Lambda anturin liittimen "ohitus" 2.0JTS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
TonySoprano
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Loka 2007, 19:45
Paikkakunta: Oulu

Lambda anturin liittimen "ohitus" 2.0JTS

Viesti Kirjoittaja TonySoprano »

Tästä ollut voorumilla juttua muistaakseni ennenkin, en vain löytänyt ketjua nyt..
Eli ko vika kuulemma yleinen alfoissa, eikä omani ikävä kyllä ole poikkeus! :roll:
Viime kesänä käytin Deltassa saman vian takia. Ajoteitsikka herjaa koko ajan "Motor control failurea". Tiedän että vika on lambda-anturin liittimissä, koska alfadiagilla testattu ja siis deltan huollossa kesällä. Deltassa sanoivat, että jos vika uusiutuu, niin täytyy tehdä liittimiin ohitus jolla vian saa poistettua. Onko kukaan foorumilainen tehnyt hommaa itse? Tai olisko tiedossa muita vaihtoehtoja täällä Oulussa, kuin Deltahuolto, joka ei ole edullinen..
Auto pitäis kohtpuolin katsastaa, ja vika pitäisi saada pois päiväjärjestyksestä (ja vikamuistista)! Siis APUVA? :crazyeyes: 8)
F***ing internet...!

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kaipa tuon liittimen pystyy ohittamaan ihan samalla tavalla kuin airbagin liittimenkin.

Omasta JTS:stä oli yksi ennen kattia oleva lambda vääntynyt solmuun kolarissa. Vaihdoin tilalle GT:n lambdan jonka liitin on erilainen. Pistin johdon poikki ja liitin tarvittavat osat yhteen tinarenkaan sisältävällä kutistemuoviliittimellä. Hyvin pelittää.

Kyseessä siis tosiaan se lambda jossa on 5 johtoa eli myös tuo korvaus happianturin johdin. Joku joskus kirjoitti että johdossa menisi happea anturille, mutta näin asia ei todellakaan ole vaan anturi sijaitsee liittimessä, josta se signaali lähtee sähköisenä anturille.

Käyttännössä siis tarvii tinata hyppylangat vain neljälle johtimelle, jos kyseessä on katin etupuolen lambda. Takalambdoissa ei ole kuin neljäjohdinta
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kolvaamalla kiinteäksi teki delta takuuna

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Muistanko väärin, että auton johtosarjassa liittimelle menee kuusi johtoa ja lambda-anturilta viisi johtoa niin kuin Maunu kirjoitti.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Jatketaan tähän kun tässä on keskusteltu sekä etu- että takalambdoista.

Mitenkäs tuo takimmainen lambda vaikuttaa auton toimintaan? Jostain luin että ennen katalysaattoria olevat lambdat ohjaavat ja taaimmainen mittaa.... ja kaipa se trimmiin vaikuttaa?

Eli vaikuttaako taaimmaisen lambdan rikkoutuminen open loop moodissa mitenkään tai aiheuttaako tehon häviötä täyskaasulla ajaessa?

Tarkennetaan vielä kysymystä: meneekö auto ontumismoodiin jos takimmainen lambda on rikki mutta etummaiset toimivat.

Nythän on kyseessä 147 1.6 TS 120 hv, jossa nuo kolme lambdaa. Vaihtaisin kyllä anturin, jos vain jostain sellaisen tänään saisin kohtuullisella hinnalla.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

eikös se takimmainen lambda totea katin toimintaa. eli tarkkailee että etummainen lambda säätää oikein ja että katti putsaa pakokaasuja tarpeeks ja tarvittaessa sitten hieno säätää seosta. siitä en tiedä meneekö ontumis mode päälle jos taka lambda on viallinen. enkä usko että täyskaasulla tehot tippuu koska käsittääkseni tällöin ecu ei välitä lambdan arvoista vaan rikastaa seosta määrättyyn arvoon.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Takalambda vaikuttaa vain Motor Control-merkkivaloon ja vika-koodia pukkaa, jos siinä tai sen ohjauksessa (ECU) on vikaa. (= ei mee katsastuksesta läpi, mutta auto pelaa normaalisti muuten). Takalambdan (on toimiessaan) tarkoitus on sytyttää merkkivalo, jos pakokaasut ei puhdistu syystä tai toisesta. Pelkkä tarkkailulambda siis, joka ei osallistu säätöön.

Nimim. ex-ECU-vikainen :)
MP

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

Maunu kirjoitti:Käyttännössä siis tarvii tinata hyppylangat vain neljälle johtimelle, jos kyseessä on katin etupuolen lambda. Takalambdoissa ei ole kuin neljäjohdinta
Mitkä neljä johdinta lambdan puolelta (värit) kytketään mihin johtimiin toiselle puolella? Jos vaikka itse kolvaisin ohituksen, kun kyllästyttää putsailla liitintä yhtenään.
156 JTS SW '04

Vastaa Viestiin