ECU:n uudelleen ohjelmointi
Valvoja: Moderators
ECU:n uudelleen ohjelmointi
Miten ECU:n uudelleen ohjelmointi onnistuu? Ajonesto kait tuottaa jonkin laisen ongelman, koska komponentit keskustelevat keskenään. Onko kukaan vaihtanut käytettyä moottorinohjausta?
Auto: 156 V6 1998.
Auto: 156 V6 1998.
waba
Käytettyjä jo autossa kiinni olleita ko. osia ei voi käyttää toisessa autossa, koska ne ovat koodautuneet jo "ensikäyttäjään". Koodi ecu pitää jopa tilata tehtaalta ko. autoon alustanumerolla, koska koodaus suoritetaan valmiiksi siellä, moottorin ecu on "neitseellinen" kunnes se kytketään autoon kiinni ja virta käännetään päälle, sen jälkeen se ei toimi toisessa autossa. Suomessa ei tietääkseni ole koskaan saatu purettua koodauksia?
Eilen soittelin Auto Milanoon siellä oli kaveri nimeltä Luigi, joka oli viellä tämän viikon lomalla. Näillä näkymin siellä onnistuisi niin sanottu decoodaus. Ulkomailla näytti olevan myynissä ecuja, jotka oli valmiiksi alustettuja. Tämä tieto on tietenkin muiden kertomaa, pitää viellä selvitellä että onnistuuko vai ei.
waba
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Epäilen kyllä ettei sielläkään saada sitä koodattua uudestaan kun ne ei edes osaa sanoa onko ecu ehjä vai ei. Voin kyllä olla väärässäkin...wabatus kirjoitti:Eilen soittelin Auto Milanoon siellä oli kaveri nimeltä Luigi, joka oli viellä tämän viikon lomalla. Näillä näkymin siellä onnistuisi niin sanottu decoodaus. Ulkomailla näytti olevan myynissä ecuja, jotka oli valmiiksi alustettuja. Tämä tieto on tietenkin muiden kertomaa, pitää viellä selvitellä että onnistuuko vai ei.
Saako tota ecua yleisesti ottaen testattua millään laitteella/kotikonstilla? Vai onko ihan henkimaailman asioita. Ecu näyttäisi pikkuhiljaa olevan ainut mitä autosta ei ole viellä vaihdettu. En tiedä onko vika siinä vai missä. Vikakoodi mitä se tällä hetkellä herjaa on P0340 Timing Sensor (eli nokka-akselin asentotunnistin). Näyttää lisäksi siltä jos vaihtaa ecun tarvii myös vaihtaa ajonestolaitteen boxi.
waba
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Tilasin vaihtoecun talvella Hollannista omaan -03 V6seen. Pulju on tuo http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm
Siellä tarjoavat ajoneston disablointia hoidoksi 1-sarjan 156siin (enne faceliftia) oikuttelevaan ajonestoon.
Luotettavan oloinen pulju ja hyvät ohjeet seuras mukana. Tietoa löytyy ainakin sieltä.
Siellä tarjoavat ajoneston disablointia hoidoksi 1-sarjan 156siin (enne faceliftia) oikuttelevaan ajonestoon.
Luotettavan oloinen pulju ja hyvät ohjeet seuras mukana. Tietoa löytyy ainakin sieltä.
MP
Jako ja nokat on katsottu että on oikeissa asennoissa, nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, kampi-akselin asentotunnistin, ILMI ja viikonloppuna pitäisi viellä lambda vaihtaa. Vian aiheuttajia en enempää keksi. Mittaan viellä viikonloppuna että kaikki johdot ovat kunnossa ja näin ollen saa senkin suljettua pois vaihtoehdoista.
waba
Ei se syttyminen ole mikään itsestään selvyys. Esim. Wabatuksen V6:ssa lienee yksi nokka-akselin asentoanturi, jolloin teoriassa kolme muuta nokka-akselia voi olla mitenpäin haluaa. Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?Esa kirjoitti: Kyllä pystyy joo! Ihmeellistä olisi jos ei pystyisi, kun jako on pielessä. Silloinhan nokka-akseli on kampiakseliin nähden väärässä asennossa.
Saksalainen pakettiauto sallii ymmärtääkseni 5ast poikkeaman ECU:n pyytämästä ajoituksesta, ennenkuin nokka-akselin ajoituksesta tulee vikakoodi.
VMP
Näinhän se on, ei se valo ihan helpolla syty, mulla oli se takimmainen pakonokka n. 1,5 hammasta jäljessä ilman mitään merkkivaloja.mattijus kirjoitti:Ei se syttyminen ole mikään itsestään selvyys. Esim. Wabatuksen V6:ssa lienee yksi nokka-akselin asentoanturi, jolloin teoriassa kolme muuta nokka-akselia voi olla mitenpäin haluaa. Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?Esa kirjoitti: Kyllä pystyy joo! Ihmeellistä olisi jos ei pystyisi, kun jako on pielessä. Silloinhan nokka-akseli on kampiakseliin nähden väärässä asennossa.
Tottahan se on, että muissa kuin ensimmäisessä nokassa ei ole asentotunnistimia. Näin ollen sieltä ei tule vikakoodiakaan.Esa kirjoitti:Kyllä pystyy joo! Ihmeellistä olisi jos ei pystyisi, kun jako on pielessä. Silloinhan nokka-akseli on kampiakseliin nähden väärässä asennossa.mattijus kirjoitti:Nokka-akselin asentotunnistin pystyy (ainakin joissain autoissa) aiheuttamaan vikakoodin kun jako on pielessä?
Kysymys on kuitenkin teoreettisesti hieman eri asiasta. Asentotunnistimia ei muissa kuin ensimmäisessä nokka-akselissa tarvitakaan, koska sytytysjärjestelmän ajoitus mitataan perinteisesti ykkössylinterin nokka-akselin ja kampiakselin välisestä suhteesta toisiinsa. Ajoituksella tarkoitetaan tässä kipinän ja polttoaineen oikea-aikaisuutta kaikkien sylintereiden osalta, joka tavoite koneiden rakenteiden vuoksi saavutetaan asettamalla se pelkästään ykkössylinterin osalta. Tällöin edellytetään tietysti, että kaikki nokat ovat kohdallaan. Valitettavasti tätä oletusta sotkevat ei metalliset hihnat jotka päästävät hammaspyöriä muuttamaan paikkaansa ja katkeilevat. Uudemmissa Alfoissa onkin jo palattu metallisiin ketjuihin.
Tietysti nykyään kun nokkia on pilvin pimein olisi hyödyllistä jos kaikissa nokissa olisi asentotunnistin. Voitaisiin heti paikallistaa vika. Tämä ei kuitenkaan ole ollut valmistajien tarkoituksena. Täytyyhän korjaamoille saada asiakkaita, että jälkimarkkinat toimivat.
Nykyisissä Alfa 159 JTS moottoreissa (GM) on asentotunnistimet jokaisessa akselissa, niin 4-koneessa kuin 6-koneessakin. Ajoitusta kun säädetään portaattomasti näissä malleissa, kun se vanhoissa TS ja JTS koneissa oli on-off tyyppinen. Se tuo toisaalta lisähaasteita varsinkin 4-sylintereisiin moottoreihin, koska niissä "perinteisesti" on ongelmia ketjun kanssa, se kun on venyvää laatua, joka aiheuttaa taas vikakoodin kun ennakot ei pysy tarpeeksi lähellä ohjelmointiarvoja!