156 2.0TS selespeed kolkuttaa
Valvoja: Moderators
156 2.0TS selespeed kolkuttaa
Koneesta kuului aluksi häiritsevä säksätys. Päästöt katsastuksessa silti ok/jopa hyvät. Sekä kulku ja käynnistyvyys kohdallaan. Moottorilla on takana tietojeni mukaan alle 90tkm. Nyt tänään jouduin hiljentämään radiota koska koneesta alkoi kuulua kovahkoa kalkatusta, ehkä jopa vinkaisikin pari kertaa. Auto liikkui silti eleettä eteenpäin ja ajoin pari km kotiin parkkeihin. Kannen suunnalta kalkatus tulee ja ääni on melkoisen voimakasta koska kuului ihan sisätiloihin autoon radion ollessa päällä... Olisikos vinkkiä vianhakuun. Jakohihna ja sälät näyttäisi olevan kunnossa ja jotenkin ääni tulisi "sisemmältä". Miten ajoituksenmuunnin oirehtii?
Alfa käynnistyy ihan normaalisti eli välittömästi avaimeen koskiessa, öljynpaineet tuntuu olevan kunnossa, mutta tuo ääni on hirveä.
Alfa käynnistyy ihan normaalisti eli välittömästi avaimeen koskiessa, öljynpaineet tuntuu olevan kunnossa, mutta tuo ääni on hirveä.
En suosittele ajamaan. Jos runkolaakerit tai kiertokangen laakerit oikkuilee, menee äkkiä kampiakseli ja mahdollisesti kiertokanki korjauskelvottomaan kuntoon. Ääni voi kyllä hyvinki tulla jostain muualtaki, mutta
... 3 kiertokangen laakerivaurion kärsinyttä konetta korjannut, kahdessa meni kampura ja kiertari uusiksi, yhdessä vain laakerit. Yleensä tuota vinkumista tulee silloin, kun laakeri alkaa pyöriä pesässään. Omaan Alfaan vaihdettiin Deltassa muistaakseni runkolaakerit 150tkm paikkeilla, piti maksaa vain puolet osien hinnasta. Saatan muistaa kyllä väärinkin, koska auto oli silloin vielä vanhempien omistuksessa.

On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
2.0 TS selespeed SW on tosiaan kyseessä ja suoraan italiasta. Eikö öljynpaineet katoa laakerivian sattuessa, kun tuntuu valo nopeasti sammuvain startatessa? Voisko joku muu laakeri tehdä samat jäynät, esim nokkahihnan ohjainrullat? Niillä nimittäin on vedelty 89tkm ja ovat vaihtoon menossa ensitilassa. Tullit ja leimat vasta kerkesin autoon hakemaan...
Laakerivian sattuessa voi paineet pysyä pitkäänki niin korkeina, ettei valo syty. Onhan siellä monen monta muutakin paikkaa, mitkä voi kolista, mutta ajaa ei kannata - jos siellä se ohjainrulla hurttaakin kiinni ja nokkaremmi katkeaa?
Kiusallisia nuo äänet. Vaikeahan se on nuin lyhyellä selostuksella, autoa kuulematta mitään tarkempaa analyysiä antaa. Eiköhän joku asiantunteva automies sen mielellään käy kuuntelemassa?

Kiusallisia nuo äänet. Vaikeahan se on nuin lyhyellä selostuksella, autoa kuulematta mitään tarkempaa analyysiä antaa. Eiköhän joku asiantunteva automies sen mielellään käy kuuntelemassa?
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
Totta. Huomenna olen viisaampi kun puran jakopään esille. Mulla olis joskus apulaite hihna rispaantunut ja kolisti pahasti kun osui ties minne. Samoin ostin konevikaisena auton ja siellä oli automaattilaatikossa turbiinipyöräkotelossa yksi löysä pultti jonka kiristämällä kolina hävisi.
Mutta diagnoosi kyllä alkaa kyllä kallistumaan kiinni hirttäneeseen laakeriin koska tuon vingahduksen kuulin?
Onkos 155/164 ts sama kuin 156:ssa? Meinaan jos pahin tuho on tullut eteen onko järkevämpi peruskunnostaa ehjä alakerta johon laittaa vaikka vähän ajetun kannen päälle.
Mutta diagnoosi kyllä alkaa kyllä kallistumaan kiinni hirttäneeseen laakeriin koska tuon vingahduksen kuulin?
Onkos 155/164 ts sama kuin 156:ssa? Meinaan jos pahin tuho on tullut eteen onko järkevämpi peruskunnostaa ehjä alakerta johon laittaa vaikka vähän ajetun kannen päälle.

Jokainen kiertokangenlaakerivikainen kone jota tullu korjailtua, on joskus käyny vähillä öljyillä. Ja sitähän nuissa Alfoissa tuntuu olevan vikana, jos ei autosta muisteta öljyjä tarkistella. Hyvä, että jätit ajot sikseen ja että vika löytyi helposti, liuskat on sen verran helppo ja halpa uusia ettei vikaa arpoen kannata jatkaa ajamista ja rikkoa loppukonetta.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
Meidän naku ei ainakaan ole käynyt vähillä öljyillä, ei nimittäin syö öljyä lainkaan.
Öljyntason anturihan olisi hyvä sen takia jos matkalla sattuu käymään jotain. Muuten tulee kyllä katseltua pellin alle lähes päivittäin.
Jos yhtään epäilee laakereita kannattaa ehdottomasti vaihtaa kun liuskat ei maksa juuri mitään. (2.4 JTD:hen 55€)
Öljyntason anturihan olisi hyvä sen takia jos matkalla sattuu käymään jotain. Muuten tulee kyllä katseltua pellin alle lähes päivittäin.
Jos yhtään epäilee laakereita kannattaa ehdottomasti vaihtaa kun liuskat ei maksa juuri mitään. (2.4 JTD:hen 55€)