynnillä polkee? v6nen ainakin reagoi heti vaikka ilman vaijeria onkin. Kannattaisi tehdä jotain vertailua toiseen yksilöön.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Toinen mielenkiintoinen juttu on jos painan ihan vähän kaasua tyhjäkäynniltä 1000 kierrokseen asti niin auto meinaa tukehtua tms.

Ilmavuotoja olen yrittänyt etsiä, mutta en ole löytänyt. Ainut huomio on ollut koneesta tulevan huohotusletkun päälle laitettu toinen kumiletku, en tiedä onko jonkinlainen korjaus vaiko ihan tehtaalta lähtenyt? Pitäisi vielä tarkemmin tutkia ettei vaan vuoda sieltä. Siis se huohotusletku joka menee siihen öljynerotusventtiiliin. Venttiilikin oli kuin uusi.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Minulla on -99 2.0 TS, koneella ajettu 80tkm. Ei havaittavaa viivettä kun polkaisee kaasun pohjaan tyhjäkäynniltä, eikä myöskään kuvailemaasi tukehtumisvaivaa. Ja 80-120 menee 6 s pintaan helposti.

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Samat oireet oli täällä, ECUn ja kaasuläpän resetointi auttaa.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7679

Poistui kaikki oireet ja tuli perstuntumalla 25 heppaa lisää.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mitä siis käytännössä teit? Otitko akun irti?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jarama kirjoitti:... Ainut huomio on ollut koneesta tulevan huohotusletkun päälle laitettu toinen kumiletku, en tiedä onko jonkinlainen korjaus vaiko ihan tehtaalta lähtenyt?...
Letku on kuvatun kaltainen myös minun autossa, joten liene ihan tehtaan patentti.

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

^^ Tein täysin JiiPeen ohjeiden mukaisesti.

Ensin tein kaasuläppäresetin. 2 minuuttia virrat päällä, avain pois 5 sekunniksi, samantien auto käyntiin ja pieni ajolenkki.

Sitten tein ECUn nollauksen:

Akkukaapeli irti 45 minuutiksi, sitten kaapeli paikoilleen. Jätin Italiattaren käymään pihalle 15 minuutiksi tyhjäkäyntiä. Sitten 10 minuutiksi sammuksiin ja lähdin ajoon.

Olin puolisen tuntia ajelulla, ei ole vielä kertaakaan pelannut niin hyvin niinkuin nyt.

On muuten mulla vielä alkuperäinen akkukin -99 Alfassa. 8)

Vastaa Viestiin